Lätt motorcykel?

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Tack ;D
Tack för tipset! Det skall jag! :)

Ska kolla den! men tror det blir en YZF-R125! :p

Provkör innan du bestämmer något.
Jag personligen tycker fyrtaktarna är skit tråkiga, och oftast väldigt slöa speciellt i acceleration, en 125a (strypt 2t eller en 4t) har inte så mycket att ge, och det lilla extra spelar oftast en stor roll, min DT är strypt, men vinner över de flesta andra 125or när det kommer till att 'tävla' vid trafikljuset.

Satsa på en tvåtakt ostrypt så kommer du inte ångra dig :tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Du får ju övningsköra med A2 när du är 17 år och 6 månader gammal. Jag skulle aldrig ta A1 i ditt fall även om det är surt att fylla år i oktober, men det får du nog skylla på päronen :hihi

Edit: Det finns faktiskt sporthojar som uppfyller kraven, Kawasaki Ninja 300 är en.
 
Last edited:

Bullpop1

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
Ninja 250R -08
Provkör innan du bestämmer något.
Jag personligen tycker fyrtaktarna är skit tråkiga, och oftast väldigt slöa speciellt i acceleration, en 125a (strypt 2t eller en 4t) har inte så mycket att ge, och det lilla extra spelar oftast en stor roll, min DT är strypt, men vinner över de flesta andra 125or när det kommer till att 'tävla' vid trafikljuset.

Satsa på en tvåtakt ostrypt så kommer du inte ångra dig :tummenupp

Någon att rekommendera isåfall? :)

Du får ju övningsköra med A2 när du är 17 år och 6 månader gammal. Jag skulle aldrig ta A1 i ditt fall även om det är surt att fylla år i oktober, men det får du nog skylla på päronen :hihi

Edit: Det finns faktiskt sporthojar som uppfyller kraven, Kawasaki Ninja 300 är en.

Måste man ha A1 eller A2 för den? :S Den är 296cc. :(

EDIT: Den var GRYMT snygg :eek: Tror nog mitt sug hamna på en sådan precis! :$

EDIT 2: Eftersom det är en 2013 modell så antar jag att den inte finns ute än. Men då blir det nog att kötta pluggande på teori till A2! Får böckerna gratis! ;)
 
Last edited:

1:anUppåt

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Conti MiniGP, Aprilia RS250, Succa GT125 X4 Twin. Allt annat är historia.
Köpa Ninja 300 (A2) och bara kunna övningsköra med handledare hela nästa år, för att som tidigast kunna köra upp för A2-kort 2014 låter surt:(

Fattar inte varför Ninjan väger ETT kg för lite för att kunna ha 35kW ist för de 29kW (8hk loose) som den har:dummer
 

Bullpop1

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
Ninja 250R -08
Köpa Ninja 300 (A2) och bara kunna övningsköra med handledare hela nästa år, för att som tidigast kunna köra upp för A2-kort 2014 låter surt:(

Fattar inte varför Ninjan väger ETT kg för lite för att kunna ha 35kW ist för de 29kW (8hk loose) som den har:dummer

Ah tack! :) Nä men jag köttar teori och övningskör med morsan. Hon är beroende av motorcyklar ;)
 

1:anUppåt

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Conti MiniGP, Aprilia RS250, Succa GT125 X4 Twin. Allt annat är historia.
Det är tillåtet att skjutsa handledaren:banana
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Har en polare som har övningskört i 5år, och han ser inte problemet även om han börjar bli lite trött på den neongula övningskörnings västen. :hihi Han ska dock köra upp för andra gången i September/oktober.

Vad jag syftade på var att jag inte riktigt ser problemet med att ta A2 2014 om du nu kan övningsköra med morsan hela 2013, du lär ju ha skoj för det liksom. :)

Edit: Om du nu skulle få för dig att offroadare är det bästa som finns på jorden så är min Suzuki DR 650se till salu, den har 32kW original och slinker in på 0,196kW/kg, alltså precis lagom för A2. :)
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Köpa Ninja 300 (A2) och bara kunna övningsköra med handledare hela nästa år, för att som tidigast kunna köra upp för A2-kort 2014 låter surt:(

Fattar inte varför Ninjan väger ETT kg för lite för att kunna ha 35kW ist för de 29kW (8hk loose) som den har:dummer

Tejpa fast en hantel under sadeln och regbesiktiga?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Fattar inte varför Ninjan väger ETT kg för lite för att kunna ha 35kW ist för de 29kW (8hk loose) som den har:dummer

Fast, det är som jag har sagt i andra trådar... Vad de är för decimaler efter 0,2 är av mindre betydelse så länge Transportstyrelsen inte ger ut tydligare toleranser. Vad spelar det för roll om en hoj har 0,20114942528735632183908045977011kW/kg om toleransen bara är en decimal?
...Fattar någon vad jag syftar på? :tungan

Ska man skriva om 0,20114942528735632183908045977011 med en decimal blir det 0,2.
 
Last edited:

1:anUppåt

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Conti MiniGP, Aprilia RS250, Succa GT125 X4 Twin. Allt annat är historia.
Fast, det är som jag har sagt i andra trådar... Vad de är för decimaler efter 0,2 är av mindre betydelse så länge Transportstyrelsen inte ger ut tydligare toleranser. Vad spelar det för roll om en hoj har 0,20114942528735632183908045977011kW/kg om toleransen bara är en decimal?
...Fattar någon vad jag syftar på? :tungan

Ska man skriva om 0,20114942528735632183908045977011 med en decimal blir det 0,2.

Jo visst, jag tror förstår vad du menar 174 eller 175kg på 35kW.

Men jag reagerade på att inte Kawa gått den enkla vägen och satt effekten på 35 kW istf 29, det är ju endå en sporthoj. Hade sen bes. krävt 175kg hade de väl kunnat fixa det med antingen barlast eller backat effekten:rolleyes:
 

Bullpop1

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
Ninja 250R -08
Har en polare som har övningskört i 5år, och han ser inte problemet även om han börjar bli lite trött på den neongula övningskörnings västen. :hihi Han ska dock köra upp för andra gången i September/oktober.

Vad jag syftade på var att jag inte riktigt ser problemet med att ta A2 2014 om du nu kan övningsköra med morsan hela 2013, du lär ju ha skoj för det liksom. :)

Edit: Om du nu skulle få för dig att offroadare är det bästa som finns på jorden så är min Suzuki DR 650se till salu, den har 32kW original och slinker in på 0,196kW/kg, alltså precis lagom för A2. :)

Håller mig på vägarna med en fin hoj sålänge! Men blir jag sugen kontaktar jag dig om den inte är borta då! ;)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Håller mig på vägarna med en fin hoj sålänge! Men blir jag sugen kontaktar jag dig om den inte är borta då! ;)
Påstår du att min inte är fin!? ...De var de värsta!... Personligen tycker jag nog plastraketer är det värsta som finns, men jag kanske blir av med plånboken och lite därtill om jag nämner det på detta forum... Så jag låter bli. :hihi
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Någon att rekommendera isåfall? :)


Ta valfri tvåtaktare, beroende på hur mycket du vill skruva så varierar alternativen, finns 125or med crossmotor, som egentligen är anpassade för att köras på bana, men fungerar på väg, självklart är det mera mek med en sådan.
Sen finns det de som kräver mindre skruva som har runt 23-29 hästar, Yamaha DT125, Honda CRM, Kawasaki KMX 125, Honda NSR, Yamaha TZR är de hojar jag kommer på direkt ur skallen.

Beror helt enkelt på vad för hoj du vill ha, satsa på en lättkörd hoj och bilda dig erfarenhet, sen skaffa tyngre och braaapa omkring :banana
 

Bullpop1

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
Ninja 250R -08
Ta valfri tvåtaktare, beroende på hur mycket du vill skruva så varierar alternativen, finns 125or med crossmotor, som egentligen är anpassade för att köras på bana, men fungerar på väg, självklart är det mera mek med en sådan.
Sen finns det de som kräver mindre skruva som har runt 23-29 hästar, Yamaha DT125, Honda CRM, Kawasaki KMX 125, Honda NSR, Yamaha TZR är de hojar jag kommer på direkt ur skallen.

Beror helt enkelt på vad för hoj du vill ha, satsa på en lättkörd hoj och bilda dig erfarenhet, sen skaffa tyngre och braaapa omkring :banana

Vill helst ha en sport hoj! Som t.ex R125 eller Ninja 250R! :)
 

Bullpop1

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
Ninja 250R -08
Ta valfri tvåtaktare, beroende på hur mycket du vill skruva så varierar alternativen, finns 125or med crossmotor, som egentligen är anpassade för att köras på bana, men fungerar på väg, självklart är det mera mek med en sådan.
Sen finns det de som kräver mindre skruva som har runt 23-29 hästar, Yamaha DT125, Honda CRM, Kawasaki KMX 125, Honda NSR, Yamaha TZR är de hojar jag kommer på direkt ur skallen.

Beror helt enkelt på vad för hoj du vill ha, satsa på en lättkörd hoj och bilda dig erfarenhet, sen skaffa tyngre och braaapa omkring :banana

Klart den är fin! Men jag är mer för sportisar! :p

Aprilia RS, Cagiva Mito och Honda NSR är de sporthojar som jag kommer på som är tvåtaktare i alla fall :)

Ska kolla! :) Tack så mycket! :)
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top