Humlan - Projektet som (nästan) inte blev av.

jpe70

Too slow!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Bara TRX kvar nu, och tantens Bandit.
... eller "Det var jävligt länge sen det startades en tråd här som inte handlade om caferacerfighterscrambler".

Ärligt talat så fuskar jag ju lite, mitt rullande projekt är i princip halvvägs redan och jag har funderat ett tag på om jag ens vill starta en tråd i ett till döende forum. Men engelska TRX-forumet är i princip bara ett arkiv numera då det aktiva forumet dött Facebook-döden så varför inte liksom.

Bakgrund:
I början av 2000-talet när man fortfarande körde mycket hoj på gata, typ 1500 mil om året, så köpte jag en TDM. Bra idé då för att behålla körkortet tyckte jag. Med Akra helsystem och diverse andra moddar vet vi hur det fungerade... :lol

Samtidigt hade min sambo en röd/svart/silver TRX och i den här vevan var TRX-tråden som mest levande. Efter 11 månader gav jag upp min TDM och bytte till en polargrön TRX. Viljan och intresset för ombyggnad var stort, ekonomin inte riktigt på samma nivå så vi kom inte längre än att flytta helsystemet från TDM till TRX, bestycka om och köra lite bana. Sen byttes den in mot en Fireblade. En av mina sämre affärer...

Snabbspolning ca 10 år och jag får för mig att leta reda på min gamla traktor igen. Hittar den men är upptagen med SEC och annat så nöjer mig med att veta var den finns. Efter ett par år, lagom till jag allvarligt börjar fundera på att kontakta ägaren hamnar hojen på Blocket. Till överpris, men jag har ju bakgrunden så nu gäller det att ligga på.

Augusti 2018 återvänder så Humlan till vårt garage. I betydligt sämre skick än när den flyttade ut men fortfarande "min" hoj. Lite sortering under några kvällar och den är besiktad för första gången på 4 år, sen börjar det riktigt roliga....:yoparty

Nyligen hämtad 2018:


Första ägaromgången runt 2006-ish:
 
Last edited:

jpe70

Too slow!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Bara TRX kvar nu, och tantens Bandit.
Planen
Den var ju ganska klar: Rädda den stackars hojen från kapningsdöden och gör klart drömmarna som fanns för över ett decennium sedan när HansJ, Ripnilpor, trx850, Laila och resten av gänget tuffade runt på den lite udda twinnen med varierande modifikationsgrad.

Inspiration finns fortfarande om man söker, målet var en bandagshoj och kanske till och med en startkandidat till CSBK. Alltså skulle alla moddar göras med ett reglemente i åtanke, oavsett om det fanns bättre/nyare komponenter att välja på. En fördel med den TRX 850 som utgångspunkt för ett projekt är ju att den redan från fabrik är en "reservdelshoj" där Yamaha plockat ihop lite av vad de hade liggande och använt befintliga dimensioner på mycket.

Lite tankar om utseende:
96975c028bf73e2505b44e33529ee14a--sexy-projects.jpg
20160122201653_img3_73.jpg
2000-Yamaha-R6b.jpg

Så småningom kom jag fram till att den gröna originalfärgen borde på nåt vis behållas, det är ju inte den vanligaste färgsättningen trots allt. Nåväl, första året skulle chassi & väghållning prioriteras, andra året (nu) var planen att titta på effekt. Så ska vi gå händelser i förväg till nuvarande status har hojen med väl godkänt gjort bandagar på Kinnekulle, Brno & Gelleråsen under 2018 efter lite lättare chassimodifieringar. En Ignitech tändmodul ligger på byrån och väntar på installation som steg två på vinterns lista....:)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tjusigt.
Men ska du inte bygga lite Tyskröv ändå? Det är ju så snyggt.
 

jpe70

Too slow!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Bara TRX kvar nu, och tantens Bandit.
Chassimodifieringar såhär långt.
Dagens sista inlägg får bli en statussammanfattning från Trello:

  • Framgaffel & framaxel R6 02
  • Gaffelfjädrar Wilbers linjära 0,95 för R6*
  • Framhjulsdistanser Matts Hune smalare än R6
  • Hjul & bromsskivor R6 04-05
  • Frambroms (ok och cylinder) R1 00
  • Bromsslangar fram Metall till TRX
  • Sving Thunderace
  • Drivpaket 520 R6 04
  • Drevhub & distans bakom hub R1 07
  • Bakbroms & distanser bakhjul R6 04
  • Bakaxel Thunderace
  • Bromsslang bak Metall till thunderace

Diverse bantning utan att sätta kapen i hojen gör den 22 kg lättare jmf original inför premiären med Racingworld på Kinnekulle i maj 2018. Och med en egentligen helt otestad hojgeometri tangerar jag PB... Som är satt med en hoj som har dubbla effekten.

Den fick rulla så resten av sommaren, förutom ett antal förgasargenomgångar då jag inte fått den att gå med rätt blandning vad jag än gjort. Registret ser bra ut, men hojen går mer eller mindre fett hur jag än bestyckar och renoverar förgasarna under säsongen. Men den går!






 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Z750 -80, Z750 LTD Twin -82, DR600 -86, TDM900 -02
Jag är ju ett stort fan av alla TDM-modeller och självklart även TRXen. Kul tråd!
Vore kul att höra hur du bantat 22 kilo. Från 2-2 till 2-1 gör ju en del. Lika så hjulen.
Ös på med bilder :):tummenupp
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
22 kg! Det kräver seriös diet.
Hur var annars TRX om man jämför med dåtidens v-twin. Snabb, långsam, bäst på allt, sävlig, racig, e?ler?
 

jpe70

Too slow!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Bara TRX kvar nu, och tantens Bandit.
22 kg! Det kräver seriös diet.
Hur var annars TRX om man jämför med dåtidens v-twin. Snabb, långsam, bäst på allt, sävlig, racig, e?ler?
Snarare Ducati 900SS än TL1000... Italienaren var också tänkta konkurrenten, inte bröderna från Japan.

Smidig med bra körbarhet och förvånansvärt bekväm på länge turer, men ingen sporthoj. Chassit överraskar positivt vid inspirerad körning men måttligt med effekt jämförelsevis.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

jpe70

Too slow!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Bara TRX kvar nu, och tantens Bandit.
Jag är ju ett stort fan av alla TDM-modeller och självklart även TRXen. Kul tråd!
Vore kul att höra hur du bantat 22 kilo. Från 2-2 till 2-1 gör ju en del. Lika så hjulen.
Ös på med bilder :):tummenupp
Har ju första årsmodellen TDM också som jag puttrar runt på gata med. Den har farsan haft som rullande renovering under några år, nu lånar jag den på obestämd tid.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

jpe70

Too slow!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Bara TRX kvar nu, och tantens Bandit.
Dieten
Har man inte effekt får man banta, eller hur var det? 209 kg "wet weight" på 80 hk är ju inte särskilt poppigt, så dags att gå på diet. Största och enklaste biten gjorde jag ju redan när jag hade hojen första gången, Akra 2-1 helsystem är drygt 15 kg lättare är originalet. :huvet



Därifrån var det ju bara plocka bort saker eller ersätta med annat. Vitsen med de nyare R6-fälgarna till exempel är att förutom att bak är gjord för 180-däck så är de några kilo lättare. Jag tappade lite på den onödigt grova svingen, men den gjorde det oerhört mycket lättare att använda hjulen.



Sen plockar det ju på med småsaker man byter ut eller tar bort: blinkers, kylarfläkt, tanklock, lykta, hastighetsmätarvajer...



Så i våras var vi så här långt, jag har bytt vinyl på den efter det.






Delar av specen på första vinterns bantningskur. Jag har kapat lite till under sensommaren och det ska bli ännu mer under vintern. 180 kg är målet.

Skärmklipp.JPG
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jag önskar jag var så där noggrann när jag kastar pengar på mina hojar. Du ser ju vad det blev för kg-pris. Jag har bara känslan "att det här blev ju bra " att gå på.
 

jpe70

Too slow!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Bara TRX kvar nu, och tantens Bandit.
Jag önskar jag var så där noggrann när jag kastar pengar på mina hojar. Du ser ju vad det blev för kg-pris. Jag har bara känslan "att det här blev ju bra " att gå på.
Mitt första "projekt" så jag begriper inte bättre, plus att jag ju faktiskt har ett mål så då måste jag ha koll. En bekant byggde lite mer seriös CSBK -racer samtidigt också så det blev ju lite viktrace såklart ....

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
PlanenLite tankar om utseende:
View attachment 450696
Ho ho! En av de coolaste hojarna någonsin, alla kategorier! Fabrikshoj, eller hur? Tävlades på Suzuka? Le Mans? Hade just en sådan TRX i den blågröna färgen som din. Tycker du ska skippa den helt och go for den vit-, svart-, röda- fabriksracern; det är ju en racehoj!
 
Last edited:

jpe70

Too slow!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Bara TRX kvar nu, och tantens Bandit.
Ett lättviktsbatteri på det så är du ju hemma sen

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Det finns med på listan, men hojen hade ett nytt batteri när jag köpte den och jag tyckte det var synd att inte köra med det åtminstone en säsong...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
Gillar att du är så fokuserad på funktion. Lite mer inspiration här.
 

Bifogat

  • tumblr_pgpf62Vs6V1w12vi9o2_540.jpg
    tumblr_pgpf62Vs6V1w12vi9o2_540.jpg
    63.8 KB · Visningar: 99
  • tumblr_pgpf62Vs6V1w12vi9o3_500.jpg
    tumblr_pgpf62Vs6V1w12vi9o3_500.jpg
    49.3 KB · Visningar: 93

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Z750 -80, Z750 LTD Twin -82, DR600 -86, TDM900 -02
En sån våg har jag också. Har också vägt mina lättningar. Har också lagt in i excel med formler. Haha! Normalt alltså.

Kul att du inte har gått över till usd-gaffel. Hoppas jag får se hojen på något race nästa år. Jag var på Gelleråsen på fredagen nu för några veckor sedan. Ingen TRX där då tyvärr.
 

jpe70

Too slow!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Bara TRX kvar nu, och tantens Bandit.
Gillar att du är så fokuserad på funktion. Lite mer inspiration här.

Japp, den där har även 6-växlad låda byggd av Over Racing. Såna fanns det inte många av, tycker det är lite intressant hur mycket det satsades på hojen. Den lustiga är att den var ju hyggligt framgångsrik där den tävlades också, ofta trimmad till närmare 120 hk.

Jag vet var en de där växellådorna finns. Sitter i en vit TRX i Australien. Att han fick tag på den motorn är ett once-in-a-lifetime.
 

jpe70

Too slow!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Bara TRX kvar nu, och tantens Bandit.
Kul att du inte har gått över till usd-gaffel. Hoppas jag får se hojen på något race nästa år. Jag var på Gelleråsen på fredagen nu för några veckor sedan. Ingen TRX där då tyvärr.

Jag övervägde faktiskt inte ens USD. Det är liksom "standard" att man måste ha det för att den är bättre. Visst är den det, men hojarna fungerade innan också. Dessutom passar det inte riktigt in, den här R6-gaffeln är ju nästan identisk med originalet till utseendet förutom att den är 45 mm kortare och har en kompressionsjustering nedanför bromsarna. Lite sleeper liksom.

Pengarna tog slut, jag hade inte råd att racepreppa hojen, plocka ut licensen och anmäla mig. Annars hade jag varit där, siktar på att få till det bättre nästa säsong. MC-ID finns reggat, saknar bara maskinkort men hojen måste ju vara klar med båt innan jag ansöker om det.

När man mäter fel och gör ritning på distanser med fel mått, då kan det bli såhär för övrigt...:gnissla

 
Top