Lååånga kraschpuckar

Gixxer 1000 skrev:
Vem säljer såna?
Yoshimuras sticker ut 2 cm utanför kåpan, vilket i mitt tycke är lite för kort.

Jag har krachpuckar från Metisse på min R1, och dom har ett ordentligt utstick.
Köpte dom från S-racing, ring och kolla med dom.. :tummenupp

Hittade en gammal bild innan omlackningen, här ser man utsticket på puckarna iaf... :D

Edit: Hittade en lite nyare bild, här ser man skapligt oxå...

Bifogat

• Hpim1093.jpg
    Hpim1093.jpg
    77.3 KB · Visningar: 163
  • race.jpg
    race.jpg
    88.1 KB · Visningar: 170
Last edited:
Macke skrev:
Hittade en gammal bild innan omlackningen, här ser man utsticket på puckarna iaf... :D

Edit: Hittade en lite nyare bild, här ser man skapligt oxå...

Fan macke du ser ju snabb ut! :tummenupp

håkan skrev:
Bra med LÅNGT utstick så det enklare slår av motorfästena :D

Skulle vilja påstå att det både plus och minus med långa kraschpuckar....

Plus - att det knappt blir några skador på hojen när man går omkull. :tummenupp

Minus - att utsticket gör så att hojen kan få fäste när den glider av banan o börjar volta. :tummenner

håkan skrev:
Bra med LÅNGT utstick så det enklare slår av motorfästena :D

Trodde man hade tagit med det i beräkningarna när man utformar en kraschpuck att momentet blir större vid infästningen med längre puck :confused: .

Ni som kör mycket på bana och kraschar :D , e de vanligt med detta fenomen, dvs att motorfästen slås av, om vi bara tittar på lowside alt. lägga den i gräs ?

Vidare vad är era erfarenheter mellan de 2 olika modellerna jag sett, vanlig cylinderform eller svampformad puck ?

Mrlind skrev:
Fan macke du ser ju snabb ut! :tummenupp

Hmmm... :va Skaplig illusion i så fall... :rofl

Men det är klart, min teori har ju alltid varit: "Om man inte är snabb, så kan man väl i alla fall se snabb ut i depån..." :D

Jag hade rg puckar på min R6:a och var nöjd med dom. De gångerna det blev en lowsider gled den på asfalten och landa ute i bollhavet..

Tror att motorfäste och dyligt går av om man glider ut i gräs och dlyligt.

Tror inte skillnaden i slitage blir så stor mellan långa och kortare puckar faktiskt.
Har sett folk med mycket kortare kraschpuckar än vad jag har som fått gänga om motorfästen...

Jag har fått gänga om mitt motorfäste på högersidan, men det var redan sönderdraget när jag köpte hojen, och han som hade den innan hade inte ens krashpuckar.
Bara borrra upp, och i med insatsgänga.. nemas problemas.. :tummenupp

Krashade så pass hårt på Gelleråsen att båda krashpuckarna slogs av, men gängorna är fortfarande hela...

Lowsidade i esset på sviestad, gled 10m på asfalten, sedan 15-10m på gräset, utan ens en minsta repa på hojen, då var jag jävligt nöjd med mitt långa utstick iaf... :tummenupp

inte allt för långa puckar bara,,,

mycket troligt att den blir hårdare på detta nästa år.

Bifogat

• IMG_0023small.jpg
    IMG_0023small.jpg
    91.9 KB · Visningar: 92
förtydligande...
bulten böjdes alltså när den träffade min vad...

Bifogat

• böjdpuck.jpg
    böjdpuck.jpg
    56.2 KB · Visningar: 143
Last edited:
Böjde bulten vid en lowsider i somras, bara att byta den och pucken, för 1/3 på pucken är borthyvlad :hihi Kör med orginalpuckar.

Man kan ju också ställa sig frågan varför ett dieselok oftare börjar volta än en 125r. :va
Det är väl lite onödigt att göra cykeln mer rullningsbenägen än vad den redan är.
Vad är dyrast lite kåpor och plast eller Hjul,gafflar,bakramar och all plast en gång till :va

Om kraschpucken sticker ut 2 eller 50 cm spelar väl ingen roll ur skyddsynpunkt det primära är väl att den tar i först
såvida man inte räknar med att glida långt och slita ner de förståss :rolleyes:

*/ ?>
Back