Låna MC HJÄLP!!!

Köp dig en sån här så kommer du garanterat klara dig, styrningen kan dock vara känslig.

Bifogat

• trike.jpg
    trike.jpg
    39.5 KB · Visningar: 38
Det är dumt att vara dumsnål... Ta ett par lektioner, fokusera bara på lågfartsdelen. För helt ärligt, att tro att någon lånar ut sin cykel till någon utan körkort (= inte försäkrad) är liiiite naivt. Observera att det inte är av ondska vi inte vill låna ut, problemet är bara att eftersom så många i vårt avlånga land förefaller ha en förkärlek för att klota, innebär detta att våra kära försäkringsbolag skriver in en massa krav för att våra försäkringar ska gälla. Ibland känns det som att ersättning bara utbetalas jämna datum om tempraturen var över 10 grader vid olyckstillfället, det inte var fullmåne, Sigvard Marjasin var vid olyckstillfället under uppsikt annorstädes, och ingen repris av följande serier visades på tv; Simpsons, 2 1/2 män, Cops, Scrubs, My name is Earl eller Språka på Serbokratiska.

Så, varför sitter du framför datorn, ut och öva... RAUS!

lånar tråden lite snabbt... hur sakta ska man igentligen köra poå lågfartsdelen? och vad tjänar det för syfte att ratta runt på en hoj i snigelfart? man har ju ändå ner foten om man skulle åka i sån fart att man nästan backar?

lånar tråden lite snabbt... hur sakta ska man igentligen köra poå lågfartsdelen? och vad tjänar det för syfte att ratta runt på en hoj i snigelfart? man har ju ändå ner foten om man skulle åka i sån fart att man nästan backar?

Du ska köra i långsam gångfart ungefär, gärna lite långsammare.

Det visar på att du har balans och koll på hojen. Visst är det lättare att köra snabbt, men behöver du göra en undanmanöver och du inte har koll på balansen kommer denna undanmanöver inte bli helt lyckad. Krypkörningen är bara att på ett lätt sätt se hur pass bra koll du har på hojen.

Last edited:
okej då fattar jag:D trodde typ skiten var till bilköer å sånt DX
är det någon som vet vad det kostar att köra upp på gotland?? 1500kr vet jag för uppkörningen men ingår hojen då?

Ärligt talat, hur kan du tänka dig att köra på vägen med en hoj du inte klarar att hantera på en parkering?

Den måste ju vara allvarligt felkonstruerad eller svårt demolerad!

Det är dumt att vara dumsnål... Ta ett par lektioner, fokusera bara på lågfartsdelen. För helt ärligt, att tro att någon lånar ut sin cykel till någon utan körkort (= inte försäkrad) är liiiite naivt.

Jag skulle inte ha några problem att låna ut min hoj, förutsatt att snubben är trevlig och att han betalade vid eventuella skador.
Givetvis kan man ha en hoj försäkrad trots att man inte har något körkort.

Jag skulle inte ha några problem att låna ut min hoj, förutsatt att snubben är trevlig och att han betalade vid eventuella skador.
Givetvis kan man ha en hoj försäkrad trots att man inte har något körkort.

Klart man kan, jag har lånat ut min hoj till en polares polare, men att som trådskaparen utgå ifrån att låna hoj för att kunna ta sitt kort tycker jag verkar vanskligt.

Visst kan man vara försäkrad, men frågan är om din försäkring gäller om den trevliga killen som lånat din hoj klotar när han fick för sig att dra snuten för att han skulle ju "bara köra hem, det är runt hörnet"...

Visst kan man vara försäkrad, men frågan är om din försäkring gäller om den trevliga killen som lånat din hoj klotar när han fick för sig att dra snuten för att han skulle ju "bara köra hem, det är runt hörnet"...

Det kan nog bara hans knäskålar berätta om i.s.f.... :)

Det verkar som det har löst sig, och det är tackvare en mycket trevlig och hjälpsam person här på forumet. Ni andra som snackar om att det är öva öva och öva kan lätt snacka för ni har kortet och glömt bort hur det är vilja göra förutsättnigarna så bra som möjligt för att ta kortet. Och min hoj har inte de förutsättningarna just nu. Och jag har ont om tid så jag hinner tyvärr inte fixa det och samtidigt fokusera på träningen. Varför fälla ett träd med en fällkniv när det finns en såg att göra det med? Ni har inte kört min hoj, eller har en aning om hur den är, ändå sitter ni här och tillför nada.
Ska ni inte sitta här och dumförklara andra som tagit kortet med enklare hojar också? Vill klara av provet med bästa förutsättningarna av den situationen jag är i nu, och det enda jag ville ha var lite hjälp. Kan du/ni inte hjälpa mig så dumförklara inte mig eller kladda en massa bullshit i tråden.
Jag har hjälp vissa här på forumet med det jag har möjlighet och tid till och fått hjälp tillbaks med vissa saker. Det är det som är bra med ett forum, att många blir starka på olika sätt och inom vissa områden. Men tyvärr på det negativa sättet också.
Inget riktat åt nån speciell utan vart bara förbannad hur vissa tänker här och ville skriva av mig lite.

hej hoppas någon kan hjälpa mig med en liten sak. I lågfartsbanan, framförallt den med 4 koner, så har jag "lite" problem i vändningen. Min hoj har nämligen en svängradie på ca 6 m vilket gör att jag får svårt att få plats påvägen tillbaka. Frågan är hur långt åt sidorna man får svänga för VV.

kan man även gå "tillbaka" för att få en ordentlig "höjd" in i vändningen?

Det bästa är om man börjar med att lära känna sin MC på en fri yta och börjar med att försöka köra med max styrutslag i cirklar och då lär sig hålla ballansen med en kombination av gas, koppling och bakbromsen. På detta vis brukar de flesta lära sig hantera sin MC snabbast och när detta sitter kan de sedan köra manöverbanans alla svängar med fulla styrutslag, dvs utföra svängar och svängväxlingar med maximal lutning och samtidigt ha maximalt styrutslag utan att behöva hålla på att "vingla" med styrpareringar.

Jag är ju rätt krävande som handledare och förväntar mig även att eleverna skall klara lite mer avancerad körning, detta då det ändå lär ske i trafiken då de fått KK och jag vill försäkra mig om att de har förutsättningarna att klara det på ett kontrollerat sätt.

Det är ändå så att VV manöverbanor (lågfarts)inte är designade för sporthojar och deras relativt låga styrutslag och detta förhållande gör då att det krävs mer av en som kör upp på en sporthoj men det tycker jag samtidigt är rätt då dessa förartyper oftare nyttjar sina MC och deras prestanda varför de även bör vara mer förberedda innan de rastar sina MC i trafiken

Enl mig ska man direkt börja öva de prov som kommer på uppkörningen och inte mjölka pengar ur eleverna:mad:

Sen att det ska vara svårare med sporthoj är ju helt åt he.lv.e.te:huvet :huvet

jag övar vidare... grejen är det att jag sätter garagevändningen....
men när jag står parallelt med den sista 4 m markeringen och svänger fullt så kommer jag tillbaka mitt mellan kona 3 och 4 vilket gör att även med klockren vändning igen så kör jag på kona 2 för att inte tala om att hinna in till kona 1 och korridåren.... därför undrar jag om man kan ta ut vändningen som en "omfattning" så jag påbörjar vändningen så jag redan svänger tillbaka när jag passerar en tänkt förlängd linje av de 4 konerna.... det ska gå med min hoj men måste ut en bra bit åt sidorna.... all hjälp och input uppskattas:)

Du har en begränsning på 8m i sidled, alltså 4m åt varje håll. Detta är ett problem med hojar som har dålig svängradie. Prova med bana 2, den är lite lättare att komma runt på. Säg till vid uppkörningen att hojen inte går att komma runt med så ställer dom upp bana 2. Det brukar funka om inte besiktningsmannen är på vrången riktigt.

skönt att höra att den möjligheten kan finnas:) fortsätter träna på båda just in case:)

Det verkar som det har löst sig, och det är tackvare en mycket trevlig och hjälpsam person här på forumet. Ni andra som snackar om att det är öva öva och öva kan lätt snacka för ni har kortet och glömt bort hur det är vilja göra förutsättnigarna så bra som möjligt för att ta kortet. Och min hoj har inte de förutsättningarna just nu. Och jag har ont om tid så jag hinner tyvärr inte fixa det och samtidigt fokusera på träningen. Varför fälla ett träd med en fällkniv när det finns en såg att göra det med? Ni har inte kört min hoj, eller har en aning om hur den är, ändå sitter ni här och tillför nada.
Ska ni inte sitta här och dumförklara andra som tagit kortet med enklare hojar också? Vill klara av provet med bästa förutsättningarna av den situationen jag är i nu, och det enda jag ville ha var lite hjälp. Kan du/ni inte hjälpa mig så dumförklara inte mig eller kladda en massa bullshit i tråden.
Jag har hjälp vissa här på forumet med det jag har möjlighet och tid till och fått hjälp tillbaks med vissa saker. Det är det som är bra med ett forum, att många blir starka på olika sätt och inom vissa områden. Men tyvärr på det negativa sättet också.
Inget riktat åt nån speciell utan vart bara förbannad hur vissa tänker här och ville skriva av mig lite.

Åtminstonne mitt inlägg var skrivet i största välmening, och jag tror att de flesta andras varit det också. Sedan får man ju ta lite pikar också...
Ingen har större nytta än Du av att Du kan hantera Din hoj på absolut bästa sätt.
Men OK... Det kanske är egoistikt att tänka att dina uteblivna olyckor kommer att sänka (eller åtminstonne inte höja) min försäkringspremie...

Lycka till :pannkyss

Last edited:
det ska gå med min hoj men måste ut en bra bit åt sidorna.... all hjälp och input uppskattas:)
Du skulle kunna utforska skillnaden i svängradie mellan helt upprätt hoj och något inåtlutad - jämför med det ökända momentet garagevändning där begränsningsramen utgjordes av hojens svängradie upprätt men i praktiken går det att skaffa sig hyfsat med marginal genom att öva upp balansen så att man kör med hojen en aning inåtlutad i svängen.
(Se det framför dig extremt överdrivet; fullt styrutslag med 45 graders nedlägg ger en betydligt mindre svängradie än samma styrutslag med helt upprätt hoj. Jag pratar inte om att du skall försöka köra med 45 graders nedlägg på manöverbanan, men tio grader kanske är skillnaden mellan att lyckas eller att bomma.)

hmmmm undrar hur många som testar laågfartsbanorna när de byter hoj?? för man måste ju lära sig nya hojen...
kan ärligt säga att jag troligtvis inte kommer det när jag senare byter hoj...
en liten tanke bara

Back