Görs idag på alla nya mobiltelefoner som säljs i USA..
Projektet/lagen/direktivet/vad man nu ska kalla det heter E911, och grundtanken är ju god. Att man ska kunna ta reda på var nödsamtal rings ifrån, även om den som ringer 911 inte säger/kan säga det själv. (Rent tekniskt sett krävs inte GPS om man kan få positionen på något annat sätt, men GPS är ett lätt sätt att lösa implementationen på. Det finns positioneringssystem i GSM-näten redan idag, som t ex används av Telia Kompis eller vad den där kontantkortstjänsten nu heter. Systemen har i standardutförande ganska låg upplösning, men kan uppgraderas.)
Men man kan inte döma ut hela systemet efter hur mobiltelefon-GPS-system används i amerikanska TV-serier som 24 eller NCIS. (Och nej, jag köper inte argumentet "har man inget att dölja så skadar inte övervakning".)
Skillnaden mot svarta lådor som jag syftade på i mitt inlägg är att svarta lådor (åtm i flygplanssammanhang) för en logg över position och hastighet och annat de senaste x minutrarna innan en krasch.
vaddå tror ni på detta själva eller? vem skulle släppa igenom ett förslag som detta? Nej precis, ingen förutom väldigt få männsikor som gillar att bli övervakade.
Och jag tror du överskattar politikernas värdering av vår personliga integritet.
Last edited: