Lätt motorcykel?

Jag tycker absolut du borde skaffa dig en äldre r1. 98-99 var de bästa och snyggaste. De är helt fantastiska motorcyklar som har en otrolig jämn och fin effekt kurva, perfekt chassi och billiga att äga. Enda nackdelen som jag kan se är lite halvtaskiga bromsar men det tycker inte jag är det viktiga i sammanhanget. GO FOR IT1

Jag vill se en tråd där du inte rekommenderar en R1, 98.
2 Frågor till dig käre Achtung!
1. Har du ägt någon annan hoj? vilken/vilka?
2. Ska man verkligen rekommendera en R1:a som första hoj? (strypt då också)

Nej, tycker jag inte.
Ninja250R sportig och snabb för att vara 35kw.
Annars finns det massor att välja på i 600 klassen, ER6, Hornet, Bandit som säkert går att strypa ner och vara körbart.

Men har du lite effekt vill du ha lite vikt, det är en tumregel.

+ att även om en R1 98 endast är reggad på 55kw så är den fortfarande snart 15 år gammal :7peta

Har en polare som har övningskört i 5år, och han ser inte problemet även om han börjar bli lite trött på den neongula övningskörnings västen. :hihi Han ska dock köra upp för andra gången i September/oktober.

Vad jag syftade på var att jag inte riktigt ser problemet med att ta A2 2014 om du nu kan övningsköra med morsan hela 2013, du lär ju ha skoj för det liksom. :)

Edit: Om du nu skulle få för dig att offroadare är det bästa som finns på jorden så är min Suzuki DR 650se till salu, den har 32kW original och slinker in på 0,196kW/kg, alltså precis lagom för A2. :)

Fan vad slött. Hur kommer det sig?
Tog mig några månader från att jag köpte hoj och inte visste var gasen var till att jag hade KK i hand.

Tror säkert att de gamla strypta får rulla på, bara nya regler för att regga strypta hojar (max 70kW ursprungseffekt)

en lite offtopic fråga. Då min hoj blev stulen och jag fortfarande har A2 begränsat till augusti 2013 gäller då samma regler för mig om jag köper en ny hoj 2013, alltså att jag kan strypa och regbes. den oavsett om den har mer än 70kw som ursprungseffekt?

Tittar på hojar som ligger runt 100hk.

en lite offtopic fråga. Då min hoj blev stulen och jag fortfarande har A2 begränsat till augusti 2013 gäller då samma regler för mig om jag köper en ny hoj 2013, alltså att jag kan strypa och regbes. den oavsett om den har mer än 70kw som ursprungseffekt?

Regbesiktning fom 130101 A2 = Max 35kW, ursprungseffekt Max 70kW och minst 175 kg (gäller även dig:rolleyes:)

Fan vad slött. Hur kommer det sig?
Tog mig några månader från att jag köpte hoj och inte visste var gasen var till att jag hade KK i hand.
Han hade (har) rätt stora problem med teorin, har gjort 5-6prov om jag inte minns fel.

Du kan inte ha A2 i nuläget iom att det inte finns ännu. Du har A-beg, alltså får du nöja dig med högst 25kW. :7peta

Regbesiktning fom 130101 A2 = Max 35kW, ursprungseffekt Max 70kW och minst 175 kg (gäller även dig:rolleyes:)

Hur kommer det sig? Den nya lagen börjar ju inte gälla förrän 19jan alltså 130119. Eller har jag missat nåt?

Last edited:

Som Rasorblade länkade till innan
http://www.transportstyrelsen.se/Glo...sregler_mc.pdf

För dig som redan
har en A-behörighet
Om du redan har ett körkort med behörighet
A1, A eller begränsad A, gäller de regler som
fanns när du tog ditt körkort.
En grundläggande
princip inom körkortslagstiftningen är att du
aldrig förlorar din rätt att köra ett fordon som du
en gång skaffat dig (under förutsättning att du
inte har fått ditt körkort återkallat). Det innebär
följande:
• Körkort med behörighet A utfärdade före den
19 januari 2013 kommer att ge fortsatt rätt
att köra fyrhjulig motorcykel.
Körkort med behörighet A begränsad gäller
även efter den 19 januari 2013 med begränsningen
enligt de förutsättningar som gällde
när körkortet utfärdades.

Det är du som har körkortet, inte din motorcykel.
Begränsningarna för vad du får och inte får köra gäller för respektive körkortsbehörighet.
Har du redan körkort så behöver du inte bry dig om de nya reglerna. Om du inte tänkt att förlora ditt körkort och ta om det.

Har du en motorcykel som uppfyller kraven för att få köras på A begränsad, så får du även i fortsättningen köra den med behörigheten A begränsad.

jag fortfarande har A2 begränsat till augusti 2013

Det har du inte alls det. A2 är en ny behörighet. Har du tagit körkort före 19 januari 2013 så har du inte A2.

Jag vill se en tråd där du inte rekommenderar en R1, 98.
2 Frågor till dig käre Achtung!
1. Har du ägt någon annan hoj? vilken/vilka?
2. Ska man verkligen rekommendera en R1:a som första hoj? (strypt då också)

Nej, tycker jag inte.
Ninja250R sportig och snabb för att vara 35kw.
Annars finns det massor att välja på i 600 klassen, ER6, Hornet, Bandit som säkert går att strypa ner och vara körbart.

Men har du lite effekt vill du ha lite vikt, det är en tumregel.

+ att även om en R1 98 endast är reggad på 55kw så är den fortfarande snart 15 år gammal :7peta

Det är fånigt att:
1. Påstå att en Ninja 250R är en snabb hoj
2. Jämföra en R1 med en Ninja 250R

En Ninja 250 är förövrigt rätt tung för att vara så liten. Torrvikt på 157 kilo, med alla vätskor väger den troligtvis runt 175-180 kilo, hmm det stämmer inte riktigt överens med din tumregel "Men har du lite effekt vill du ha lite vikt, det är en tumregel." :tungan

Det är fånigt att:

En Ninja 250 är förövrigt rätt tung för att vara så liten. Torrvikt på 157 kilo, med alla vätskor väger den troligtvis runt 175-180 kilo, hmm det stämmer inte riktigt överens med din tumregel "Men har du lite effekt vill du ha lite vikt, det är en tumregel." :tungan

Den är så tung för att den inte har ram i lättmetall. Motorn däremot är väldigt mycket lättare än en 1000cc radfyra, som däremot är lättad med lättmetallsdelar i hela ramen. 250R väger 174 kg i våtvikt om jag inte minns helt fel, så din gissning var bra.
Och en 250R kan vara snabbare än en R1. Det beror på omständigheterna. ;) På en gocartbana så har nog en R1 svårt att hänga med 250R. Men den toppar ju på 160 km/h, så vad gäller att köra rakt fram så är den definitivt inte snabbare än en R1, vågar mig till och med på att påstå att R1 antagligen är bekvämare att köra motorväg med, för 250R är definitivt inte bekväm till det.

1. Ninja 250R har inte 35kW
2. En lätt ram kan vika väl vara gjord i stål som i aluminium, det är konstruktionen som spelar roll.
:fakta

1. Ninja 250R har inte 35kW
2. En lätt ram kan vika väl vara gjord i stål som i aluminium, det är konstruktionen som spelar roll.
:fakta
Näpp, den har 24kw har jag för mig. Lite lagom snäll, men faktiskt överraskande skoj hoj att köra.
Sant. :) Man kan bygga en helgjuten titanram som väger ett par hundra kilo om man känner för det. :) Hade samma ram varit gjord i tex stål hade den däremot varit tyngre. :)

Han hade (har) rätt stora problem med teorin, har gjort 5-6prov om jag inte minns fel.

Okej, varför hjälpte ingen honom då? Teorin för ett kk är snorenkel och kan klaras av efter 2 timmar med studier.

Du kan inte ha A2 i nuläget iom att det inte finns ännu. Du har A-beg, alltså får du nöja dig med högst 25kW. :7peta

Min hoj blev stulen, vill köpa ny hoj och strypa till 25kw, trevligt om jag fortfarande får det.
Kommer köpa hoj med cirka 100 hästar nästa gång :) Var lite osäker risken fanns att förra strypningen råkade trilla ut :gnissla

Det är fånigt att:

Mjah, menar väl inte att den direkt är snabb jämfört med något annat men det är ingen 125:a ostrypt eller ej.
Det är dock fortfarande lika dumt i mina ögon att rekommendera en R1:a som är snart 15 år gammal till en kille som är 16.

När han ska ta lätt motorcykel kk.

Ninja 300! :banana
Om det är A2 som blir aktuellt alltså, annars tycker jag du ska köpa dig en aprilia RS eller motard, tvitakt såklart...

Yamaha TZR125 :D sen har du Yamaha RD125

Mina två personliga favoriter är Honda NSR125 och Cagiva Mito.

Lätt MC är det bara 2t som gäller såvidare du inte vill bli ifrånkörd av en trimmad moped

Mjah, menar väl inte att den direkt är snabb jämfört med något annat men det är ingen 125:a ostrypt eller ej.
Det är dock fortfarande lika dumt i mina ögon att rekommendera en R1:a som är snart 15 år gammal till en kille som är 16.

När han ska ta lätt motorcykel kk.

Han får ju inte heller glida runt på 250:n, hur ny den än må vara :tungan

Min hoj blev stulen, vill köpa ny hoj och strypa till 25kw, trevligt om jag fortfarande får det.
Kommer köpa hoj med cirka 100 hästar nästa gång :) Var lite osäker risken fanns att förra strypningen råkade trilla ut :gnissla

Tjööp, stryyyp och regga till 25kW före 130119. Efter det kan du ju alltid "tappa bort" kortet och testa om det kommer ett A2-kort på posten:rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT