Låna MC HJÄLP!!!

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Det är så att jag har uppkörning denna månad, trodde jag hade fixat allt och det endast var att köra upp. Utrustning, mc, teorin allt är klart. Men sedan när jag börjar köra lågfartsdelen så inser jag att det är omöjligt med min hoj. Vet inte exakt vad det är för jag har försökt ställa in allt så det ska bli lättare att krypköra, men nu har jag gett upp med denna hoj (streetfighter zx9r -96:A).
Har B-kort, kan framföra ett tvåhjuligt fordom och haft tvåhjuligafordom sen 14års ålders. Körde en dubbelektion förra hösten och satte lågfartsdelen flera ggr, men med min hoj verkar det verkligen omöjligt. Testad många timmar utan framgång.
Ekonomin tillåter inte att ta en massa lektioner, och inte kul att veta att hojen är ens enda hinder. Så att ta lektioner för några lappar, sedan 1500kr för uppkörning och även cirka 1300-1400 kr för att låna en mc från trafikskolan är bara att glömma.

Finns det nån som skulle vilja låna ut sin hoj några timmar till mig för att träna med och sedan köra upp? Ni får min hoj som pant, och även kan vi komma överens om en liten summa som ni får som ett tack.

PM:a ifall du är en vänlig själ och kan tänka dig att hjälpa mig.

MVH

öva öva öva

Visst är det lättare med en Gsx 750/hornet/övningskörningshoj. Men det går med sportigare oxå. Min Sucka 1000 -06 gick. Och till saken hör att jag inte är spec bra på att framföra hojen.
Öva på bara. Du fixar det!

(Tror ingen har möjlighet/vill låna ut sin hoj btw tyvärr)

Ödetomt/parkering - koner - tid - träning- KLART :)

Nöta det tills det sitter som impuls i märgen. Då går det med vilken hoj som helst! Ja, om det inte finns tekniska begränsningar som 7 mil gaffel eller liknande. :)
(Detta är inte riktat åt dig din gamling, Garto! :hihi)

En sak jag märker oftare numera bland er yngre förmågor och det rör sig inte bara om hojlapp. Man tror ofta att det löser sig med en eller två övningar och sen ska lappen/provet/gesäll/framförande m.m. fixa sig. Har ungdomen idag glömt orden öva, öva, öva igen och sen öva till du spyr?

Öva med sin ZX9:a och känn en tillfredställelse efter avklarat prov att du fixade det med en sådan hoj! :tummenupp
Du får nöta ett antal timmar och när det går dåligt så pausa, tänk igenom och sen öva igen, igen, igen och sen 20 ggr till. Det är inte lätt, det SKA inte vara lätt och det FÅR inte vara lätt! Såvida man inte är en född talang då.

Last edited:
Hur jobbigt det än kan låta så vägrar jag tro att det skulle vara omöjligt att klara manöverprovet med just din hoj. Mitt förslag är att du letar upp en bekant eller bekants bekant som är erkänt bra på både att köra hoj och att lära ut, och engagerar honom/henne för nån timmes intensiv personlig coachning på manöverbanan. Någon sådan person brukar finnas inom anständigt räckhåll, kanske en rutinerad mc-trafiklärare som kan tänka sig att tjäna några hundringar i näven.:tummenupp

Jag har en kompis som lånade min zx9a förra sommaren o övningskörde på. Han grejade lågfartsdelen med den så det är bara o öva.

varför göra det svårt för sig.. kan killen låna en enklare hoj så är det väl klart han ska det?
Ingen som sitter på en gammal sleten gsx750 som vill åka zx9r?

varför göra det svårt för sig.. kan killen låna en enklare hoj så är det väl klart han ska det?
Ingen som sitter på en gammal sleten gsx750 som vill åka zx9r?

O om han inte hinenr få tag på en då? Ska han satsa på att leta efter en eller öva under tiden?

Nä, men svar med positiva MC-lånar förslag kan ju utebli ändå trots tid för inlägg.
Jag har nog aldrig sett nån som faktiskt har lyckats få låna hoj via Sporthoj.

Efter 3 timmars övande så lyckades jag inte sätta skiten en enda gång. Spelade ingen roll vilket håll jag började åt. Men på trafikskolans honda cb750 satte jag skiten efter 30min från det svåraste hållet, och när jag började från andra hållet så satte jag det efter några försökt.
Håller till på ett privat ställe där trafikskolelärare brukar öva med sina elever så koner finns och allt är markerat och klart på marken. Är så stort att man även kan köra högfartsdelen och det finns koner och markeringar på plats. Det tråkiga är att det inte är rakt på vissa ställen. Lutar en aning överallt. Kanske är det därför jag inte lyckas. Eftersom man börjar luta det uppåt och sedan när man sväng runt så lutar det neråt och tvärtom. Hur viktigt är det att det är rakt då man krypkör?

Hur viktigt är det att landsvägen är rak?

Spelar ingen eller mindre roll.

Det brukar vara bra o nöta ett tag, sen fara därifrån o återkomma nästa dag eller så. Då går det oftast bättre.

Jag ska fan köra upp med min 750 bara för att visa att det går :) :D
Blir till att nöta krypkörning under hela sommaren :tummenupp :) :yoparty

Jag ska fan köra upp med min 750 bara för att visa att det går :) :D
Blir till att nöta krypkörning under hela sommaren :tummenupp :) :yoparty

vem har sagt att det inte går med din? kan ju skilja sig mycket från märke, kubik, årsmodell m.m.

Varför fälla ett träd med en fällkniv när det finns en såg?

vem har sagt att det inte går med din? kan ju skilja sig mycket från märke, kubik, årsmodell m.m.

Varför fälla ett träd med en fällkniv när det finns en såg?

Många säger ju att det inte går med sporthojar.

Jag håller med dig, jag får se vad körskolan säger om att bara ta 1-2 lektioner och sedan låna deras hoj på uppkörningen.

Jag vill inte klanka ner på er men kan man krypkörning så spelar det inte någon roll vilken hoj man kör.
Klarar du inte krypkörning med din hoj är du helt enkelt inte redo för kortet.
Fortsätt bara att öva tills det sitter, krypkörning är verkligen något man har nytta av när man kör hoj.
Ge inte upp och lycka till med kortet. :tummenupp

Låter tråkigt men jag tycker att du ska öva på med din egen hoj. Manöverbanan fyller ju trots allt en viss funktion och det kan väl vara bra att kunna hantera den hoj man ska köra sen.

Jag körde upp på en TL1000s med aströg koppling. Det funkade perfekt!!

Efter 3 timmars övande så lyckades jag inte sätta skiten en enda gång. Spelade ingen roll vilket håll jag började åt. Men på trafikskolans honda cb750 satte jag skiten efter 30min från det svåraste hållet, och när jag började från andra hållet så satte jag det efter några försökt.
Håller till på ett privat ställe där trafikskolelärare brukar öva med sina elever så koner finns och allt är markerat och klart på marken. Är så stort att man även kan köra högfartsdelen och det finns koner och markeringar på plats. Det tråkiga är att det inte är rakt på vissa ställen. Lutar en aning överallt. Kanske är det därför jag inte lyckas. Eftersom man börjar luta det uppåt och sedan när man sväng runt så lutar det neråt och tvärtom. Hur viktigt är det att det är rakt då man krypkör?

CB 750:n är ju horribel. Dessvärre är det just en sådan min trafikskola har. Körde den en gång och aldrig mer. Det var som att ratta ett stort jävla ånglok i miniatyrformat. Hädanefter kommer att att övningsköra på min egen hoj, även på trafikskolan.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman