Lätt motorcykel?

Jag tycker absolut du borde skaffa dig en äldre r1. 98-99 var de bästa och snyggaste. De är helt fantastiska motorcyklar som har en otrolig jämn och fin effekt kurva, perfekt chassi och billiga att äga. Enda nackdelen som jag kan se är lite halvtaskiga bromsar men det tycker inte jag är det viktiga i sammanhanget. GO FOR IT1
 
Hojen får inte ha haft en effekt högre än 70 kw innan man stryper den: http://www.korkortsportalen.se/Uplo...ri 2013/Tabell_motorcykelregler 2012_2013.pdf

Både R1 och R6 har högre effekt från början, och får således inte köras på A2, även om de är strypta till 35 kw.

Hur skulle det funka att få en babyninja klassad som A2? Hur hade den det med effekt och vikt? Det är ju en snygg hoj, och det verkar ja TS vilja ha. :)

Som sagt. Jag vet inte mycket om motorcyklar ALLS! Därför jag kolla med er grabbar här!

Hur fort kan en lätt mc gå i?

Men har ni några tips på en liknande sport MC som R1/6? :)

/Robin.

MZ Scorpion Sport är precis en A2, behöver alltså inte strypas. Topphastighet ska vara 116 mph = 187 km/h. Vad jag med säkerhet vet är att den ledigt fixar 160 med passagerare. Jag var passageren! :tummenupp
 
Seriöst går strypa hojar så jävla dåligt:brinnerup (Nej jag försöker inte läxa upp dig utan har inte en jävla aning, därav frågan:hihi)

Ingen fara! :krama Så dåligt går dom väl ändå inte, bara toppfarten som är tråkig, men bra det med tanke på hur värdelösa och oansvariga tonåringarna är :tungan
 
MrsZ skrev:
MZ Scorpion Sport är precis en A2, behöver alltså inte strypas. Topphastighet ska vara 116 mph = 187 km/h. Vad jag med säkerhet vet är att den ledigt fixar 160 med passagerare. Jag var passageren! :tummenupp

Jag vill ha en "snygg" MC samtidigt som det är en A2 :/ Jag gilla inte fronten eller chassit på den överhuvudtaget :/
Tack ändå! :)

EDIT: Yamaha YZF-R125, är inte det en A2?
 
Last edited by a moderator:
Ah! Tackar, för det var en sån jag mena från början! Visste bara inte att R1 fanns i mindre CC :(

Okej då ska vi klara upp detta.

R1= 1000 cc
R6= 600 cc
R125= 125 cc

Dom olika körkortsbehörigheterna däremot går ju inte enbart på kubik utan även på effekt.
Det är även olika regler för vilka du får köra med körkortet och vilken hoj som är godkänd att genomföra själv uppkörningen på.

Ja, det är en djungel.
 
Kanske enklast att ta det den här vägen:

Lätt MC = 125cc 11kW Körkortskrav A1, 16 år

Tung MC Begränsad effekt (från o med 1 jan 2013) = 35kW Minst 175kg, Körkortskrav A2, 18 år.

Tillåtet att "själv" strypa MC med Max 70kW ursprungseffekt och tjänstevikt på minst 175kg.

Det ger 5 kg/kW, baserat på 0,2 kW/kg, Dvs något bättre effekt/viktförhållande än enligt de
gamla reglerna, Max 25kW och max 0,16kW/kg ≈157 kg ≈6,3 kg/kW.

Viktigt att kolla effekt och vikt på regbeviset vid köp (och att strypningarna sitter i).

Ska man ha en ny hoj kommer det säkert "A2" hojar till nästa år.
 
Last edited:
Okej då ska vi klara upp detta.

R1= 1000 cc
R6= 600 cc
R125= 125 cc

Dom olika körkortsbehörigheterna däremot går ju inte enbart på kubik utan även på effekt.
Det är även olika regler för vilka du får köra med körkortet och vilken hoj som är godkänd att genomföra själv uppkörningen på.

Ja, det är en djungel.

Men en R125 är alltså A1? För jag har kollat runt på pris för A1 Körkort och cykel.
 
Ja Yama YZF-R125 (11kW) är en lätt MC som har körkortskrav A1, 16 år.

Du får naturligtvis bara köra 125cc 11kW med ett A1-kort.

Lycka till med kortet:)
 
Du skulle nog behöva googla en del... :hihi

...Men jag skulle inte rekommendera dig att ta A1 i år, det hinner du med största sannolikhet inte med för uppkörningarna stänger sista oktober pga väder och vind och innan du kan köra upp måste du klara teoriprovet samt risk-ettan & tvåan.
Bättre att du väntar till nästa säsong och tar A2. :tummenupp
 
Ta inte A1 kortet iår, säsongen är strax över och ta A2 nästa år
 
Som sagt. Jag vet inte mycket om motorcyklar ALLS! Därför jag kolla med er grabbar här!

Hur fort kan en lätt mc gå i?

Men har ni några tips på en liknande sport MC som R1/6? :)

/Robin.

Jag skaffade mig en Yamaha Xt att ta kortet på, men upptäckte sen att man blev från-åkt av trimmade moppar:död.
Så slutligen köpte jag en Honda NSR 125 vilket va roligare men man blir smått trött på 2-takt...
 
Jag har dubbla 60kubik på min Succa:yoparty inte många moppar som drar den:D
 
Då gör jag det! Men vad är skillnaden mellan A1 och A2?



Blir 17 i oktober! :)

A1 - Körkort för lätt MC /Max 125cc, max 11kw/14.96hk. Åldersgräns 16 år.
A2 - Tung MC med begränsning. Aktuella regler för dig - max 35kw/47.6 hk, med 0.2kw/kg. Får dock inte ha sitt ursprung i en mc med mer än 70kw/95.2hk. Dvs, du kan strypa en mc med 95 hk i orginalutförande till 47.6 och köra den på A2, men du kan inte göra detsamma med en hoj som hade 96... Blir efter 2 år automagiskt A. Åldersgräns 18 år.
A - Tung MC - Kör vilken hoj du vill. Samtliga gäller även för traktor och motorredskap klass 2.

Edit: Att döma av din ålder så är det väl A1 som gäller, därefter krävs endast uppkörning för att det ska bli till ett A2, vilket förenklar samt gör det hela billigare, dessutom har du fått lite känsla för att sitta på en hoj. En YZF-R125 är då hojen som gäller för dig om du prompt vill ha Yamaha.
 
Last edited:
Grattis i förskott:rock

Det är A1 som gäller för dig, A2 är 18år:(

Köp ett teoripaket och plugga järnet för att ha teorin klar till våren:tungan
Då när det börjar bli varmt och gott tar du tag i körbiten:)

Hojförslag: Aprilia RS125 :yoparty
 
Grattis i förskott:rock

Det är A1 som gäller för dig, A2 är 18år:(

Köp ett teoripaket och plugga järnet för att ha teorin klar till våren:tungan
Då när det börjar bli varmt och gott tar du tag i körbiten:)

Hojförslag: Aprilia RS125 :yoparty

Tack ;D
Tack för tipset! Det skall jag! :)

Ska kolla den! men tror det blir en YZF-R125! :p
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top