Långkörning

Åkte själv ihelgen T&R Sthm/Gbg 100mil.... som andra har säkert sagt så ska du tänka på:
*Kolla hojen innan du åker.
*Ta på dig varmt under stället.
*Ta en bensträckare när du tankar.
*Regnställ och vattentåliga handskar.
*Öronproppar

Sen är de inte så roligt o åka själv men du får väll sjunga eller nått.:yoparty

Kan ju för all del skippa öronproppar och ha in-ear-lurar och lyssna på radio eller musikspelare.. Det blir lite roligare. P2 före lunch är balsam för själen.

Av egen erfarenhet efter 42mil enkel resa och en snitt temp på 2grader så är träsmaken ganska komplett ;) Hade varken regnställ eller fodrade handskar, så de kan va nåt att tänka på, e ju fortfarande ganska kallt vissa dagar........De sista 10milen ja körde är nog det enda tillfället i mitt liv ja önskat ja hellre kört en guldvinge :hihi

Men e ganska trevligt & stanna ett par gånger, ta nåt gött och käka, ett par koppar kaffe. Men som flera andra skrivit gå igenom hela hojen innan & glöm inte att kolla lufttrycket.

Tips Nr1 inför parningsresan mellan Växjö-Sthlm

Lätt hänt att glömma det viktigaste i allt annat med regnkläder, öronproppar, soppastopp... bla bla bla...

RAKA MUFFEN INNAN AVFÄRD!:mattias

Ifall ni åker mellan växjö stockholm och ser en kladdig rand på vägen så är det bara Ninsan som åkt förbi :D

Rosa rand ;)

Åkte själv ihelgen T&R Sthm/Gbg 100mil.... som andra har säkert sagt så ska du tänka på:
*Kolla hojen innan du åker.
*Ta på dig varmt under stället.
*Ta en bensträckare när du tankar.
*Regnställ och vattentåliga handskar.
*Öronproppar

Sen är de inte så roligt o åka själv men du får väll sjunga eller nått.:yoparty

Brukar sjunga när jag kör, ehm... Tur att det inte hörs ;)

Kan ju för all del skippa öronproppar och ha in-ear-lurar och lyssna på radio eller musikspelare.. Det blir lite roligare. P2 före lunch är balsam för själen.

Jo det är sant, funderade lite löst på att ta med ipoden, eller lyssna på ifånen...:)

Av egen erfarenhet efter 42mil enkel resa och en snitt temp på 2grader så är träsmaken ganska komplett ;) Hade varken regnställ eller fodrade handskar, så de kan va nåt att tänka på, e ju fortfarande ganska kallt vissa dagar........De sista 10milen ja körde är nog det enda tillfället i mitt liv ja önskat ja hellre kört en guldvinge :hihi

Men e ganska trevligt & stanna ett par gånger, ta nåt gött och käka, ett par koppar kaffe. Men som flera andra skrivit gå igenom hela hojen innan & glöm inte att kolla lufttrycket.

Oavsett vad som händer kommer jag aldrig önska jag satt på en guldvinge, haha! :p Jo, det blir ju självklart att stanna, köpa nått att dricka. Kanske en red bull?

Lätt hänt att glömma det viktigaste i allt annat med regnkläder, öronproppar, soppastopp... bla bla bla...

RAKA MUFFEN INNAN AVFÄRD!:mattias

Haha, whooot??! Why? :p

Musik under en längre tur är inte att förakta, snarare så att det hjälper en hel del, men jag skulle nog hålla mig ifrån ljudbok som lär ta en del uppmärksamhet. :gnissla

Att stanna var 10:e mil har jag inte riktigt förstått mig på, då tar ju resan jättelång tid... själv stannar jag när det är dags att tanka.
Men det är såklart individuellt, men stanna när du känner att du behöver (eller gärna strax före du verkligen behöver det) istället för att bestämt stanna vid vissa miltal. :tummenupp

Sen vet jag inte om jag själv skulle klassa 40mil som en långkörning... är ju marginellt längre än en normal onsdagsrunda och då svär man ju över tankstoppen. :gnissla

45mil är ingen sträcka. Inte ens i spöregn och 0 grader ute.

Oroa dej inte 45 mil delat på 2 är 22,5mil. Hitta du en mack ungefär på hälften så är det helt safe, hojen går nog 35mil utan problem på en tank om du ligger under 140. Kör du hyffsat lagligt så kommer du längre.
När du stannar för att tanka så passar du på att ta en kaffe och en bensträckare, kanske njuta utav det fina vädret, eller njuta utav att du sitter under tak i spöregnet...

Själv hämta jag en hoj 55mil hemifrån åt min far. Tunt skinn och sommarhandskar, smhi lovade ju sol... Det blev 55mil i spöregn där gynekologstolen gjorde mej blöt på ställen jag aldrig blivit blöt på tidigare på en hoj. Sittställningen dödade allt vad känsel heter och det gick inte att krypa ihop och ta skydd, man bara satt där och bresa och tog emot. Åkte man 140 så slurpa hojen i sig lite mer än 1L/mil och man fick då tanka var 13de mil (15L tank). Så det var 110 som gällde och resan blev oändligt lång och kall. Ibland regna det så mycket att bilarna stod still och regnet gjorde ont på kroppen.

Men jag minns resan än idag i detalj. Ett oförglömligt minne utav hojåkningens baksida.

Oroa dej inte 45 mil delat på 2 är 22,5mil. Hitta du en mack ungefär på hälften så är det helt safe, hojen går nog 35mil utan problem på en tank om du ligger under 140.

Detta stämmer bra.

Min hoj ligger vanligtvis precis under 0.7 liter milen.
När vi körde till Jönköping och snittade runt 110-120 hela vägen så gick den ner på 0.55.

Har du inte ens en reservkran på hojjen :va

På gammelgixxern när den var 7/11 med Rs38or så fanns det inte plats för soppakran ovan motorn, så jag ställde den i reserv läge och körde slaviskt efter trippen och känsla.

Du skulle väl :ligga? :tuttar :tuttar :va

Kommer nog inte ha så mycket känsel kvar när jag kommer fram, så det är tveksamt ;)

Musik under en längre tur är inte att förakta, snarare så att det hjälper en hel del, men jag skulle nog hålla mig ifrån ljudbok som lär ta en del uppmärksamhet. :gnissla

Att stanna var 10:e mil har jag inte riktigt förstått mig på, då tar ju resan jättelång tid... själv stannar jag när det är dags att tanka.
Men det är såklart individuellt, men stanna när du känner att du behöver (eller gärna strax före du verkligen behöver det) istället för att bestämt stanna vid vissa miltal. :tummenupp

Sen vet jag inte om jag själv skulle klassa 40mil som en långkörning... är ju marginellt längre än en normal onsdagsrunda och då svär man ju över tankstoppen. :gnissla

Aldrig ljudbok, inte min grej!
Det är kanske overkill då att stanna var tionde mil, kanske räcker med tankstoppet? För att få lite flow i det hela.
För mig blir det tyvärr en låååång runda, har inte kört så långt ännu och är hyffsat ny med kortet. Tog det i oktober förra året.

Lycka till idag =)

På fredag! Men tack ändå! :)

Oroa dej inte 45 mil delat på 2 är 22,5mil. Hitta du en mack ungefär på hälften så är det helt safe, hojen går nog 35mil utan problem på en tank om du ligger under 140. Kör du hyffsat lagligt så kommer du längre.
När du stannar för att tanka så passar du på att ta en kaffe och en bensträckare, kanske njuta utav det fina vädret, eller njuta utav att du sitter under tak i spöregnet...

Själv hämta jag en hoj 55mil hemifrån åt min far. Tunt skinn och sommarhandskar, smhi lovade ju sol... Det blev 55mil i spöregn där gynekologstolen gjorde mej blöt på ställen jag aldrig blivit blöt på tidigare på en hoj. Sittställningen dödade allt vad känsel heter och det gick inte att krypa ihop och ta skydd, man bara satt där och bresa och tog emot. Åkte man 140 så slurpa hojen i sig lite mer än 1L/mil och man fick då tanka var 13de mil (15L tank). Så det var 110 som gällde och resan blev oändligt lång och kall. Ibland regna det så mycket att bilarna stod still och regnet gjorde ont på kroppen.

Men jag minns resan än idag i detalj. Ett oförglömligt minne utav hojåkningens baksida.

Haha!!, ännu ett skäl till att inte köra glidare... ;)

Detta stämmer bra.

Min hoj ligger vanligtvis precis under 0.7 liter milen.
När vi körde till Jönköping och snittade runt 110-120 hela vägen så gick den ner på 0.55.

Reservkran finns absolut, så den kanske blir använd, men det hoppas jag inte.
Men det låter bra, hoppas på att kunna köra ca 25 mil innan första tankstoppet.

Bah. 45 mil kommer man ju på en tank. Inga bensträckare där inte :D
Hahaha, inte på min lille maskin, det är nog önsketänkande :p

Last edited:
Reservkran finns absolut, så den kanske blir använd, men det hoppas jag inte.

Kör tills du slår på reserven, sen kör du in på nästa mack. Då vet du hur långt du kommer på en tank :tummenupp Var beredd på att det kan bli lite motorbroms om soppan försvinner i 100 knyck ;)

Själv skulle jag hellre köra växjö-vetlanda-eksjö-kisa-(åtvidaberg om tid finns)-linköping och sedan motorväg resten. Lite roligare väg men fortfarande någorlunda sotra mao ingen förlorad tid. Inget att oroa sig över, ta det lugnt och stanna om du känner dig okoncentrerad.
Se bara till att ha med lite extra kläder, finns inget värre än att sitta och känna sig kall och vet att det är många mil kvar. Det är inte heller speciellt trafiksäkert och man ska vara rädd om sitt liv :)

Lycka till på resan

Last edited:
Själv skulle jag hellre köra växjö-vetlanda-eksjö-kisa-(åtvidaberg om tid finns)-linköping och sedan motorväg resten. Lite roligare väg men fortfarande någorlunda sotra mao ingen förlorad tid. Inget att oroa sig över, ta det lugnt och stanna om du känner dig okoncentrerad.
Se bara till att ha med lite extra kläder, finns inget värre än att sitta och känna sig kall och vet att det är många mil kvar. Det är inte heller speciellt trafiksäkert och man ska vara rädd om sitt liv :)

Lycka till på resan

Och från linköpingstrakten tar man sig inåt landet och kör via Katrineholm... vips så har hela trippen gjorts på kurviga vägar istället för motorväg. :)

Lycka till på resan

Lurar på det alternativet, eller Vimmerby. Men kommer inte ge mig ut på mindre kända vägar, då det inte eg är en nöjestripp. Vill bara fram, snabbt som satan :p

Får packa med ett par tröjor, köra på underställ, extra tights och extra vantar. Verkar bli shysst väder, men dock ska det blåsa ganska mycket..

Och från linköpingstrakten tar man sig inåt landet och kör via Katrineholm... vips så har hela trippen gjorts på kurviga vägar istället för motorväg. :)

Blir nog det en annan gång, när jag har lite mer tid på mig med, kör direkt från jobbet, 1645. Vill komma fram i någerlunda vettig tid, så det blir kända vägar till Bromma :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT