RacerRaffe
MR Wheeler( Långbens alter ego)
Klart att det går att lära sig klara manöverbanan på en ZX9:a, min "första" elev i år skall köra med en sådan och jag räknar med att det skall gå bra(ser inga problem med det faktiskt).
Vi skall börja med manöverkörningen så han och jag vet att han klarar manövreringen innan vi börjar köra i trafiken. Jag har pysslat med manöverbaneträning i så pass många år att jag anser mig veta lite om hur man lär sig och lär ut hur det går till. Det bästa är om man börjar med att lära känna sin MC på en fri yta och börjar med att försöka köra med max styrutslag i cirklar och då lär sig hålla ballansen med en kombination av gas, koppling och bakbromsen. På detta vis brukar de flesta lära sig hantera sin MC snabbast och när detta sitter kan de sedan köra manöverbanans alla svängar med fulla styrutslag, dvs utföra svängar och svängväxlingar med maximal lutning och samtidigt ha maximalt styrutslag utan att behöva hålla på att "vingla" med styrpareringar.
Jag är ju rätt krävande som handledare och förväntar mig även att eleverna skall klara lite mer avancerad körning, detta då det ändå lär ske i trafiken då de fått KK och jag vill försäkra mig om att de har förutsättningarna att klara det på ett kontrollerat sätt.
Det är ändå så att VV manöverbanor (lågfarts)inte är designade för sporthojar och deras relativt låga styrutslag och detta förhållande gör då att det krävs mer av en som kör upp på en sporthoj men det tycker jag samtidigt är rätt då dessa förartyper oftare nyttjar sina MC och deras prestanda varför de även bör vara mer förberedda innan de rastar sina MC i trafiken
Saker som dock är viktigt för att du skall ha rätt förutsättningar att klara körningen med alla MC och då speciellt med sporthojar:
1. Ha styrlagringen i gott skick, ej sliten, glapp eller för hårt ansatt
2. Kopplingsreglagen skall löpa lätt, blir svårt med en kärvande koppling.
3. Naturligtvis skall alla reglage vara rätt injusterade till föraren och man måste nå dem vid fulla styrutslag.
Vi skall börja med manöverkörningen så han och jag vet att han klarar manövreringen innan vi börjar köra i trafiken. Jag har pysslat med manöverbaneträning i så pass många år att jag anser mig veta lite om hur man lär sig och lär ut hur det går till. Det bästa är om man börjar med att lära känna sin MC på en fri yta och börjar med att försöka köra med max styrutslag i cirklar och då lär sig hålla ballansen med en kombination av gas, koppling och bakbromsen. På detta vis brukar de flesta lära sig hantera sin MC snabbast och när detta sitter kan de sedan köra manöverbanans alla svängar med fulla styrutslag, dvs utföra svängar och svängväxlingar med maximal lutning och samtidigt ha maximalt styrutslag utan att behöva hålla på att "vingla" med styrpareringar.
Jag är ju rätt krävande som handledare och förväntar mig även att eleverna skall klara lite mer avancerad körning, detta då det ändå lär ske i trafiken då de fått KK och jag vill försäkra mig om att de har förutsättningarna att klara det på ett kontrollerat sätt.
Det är ändå så att VV manöverbanor (lågfarts)inte är designade för sporthojar och deras relativt låga styrutslag och detta förhållande gör då att det krävs mer av en som kör upp på en sporthoj men det tycker jag samtidigt är rätt då dessa förartyper oftare nyttjar sina MC och deras prestanda varför de även bör vara mer förberedda innan de rastar sina MC i trafiken
Saker som dock är viktigt för att du skall ha rätt förutsättningar att klara körningen med alla MC och då speciellt med sporthojar:
1. Ha styrlagringen i gott skick, ej sliten, glapp eller för hårt ansatt
2. Kopplingsreglagen skall löpa lätt, blir svårt med en kärvande koppling.
3. Naturligtvis skall alla reglage vara rätt injusterade till föraren och man måste nå dem vid fulla styrutslag.
Last edited: