Långsamma bilister kan få lägre premier

• Thread starter Thread starter Gabor
  • Start date Start date
Görs idag på alla nya mobiltelefoner som säljs i USA..

Projektet/lagen/direktivet/vad man nu ska kalla det heter E911, och grundtanken är ju god. Att man ska kunna ta reda på var nödsamtal rings ifrån, även om den som ringer 911 inte säger/kan säga det själv. (Rent tekniskt sett krävs inte GPS om man kan få positionen på något annat sätt, men GPS är ett lätt sätt att lösa implementationen på. Det finns positioneringssystem i GSM-näten redan idag, som t ex används av Telia Kompis eller vad den där kontantkortstjänsten nu heter. Systemen har i standardutförande ganska låg upplösning, men kan uppgraderas.)

Men man kan inte döma ut hela systemet efter hur mobiltelefon-GPS-system används i amerikanska TV-serier som 24 eller NCIS. (Och nej, jag köper inte argumentet "har man inget att dölja så skadar inte övervakning".)

Skillnaden mot svarta lådor som jag syftade på i mitt inlägg är att svarta lådor (åtm i flygplanssammanhang) för en logg över position och hastighet och annat de senaste x minutrarna innan en krasch.

vaddå tror ni på detta själva eller? vem skulle släppa igenom ett förslag som detta? Nej precis, ingen förutom väldigt få männsikor som gillar att bli övervakade.

Och jag tror du överskattar politikernas värdering av vår personliga integritet.

Last edited:
Last edited:
Om det går att koppla in så går det att koppla ur. Finns säkert nåt störningskit att köpa på blocket.

180km/h är max tillåtna hastighet i Japan iafalla, och 280HP.
Så det sitter spärr, men går ju att chippa såklart så får man bort spärren. Så är väl därför Japs-supran har andra turboagg än euro-spec, 45hk mindre har den väl, fast snabbare spool iofs, men mindre bromsar oxå, vilket suges .

vad vinnar man med gps det är friviligt o därmed bara dom som redan kör lagligt som vill ha det vart liggar vinsten både ang trafikdöda o miljömässigt detta är igen en sjuk hjärna som försökt tänka till det blir jo ingen skilnad mott i dag

vad vinnar man med gps det är friviligt o därmed bara dom som redan kör lagligt som vill ha det vart liggar vinsten både ang trafikdöda o miljömässigt detta är igen en sjuk hjärna som försökt tänka till det blir jo ingen skilnad mott i dag

vinsten ligger nog i att försäkringen för dom som installerar gps blir lägre medan den kommer bli högre för dom som inte gör det...

(sen kanske föräldrar som lånar ut bilen till vildhjärnor får sig en chock, vad vet jag)

Äh, det här har inget med kommunister att göra. En kapitalistpolitiker vill säkert övervaka lika mycket som en kommunistpolitiker. Samma skrot och korn.

I Sverige finns inga kapitalistpolitiker, Skönt att familjen har tankar på att flytta till Australien:)

I Sverige finns inga kapitalistpolitiker, Skönt att familjen har tankar på att flytta till Australien:)

Australien är fint. :tummenupp Nya Zeeland finare. Du hänger med dem?

Och i Sverige finns det väl bara kapitalistpolitiker? Tänk på hur de höjer sina egna löner varje år till nya skrattretande nivåer för det arbete som utförs. :näsblod

full fart spar dyrbar tid:tummenupp :tummenupp

förrutsatt att inte farten omvandlas till metallskrot:D :D

man vill ju inte dö av ålder för att man spenderar för mycket tid i trafiken...

Australien är fint. :tummenupp Nya Zeeland finare. Du hänger med dem?

Och i Sverige finns det väl bara kapitalistpolitiker? Tänk på hur de höjer sina egna löner varje år till nya skrattretande nivåer för det arbete som utförs. :näsblod

Om jag hänger med dem är väl självklart! Hoj väder året runt :rolleyes:

haha, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta!! dom har det bra iaf! Tur att någon trivs:yoparty

Hörde om detta på radio. Låter verkligen som ett dåligt skämt. Vet inte hur många gånger man snackat med polarna om den paranoida utvecklingen i samhället och haft just detta som en av många teser.... Inskränkningar i privatlivet, den ena efter den andra i trygghetens, 0-visionens namen eller något annat glorifierat ändamål. :kulspruta

Jag tror inte att det här blir verklighet, men det låter rätt korkat i alla fall.

Öh? Dags att vakna kanske? Högern har majoritet i riksdagen, regeringen består av högerpartier och vänstern, som du säkert kallar kommunister (läs läxan bättre) har typ 5% av rösterna.

Det känns som att du försöker insinuera något riktigt korkat om ett rött Sverige men du får lyssna mindre på andras inskränkt och tänka lite själv grabben.

Förövrigt låter det riktigt shysst att flytta till Austraulien. :yoparty :tummenupp Man blir lite avundsjuk.

Apropå EU:s 100 MPH-förslag så har jag för mig att EU även arbetar med ett satellitsystem som heter Gallileo och tanken är att alla nya bilar utrustas med GPS-sändare och med hjälp av Gallileo så skulle alla fordons positioner och hastighet registreras m.m. så om man kör för fort får man automatisk böter och kör man på en viss väg får man en vägavgift hemskickad m.m. :gnissla

Så att detta nu skulle bli frivilligt är nog bara början för att få acceptans för detta Gallileo-system :gnissla

det ända som fattas snart är att vi får bli inlåsta i våra hem så att ingen kan skadas av några olyckor.. vart är världen på väg.. snart har vi ingen frihet alls

Jag tror inte att det här blir verklighet, men det låter rätt korkat i alla fall.

Öh? Dags att vakna kanske? Högern har majoritet i riksdagen, regeringen består av högerpartier och vänstern, som du säkert kallar kommunister (läs läxan bättre) har typ 5% av rösterna.

Det känns som att du försöker insinuera något riktigt korkat om ett rött Sverige men du får lyssna mindre på andras inskränkt och tänka lite själv grabben.

Förövrigt låter det riktigt shysst att flytta till Austraulien. :yoparty :tummenupp Man blir lite avundsjuk.

Att högern styr regeringen har jag full koll på.. Men kalla den höger vill jag knappast göra.. Personligen och med många fler tycker jag mer den är en vänster!!

Avundsjuk förstår jag att du blir:) Hoj året runt :tummenupp

det ända som fattas snart är att vi får bli inlåsta i våra hem så att ingen kan skadas av några olyckor.. vart är världen på väg.. snart har vi ingen frihet alls

Nej för folket har som vanligt ingen talan i ett av världens modernaste länder.

Faktum är ju även att premierna för de som INTE skaffar sig en "gps-övervaknings-skit-box" blir högre pga. att de bara kommer va de som redan kör sakta (och inte är en riskt) som kommer skaffa och använda denna skitsak.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT