Humlan - Projektet som (nästan) inte blev av.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hittade yzf750-svingar på eBay för runt 1500:- ink frakt. Tycker det låter som ett kap om det är plug-and-play.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Japp, sett dem jag med. Tillkommer bromsok och hängare. Tyvärr tjänar jag ingen vikt på det. Men latmasken börjar också göra sig gällande. :hihi
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Yes keep the pengar flowing in support of the högkonjunktur. Viktigt så här i kristider.
Blir fint det tror jag.
Javisst, de ska leva i Tyskland också.

Är ju en vanlig modd, lite sportigare med förstärkt sving.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Dags att det händer nåt här igen då. Börjat riva lite inför bytet av sving, ThunderAce-klumpen kommer bytas mot en YZF750-klump. De är i princip rakt utbytbara, men jag har en förhoppning att jag tjänar några gram.

Det som kommer behöva redas ut är passande bakbroms. Har överliggande senare gen R6-ok med modifierat fäste nu, kanske passar 1:a gen på den kommande svingen, tidiga R6 hade väl också förstärkning uppåt som 750:n. Isåfall borde det lira även med frigång mot fälgarna.

5SYYKiUSeaBZV9Bm7jU_BR3iLvscUw70IT9PiWxV3gMyTy9hSft6qd10_a7_4ZRxr-3Dt-HW8jJHuwhlj7GhOjZWjqB9HjUS9DYkROkri5NDNPMWhqcxCvcpDZsVZE1Dqa__CpEITvqKuokAKwvt8h4hb55HjbC8YFSqRQM33-iEHV9r7aFwLQM7mpcRvzPy-S-qvwgZbMk_q6Y6FHrPje0c8cIdKblhadO9UP6_L52au93A_6_wjzaF4FHrz3ech9VBYut6iZlFMaZURO4AnlhmjI6hI1fFwj49xZLh14EHu1n58qE1RXcGO0XhoAQpa-4uRO-mbcjp1aBfdoq_oO5IhRGvVjZZfGaGMKDD72TBb46K_lShOD1Dm8eynbF5bd8iCQvNIvRwMgMuGN4uFYNToJyI4QiiAuLhI9Hb6RIBM9BujA3tD0E8DhbT3NSTPH9t6ej4-d8YO25Dezf0XfY1IiVTcOYw7V__LZIZ-SPWyaXnCrR_kRFH5mbNxqw8Bx5-bv0Sg2K4Uk_7YCrxITzqYipA-cTYxWDkUENmFIfyGXz8_gJvmUp5vyh9KGAXw2F6d2ZE9Kb38IWygFBf5BeLbp1sMrbstK4853qGIzKvZhOlf0-Uq3VrFkaPzMcYiDZVcMJteBKIMk2v138EB9vUgRWSTuTonTjwnEuHJJ3staHKR1BTeU104Zj8bqY=w678-h903-no


En mindre detalj är att hundbenen troligen behöver bytas igen också. Kör nu med T-Ace-länkarna på 165 mm, vet inte vad jag kommer behöva för att behålla höjden. För säkerhets skull måttade jag lite mot ramen. När jag bytte från original till ThunderAce missade jag det så den blev väl mycket chopperliknande innan jag fått fatt i siffror och bytt hundbenen. :hihi

ACtC-3f50lVPBBoLSH7XvEb821v_nOSmRgwtopXHScL5gdGdFBc4U53wpMzPi-PArgVzlc2oe33ZhW1rZfJPpd9xydkx3GVlVe9_NS0pxIIX0oVvJtWh9cMZZDGhojLk7DJWaNgibEwMChtXDhYVDmx7SciILA=w678-h903-no


Nya kolvringar och ventiltätningar är på ingång också, så har samtidigt börjat rensa runt motorn för att kunna riva isär den hyggligt smidigt när svingen är på plats. Varenda gång jag river med den här hojen blir jag lika fascinerad av hur lätt och enkelt Akra-systemet är. Hela paketet väger 50% mindre än EN av originalljuddämparna och hakar man ur fjädrarna är det bara lyfta bort. Begriper inte hur de lyckades få originalen så tunga, utan kat. Varför liksom?

b5WaiMZKRR59-iaJEXZxerJmseXlF50lX-C3ePxnD0Lz-GStW6YEelH8FDl7Xq2P--UQYLxMjJ4uHPLIck1_nKZUZ_dGzLtKrIEZM9GEadeuMG53ntSkhDUaCqxCpba4SfQdP5ONzVSiWisvY2hyhed0eH8meQTdDgrYeTGgs71CsFT9lbQ46rBC_jmcNoLPSfzhTAEihfxhztuqoNyJf_CVDU5nibLS-CEsU7ayw3sdGA1H78g4qFE31W-DB4F046t0AvyPtdBBHlF-vkEuKf-MalTibPnqMXrjc2u1zrTAdkduX2XFWg-AoflELSOWwRegPSUZXbkfjZx_rHnzfzEPS4J2GiGlLt6ZA_HclNtqCVxN_w5QHqYQsbgN2wuiGvJVvUfANhBV7eqlBsO9C2VxsOVpWYL2eU5wbv3qPfwgW_iO5rVSkmB6GRC6R4E_wKrhAYlMNTLzkOCjD-z_MORYYQH0EQlokMnj7s0JLttlbzTIXyzEI84XNfW4uZZMlPXGN55apEh-ekcLPrtO71SDape-OK-5PIhVJkiXMlVjvyTnLovCmmS2uVwq7L86KHhSYnsdapBq4qen7gujFeCWxEgY9E2WWrsvjR3zgEM7OleBHHcbxYMM3OdnHbJBuWFbX2RUf2BTvzL_3xqi1qxpj0T02Kwek0zdNxxiijD4Ter19ZEcMPSJO07vOGo=w678-h903-no


Nya favvorengöringsmedlet förresten, apelsinolja från jobbet. Vi använder det för rengöring på bilar och annat innan foliering för att bli av med asfaltsfläckar och fett. Funkar utmärkt på kedjespray, packningssilikon, olja och däckrester och lämnar väldigt lite rester förutom att garaget luktar apelsin ett tag... :D
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Rivningen fortgår, kolvar frilagda och denna gång utan att tappa ner ett endaste styrstift i motorn. Fusk nästan, så ska nog slänga ner en ventilfjäder eller nåt innan jag sätter ihop den.

Stiften såg förresten betydligt bättre ut nu än vad de gamla stiften gjorde innan förgasarbytet och kolvarna var förvånansvärt lätta att göra rent. Betydligt mindre olja än jag hade rätt att förvänta mig, troligen för att hojen går väldigt lite i touringtempo... :lol

ACtC-3eoXulvTdbMFV91pQFjKAmOiCyS3UFLryO7e57JzI2qz36eoJltmvYKHnCx18_AQwoIY2iy92LJ8REZqamUNWkSzzqvnEAJQ0rvDM1zZm2cC7hvEEGJHolD8FOG60mugMw4UP1BIDltctJ1v9QNk6EP-A=w678-h903-no


ACtC-3fpiOeq_c5hr7AJ6sABOZTscldIv93Y61ZXhAAt4SiKAyQpixKnpApIVH-MoYDf814uKQ2ojD4j2-_Bn9GXDTml4JNqnJtDb19um6ksrJb22v0OnAD6FHrD1AfuU2gOoNZUzQ6baI9qdiG167j1iaLQuQ=w678-h903-no


YZF750-svingen landade också. Jag köpte den billigt och det får jag lida för. Ren och snygg, men saknar ett antal detaljer som är nödvändiga. Jag hade inbillat mig att den var byggd på samma sätt som original TRX och den Thunderace-sving jag kört, eftersom den är så populär som ersättning. Men det är den tydligen inte. Den är smalare i raminfästningen och använder distanser eller ett lagerset beroende på modell för att ta upp skillnaden i bredd. De fick jag givetvis inte med.
Saknar även glidskyddet till kedjan som inte längre går att få tag på samt insatserna till fästet för fjädringslänkaget och svinginfästningen samt justerskruvarna. Allt utom glidskyddet är dock samma som TRX/ThunderAce så det plockar jag från det jag har utan problem.

ACtC-3c6YbTNWllvAZMucEixBFfJPlaFLQWZ4IK0R6QUrcRXkY3YzSEtD5RyapVyQVd-K_rxAnnwjImohAwYsLA1bZ73iu6P9fYRKzpBbn-GQItq_2aMc30mJqzM-94dJcrn03X76lqdLS3WxH0K_ADjsXj15g=w1204-h903-no


ACtC-3eNGEqNKvnl0cckuat158roi7zjwrwCygItQgJ-szYqgyEwjFwbZY2PX0YBjVHBu7VJ5KKMHomE5xwA3Ob6uOvvy8__4-h1OsKQVJlnQg3IuNGCLZwXySsC7T-Tu4wiB6i9BdYi320Yi-Dmr8CVjaBOxw=w678-h903-no


Alla tre svingarna bredvid varandra:
ACtC-3dzkizlP42XDvESneLbW0HaYHciuhy68Hp73iSoPORAjaE0nbYPEn4-AVLOaBotGcHfU1L0pTip0VzdDoCwP5JCj4DbjpU6c4niEvOAcCriwx0l12uf6vNcmlEBJPvX5pmKcA-AQne1VNPN04LkfAH_nA=w1204-h903-no


ACtC-3f4fQyt6jo8cpAcip7hFAp5ljoLaMpPnlspaVrRIsjtrcI-VEPYyiGLr1c_s2hJdlpvz3nH16wOkVGSB4AgkNO2VMZ7UID7BDc_Vz82VXf_0tOnobASNDKgmSEuQ9GMBI4td67y92jzEigxXL0TzY_LhA=w1204-h903-no
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hojen har inte kommit så mycket längre, packningar och lite annat har fastnat i frakten. Cylindrar henade och nya ringar monterade på kolvarna. Delat på toppackningen och plockat ur en skiva för lite bättre komp.

bf6dfefe7e76dd360785f392ea2d0e4b.jpg


Fick distanser till svingen gjorda men mätte givetvis fel igen trots kontroll så de blev för tunna. Litar inte på mig själv så nu jag har beställt original YZF750...

Snidade till ett par nya länkarmar till fjädringen, osäker på längden så vill testa. Dessutom är det svårt att hitta längd när man ska köpa, alla talar om hur mycket det höjer eller sänker men sällan längden på armarna.
e603620670c477552d9ba3b8ee6f1590.jpg


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Sving monterat. Tror till och med höjden med de hemmaborrade länkarmarna blev hyggligt rätt.

Nu hitta en lätt bakbroms som passar. :unsure:

ACtC-3feJvfT85wFJLKQ14-8G8gShnzfEhhZhxxs35rFjW82DdmndjusEQQn3JJZQYh5OqVZIcX4Q6np_i7-3Hl_zym_46w0QByCnLDeRcS5lihhPDh5xN84tl1nROw6uzKFGIPIcayOu3O1EVglLlNr_zhLSQ=w1204-h903-no


ACtC-3ckwV-E9zU4YmgjJuS8caIPEYRpVZZtIliAmradhadW_TRs5id-ohXii2uA6VuxJ5cGUPa1ZPz0tiJFwLMTPPLbwKqw93DvkURevg_sfYmehiKAhp1GLfkM7JdRaA3GiTRW0rp5ZDXLeZSdN6EhYH-Cqg=w678-h903-no
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Ja nu har du ju ingen brist på svingar iaf. Du får väl köpa fler hojar så du har någonstans att sätta dom?
Ett intressant tändstift också. Får erkänna att jag aldrig sett ett sådant med två elektroder eller vad det heter.
Apelsinolja borde provas. Kan det tänkas vara samma princip som Biltemas label off? Den är skarpt citrusig. Och funkar på det mesta. Även 1k lack om man har det:näsblod.

I övrigt noterar jag att herrn värmer sprit i vattenkokaren?!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ja nu har du ju ingen brist på svingar iaf. Du får väl köpa fler hojar så du har någonstans att sätta dom?
Ett intressant tändstift också. Får erkänna att jag aldrig sett ett sådant med två elektroder eller vad det heter.
Apelsinolja borde provas. Kan det tänkas vara samma princip som Biltemas label off? Den är skarpt citrusig. Och funkar på det mesta. Även 1k lack om man har det:näsblod.

I övrigt noterar jag att herrn värmer sprit i vattenkokaren?!
Jag får väl göra klart den här hojen och se om jag hittar nån de andra passar på... :lol

Stiftvarianten är väl rätt vanlig i vissa bilar tror jag? Och exvis Brisk har fler såna tydligen, det här är NGK's ekvivalent till det vanliga DPR-stiftet som annars sitter. JR8C har jag för mig det heter. Bättre än bränslekänsligt Iridium. Tycker jag.

Finns nog sånt i den sprayen, men oljan är nästan kemfri så den är skonsammare mot lack. Jäkligt bra på klisterrester däremot...

Nja... är kanske inte just spriten jag värmer. Men alla vill ju inte ha Irish Coffee så ibland får man värma the-vatten...:fyllisar
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det här har jag inte gjort förut, men lite rengöring, nya tätningar och bearbetning verkar ju behövas. Så nu är det isär, vilket väl alltid är lätt. Vi får se om jag får ihop det igen... :lol


1fbf9c2f4e47858151cc6e9d3f2250e0.jpg



Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Toppen i förra inlägget blev jag av olika skäl tvungen att ersätta, så nu sitter en annan på hojen som även den hade lite bekymmer men jag kommer efter lite rundfrågning att köra den ändå som det ser ut. Antingen funkar det eller så får jag ställa undan hojen med trasig motor på obestämd tid.


Under tiden försöker jag även få ihop ett bromsok från R6 -02 med YZF-svingen. Det blev till att modifiera hållaren lite eftersom senare R6 har annan offset på skivan, så svarvade av 3 mm på insidan av hållaren för att få oken närmare fälgen. Blev nästan exakt centrerat. 1 ny distans tillverkad på den sidan, hittade en lång distans till drevsidan som svarvades ner 1 mm så stämde allt inuti svingen. Hjulet verkar även centrerat vid en snabb mätning men har inte haft möjlighet att skruva ihop allt och mäta riktigt.

20210317_172956.jpg

Hållaren till oket passar inte alls med svingen såklart så ritade upp en liten grej att trä på svingen på insidan som förhoppningsvis ska låsa oket på plats så det inte snurrar med åt något håll. Kunde väl valt ett FZ1-ok och hängt det under med original moment-arm, men ville ha bromsen på ovansidan då jag tycker det är enklare vid hjulbyte. Fick hem en bit aluminium idag, så det blir lite sågande och filande i påsk efter att jag skruvat ihop motorn.

Lyckades ju riva isär bussen samtidigt så det blev lite mycket grejer på samma ställe...

Stöd bromsfäste v3.png
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Oljetrycksensor på plats, nu ska den bara kopplas in på grå kabel från Koso-instrumentet.

Själva sensorn kommer från Aprilia, RSV 0956169. Adaptern som ersätter banjon är det en kille i Polen som tillverkar, passar alla 750 och 850-motorerna eftersom de har samma oljekanaler. Idén kommer från en fransk sida om TDM som heter Inside the TDM by JBX. Där finns instruktion (som hänvisar till en oduglig adapter från Conrad) med lite olika lösningar. Bland annat med en Citroen-sensor....

Nån Hondasensor funkar också, gängan är M10x1 och arbetstrycket är 0,6 bar med aktivering vid 0,3.

166764082_10224289390924536_8588243595141830691_n.jpg
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Sving och hjul slutligt på plats samt kontrollmätt. Grovt sitter hjulet 0,5 mm offset, jag anser det inom felmarginalen så distanserna blev nog rätt.

Hajfena givetvis och positionen på bromsen bestämd. Kortare än en R6a eller ThunderAce så därför lite innovativ dragning av bromsslangen. Förutom det, bara att klämma på kedjan, fila till stoppet till bromsen och göra ett par nya länkarmar då jag fick c-c 1 mm kort på de senaste.

Mätte upp ett avstånd på 470 mm mellan axelcentrum och ramen med förra svingen, med denna och egna länkar hamnade jag på 475. Eftersom hojen redan överstyr lite lagom vill jag inte börja med att göra den ännu högre bak så 1 eller 2 mm längre hundben får det bli.

Men först skruva ihop toppen så jag kan kontrollera ventilspel och göra klart motorn.
70b0395b7db58fb9dc53d588acc09728.jpg
15f96de1d2e115807e18bb816aef3605.jpg


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Börjar se ut som en hoj igen. Bytte lite shims och klappade ihop motorn och kylsystemet på ett par timmar idag.

Hängde på kåpan för att se hur den blev. Bränslesystem imorgon förmodligen, med lite tur hinner jag få nya hundben också.
068e546da72d79cf066c802996485281.jpg
06449f825a92131a63c153f5226c7f40.jpg


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Vägs ände

Det här får vara slutet, inte för hojen såklart men för projektet. Drömmen jag hade och målet att bygga en banhoj som platsar in i Classic har nog kommit så nära jag kan ta den i projektform. Jag har inte riktigt kommit dit jag önskat (ännu) pga det har blivit oplanerade utgifter som tvingat mig till kompromisser. Men det är ju så det fungerar. Troligen kommer jag väl göra nåt mer på hojen, men som projekt betraktat får den nog anses "klar".

Jag kom kanske inte riktigt nära min allra första inspiration Penner TRX, men så valde jag avsiktligt lite andra lösningar: http://www.tuning-fibel.de/motorrad_tuning/yamaha-trx.php

Det sista som ska göras är att färdigställa momentstaget till bakbromsen som ska passa svingen, sen är det start och inkörning av cylindrarna så hojen förhoppningsvis är körklar till Backlunds första på Knutstorp 28/4. Idag fick jag nya hundbenen på plats, ett par Kedo X2 som är deras TRX 850 +20. Alltså 176 cm C-C vilket med YZF750-svingen gav mig exakt samma rideheight som ThunderAce-svingen och dito länkar på 165 cm. Perfekt!

20210410_102021.jpg

Anslöt den nya oljetrycksensorn till Kedo-instrumentet och det verkar fungera då oljelämpan tändes direkt. Topp! Fick Akra-systemet på plats, lite lustigt för jag flyttade ut ljuddämparen en del förra året för att ge plats åt T-Ace-svingen, nu fick jag flytta lite till så förstärkningen på den här 750-svingen skulle gå fritt. Börjar bli brett... :D

Motorn skulle vid det här laget haft mer kubik, men istället blev det ett tvingat byte av topp och kammar. Effektmässigt går det kanske på ett ut i slutänden. Om jag ska gissa grovt landar jag förhoppningsvis nånstans mellan 95-100 hk på veven, om toppen håller ihop med den slitna kamaxellagringen.

Det här kommer bli skoj! :crash

20210410_151130.jpg
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Så blev det.

Men lagom till den var klar var det slut på bankörning för min del, så det blev att bygga tillbaka den till gathoj. Kinnekulle var sista riktiga körningen och vi kröp precis under minuten.

Nu är den besiktad och gatlaglig igen med Protaper stort styre och kapad kåpa.

Vikten jag aldrig fick uppmätt i ban-utförandet hamnade på ca 187 kg tankad och gatlaglig med lysen osv.

View attachment DSC07125.JPG
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top