Låna bil som rasar

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Lånade/hyrde en bil av en polare för att hämta en hoj med släp 70 mil bort, visade sig dock att sidorutan på bilen va tejpad å lät som en bongotrumma i farter över 80 kmh. Så redan innan jag va hemma hade jag sån huvudvärk att jag gett upp iden om fixa rutan och styrt upp en annan bil istället.

På vägen för att hämta denna andra bil börja oljelampan lysa, stannade såklart direkt. Ingen olja i motorn, eftersom jag va mitt ute på landet å klockan var halv ett på natten fick jag snällt betala en bärgare för att komma ut med olja, drygt 2,5 liter gick det i bil fan!
körde lugnt å städat 1 mil till å bytte bil hörde inga knack då men bilen för så jävla många oljud så kan mkt väl ha missat det.

Nu e saken att jag när jag låna den fick höra att oljelampan blinkat till några gånger när han svängt (Han misshandlar sina bilar rätt friskt så det förvåna inte..) Så jag skulle fylla på lite innan jag åkte upp dagen efter, men eftersom mackarna va stängda när jag körde hem bilen å lampan inte blinka till i rondelerna när jag åkte med (gick halv undan, betydligt hårdare än jag körde sen.) samt att jag ändå inte ville köra fortare än 80 pga ljudnivån så tyckte han att jag borde kunna köra hem innan jag fyllt på.

Ramlagrena gillade inte detta såklart dom knackar på uppmärksamhet

Har försökt hålla en diplomatisk låg profil medans han tar reda på vad han ska göra med aset. Nu tycker han att jag ska pynta 5 loppor.

Det som gör mig förbanad är att han viste att det va lite olja men inte orkat fylla på eller ens kolla hur lite å vifta bort det med att säga en skvätt när jag fråga, 2½ l är inte en skvätt..
Och att han till alla (även mig) har sagt att den garanterat rasat för honom nästa gång han hade kört den.
Och att han idag satt å skrött om hur han svinat med bilen, så uppenbart att den skulle paja.

Vet att jag inte har någon juridisk skyldighet att betala dock är det min barndomskompis men han har varigt lika vårdslös slarver med allt han ägt så han borde få lära sig nån gång, så jävla typiskt honom att först ta betalt för att hyra ut nått utan en tanke på att säga till om att den inte lämpar sig att köra 150 mil i sträck med eftersom han fortfarande inte fixat inbrottsskadorna på 3 veckor..

Bilen är en saab 9-5 aero -00 om nån vet vad det kostar att laga, svart eller bara i delar då vi båda känner många mekaniker. (hört allt mellan 3 å 30 papp)

Så vad hade ni gjort? 5 papp är ungefär 1/3-1/2 min lön efter skatt just nu så förstora det till så stor del av er lön innan ni svarar betalar.

Last edited:
Lånar man saker och dom går sönder så betalar man PUNKT...

Läste du ens inlägget eller är du släkt med joakim von anka? Bilen hade ju pajat även om ägarne körde.. De är ju knappast prulles fel

Så om du kollar mailen på polarens laptop som helt plötsligt dör, då går du och köper en ny åt honom?

Läste du ens inlägget eller är du släkt med joakim von anka? Bilen hade ju pajat även om ägarne körde.. De är ju knappast prulles fel

Så om du kollar mailen på polarens laptop som helt plötsligt dör, då går du och köper en ny åt honom?

Ja så är det lånat och sabbat = betala.

Och hade jag lånat en bil för att köra 70 mil med släp och fått förhandsinfon nedan så hade jag kollat oljan innan jag kört.

"Nu e saken att jag när jag låna den fick höra att oljelampan blinkat till några gånger när han svängt"

Ja så är det lånat och sabbat = betala.

Och hade jag lånat en bil för att köra 70 mil med släp och fått förhandsinfon nedan så hade jag kollat oljan innan jag kört.

"Nu e saken att jag när jag låna den fick höra att oljelampan blinkat till några gånger när han svängt"

Och ägaren sa att han inte behövde kolla oljan förrens imorgon bitti ..?

Klassiskt misstag.
Dock så hade jag pyntat hälften av vad det hade kostat att laga den.
Om man vänder på historian och säger såhär:
1.Du visste att det var en saab?
2.Du visste att han kör som en jävla dåre med bilen?
3.Han förklarade för dig att lampan lyste ibland?

Och med allt det sagt så anande du också att bilar kan gå sönder spec om man kör som ett svin med dom.

Jag tycker du ska betala och se det som en dyr läxa i livet.
Låna aldrig nått av en polare som du inte har råd att betala.

Klassiskt misstag.
Dock så hade jag pyntat hälften av vad det hade kostat att laga den.
Om man vänder på historian och säger såhär:
1.Du visste att det var en saab?
2.Du visste att han kör som en jävla dåre med bilen?
3.Han förklarade för dig att lampan lyste ibland?

Och med allt det sagt så anande du också att bilar kan gå sönder spec om man kör som ett svin med dom.

Jag tycker du ska betala och se det som en dyr läxa i livet.
Låna aldrig nått av en polare som du inte har råd att betala.
Vist har du rätt, otroligt puckat att låna bilen. Fick dock reda på allt (utom att det va en saab men det ser jag inte som direkt negativt) när jag skulle hämta den, vilket även det drog ut på tiden eftersom han inte fick ändan ur vagnen som han sa att han skulle. så redan där va jag stresad då jag stog 6 mil hemifrån skulle upp å köra 5h senare, det va på tok försent att ringa runt efter alternativ och om jag inte åkte på utsatt tid riskerade jag att åka helt i onödan.

Han kommer inte laga bilen han kommer sälja den för mer än han gav för den... så det jag ger honom kommer bli ren vinst, känns lite som att ge uteliggare pengar till knark...

Men vill folk förlora barndomsvänner för 5000:- så skit i att betala
Till saken hör att han är världens största egoist och aldrig nånsin tar ansvar för sina handlingar och har huggigt mig i ryggen mer än en gång, tex sålt en telefon till mig för gott å väl marknadspriset som visa sig ha 6h i batteritid även efter att jag bytt batteriet, en telefon han FICK av sin polare som fått ny arbetstelefon just för att batteritiden va så kass. Fick inte lämna tillbaka den, när han i samma veva självbytte telefon kunde jag få köpa den, otroligt generöst..

Kan säga att vore läget tvärt om skulle jag för det första inte lånat ut bilen till honom då jag vet hur han kör äve om det är andras grejer för det andra skulle jag få taxiräkningen hem för honom plus en vägbeskriving om vart jag hitta den.

Lånat och trasigt är iaf i min värld lika med betala. Sen får man kanske se till att låna av folk som man törs låna av.
Det är vi iaf jävligt överens om i framtiden..

Last edited:
Vist har du rätt, otroligt puckat att låna bilen. Fick dock reda på allt (utom att det va en saab men det ser jag inte som direkt negativt) när jag skulle hämta den, vilket även det drog ut på tiden eftersom han inte fick ändan ur vagnen som han sa att han skulle. så redan där va jag stresad då jag stog 6 mil hemifrån skulle upp å köra 5h senare, det va på tok försent att ringa runt efter alternativ och om jag inte åkte på utsatt tid riskerade jag att åka helt i onödan.

Han kommer inte laga bilen han kommer sälja den för mer än han gav för den... så det jag ger honom kommer bli ren vinst, känns lite som att ge uteliggare pengar till knark...

Skojade lite om att det var en saab :)

Kan ni inte "snacka" om saken då alltså komma överrens om något, du och din polare? har du frågat om du kan betala han i natura? :tungan .

Skämt o sido, sa han att han skulle 5000pix annars så skulle han bannemej eller vad? Kanske bara var ett förslag 5000kr? fråga om du kan få betala hälften av det han ville då du upplever detta som ett fel som skulle hända iaf.
Snacka om det borde ni kunna göra iaf, om det inte fungerar och han blir förbannad så måste du tyvär välja: Betala eller loosa en "polare"?.

Skojade lite om att det var en saab :)

Kan ni inte "snacka" om saken då alltså komma överrens om något, du och din polare? har du frågat om du kan betala han i natura? :tungan .

Skämt o sido, sa han att han skulle 5000pix annars så skulle han bannemej eller vad? Kanske bara var ett förslag 5000kr? fråga om du kan få betala hälften av det han ville då du upplever detta som ett fel som skulle hända iaf.
Snacka om det borde ni kunna göra iaf, om det inte fungerar och han blir förbannad så måste du tyvär välja: Betala eller loosa en "polare"?.
Va ett förslag, så ska såklart prata med honom om det men ville mest veta va ni andra hade gjort.

Kommer nog göra som du säger föreslå 2500 och när han gnäller säga att han dels är skyldig mig sen han sålde en oanvändbar telefon till mig dels själv sa att det hade hänt ändå, samt erbjuda garageplats att fixa det på (som den för övrigt redan står på)

• Gilla
Reaktioner: VBK
Reponsen på -kontot på denna är ju riktigt intressant:D

En liten undran bara hur tänker man då?
Vet inte om du ser vilka som tryckt minus men inte e det jag iaf, en hedersvärd värdering tycker jag även om jag anser att det finns undantag.
Folk som ser en chans att sko sig och låta andra ta smällen man byggt upp kan ta å rutna i helvetet.

Lånar inte saker av folk som har den där jävla mentaliteten.
Smäller dock personen som lånat mitt fordon betalar den självrisk. Skulle personen mosa i 2an i 200kmh så är det lånarens fel.
Kör personen som man ska med bilen skulle det hänt mig också, då står jag för kostnaden.
Skulle aldrig kunna säga till någon att nu får du betala för mitt hjullager skar när du lånade fordonet.

Erbjuda sig att hjälpa till tycker jag är en självklarhet, men inte ekonomiskt.

Last edited:
Va ett förslag, så ska såklart prata med honom om det men ville mest veta va ni andra hade gjort.

Kommer nog göra som du säger föreslå 2500 och när han gnäller säga att han dels är skyldig mig sen han sålde en oanvändbar telefon till mig dels själv sa att det hade hänt ändå, samt erbjuda garageplats att fixa det på (som den för övrigt redan står på)

Ta inte upp gammalt skit det är bara onödigt.
Men kör ditt race, jag tror du är förståndig nog att kunna fixa detta utan att betala allt för mkt samt att inte loosa en "riktig" polare. :tummenupp

Vet inte om du ser vilka som tryckt minus men inte e det jag iaf, en hedersvärd värdering tycker jag även om jag anser att det finns undantag.
Folk som ser en chans att sko sig och låta andra ta smällen man byggt upp kan ta å rutna i helvetet.

Klart det finns undantag och vore det lite stake i den du lånade av så skulle ni säkert lösa det, men jag står fortfarande för det jag skrev tidigare. lånat, trasigt, dyrt.

Back