Låna original bromshandtag till S1000RR / verkstadsgnabb?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Min verkstad vill inte felsöka mina bromsproblem om jag inte monterar dit originalhandtag.

Om någon har original bromshandtag till en S1000RR skulle jag gärna låna, kan lämna pantsumma.
Det gör inget om handtaget är fult och slitet, så länge funktionen är som den ska.
 
Min verkstad vill inte felsöka mina bromsproblem om jag inte monterar dit originalhandtag.

Om någon har original bromshandtag till en S1000RR skulle jag gärna låna, kan lämna pantsumma.
Det gör inget om handtaget är fult och slitet, så länge funktionen är som den ska.

Varför inte då? Bromshandtag är väl inte direkt hjärnkirurgi? Personligen skulle jag nog hellre byta verkstad än bromshandtag faktiskt. Så länge det inte är ett för stort spel (vilket man kan justera) och att bromshandtaget inte går i handtaget, vad är problemet? Kan dom specificera problemet med handtaget som sitter på nu?

Känns som att kvaliten på verkstäderna går ner för vart år som går. Har en Enfield Classic 500 från 2019. Alltid betalat mellan 3.500 och 4.000 för service beroende på ventiljustering eller inte. Enfield har ny verkstad i Stockholm. För det första tog det över 6 veckor att få offert. Och då ville dom ha över 10 lök för en service. 13.600 inklusive däckbyte. Ringde gamla verkstaden…... 3.800:- allt enligt Enfields egen officiella prislista för service som verkstäderna SKA följa…… Gamla verkstaden var även billigare på nya däck + montering så jag tänker liksom inte byta verkstad.
 
Last edited:
Varför inte då? Bromshandtag är väl inte direkt hjärnkirurgi? Personligen skulle jag nog hellre byta verkstad än bromshandtag faktiskt.
Jag har roterat genom verkstäderna i mitt närområde. Att jag bytte till denna verkstaden var för att den andra verkstaden gått ner sig. Att jag bytte till den berodde i sin tur på att den jag hade innan hade gått ner sig.

Så länge det inte är ett för stort spel (vilket man kan justera) och att handtaget inte går i handtaget, vad är problemet?
Problemet är att bromshandtaget är justerat till max för att ta långt ut, men ändå tar långt in, samt att känslan är svampig. Jag hade inte velat få fade när det tar så pass långt in som det nu gör.

Kan dom specificera problemet med handtaget som sitter på nu?
Nej, de kan inte säga något som är fel med handtaget, förutom att det är eftermarknads.
 
Om det är en BMW-verkstad finns det inte någon möjlighet att låna från dem? Om det inte är en BMW-verkstad så gå till Kenneths
 
Men du kan trixa med det själv - det värsta som kan hända är att du gör slut på en flaska bromsvätska och sölar ner lite
Det är en BMW så den har ABS - skaffa Motoscan-appen och blåtandssändare så kan du göra det mesta - bla köra ABS-pumpen vid bromsvätskebyte
 
Men du kan trixa med det själv - det värsta som kan hända är att du gör slut på en flaska bromsvätska och sölar ner lite
Det är en BMW så den har ABS - skaffa Motoscan-appen och blåtandssändare så kan du göra det mesta - bla köra ABS-pumpen vid bromsvätskebyte
Vad är det för mottagare man behöver för att kunna göra luftningsjobbet själv?
Trodde man behövde det dyra BMW-verktyget för sådant.
 
Varför byta ut en enda del på en så fulländad och extrem hoj som BMWn är?

Har tidigare ägare bytt dem eftersom du inte har original kvar?
 
Varför byta ut en enda del på en så fulländad och extrem hoj som BMWn är?

Har tidigare ägare bytt dem eftersom du inte har original kvar?
Tidigare ägare har bytt och original följde inte med när jag köpte.

Bromshandtaget fungerade utmärkt vid köp och jag har inte haft problem på några andra andra med eftermarknadshandtag, så jag har väldigt obrydd kring originalhandtag eller inte fram tills verkstan började prata om det.
 
Tidigare ägare har bytt och original följde inte med när jag köpte.

Bromshandtaget fungerade utmärkt vid köp och jag har inte haft problem på några andra andra med eftermarknadshandtag, så jag har väldigt obrydd kring originalhandtag eller inte fram tills verkstan började prata om det.
Jag hade satsat på att beställa originalen.

Enda undantaget hade väl varit ISR-prylar.
Men skulle inte tro att de bara säljer handtag för att sätta på original bromspump.
 
Jag hade satsat på att beställa originalen.

Enda undantaget hade väl varit ISR-prylar.
Men skulle inte tro att de bara säljer handtag för att sätta på original bromspump.
Jag har hittat original för en nyare S1000RR på en skrot. Vet inte om de passar, men tänkte testa.

Men jag vill påpeka att handtagen som sitter där har fungerade klockrent i flera år fram tills verkstan bytte skivor+belägg, därav finner jag det långsökt att de skulle vara orsaken.
 
Jag har hittat original för en nyare S1000RR på en skrot. Vet inte om de passar, men tänkte testa.

Men jag vill påpeka att handtagen som sitter där har fungerade klockrent i flera år fram tills verkstan bytte skivor+belägg, därav finner jag det långsökt att de skulle vara orsaken.
Ja, låter långsökt. Även de kinesiska från Ebay gör nog sitt jobb.

Är det sådana eller är det dyrare "crap" ?

Men som sagt när det kommer till luftning gillar jag Goodridge speed bleeders. Köpt den längre varianten till min Volvo nu också. Inte jättebilliga, men en fröjd att ha. Har dem överallt på hojen.

Nu säger jag emot mig själv lite med att byta ut prylar men...
 
Last edited:
BMW och Ducati-verkstäder blir väl förolämpade när de ser sånt där på sina lyxhojar 🤣

Medans asiater håller ihop.
 
Som en liten spegling kring hur man ser på Kinagrepp i vårt grannland


Från 05.15

Absolut körförbud på platsen, bromshandtaget i beslag, avbruten resa och skamkärra hem, ca € 200 i böter, prick i körkortsregistret men framförallt: ny registreringsbesiktning som lätt kan kosta det tredubbla mot böterna eftersom en "Gutachter" = speciellt utbildad och certifierad besiktningsman måste till för att få hojen tillbaka i registret.

Nej, detta är faktiskt inte riktigt off topic.

Det är hårt, men det är precis samma regler som gäller i Sverige också - men som ännu inte effektuerats.
Men nu hör jag att man från 2025 skall börja jobba enligt EU-lag även i Sverige för att tvinga bort oönskade fordon från vägarna. Jag försöker få fram vad som ligger bakom ryktet, eller möjligen ankan.

Till dess gäller - som alltid:

× Släng inga originaldelar från hoj
x Behåll all dokumentation kring grejerna du köper.
x Avstå hojar där originaldelar inte medföljer - eller pruta järnet.

Winter is comming.
 
Som en liten spegling kring hur man ser på Kinagrepp i vårt grannland


Från 05.15

Absolut körförbud på platsen, bromshandtaget i beslag, avbruten resa och skamkärra hem, ca € 200 i böter, prick i körkortsregistret men framförallt: ny registreringsbesiktning som lätt kan kosta det tredubbla mot böterna eftersom en "Gutachter" = speciellt utbildad och certifierad besiktningsman måste till för att få hojen tillbaka i registret.

Nej, detta är faktiskt inte riktigt off topic.

Det är hårt, men det är precis samma regler som gäller i Sverige också - men som ännu inte effektuerats.
Men nu hör jag att man från 2025 skall börja jobba enligt EU-lag även i Sverige för att tvinga bort oönskade fordon från vägarna. Jag försöker få fram vad som ligger bakom ryktet, eller möjligen ankan.

Till dess gäller - som alltid:

× Släng inga originaldelar från hoj
x Behåll all dokumentation kring grejerna du köper.
x Avstå hojar där originaldelar inte medföljer - eller pruta järnet.

Winter is comming.
Se där. Det där är Sovjetunionen om något tillsammans med hela EU.

Tur man inte åker helfordonsgodkänd mc, eller har kinagrepp, men det är väl de fordonen som står på kö att få bort.

Fan till att lägga resurser på fel saker.
 
Vilket larv. "Oönskade" var ordet ja.

En liten kostnad trots allt, det positiva är du slipper visa pass när du ska resa.
 
Men jag vill påpeka att handtagen som sitter där har fungerade klockrent i flera år fram tills verkstan bytte skivor+belägg, därav finner jag det långsökt att de skulle vara orsaken.
Med andra ord så har du tappat bromsverkan när verkstaden monterat nya bromsar?
-Då ska du nog inte ha dom att skruva på din hoj.
-Och ingen annan heller för den delen.

Vem vare som fuska? Säg ven de fakking var!
 
Med andra ord så har du tappat bromsverkan när verkstaden monterat nya bromsar?
-Då ska du nog inte ha dom att skruva på din hoj.
-Och ingen annan heller för den delen.

Vem vare sim fuska? Säg ven de fakking var!
Jag säger inte emot, men innan jag fixar det själv vill jag försöka lösa det med verkstaden. Lämnade hojen dit för att slippa skruva själv.
 
Jag säger inte emot, men innan jag fixar det själv vill jag försöka lösa det med verkstaden. Lämnade hojen dit för att slippa skruva själv.
Jag får ingen riktig bild i mitt huvud av vad som kan vara fel på ett bromshandtag, om det nu är bara själva handtaget?
Vad är det som kan fjädra i det, och åstadkomma en "svampighet"?
På mina hojar är det bara metall, och visst finns det justeringmöjligheter, och jag har även en hoj med "kinaskräp", men fortfarande är det bara en metallbit som i sin tur påverkar bromspumpen, metallbiten är helt stum, i alla lägen.
Hur kan det skapa fenomenet? :va
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top