Låsa motorn för att dra bulten till svänghjulet

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller på att återställa lill Hondan som genomgår en uppgradering med kompressormatning inför en sista besiktning och det mesta är tillbaka på hojen nu.

Mitt problem är att jag lossade bulten till, svänghjulet för att kunna tillverka fästet för remskivan som ska driva kompressorn, lossade säkert bulten i vintras och tror jag körde med mutterknackare. Nu ska den tillbaka och har ni några tips på hur man ska låsa motorn? Min tanke var att lägga i 6:an och bromsa bakhjulet medan man drar med momentnyckeln men det skiter sig då jag är enbent för tillfället. Funderade på åt dra en planka genom fälgen och under svingen men det känns så där, är rädd att de gamla comstar fälgarna får stint.

Några tips på detta och tänk på att operationen ska utföras balanserandes på ett ben alternativ sittandes på rullator.
 
Hur gjorde du när muttern skulle av? Jag brukar smacka på med mutterpickan utan att låsa motorn, åt båda hållen så att säga. Aldrig varit problem med det.
 
Googla svänghjulsmothåll, jag kör på en sån här variant.

31-130160-large_1.jpg
 
Kommer inte ihåg hur håg gjorde är väl ett halvår sen, men jag borde använt mutterdragaren.

Jag vet inte hur man ska få fast nån haknyckel på det svänghjulet, I sånt fall dra man ju göra nån specialare som passar i de två avlånga hålen men som har så korta "pinnar" så att den inte kan skada nåt innanför svänghjulet, sen måste man ha ett stort hål i mitten på een haknyckeln för att komma åt med hylsan att dra bulten.

I Haynes manualen står inget om monteringen av svänghjulet inte ens momentet till bulten finns med där.
 
Googla svänghjulsmothåll, jag kör på en sån här variant.

31-130160-large_1.jpg

Ett sånt där verktyg hade ju varit fint men skulle helst velat få ihop hojen i veckan (imorgon) för att försöka göra bort besiktningen i veckan om det finns tider i Kalix.
 
En sån här haknyckel borde väl funka i hålen på svänghjulet?

Kostar inte många kronor och finns även med utbytbara stift.

Men jag har gjort egen en gång när jag behövde en. Ett par plattjärn och gängade hål så jag kan byta stift efter behov.
 

Bifogat

  • haknyckel.jpg
    haknyckel.jpg
    25.9 KB · Visningar: 28
Högsta växeln och fullt tryck på bakbromsen har funkat för mig än så länge ;-)
 
Hur gjorde du när muttern skulle av? Jag brukar smacka på med mutterpickan utan att låsa motorn, åt båda hållen så att säga. Aldrig varit problem med det.

Syns inte mina inlägg? Blir jag ignorerad? Skruva dit svänghjulet EXAKT på samma sätt som du lossade det, med mutterpickan fast högervarv. Är det momentet du är orolig över eller varför forsätter ens denna diskussion?

Mutterpickan = braap braap så sitter ju svänghjulet där... hur är detta ens ett problem att fortsätta diskutera?
 
Syns inte mina inlägg? Blir jag ignorerad? Skruva dit svänghjulet EXAKT på samma sätt som du lossade det, med mutterpickan fast högervarv. Är det momentet du är orolig över eller varför forsätter ens denna diskussion?

Mutterpickan = braap braap så sitter ju svänghjulet där... hur är detta ens ett problem att fortsätta diskutera?

Precis, på båda punkterna. Vad är problemet?
 
Fan vad sjukt, jag gick precis in på ebay för att tröstköpa något mc-relaterat och den där onödiga grejen du visar kommer DIRECKT upp i reklamfältet från Xlmoto:huvet

Hur gick du in på ebay ?
Dator ?
Mobiltelefon ?
Padda ?
Platta android ?
 
Hur gick du in på ebay ?
Dator ?
Mobiltelefon ?
Padda ?
Platta android ?

Dator. Fast så sjukt är det inte egentligen, det händer betydligt konstigare saker nuförtiden, som att man är avlyssnad. Eller tex att jag använder någon annans telefon på samma nätverk och får sökrelaterad reklam på min. Eller att osv osv

För tio år sedan tyckte jag det var rätt modernt att, tex om jag rullade in i ngn närliggande stad så fick man facebookreklam om luncherbjudanden osv men nu räcker det inte att sätta tejp på kameran, de jävlarna lyssnar ju 24/7:gnissla
 
Det är väl momentet man skulle vilja få rätt känns mer kontrollerat att dra för hand. Rinabs svänghjuletmothåll klarar bara 130 mm vilket är för litet för Hondans svänghjul, xlmoto har en större variant som kostar 699 kr vilket ju inte var gratis.

Ska se om man kan göra nån haknyckel till hålen i svänghjulet än bultar och plattjärn men det lutar nog åt mutterdragaren. Kom på att jag har momentstavar till mutterdragaren man borde väl, kunna ta en sån för att vara någorlunda rätt i moment?
 
En sån här haknyckel borde väl funka i hålen på svänghjulet?

Kostar inte många kronor och finns även med utbytbara stift.

Men jag har gjort egen en gång när jag behövde en. Ett par plattjärn och gängade hål så jag kan byta stift efter behov.

Samma här, gjort en egen som man kan ha till lite allt möjligt :)

20160428_205501.jpg
 
Nu är jag ingen cb 250 expert, men jag har lossat å dragit startkoppling, svänghjul, kopplingskorg, motordrev åtskilliga gånger på busamotorn med mutterknackaren (elektrisk). Har aldrig pajat gängor eller att något har lossnat.

Sen vet jag inte om det är sant, men hörde någonstans en som sa att risken att hårddra minskar med just att axeln roterar när man knackar på en mutter på samma axel.

Vet inte men det låter som att det ligger något i det.
 
Jag står inte och bara matar på med mutterdragaren fast muttern har bottnat för längesedan, utan skruvar på den för hand några varv men kollar så att den sitter en bit ifrån kontaktytan så den får fart när man trycker på avtryckaren, släpper sen direkt avtryckaren när muttern är dragen
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top