Låna MC HJÄLP!!!

Klart att det går att lära sig klara manöverbanan på en ZX9:a, min "första" elev i år skall köra med en sådan och jag räknar med att det skall gå bra(ser inga problem med det faktiskt).

Vi skall börja med manöverkörningen så han och jag vet att han klarar manövreringen innan vi börjar köra i trafiken. Jag har pysslat med manöverbaneträning i så pass många år att jag anser mig veta lite om hur man lär sig och lär ut hur det går till. Det bästa är om man börjar med att lära känna sin MC på en fri yta och börjar med att försöka köra med max styrutslag i cirklar och då lär sig hålla ballansen med en kombination av gas, koppling och bakbromsen. På detta vis brukar de flesta lära sig hantera sin MC snabbast och när detta sitter kan de sedan köra manöverbanans alla svängar med fulla styrutslag, dvs utföra svängar och svängväxlingar med maximal lutning och samtidigt ha maximalt styrutslag utan att behöva hålla på att "vingla" med styrpareringar.

Jag är ju rätt krävande som handledare och förväntar mig även att eleverna skall klara lite mer avancerad körning, detta då det ändå lär ske i trafiken då de fått KK och jag vill försäkra mig om att de har förutsättningarna att klara det på ett kontrollerat sätt.

Det är ändå så att VV manöverbanor (lågfarts)inte är designade för sporthojar och deras relativt låga styrutslag och detta förhållande gör då att det krävs mer av en som kör upp på en sporthoj men det tycker jag samtidigt är rätt då dessa förartyper oftare nyttjar sina MC och deras prestanda varför de även bör vara mer förberedda innan de rastar sina MC i trafiken

Saker som dock är viktigt för att du skall ha rätt förutsättningar att klara körningen med alla MC och då speciellt med sporthojar:

1. Ha styrlagringen i gott skick, ej sliten, glapp eller för hårt ansatt
2. Kopplingsreglagen skall löpa lätt, blir svårt med en kärvande koppling.
3. Naturligtvis skall alla reglage vara rätt injusterade till föraren och man måste nå dem vid fulla styrutslag.

Last edited:
Jag har nog aldrig sett nån som faktiskt har lyckats få låna hoj via Sporthoj.

När jag förra våren efterlyste en hoj till min tjejs födelsedag fick jag 2-3 erbjudanden, varav 2 st var helt klara & bara att hämta upp sporthoj från 2000 talet. Helt utan krav på motprestation.

Heder till dessa sjukt godhjärtade personer som måste växt upp med mångfärgat tekniklego, Thailands-sand i sandlådan och sköna föräldrar.

( eller i en glasbubbla hehe )

Kan förresten tillägga att handledaren vid den enda hojåkar-lektion jag någonsin tagit inte klarade en garagevändning med min torrkoppling-Ducce, men jag nötte ( i dubbel bemärkelse ) och klarade det med en hand ett par timmar senare.

Last edited:
När jag förra våren efterlyste en hoj till min tjejs födelsedag fick jag 2-3 erbjudanden, varav 2 st var helt klara & bara att hämta upp sporthoj från 2000 talet. Helt utan krav på motprestation.

Heder till dessa sjukt godhjärtade personer som måste växt upp med mångfärgat tekniklego, Thailands-sand i sandlådan och sköna föräldrar.

( eller i en glasbubbla hehe )

Nyckelorden: "Till din tjej".

Nyckelorden: "Till din tjej".

Fast "min" tar ju bort ligga-chansen drastiskt. Dessutom var det en överraskning så de skulle inte ens få se henne IRL:näsblod

Men visst lånar man hellre ut hojen till en tjej som haft hojkort + hoj sen det gick rent lagligt, än en fighterkille som inte kan köra sakta:D

Fast "min" tar ju bort ligga-chansen drastiskt. Dessutom var det en överraskning så de skulle inte ens få se henne IRL:näsblod

Men visst lånar man hellre ut hojen till en tjej som haft hojkort + hoj sen det gick rent lagligt, än en fighterkille som inte kan köra sakta:D

Äsch. Chanserna (läs; hoppet) för liggning försvinner ju aldrig.

Fasen.Träna
Min kusse övningskörde med mig på sin Yamaha kromsläde 1400cc eller nåt liknande.
Kom till uppkörningen ,då sa gubben där att ska du köra upp på den där?
Ja det är ju den jag har tränat på.
Fixade det UA.

Hej!

Jag hade mycket problem med konbanan nu i somras när jag tog kortet.

Detta eftersom jag försökte hålla balansen med kroppsvikten som med en trampcykel..
Dessutom fick jag många motorstopp.

Det gäller att hitta balansen med reglagen på hojen, koppling och broms.
Håll uppe varvet med gasen så att du inte får tjuvstopp när parerar då du börjar falla inåt.

Efter ett telefonsamtal med en rutinerad mc-förare om krypkörningsteknik satte jag konbanan praktiskt taget alla gånger.

Jag vet inte hur svårt det är med en sporthoj..

...men jag vet att bra tips kan göra det som känns nästan omöjligt till något väldigt enkelt. :)

CB 750:n är ju horribel. Dessvärre är det just en sådan min trafikskola har. Körde den en gång och aldrig mer. Det var som att ratta ett stort jävla ånglok i miniatyrformat. Hädanefter kommer att att övningsköra på min egen hoj, även på trafikskolan.
Jag är benägen att hålla med dig! Visst, den är lättkörd och snäll, men i lågfartsmanövrering känns alla kilon! Den är tung och bred, även om den är välbalanserad. Dessutom blir den riktigt jävla varm efter en halvtimmes övningar på lågfartsbanan. Körde CB750 på körskolan och mina två uppkörningar och se'n dess har jag inte längtat efter en likadan.

För tre år sedan åkte jag ner till polaren då han höll på att öva lågfartsdelen med sin trafikskola. Hade en zx9:a och jag började diskutera med läraren angående hur lätt/svårt det är att klara lågfartsdelen med ninjan. Enligt honom var det inga problem så jag erbjöd honom att testa vilket han gjorde, efter att ha provat en fem sex gånger så gav han upp. Nu påstår inte jag att det är omöjligt att klara det och läraren som testade har varit med länge, säkert en 15år vill bara påpeka att det fan inte är lätt med en sporthoj. Enligt mig skull de kunna ta bort den delen i testet, åminstonde göra om det så det har mer verklighetsanknytning. Jag kunde låna en hoj av min trafikskola då jag körde upp. Tror hyran var 1500 + 5000kr i pant ifall nåt gick sönder, har du kollat den möjligheten?

Jag är benägen att hålla med dig! Visst, den är lättkörd och snäll, men i lågfartsmanövrering känns alla kilon! Den är tung och bred, även om den är välbalanserad. Dessutom blir den riktigt jävla varm efter en halvtimmes övningar på lågfartsbanan. Körde CB750 på körskolan och mina två uppkörningar och se'n dess har jag inte längtat efter en likadan.

Utöver allt detta, så är den också jävligt låg. Den kanske passar folk som är c:a 170 cm, men absolut inte till mina 195 cm. Kändes lite som att köra en minimoto.

Klart att det går att lära sig klara manöverbanan på en ZX9:a, min "första" elev i år skall köra med en sådan och jag räknar med att det skall gå bra(ser inga problem med det faktiskt).

Vi skall börja med manöverkörningen så han och jag vet att han klarar manövreringen innan vi börjar köra i trafiken. Jag har pysslat med manöverbaneträning i så pass många år att jag anser mig veta lite om hur man lär sig och lär ut hur det går till. Det bästa är om man börjar med att lära känna sin MC på en fri yta och börjar med att försöka köra med max styrutslag i cirklar och då lär sig hålla ballansen med en kombination av gas, koppling och bakbromsen. På detta vis brukar de flesta lära sig hantera sin MC snabbast och när detta sitter kan de sedan köra manöverbanans alla svängar med fulla styrutslag, dvs utföra svängar och svängväxlingar med maximal lutning och samtidigt ha maximalt styrutslag utan att behöva hålla på att "vingla" med styrpareringar.

Jag är ju rätt krävande som handledare och förväntar mig även att eleverna skall klara lite mer avancerad körning, detta då det ändå lär ske i trafiken då de fått KK och jag vill försäkra mig om att de har förutsättningarna att klara det på ett kontrollerat sätt.

Det är ändå så att VV manöverbanor (lågfarts)inte är designade för sporthojar och deras relativt låga styrutslag och detta förhållande gör då att det krävs mer av en som kör upp på en sporthoj men det tycker jag samtidigt är rätt då dessa förartyper oftare nyttjar sina MC och deras prestanda varför de även bör vara mer förberedda innan de rastar sina MC i trafiken

Saker som dock är viktigt för att du skall ha rätt förutsättningar att klara körningen med alla MC och då speciellt med sporthojar:

1. Ha styrlagringen i gott skick, ej sliten, glapp eller för hårt ansatt
2. Kopplingsreglagen skall löpa lätt, blir svårt med en kärvande koppling.
3. Naturligtvis skall alla reglage vara rätt injusterade till föraren och man måste nå dem vid fulla styrutslag.

Mitt styrlager är inte i bästa skick, vet inte hur pass slitet det är, men glappa gör den inte. men den kanske är för hårt ansatt. Ska man svänga så går det inte så lätt.

Kanske det som är mitt stora problem, har varit jätte nära att sätta lågfartsdelen, men satt ner foten i rundingen på sista konen då jag får ta i för att svänga och då knasar allt upp sig, koppling o gas. Är liksom inte avslappnad i armarna på grund av det.

Har klarat testet flera ggr då jag bromsat mycket i lågfartsdelen, men fick höra att vissa uppkörningshandledare inte accepterar att man bromsar så jag gav upp den tekniken.

Har ungefär 2veckor o lite mer till uppkörningen och vill verkligen inte plocka ner hojen för att fixa styrlagret för jag inte har allt som behövs till det och inte tillräkligt med kunskap. Nån som vill hjälpa mig kanske? :confused:

Hyr

Jag hyrde skolans MC en 750 med älgstaket runt styret på körlektioner + på uppkörningen, den var då smidigare än min bandit 1200 iaf, så hyr du om det finns pengar till det. i Gävle kostar det på YA-trafikskola :
Lån av MC på uppkörningen
(inkl. uppvärmning före) 900 kr :tummenupp

Vilken del av "..hyra hoj för 1500,- är bara att glömma" i trådens FÖRSTA inlägg tycker du är öppet för tolkningar?

att tiden bara går och går och han inser att han får fan panta burkar för att trots allt hyra hoj för 1500:- om han ska grejja det.

eller?

Vilken del av "..hyra hoj för 1500,- är bara att glömma" i trådens FÖRSTA inlägg tycker du är öppet för tolkningar?

Om du inte har råd att lägga 1500:- på att låna en hoj för att kunna ta lappen så kommer du bli jävligt förvånad över vad det kostar att köra MC...:D

1500 har jag, men att ta några lektioner för att lära känna hojjen + 1500 till för uppkörningen gör att det svider just nu i plånboken.

Jag stämmer in i kören: Träna, träna, träna... och gissa vad? Träna :)
Jag å tanten körde upp på en sån här http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki_vx_800_1992.php med kardan och slitet styrlager... :hojsmilie
Sista veckan övade vi lågfartsmanöver 3-6h per dag, varje dag. Så ge inte upp för att det inte sitter efter ett 3h pass. Det är ju knappt uppvärming.
Visst var det många svordommar under tiden, och jo, jag fick ju byta lameller efteråt, men vi satte uppkörningen på första försöket, båda 2 :D

Last edited:
Jag skulle med glädje låna ut min hoj men tyvärr är den bara 600cc annars är den lättmanövrerad!

Lycka till i alla fall!

Back