Låter bra......men högt!!!

chrilleus skrev:
Aha... Tack så mycket för hjälpen, men jag tror att jag lyckades med nåt liknande själv nu :confused: :va

Men varför har du locket till luftburken kvar ? :7peta Bort med det och bestycka om, så får du mycket bättre fart i maskinen. Hur kul är det att andas genom ett sugrör ? ;)

TomK skrev:
Men varför har du locket till luftburken kvar ? :7peta Bort med det och bestycka om, så får du mycket bättre fart i maskinen. Hur kul är det att andas genom ett sugrör ? ;)

Done ;)

Var tvungen att sätta tillbaka skiten för att spela in rullen, den dog bara man andades på gasen utan :3freak (ej ombestyckad dårå)...

Men nu är snabeln och sidostycket av luftburken borta, 165 munstycke monterat, nålen högst upp, blandskruven på 2½ varv, hela jävla epc-paketet borttaget = nåååågot bättre svar på gasen :D

Kan låta meddela att Bilprovningen mäter ett Sebring Hunter utan dB-eater till 106 dB. Besiktningsmannen var inte helt nöjd. :hihi

Hehe, polaren och jag monterade på våra Sebring helsystem förra helgen. Först testade vi med gnistgallret på och tänkte att detta lät ju jäkligt bra och högt (hade Supermotodämp innan). Sen tog vi bort gallret och jäklar vad det lät! Mullrigt och manligt. Märkte även tydligt ett mycket välkommet bättre drag över hela registret.

Spider skrev:
Kan låta meddela att Bilprovningen mäter ett Sebring Hunter utan dB-eater till 106 dB. Besiktningsmannen var inte helt nöjd. :hihi

vadå vadå, kan man åka till Bilprovningen och mäta hur mycket det låter?,
dom kanske klubbar ner en och behåller hojjen då? :rofl
har Big-Gun på så det låter litegranna :hihi

gör gnistgallret mycket på ljudet?

DwD skrev:
gör gnistgallret mycket på ljudet?

Det gör en jäkla skillnad. Dämpen är specad till 98dB och gallret sitter på från fabrik. Utan gav den ju 106dB och det är ju typ dubbelt så högt :yoparty :D

Basse skrev:
Det gör en jäkla skillnad. Dämpen är specad till 98dB och gallret sitter på från fabrik. Utan gav den ju 106dB och det är ju typ dubbelt så högt :yoparty :D

Det är mycket mer än så. Om jag kommer ihåg allt rätt nu..... var ju ett tag sen man satt i skolbänken.... så i och med att måttet dB är logaritmiskt och dessutom skall spegla hur människan uppfattar ljud o.s.v. så har jag för mig att en ökning av 3 dB innebär en fördubbling av ljudet. Var det så nu eller...... Det finns folk här på forumet som kan detta som ett rinnande vatten och kan förklara detta mycket bättre än jag.

Summan av kardemumman: 98dB är behagligt tyst och 106 dB är djävligt högt.

oki, så istället för att köpa den tysta insattsen tll Big-Gun så kanske man skall prova skruva dit gnistgallret till att börja med?, men va fan. på big-gun är det ju typ bara ett myggnät :rofl , kan det göra så mycket?

DwD skrev:
oki, så istället för att köpa den tysta insattsen tll Big-Gun så kanske man skall prova skruva dit gnistgallret till att börja med?, men va fan. på big-gun är det ju typ bara ett myggnät :rofl , kan det göra så mycket?

Ja gallret slår sönder ljudet så det gör faktiskt en jäkla skillnad. Jag tycker oxå att det verkar lite orealistiskt. Den får ett lite dovare ljud, det låter fint med gnistskyddet oxå. Tycker jag iaf.

//Herri

herriherri skrev:
Ja gallret slår sönder ljudet så det gör faktiskt en jäkla skillnad. Jag tycker oxå att det verkar lite orealistiskt. Den får ett lite dovare ljud, det låter fint med gnistskyddet oxå. Tycker jag iaf.

//Herri

skruvade på gallret igår, och faktiskt, det slog sönder ljudet mer än vad jag trodde, mest var det när man gasar på utav he*ete, då slår gallret sönder "knallarna"

men systemet låter fortfarande mycket,och hojjen känns lite strypt nu :död

Sebring hunter titan

Hur får man loss det där gnistgallret utan att slipa/kapa skruven, det är ju fastsvetsat. :mad: :huvet

Bifogat

• Pho7.jpg
    Pho7.jpg
    70.5 KB · Visningar: 95
devetdu skrev:
bänkade min gamle xr med gallret i och även urtaget. det gjorde 2 häst på hjulet trot eller ej!...

har du kvar bänkningarna(diagram) med och utan gallret?, mest nyfiken på om man fick bättre vrid med gallret i vid lägre varv, :va
:fyllisar

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...