Lös värmesköld på katalysator - hur fixa?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Bilen har senaste tiden fört ett trevligt och fint skramlande och nu med stundande besiktning tänkte jag ta tag i det. Hade hoppats att det skulle vara ett löst fäste eller så, vilket visserligen stämmer, men hade hoppats det bara skulle vara att byta rörklammer eller så. Det är den övre värmeskölden som har släpt från svetsen som förbinder den övre och nedre skölden med själva katalysatorn. Räcker det med att dra på två rörklämmor längst ut på vardera sida om katalysatorn och att allt är frid och fröjd eller ska jag ordna med någon seriösare lagningmodell?
Såg att biltema hade rostfria buntband, kan ett par sådanna lösa biffen?
Ska jag ordna med något som går över skölden där den är som tjockast också?

Många frågor blir det... Eller är det bara köra enklast möjliga, det är ju trots allt en bil.

Har du möjlighet att svetsa så gör det.
Annars kanske vanliga slangklämmor kan funka? Finns också i rostfritt på Biltema.

Jag inbillar mig att vanliga slangklämmor utanpå bara mosar ihop värmesköldarna så att dom lossnar igen. Försök hitta något du kan ha som mothåll på insidan också, tex en rörhylsa eller liknande, dvs mothåll - värmesköld - slangklämma.

Jag satte två rejäla slangklämmor på takasylatorn och det funkade kalas. Tyst och harmoniskt.

Har du möjlighet att svetsa så gör det.
Annars kanske vanliga slangklämmor kan funka? Finns också i rostfritt på Biltema.

Nop, ingen möjlighet att svetsa, ingen realistisk möjlighet iaf.

Funderade lite på vanliga slangklämmor, kommer de att hålla, det blir inte för varmt för dem?

Jag satte två rejäla slangklämmor på takasylatorn och det funkade kalas. Tyst och harmoniskt.

Var på katalysatorn satte du dem? Längst ut eller mitt på?

Last edited:
De kommer säkerligen att hålla. Men ska du demontera dom någon gång får du nog kapa loss dom. :)

Det kan jag leva med. Kommer besiktningen ha något att anmärka?

Värmesköld mot kaross kan man ju förstå men de som är nedåt och bara samlar grus, vilken nytta ska de göra? Katalysatorn är ju ofta inte ens lägsta punkten heller.

Skydda mot saker underifrån som kan antändas? Parkera på gräsmatta typ?

Last edited:
Skydda mot saker underifrån som kan antändas? Parkera på gräsmatta typ?

Absolut men vilken skillnad gör en centimeters mellanrum när skölden är infäst mot katalysatorn och av (åtminstone liknande) samma material? =0)

Tanken med det hela kan ju vara som så men gör det skillnad/fyller någon funktion? Knappast, men det är min personliga åsikt.

Slit bort fanskapet, kommer bara börja föra oväsen igen annars..

Hade samma problem på tjejens volvo 740. Jag löste det genom att trycka in några rejäla silikon kluddar med fogspruta mellan plåt o katalysator. Lät det härda ett dygn och nu har minst 3 år gått o det håller än.. Använd helst silikon utan ättika så det inte rostar pga det också.. (By the way, silikon smälter inte så lätt som många tror)

Absolut men vilken skillnad gör en centimeters mellanrum när skölden är infäst mot katalysatorn och av (åtminstone liknande) samma material? =0)
I praktiken gör det en jävla skillnad, nuddar jag katen direkt blir det brännsår, nuddar jag skölden blir det lite varmt.
(även kylslangar är varma nog till att ge brännsår)

(även kylslangar är varma nog till att ge brännsår)

F***skinn kallar man det och något som blir ett mindre bekymmer när man mekat ett tag ;) Klart katten är varm men jag köper inte argumentet att skölden skulle bli så mycket svalare. Det är någon frasseingenjör som har räknat på det där, därför sitter det bara på vissa modeller medan andra insett att det är bortkastat.

Tror jag.

F***skinn kallar man det och något som blir ett mindre bekymmer när man mekat ett tag ;) Klart katten är varm men jag köper inte argumentet att skölden skulle bli så mycket svalare. Det är någon frasseingenjör som har räknat på det där, därför sitter det bara på vissa modeller medan andra insett att det är bortkastat.

Tror jag.

Jo, värmeplåten blir fan så mycket kallare, den har några kvadratmillimeter plåkontakt med katalysatorn i infästningen, dvs inte speciellt mycket värmeöverföring.

Tror du inte mig så gör ett test med en IR termometer.

Jo, värmeplåten blir fan så mycket kallare, den har några kvadratmillimeter plåkontakt med katalysatorn i infästningen, dvs inte speciellt mycket värmeöverföring.

Tror du inte mig så gör ett test med en IR termometer.

Absolut men finns behovet? Om så hade alla tillverkare haft det och värmesköldarna hade varit bättre utformaade, kanske t.o.m. hade funnits krav på dem.

Nu sitter det sköld på vissa som eventuellt blir något kallare men jag tror att antändningstemperatur av gräs fortfarande uppnås och mer därtill. Dessutom täcker de i regel för dåligt och det kan vara div ventilationshål i den så gräset får ändå kontakt där igenom eller runt på sidorna.

Absolut men finns behovet? Om så hade alla tillverkare haft det och värmesköldarna hade varit bättre utformaade, kanske t.o.m. hade funnits krav på dem.

Nu sitter det sköld på vissa som eventuellt blir något kallare men jag tror att antändningstemperatur av gräs fortfarande uppnås och mer därtill. Dessutom täcker de i regel för dåligt och det kan vara div ventilationshål i den så gräset får ändå kontakt där igenom eller runt på sidorna.

Ja, jag har satt eld på en gräsplätt med en varm katalysator, dock var gräset där väldigt högt och fasnade således mellan värmeskyddet och katten, lyckligtvis var det blött ute så det spred sig inte utan pyrde så att jag hade en kvadratmeter bränt gräs där bilen hade stått.

När jag sedan hade kört ut på vägen och såg fläcken kollade jag under bilen och då hade jag skopat upp nytt gräs under den då kalla katalysatorn, helt klart en felkonstruktion.

Men så pass mycket har jag skruvat i nykörda bilar att jag VET att plåten är för kall för att antända gräs även om katten är varm nog.

Jag ska mäta, vart införskaffar man sig en tillförlitlig ir-mätare för de temperaturerna? :tummenupp Kan kanske vara bra att ha till något annat också.

Jag ska mäta, vart införskaffar man sig en tillförlitlig ir-mätare för de temperaturerna? :tummenupp Kan kanske vara bra att ha till något annat också.

Kjell&Co har säkert en som funkar.

Man kan mäta (grovt) avgastempen på varje rör och få en indikation om något är knas på en cylinder.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti