Långkörning

ninsan

Envis som synden!
Gick med
15 May 2010
Hoj
Sukka igen, sv650s -06
Funderar på om jag ska köra till Stockholm imorgon efter jobbet. Hämtade en Suzuki GS 500F -05 idag och tror den skulle kunna funka fint att köra långt med.
Jag har inte kört så långt innan (ca 45 mil från Växjö).

Är det galet eller skulle det kunna funka?
Om jag gör det, vad behöver jag tänka på, förutom att hålla koll på bensinen typ?

Gör en säkerhetskontroll innan borde räcka :)

Jag åkte från öland till dalarna en gång (vilket är ungefär samma sträcka) och det jag lärde mig från den resan var att regnkläder hade vart fint;)

annars är det nog bara att hålla koll på tankmätaren:)

Ha en trevlig resa !

äh jag tror inte det är några problem... Är ju bara att stanna lite då och då o sträcka på benen och ta en fika eller så... Jag ska åka 300mil i sommar på en vecka ca =)

eller så bokar du sjukt billigt boende på scandic :D de borde ha ngt påskerbjudande... sover du nånstans halvvägs... :D kostar aknse dig 700kr men du slipper ångest

Räkna med typ 5 timmar o längre om du tar pauser,Kolla soppan vid pauser,om du inte har mätare för den, packningen noga så den sitter fastsurrad,,smord o spänd kedja,Blir väl e20, för din del gissar jag,finfin väg,Lycka till

45 mil är väl inga problem!? :)

Iom att det är en ny hoj bör man kanske kolla över den lite först, kedjespänning, lufttryck, finns det olja mm. Annars är det ju bara att gasa på.

Rätt kläder är bra med, rätt kallt än så länge så klä dig rätt (ha med regnställ ev. allväder och inte de tunnaste sommarhandskarna). Inte kul att frysa eller vara blöt i 45 mil.
Sen är det bara att ta en bensträckare då och då och vara lycklig.

äh jag tror inte det är några problem... Är ju bara att stanna lite då och då o sträcka på benen och ta en fika eller så... Jag ska åka 300mil i sommar på en vecka ca =)

lär bli nått litet stopp för tankning o kaffe typ.. Oroar mig mest för tankningen...

Jag åkte från öland till dalarna en gång (vilket är ungefär samma sträcka) och det jag lärde mig från den resan var att regnkläder hade vart fint;)

annars är det nog bara att hålla koll på tankmätaren:)

Ha en trevlig resa !

Har kollat in vädret och det verkar bli kanonväder både dit o hem!

eller så bokar du sjukt billigt boende på scandic :D de borde ha ngt påskerbjudande... sover du nånstans halvvägs... :D kostar aknse dig 700kr men du slipper ångest

usch, nej det har jag inte tålamod för, allt eller inget på direkten! :p

Räkna med typ 5 timmar o längre om du tar pauser,Kolla soppan vid pauser,om du inte har mätare för den, packningen noga så den sitter fastsurrad,,smord o spänd kedja,Blir väl e20, för din del gissar jag,finfin väg,Lycka till

slutar jobbet 1645, känns kanske i senaste laget... eller?
Tänkte ta Hultsfred- Vimmerby och den upp till Linköping, sen blir det nöta motorväg.

45 mil är väl inga problem!? :)

Iom att det är en ny hoj bör man kanske kolla över den lite först, kedjespänning, lufttryck, finns det olja mm. Annars är det ju bara att gasa på.

Rätt kläder är bra med, rätt kallt än så länge så klä dig rätt (ha med regnställ ev. allväder och inte de tunnaste sommarhandskarna). Inte kul att frysa eller vara blöt i 45 mil.
Sen är det bara att ta en bensträckare då och då och vara lycklig.

Det är en 2005, nyservad, nytt framdäck och stuff. Så rent säkerhetsmässigt ang hojjen så är jag ganska lugn över det.

Kör nu med Halvarsson Goretex, tjocka vantar. Men tkr det kan bli lite kallt under armarna. Har Helly Hansen underställ, tights och sen en vanlig bomullströja och sen stickad tröja. Men borde nog ha mer på överkroppen.

Funderar på kanske nått i öronen? Musik eller öronpluggar?

Det är en 2005, nyservad, nytt framdäck och stuff. Så rent säkerhetsmässigt ang hojjen så är jag ganska lugn över det.

Kör nu med Halvarsson Goretex, tjocka vantar. Men tkr det kan bli lite kallt under armarna. Har Helly Hansen underställ, tights och sen en vanlig bomullströja och sen stickad tröja. Men borde nog ha mer på överkroppen.

Funderar på kanske nått i öronen? Musik eller öronpluggar?

Körde själv 50 mil i söndags (ren nöjeskörning), med endast t-shirt under skinnstället och sommarhandskar. Var inga problem.
Pallar hojen så pallar du, eller var det tvärt om? :tungan

Är du orolig över tankning så är det väl bara att stanna var 15:e mil och fylla på, inte direkt obygd du ska ta dig igenom.

Kör mer, oroa dig mindre. Kommer du lida av något så är det knappast att det tar kål på dig, det är bara en erfarenhet att ta med dig till nästa längre tur. Fram kommer du alltid!

Fan, jag kanske ska göra det... Jag vet att jag får nått trevligt när jag kommer fram också ;)

De första 25 milen brukar gå rätt lätt. ;) Sedan får man ta en bensträckare.

Du kommer vara på vägen långt efter solen gått ner på fredag. Det finns risk för 0C eller - 1 på natten. Du fryser redan lite under armarna. Kanske en extra fiberpälströja? Det är skillnad när solen gått ner. Annars är det bara gå in på en mack var 10e mil och ta en kaffe och värmepaus. Rent visir är också skönt för på natten med repigt visir så blir det jobbigt med mötande trafik.

Tja jag bor i sthlm. jag tycker du ska åka! Ehm.. Ligga? :näsblod

topic: KÖR!!!! Kom också ihåg att det är dom jobbigaste och jävligaste minnena som nästan alltid är roligast att komma ihåg senare :) Jag var med om en sån tur förra sommaren, skrattar fortfarande åt våran otroliga otur. :D

Lycka till!

Körde ner till Stockholm från Piteå i höstas, ca 88 mil enkel väg.

Det är inga problem så länge man håller bra marsch-fart och stannar då och då för en bensträckare / vätskepaus. Första biten kan det vara bra med ett tidigt kort stopp efter kanske 10 mil, men efter det var 20:e mil ungefär eller när det behövde tankas. Jag åkte 05:55 på morgonen och var i Stockholm strax före 16:00 så ungefär 10 timmar.

Längre resor tar i regel mer tid då man blir tröttare och tröttare ju längre man åkt men en resa på 45 mil är rätt lite i sammanhanget "resor". Nu är inte en 500-kubikare det ultimata touringfordonet men det ska inte vara några problem. Ta på dig bra med kläder så att du kan plocka av dig om det mot förmodan skulle bli för varmt, sen är det bara tuta och köra. :)

Brassa strax över 20 mil non stop i oktober, ren transportsträcka, och det var väl likvärdigt väder som nu. Satte inte ner foten förän någon km hemifrån vid ett rödljus och jag höll f-n på att slå omkull = stel som en stubbe. Kylan ställer gärna till det lite beviserligen.

Men men, den varningen kom väl lite sent så hoppas du inte ligger o sprattlar någonstan vid det här laget :)

Klä dig varmt.
Ifall du tror att det räcker så tar du på lika mycket till, eller iaf packar ner i ryggsäcken.
Något att dricka och tugga på är även det bra ifall man känner sig trött hungrig och macken inte är nära.

Hörselproppar är ett stort plus om du inte redan använder det.

Öronproppar, klart visir vid mörkerkörning och ett par extrahanskar ifall det kommer mycket regn är alltid skönt att ha med sig.

Motorvägen mellan Linköping o Stockholm är väl inte den roligaste men man matar på milen rätt ok + hyffsat gott om mackar.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...