Låna bil som rasar

En liten undran bara hur tänker man då?

Det är väldigt lätt att förklara:

Om jag lånar ut min bil till en kompis så skulle jag givetvis vilja att han betalade om:
- Han hade krockat
- Han hade backat/svängt in i något och skaffat freCka plåtskador på bilen
- Om hans ungar spytt ner baksätet
- Om han kört med handbromsen i hela vägen så skiten till slut gett upp.
- Om det visar sig att han sjösatt/dragit upp 15båtar med utsliten koppling som följd...

Däremot skulle jag inte drömma om att kräva honom på pröjs för sådant som beror på underlåten service från min sida. Att han hade oturen att sitta i bilen när något havererade som hade kunnat paja när som helst gör inte att jag ser honom som betalningsskyldig.

T.ex.
Lånar jag ut bilen till honom utan att nämna att kamremmen inte är bytt på 15.000 mil så skulle jag heller kräva honom på stålarna bara för att hade oturen att lånat den just den dag kamremmen gav upp.

Men vill folk förlora barndomsvänner för 5000:- så skit i att betala

Det verkar vara ett ypperligt tillfälle att göra sig av med en person som jag aldrig hade sett som polare om det inte hade varit för gamla meriters skull.

Ja, det är snällt att låna ut en bil men jävligt grisigt att försöka att få polaren att stå för fiolerna när ens egna underlåtna service och underhåll tillslut blir kostsamt.

Last edited:
Det är skillnad på vänner o vänner. Vissa är värda att kämpa o offra sig lite för andra är mer dödvikt som man borde gjort sig av med för länge sen.

Denna individ är av det senare slaget.

Att låna gamla/slitna saker av andra blir lätt krångligt när det går sönder.

Då är det bra att man i förhand göra klart vad som ska göras vid eventuella fel.

Om du berättar för polaren att du har hört att bilen förmodligen hade gått sönder nästa gång den användes så är det orättvist att du ska dega 5k. det borde även han inse.

Sen, som några, även du sagt tidigare, se till att INTE ha några som helst ekonomiska uppgörelser med honom. Låna inte ens fem kronor för en IKEA-korv utan se istället till att klara dig utan hans prylar. Har ni kul när nu umgås så se till att bara hålla dig till det som är lätt och roligt.

Hur tror du han skulle reagera om han "råkade" läsa denna tråden?

är inte saab's motorer från 99-02 kända för oljehaverier :va

har för mig att jag läst det nånstans...

Du skriver att du "hyrt" bilen. Det innebär väl att du betalat för den? Då ska du ju fan inte betala för slitage-skador också!

Ja, det är snällt att låna ut en bil men jävligt grisigt att försöka att få polaren att stå för fiolerna när ens egna underlåtna service och underhåll tillslut blir kostsamt.

Jag tycker han ska betala, och anledningen är att han lånade bilen helt frivilligt trots att han visste den var i dåligt skick. Han skulle naturligtvis sett sig om efter en annan bil istället för det där vraket. Men nu var han så kåt på att låna en bil gratis att han inte kunde motstå. Då ska han naturligtvis betala.

Det bästa med den här tråden är att jag aldrig sett ett inlägg neggas så mycket att det plockas bort. Inte ens jag har lyckats med det (än). :gnissla

Bifogat

• delete vbk.jpg
    delete vbk.jpg
    19.2 KB · Visningar: 165
Det låter ju inte som att du har varit Oaktsam, tvärtom. Du har ju gjort det man kan kräva av dig om man ser till vad ägaren har att förvänta sig. Då ska du inte behöva betala för en skada som du inte har åstadkommit.
Om man istället hade fortsatt köra bilen trots lysande lampa så skulle det vara lite av en annan femma.
Ingen vidare polare som kräver dessa pengar, och skulle de gå till reparation då var det tänkt?
Hjälp honom meka ihop bilen istället och bjud på en platta öl under jobbets gång så blir han nog nöjd om han är någorlunda vettig. Det är inte få fantastiskt svårt att fixa det hela, inte så dyrt heller. Om man gör det själv vill säga, lämnar du till Saab-verkstad så vill de ha minst 15k tippar jag på.

Nja. Som jag tolkar TS så har han lånat en bil av en kompis. Kompisen kräver då 500 kr i ersättning för att låna ut bilen. Bilen lånas ut med 2,5 liter för lite olja. (Det betyder att det är 1,5 liter mindre än miniminivån på oljestickan). När det sedan blir problem med motorn så kräver kompisen att han ska betala för den slitna motorn.

Visst. Har man sönder något så ska man ersätta det. Men det är ju det som är frågan i det här fallet. Eftersom ägaren till bilen själv kört den hårt med väldigt lite olja i så är det troligare att det är ägaren själv som sabbat bilen än att det är TS som haft sönder den efter att ha hällt i 2,5 liter olja.

Hade jag lånat ut min bil till någon och denne fått hälla i 2,5 liter olja i bilen direkt efter utlåningen pga att jag inte själv fyllt på hade jag skämts. Hade ramlager eller whatever rasat pga det så hade jag aldrig i helvete haft mage att kräva pengar för det.
Om den som lånar bilen kör på något och sabbar hjulupphängning eller bular bilen så är det självklart att man ersätter men om en misskött motor rasar så får faktiskt ägaren stå sitt kast.

Jag tycker inte att TS ska betala en krona för att motorn börjar ge upp pga att ägaren inte servat den. Nyckeln i det hela är att TS inte har varit på något sätt vårdslös eller haft sönder bilen. Det är ägaren själv som misshandlat bilen och motorn. Då får han stå för fiolerna enligt mig.

Fyfan vilket jävla nöt till "polare" alltså!

Först får du BETALA för att låna bilen, sånt ska vara gratis om man är polare förutsatt att man lämnar tebax kärran fulltankad!!!

Sen så är han så jävla snål att han vill att DU ska köpa olja och serva den.

Ge han inte en spänn. Det är hans fel att bilen gick sönder till 100%. Vore en helt annan sak om du hade genom vårdslöshet kört sönder bilen men nu har han ju själv boastat om hur jävla slut hans bil är och att den rasar vilken sekund som helst etc.

Till saken hör att han är världens största egoist och aldrig nånsin tar ansvar för sina handlingar och har huggigt mig i ryggen mer än en gång, tex sålt en telefon till mig för gott å väl marknadspriset som visa sig ha 6h i batteritid även efter att jag bytt batteriet, en telefon han FICK av sin polare som fått ny arbetstelefon just för att batteritiden va så kass. Fick inte lämna tillbaka den, när han i samma veva självbytte telefon kunde jag få köpa den, otroligt generöst..

Just detta visar vilken mentalitet din 'kompis' har.

Folk som försöker tjäna pengar på sina kompisar på detta sättet ger jag inte mycket för. Skulle aldrig få för mig att lura pengar av polare.

Betala eller ej, upp till ditt eget samvete egentligen. 5000:- låter som något han bara tagit ur luften, kunde lika bra varit 2000:-. Eller 10000:-. Personligen skulle jag inte varit rädd för att bli av med en 'kompis' som honom.

Jag hade troligtvis försökt förhandla fram en mer resonabel ersättning, och sedan sett till att jag aldrig behövt umgås med personen igen.

Reponsen på -kontot på denna är ju riktigt intressant:D

En liten undran bara hur tänker man då?

Lånar man något och förstör det antingen med flit eller genom klantighet så ska man betala för det, men lånar man något som sedant går sönder av sig själv helt spontant så kunde det hänt för vem som helst (även ägaren) och därför kan inte lånetagaren hållas ansvarig. Varför ska just den som bevittnade sönderfallet betala? Där handlar det ju bara om att befinna sig på fel plats vid fel tillfälle.

Och nej, jag tycker inte att man kan beskylla prulle för bilraset trots att han visste om det där med att oljelampan blinkat till vid kraftiga svängar och dylikt. Ägaren sa bara åt honom att "fylla på lite innan han körde", vilket jag också hade tolkat som "nivån kanske är lite låg, men kör du hem och se till att pytsa i någon deciliter innan du ger dig ut på den där långturen imorgon". Jag hade absolut inte förväntat mig att det ska gå i 2,5 L olja i motorn av denna enda lilla info, och därför tycker jag inte att lånetagaren är skyldig till raset. Hade läget sett ut ungefär såhär:

"Nivån är låg som fan, lampan lyser konstant. Fyll upp innan du kör en meter!"
- Prulle kör hem utan att fylla på olja, bilen skär.

Så hade det varit en annan sak. Men så som läget ser ut så tycker jag inte att det var prulles fel, alltså ska han inte behöva betala hela kalaset.

I Princip har du rätt: "You break, you buy". Men då ska det vara i ett fall där man haft sönder något själv, dvs att man klantat sig eller varit vårdslös, eller helt enkelt förstört något med flit. Inget av detta har hänt i prulles fall.

Din polare, heter han Ove Sundberg och ser ut så här?

2064929306.jpg

Var en exhojpolare som tyckte att jag skulle åka till Bike demontering och kolla delar till hennes hoj. Samma tjej bjöd in till fest där hon gjorde mat och bjöd sina två andra kompisar på mat men inte oss. Vi fick titta på när de åt. Jag gav henne chansen några gånger , bjöd på tacos m,m . Men inte ens kaffe kunde hon bjuda tillbaks på. CP BRUD alltså.:huvet:glömdet

Hon tycket vi var underliga som fimpa kontakten ha ha ha:huvet:död :va:D
Nu är det bara kul att berätta om bruden. Fasiken vad jag skrattar åt det idag.:D:D

Last edited:
Var en exhojpolare som tyckte att jag skulle åka till Bike demontering och kolla delar till hennes hoj. Samma tjej bjöd in till fest där hon gjorde mat och bjöd sina två andra kompisar på mat men inte oss. Vi fick titta på när de åt. Jag gav henne chansen några gånger , bjöd på tacos m,m . Men inte ens kaffe kunde hon bjuda tillbaks på. CP BRUD alltså.:huvet:glömdet

Hon tycket vi var underliga som fimpa kontakten ha ha ha:huvet:död :va:D
Nu är det bara kul att berätta om bruden. Fasiken vad jag skrattar åt det idag.:D:D

Kommer hon att läsa det här? :hihi

Lånar man något och förstör det antingen med flit eller genom klantighet så ska man betala för det, men lånar man något som sedant går sönder av sig själv helt spontant så kunde det hänt för vem som helst (även ägaren) och därför kan inte lånetagaren hållas ansvarig. Varför ska just den som bevittnade sönderfallet betala? Där handlar det ju bara om att befinna sig på fel plats vid fel tillfälle.

Och nej, jag tycker inte att man kan beskylla prulle för bilraset trots att han visste om det där med att oljelampan blinkat till vid kraftiga svängar och dylikt. Ägaren sa bara åt honom att "fylla på lite innan han körde", vilket jag också hade tolkat som "nivån kanske är lite låg, men kör du hem och se till att pytsa i någon deciliter innan du ger dig ut på den där långturen imorgon". Jag hade absolut inte förväntat mig att det ska gå i 2,5 L olja i motorn av denna enda lilla info, och därför tycker jag inte att lånetagaren är skyldig till raset. Hade läget sett ut ungefär såhär:

"Nivån är låg som fan, lampan lyser konstant. Fyll upp innan du kör en meter!"
- Prulle kör hem utan att fylla på olja, bilen skär.

Så hade det varit en annan sak. Men så som läget ser ut så tycker jag inte att det var prulles fel, alltså ska han inte behöva betala hela kalaset.

I Princip har du rätt: "You break, you buy". Men då ska det vara i ett fall där man haft sönder något själv, dvs att man klantat sig eller varit vårdslös, eller helt enkelt förstört något med flit. Inget av detta har hänt i prulles fall.

:tummenupp

Grundregeln är i alla fall i min värld att man lämnar tillbax i samma eller bättre skick.

I detta fall är det knepigare, TS skulle ju pynta 500:- och det får man väl anse vara för slitage och underhåll.

Dock gjorde TS inte som han blev ombedd, att fylla på olja. Hade han gjort det hade KANSKE motorraset förhindrats eller skjutits upp. Men vem f-n kan veta det?

Ge honom 500:-, dra av för bärgningen och oljan

Back