Låg mätarställning

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Jag har nu tittat ett tag efter en Rsv Mille. De jag har tittat på är 99-01
och en sak förvånar mig. I princip alla har rullat under 2000 mil.

Så ett par frågor dyker upp.

1: Är alla importerade med skruvade mätare?
2 Är det en lag att aprilia-ägare bara får köra 200 mil per år?
3 Eller de kanske är så att hojarna är så dåliga att de måste stå på verkstan alltid?
4 Är det en hojtyp som bara posörer kör??

Dom kanske är så bra att man får dosera för att inte dö direkt i glädjefnatt?

(tur man kvalar in på posör)

Hur skulle ett seriöst svar se ut?

Det jag söker är en förklaring till varför just dessa cyklar inte rullar mer
än 200 mil om året. Jag vet att det inte är svårt alls att komma upp i 200 mil. Ok att man kanske inte gör det varje år av olika orsaker men kolla på andra hojar från samma år så har det ofta rullat dubbelt upp eller mer.

Ok att mina frågor var ganska ironiska men det trodde jag framgick. Att bara svara jakande på alla mina frågor om man inte har en aning tar i alla fall inte jag som seriöst.

Det jag söker är en förklaring till varför just dessa cyklar inte rullar mer
än 200 mil om året. Jag vet att det inte är svårt alls att komma upp i 200 mil. Ok att man kanske inte gör det varje år av olika orsaker men kolla på andra hojar från samma år så har det ofta rullat dubbelt upp eller mer.

Ok att mina frågor var ganska ironiska men det trodde jag framgick. Att bara svara jakande på alla mina frågor om man inte har en aning tar i alla fall inte jag som seriöst.
Varför inte vända sig till Aprilia tråden direkt ?, där kan du säkert få seriösa svar.

Ett enkelt svar är väl att de som äger en mille kanske väljer att köra färre mil per år? Millen är kanske obekväm att köra längre sträckor på vilket leder till att man kör kortare sträckor i kombination med färre antalet turer och därmed totalt sett färre mil?

Hur kommer det sig att få mil har blivit ett problem? Så länge hojen är väl omhändertagen och servad och ingen har fifflat med mätaren (vilket borde gå att spåra via besiktningsprotokollen osv) är få mil bara ett plus.

Ett enkelt svar är väl att de som äger en mille kanske väljer att köra färre mil per år? Millen är kanske obekväm att köra längre sträckor på vilket leder till att man kör kortare sträckor i kombination med färre antalet turer och därmed totalt sett färre mil?

Hur kommer det sig att få mil har blivit ett problem? Så länge hojen är väl omhändertagen och servad och ingen har fifflat med mätaren (vilket borde gå att spåra via besiktningsprotokollen osv) är få mil bara ett plus.

fast det är väl vad som hänt före första besiktningen som är ett problem el hur ?

före detta kan du ju fiffla hur mycket du vill med mätaren utan att någon kan bevisa motsatsen.

Kolla valfri sportis om ni vill,få har passerat 2000mil när de ska säljas oavsett om det är årsmodell -00 eller -07 tycker jag mig sett...

Lite kul att min -08 har gått 3´ :)

Jag svarade ungefär lika dumt som du frågade. Vad tror du själv?

Förmodligen är inga mätare skruvade, men många menar att risken finns. Jag håller däremot inte med.

Nej, det är inte lag att dom ska köra 200 mil per år. Finns förmodligen inga studier från något forskningsinstitut som visar på varför det är så. Det bara är så.

Hojarna är mig veterligen skitbra. Grannen äger en och han kan knappt sluta prata om hur nöjd han är med sin. Rimliga service intervaller för att vara en italiensk V-twin också.

Är det en posörhoj? Är du en posör så är det en posörhoj.

Min drygt 25 år gamla hoj har inte ens rullat 10000mil. Det är under 400 mil per år. Är min då skruvad eller har mätaren slagit runt? Svårt att säga... :rolleyes:

Last edited:

Få mil är inget problem är inget problem men jag tyckte bara att just
de RSV som finns rullat ovanligt lite jämfört med många andra hojar.

Inte bara RSV...........

Få mil är inget problem är inget problem men jag tyckte bara att just
de RSV som finns rullat ovanligt lite jämfört med många andra hojar.

Jag har i mitt garage en CBR929 -00 med två!!!! ägare +handlare som inte slagit över till 2500mil än, hoppas det blir nu i sommar.

Dessa mil garanterar jag!

Skumt...? Varför det?

/KentW

fast det är väl vad som hänt före första besiktningen som är ett problem el hur ?

före detta kan du ju fiffla hur mycket du vill med mätaren utan att någon kan bevisa motsatsen.

Självklart kan det vara så. Men man får ju hoppas att folk har lite skam i kroppen...

De kanske har fler hojar och vardags åker med nåt annat?

om skruvandet skulle vara ett faktum så behöver man inte vara närmelsevis påläst för att se skillnad på en hoj som gått 2000mil eller 5000mil.
Ser hojen ut som den gått 2000mil och då menar jag inte bara på avstånd utan man får titta "lite" noggrannare, ja då är det säkert tätt. Inget svårt att få fram gamla mätarnotiser från SBP heller.

Sen är för övrigt mätarna digitala och mig veterligen har gammelmillarna inte haft strul med att mätaren skulle nollställa sig.

De som säljer sin hoj kanske säljer den av just den anledningen att de kört väldigt lite och finner den överflödig...

Last edited:
Känns faktiskt inte som mätarställningen har störst betydelse!

Du kan ju köpa en hoj med under 1000mil på mätaren som misskötts och gått 500mil på bana och resten på bakan...
I det fallet tar jag mycket hellre en hoj med mer mil och som är välskött!

Dessa saker kan du bara kolla på plats och måste vara det som avgör huruvida du köper den eller inte!

Personligen så nöjeskör jag enbart och den håller milen nere och det tror jag gäller många sporthojar i vårt land. I sydligare länder finns det ett större intresse samt bättre förutsättningar för mer körning och även hojar med mkt högre mil!

Så nej jag tror inte att mille-hojarna är skruvade!

En annan fråga som kan vara intressant, hur svårt ÄR det att manipulera mätare.

Det finns analoga wiredrivna varav det där finns antingen helkapslade som inte går att öppna och de som går att öppna och blottlägga mekanismen som då går att pilla i.

Eftersom ja jobbat med hojjar en gång i tiden så har man haft tillgång till lite material å testa typ borrmaskin å köra baklänges, tar satan tid och wire går ofta av (EPA-Mythbusters :D ).

De vanligaste brukar vara att koppla bort wiren förr, fast till vilken nytta egentligen.

Och köpa en ny mätare kostar ofta mer än den mellanskillnaden man skulle tjäna, så där måste det vara ganska nya modeller där de kan ta hem kostnaden.
Men nyare mätare är oftast av elektronisk typ, å där finns säkert metoder att enkelt ändra mätarställning precis som på bilar. Och finns ingen typ av logg som visar att saker är ändrade så blir de ju svårt att påvisa manipulation.

Men skicket borde visa något om sannolikheten att den gått 2000mil...

Jag har kört kanske 500mil med min RW-1100 på typ 5år, så andra kör kasnke de ett par tusen mil per år, de kan variera.

Jag tänkte lite elak skriva att det säkert beror på att något pajat och hojen stått 4 år och väntat på en reservdel...oj, ja nu skrev jag det ju ändå :-)

När jag köpte min R1 från 2001 för tre år sedan hade den bara gått runt 1500 mil, dvs lite drygt 200 mil/år.

De låga milen berodde på att min bekant som jag köpte den från bildat familj och låtit r1:an stå och samla damm i garaget under flera år innan jag övertalade honom om att få ta över den i utbyte mot en summa pengar som jag tyckte den var värd i det skicket.

Och jag har t.ex. "sparat" på min förstahoj, en Kawa zzr-600, så den har ju gått noll mil sedan jag köpte R1:an för tre år sedan. Klart sådana stillestånd drar ner på milen. Frågan är ju vad som är bäst för hojen, att få gå sina 500+ mil om året och bli regelbundet servad, eller stå och rosta ihop flera år utan tillsyn i ett garage/carport...

Att mätarn inte stämmer med rullade mil är väl mer vanligt än undantag...numera så kopplar man bara ifrån istället och kör med cykeldator eller liknande.

Folk är livrädda för kraftig värdeminskning....och ack så enkelt att undvika, tyvärr

Min zzr-600 kommer nolla mätaren av sig själv ifall jag/någon börjar köra med den igen :-)

Har för mig den stod på nästan 9900 mil sist...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park