Lös värmesköld på katalysator - hur fixa?

Absolut men finns behovet? Om så hade alla tillverkare haft det och värmesköldarna hade varit bättre utformaade, kanske t.o.m. hade funnits krav på dem.

Nu sitter det sköld på vissa som eventuellt blir något kallare men jag tror att antändningstemperatur av gräs fortfarande uppnås och mer därtill. Dessutom täcker de i regel för dåligt och det kan vara div ventilationshål i den så gräset får ändå kontakt där igenom eller runt på sidorna.

Det finns krav, på vissa marknader.
Under många år så var alla japan bilar utrustade med "gräsbrandsvarning", en lite tempsensor som talade om att det var olämpligt att parkera i gräset när det var för varmt.
(Japan bilar = volvo producerade för japanska marknaden, i detta fallet)

"Något kallare" är ett relativt begrepp, men skillnaden är stor nog till att du får brännsår av den ena och inte av den andra, lättast är att testa(hålla på att hatta med ir mätning etc, lägg underarmen i mot och kolla blåsan ;) )
 
Det finns krav, på vissa marknader.
Under många år så var alla japan bilar utrustade med "gräsbrandsvarning", en lite tempsensor som talade om att det var olämpligt att parkera i gräset när det var för varmt.
(Japan bilar = volvo producerade för japanska marknaden, i detta fallet)

"Något kallare" är ett relativt begrepp, men skillnaden är stor nog till att du får brännsår av den ena och inte av den andra, lättast är att testa(hålla på att hatta med ir mätning etc, lägg underarmen i mot och kolla blåsan ;) )

Om något klantarsel sätter tungspetsen mot katalysatorn är väl knappast något biltillverkaren kan belastas för ;)

Exempel i ämnet som redan är skrivet innan:

Ja, jag har satt eld på en gräsplätt med en varm katalysator, dock var gräset där väldigt högt och fasnade således mellan värmeskyddet och katten

Alltså även när värmeskölden har funnits så har det börjat brinna, något vi alla förstår har hänt ett gäng ggr men här har vi ett tydligt exempel. Felkonstruerad, visst men jag tror knappast någon tillverkare gjort en värmesköld särskilt idiotsäker för ändamålet för det skulle kosta mer än det smaka. Sen om trötta mekaniker bränner skallen på katten skiter dom förmodligen högaktningsfullt i :)

Värmeskölden rostar i regel sönder efter en tid (därför denna tråd skapades från början) och då blir det större hål, den sitter inte fast ordentligt och de som reparerar dem till ursprungligt skick är lätträknade.

Jag anser att det är trams, det är förarens ansvar att inte parkera så olämpligt och inget som kan byggas bort med en lite plåtfjant under katalysatorn. F-n hela främre röret blir ungefär lika varmt (även om katten förmodligen håller värmen längre) och där sitter det i regel aldrig någon värmesköld nedtill. Till och med värmesköldar som man tycker att de borde lägga ned lite krut på, exempelvis vid bränsletankar etc snålar de med. Sätter dit något tunt aluminium och sedan stålskruvar/brickor så att det blir korrosion och det lossnar. Saab är väl ett tydligt exempel där de skulle behövt värmesköld under motorn/oljetråget men av oklar anledningen hoppade de över det (fick inte plats?) och oljan koksar med ej önskvärd motorstrulstatistik till följd.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top