Humlan - Projektet som (nästan) inte blev av.

jpe70

Too slow!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Bara TRX kvar nu, och tantens Bandit.
Hittade yzf750-svingar på eBay för runt 1500:- ink frakt. Tycker det låter som ett kap om det är plug-and-play.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Japp, sett dem jag med. Tillkommer bromsok och hängare. Tyvärr tjänar jag ingen vikt på det. Men latmasken börjar också göra sig gällande. :hihi

jpe70

Too slow!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Yes keep the pengar flowing in support of the högkonjunktur. Viktigt så här i kristider.
Blir fint det tror jag.
Javisst, de ska leva i Tyskland också.

Är ju en vanlig modd, lite sportigare med förstärkt sving.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

jpe70

Too slow!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Dags att det händer nåt här igen då. Börjat riva lite inför bytet av sving, ThunderAce-klumpen kommer bytas mot en YZF750-klump. De är i princip rakt utbytbara, men jag har en förhoppning att jag tjänar några gram.

Det som kommer behöva redas ut är passande bakbroms. Har överliggande senare gen R6-ok med modifierat fäste nu, kanske passar 1:a gen på den kommande svingen, tidiga R6 hade väl också förstärkning uppåt som 750:n. Isåfall borde det lira även med frigång mot fälgarna.

En mindre detalj är att hundbenen troligen behöver bytas igen också. Kör nu med T-Ace-länkarna på 165 mm, vet inte vad jag kommer behöva för att behålla höjden. För säkerhets skull måttade jag lite mot ramen. När jag bytte från original till ThunderAce missade jag det så den blev väl mycket chopperliknande innan jag fått fatt i siffror och bytt hundbenen. :hihi

Nya kolvringar och ventiltätningar är på ingång också, så har samtidigt börjat rensa runt motorn för att kunna riva isär den hyggligt smidigt när svingen är på plats. Varenda gång jag river med den här hojen blir jag lika fascinerad av hur lätt och enkelt Akra-systemet är. Hela paketet väger 50% mindre än EN av originalljuddämparna och hakar man ur fjädrarna är det bara lyfta bort. Begriper inte hur de lyckades få originalen så tunga, utan kat. Varför liksom?

Nya favvorengöringsmedlet förresten, apelsinolja från jobbet. Vi använder det för rengöring på bilar och annat innan foliering för att bli av med asfaltsfläckar och fett. Funkar utmärkt på kedjespray, packningssilikon, olja och däckrester och lämnar väldigt lite rester förutom att garaget luktar apelsin ett tag... :D

jpe70

Too slow!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Rivningen fortgår, kolvar frilagda och denna gång utan att tappa ner ett endaste styrstift i motorn. Fusk nästan, så ska nog slänga ner en ventilfjäder eller nåt innan jag sätter ihop den.

Stiften såg förresten betydligt bättre ut nu än vad de gamla stiften gjorde innan förgasarbytet och kolvarna var förvånansvärt lätta att göra rent. Betydligt mindre olja än jag hade rätt att förvänta mig, troligen för att hojen går väldigt lite i touringtempo... :lol

YZF750-svingen landade också. Jag köpte den billigt och det får jag lida för. Ren och snygg, men saknar ett antal detaljer som är nödvändiga. Jag hade inbillat mig att den var byggd på samma sätt som original TRX och den Thunderace-sving jag kört, eftersom den är så populär som ersättning. Men det är den tydligen inte. Den är smalare i raminfästningen och använder distanser eller ett lagerset beroende på modell för att ta upp skillnaden i bredd. De fick jag givetvis inte med.
Saknar även glidskyddet till kedjan som inte längre går att få tag på samt insatserna till fästet för fjädringslänkaget och svinginfästningen samt justerskruvarna. Allt utom glidskyddet är dock samma som TRX/ThunderAce så det plockar jag från det jag har utan problem.

Alla tre svingarna bredvid varandra:

jpe70

Too slow!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Hojen har inte kommit så mycket längre, packningar och lite annat har fastnat i frakten. Cylindrar henade och nya ringar monterade på kolvarna. Delat på toppackningen och plockat ur en skiva för lite bättre komp.

Fick distanser till svingen gjorda men mätte givetvis fel igen trots kontroll så de blev för tunna. Litar inte på mig själv så nu jag har beställt original YZF750...

Snidade till ett par nya länkarmar till fjädringen, osäker på längden så vill testa. Dessutom är det svårt att hitta längd när man ska köpa, alla talar om hur mycket det höjer eller sänker men sällan längden på armarna.

jpe70

Too slow!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Sving monterat. Tror till och med höjden med de hemmaborrade länkarmarna blev hyggligt rätt.

Nu hitta en lätt bakbroms som passar. :unsure:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Ja nu har du ju ingen brist på svingar iaf. Du får väl köpa fler hojar så du har någonstans att sätta dom?
Ett intressant tändstift också. Får erkänna att jag aldrig sett ett sådant med två elektroder eller vad det heter.
Apelsinolja borde provas. Kan det tänkas vara samma princip som Biltemas label off? Den är skarpt citrusig. Och funkar på det mesta. Även 1k lack om man har det:näsblod.

I övrigt noterar jag att herrn värmer sprit i vattenkokaren?!

jpe70

Too slow!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Ja nu har du ju ingen brist på svingar iaf. Du får väl köpa fler hojar så du har någonstans att sätta dom?
Ett intressant tändstift också. Får erkänna att jag aldrig sett ett sådant med två elektroder eller vad det heter.
Apelsinolja borde provas. Kan det tänkas vara samma princip som Biltemas label off? Den är skarpt citrusig. Och funkar på det mesta. Även 1k lack om man har det:näsblod.

I övrigt noterar jag att herrn värmer sprit i vattenkokaren?!
Jag får väl göra klart den här hojen och se om jag hittar nån de andra passar på... :lol

Stiftvarianten är väl rätt vanlig i vissa bilar tror jag? Och exvis Brisk har fler såna tydligen, det här är NGK's ekvivalent till det vanliga DPR-stiftet som annars sitter. JR8C har jag för mig det heter. Bättre än bränslekänsligt Iridium. Tycker jag.

Finns nog sånt i den sprayen, men oljan är nästan kemfri så den är skonsammare mot lack. Jäkligt bra på klisterrester däremot...

Nja... är kanske inte just spriten jag värmer. Men alla vill ju inte ha Irish Coffee så ibland får man värma the-vatten...:fyllisar

Last edited:

jpe70

Too slow!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Det här har jag inte gjort förut, men lite rengöring, nya tätningar och bearbetning verkar ju behövas. Så nu är det isär, vilket väl alltid är lätt. Vi får se om jag får ihop det igen... :lol

Last edited: