Lär mig konsten att vålda loss stum kolv

Dum fråga kanske, men , ligger inte statorn i oljebad ? Delat med koppling och växellådan ?

Njaä, svänghjulssidan ska nog vara torr på alla hojar. Tändplatta osv

Vem har inte kört en gammal moppe eller cross utan svänghjulskåpa:yoparty ..Eller är det bara jag, ok:gnissla
 
Hmm på mina gamal WR's så är statorn i oljebad. Hursom var bara nyfiken, åter till ämnet.
 
Skulle nog vilja påstå att många hojar har stator/svänghjul i oljebad?

Min xj900 av typ samma årsmodell som ts hoj har torrt svänghjul :)

Men alla andra hojar jag har skruvat på har haft statorn i oljebad, kunde tillochmed se ena kolven på min gixxer 600 med statorkåpan bortplockad.. :näsblod
 
Ok, insåg precis att jag sett olja där också på andra hojar, hur som helst..

Magneten ser intakt ut, verkar inte saknas material. Det ser ut att fungera efter en ultraljudstvätt. Men är fortfarande brydd över var en deciliter skräp kommer i ifrån. Ser ut som sand ungefär men lättare. Som en blandning av förkolnad aska i en askopp

Men, nä det lär ju inte funka, ngt har ju pulveriserats, the hunt goes on
 
Vred direkt på veven och då släppte det med ett vagt krasande ljud. Ett helt okänt ljud som liksom inte kän
des i blocket, svagt och inte riktigt som ett krajat lager.

Tyckte det hördes mer på generatorsidan och öppnade. Möts av en deciliter svart aska och ett svänghjul som ser ut att ha hängt med Vasaskeppet i djupet.

Har det brunnit?

Vafan liksom:3freak:rofl Aldrig varit med om en generatorsida som låser hela motorn i brunnen ärgad whatever

Det där såg jävligt dieselpunk ut. :hihi
 
Djävligt race när hojen börjar gå som ett lass skit, eller rent av tvärstannar efter ett besök i en vattenpöl när det letat sig in vatten innanför svänghjulet och det blir elkaos därinne.
:yoparty

Jag kan inte svara för logiken hos ungtupparna. Men visst är dom sköna :)
 
Motorn är ihop med nya packningar. Rengjorde hela rovan och ramen. Så ren och fin att man blir tårögd. Nu när jag lossat och skrubbat svänghjulet syns tydligt var havsnivån varit. Stått vatten i kåpan. Tändplattan kan nog funka men är jävligt rostig. Tur man har slagskruvmejsel.

Svänghjulet är så rostigt i botten att det svällt.

Ska försöka hämta svänghjul och tändplatta imorgon.
 
Härligt! Håll oss uppdaterade, och gör en film på uppstarten så att vi alla kan glädjas åt succen!
 
Nu när allt är isär, så kliar det i fingrarna att kapa bort fästen, lacka ramen osv men det får vänta. Vill se att den funkar först och främst.

Jag köpte den utan fram/baklyse, blinker mm så jag slänger på grejer som ligger i garaget för att besikta till att börja med. Sen tar jag bort alla tillfälliga grejer.
 

Bifogat

  • SR1.jpg
    SR1.jpg
    101.9 KB · Visningar: 121
  • SR2.jpg
    SR2.jpg
    98.8 KB · Visningar: 126
Dags för skämskudden

Är det något som jag verkligen ogillar, så är det dubbla runda lampor som styling på mc. Har aldrig sett någon som ser bra ut öht, men när jag rotade runt i lampförrådet så var dessa missfoster det enda jag hittade som åtminstone har en chans att passera bilprovningens nålöga. Jag är ledsen för detta, uppriktigt.

Men i alla fall åkte de på, tillsammans med en resolut sänkning av hela mätarklustret.
 

Bifogat

  • Skämskudde.jpg
    Skämskudde.jpg
    96 KB · Visningar: 147
Nej.


Stor rund lampa måste monteras. Det du har är nödlösning för besiktning.


Edit: såg skämskudden. Blev lättad.
 
Är det något som jag verkligen ogillar, så är det dubbla runda lampor som styling på mc. Har aldrig sett någon som ser bra ut öht, men när jag rotade runt i lampförrådet så var dessa missfoster det enda jag hittade som åtminstone har en chans att passera bilprovningens nålöga. Jag är ledsen för detta, uppriktigt.

Men i alla fall åkte de på, tillsammans med en resolut sänkning av hela mätarklustret.

Du, dubbla lysen är det lilla problemet just nu.
Frågan är: vad gör Ascotflärpen där på en SR? Har du inte hört talas om organavstötning?
 
Du, dubbla lysen är det lilla problemet just nu.
Frågan är: vad gör Ascotflärpen där på en SR? Har du inte hört talas om organavstötning?

HAHAHA, skarpt och bildat öga!:tummenupp FT500 flärpen döljer kabelgyttret, eftersom jag inte ids pula in kablarna i lykthusen:D

Äh, den där motorn KAN bara funka, den är för fräsch för att svika mig. Den åker i ramen någon dag...strax. Var tvungen att pilla med något annat en stund bara.

Jag kommer INTE skicka ngn bild på besiktningsbaklyset:tungan
 
Efter rengöring av tändplattan och en matsked borthackad oxid från svänghjulet har jag faktiskt gnista! Förgasaren isär för byte av inmäte så ingen provstart.
 
Efter rengöring av tändplattan och en matsked borthackad oxid från svänghjulet har jag faktiskt gnista! Förgasaren isär för byte av inmäte så ingen provstart.

TJOHO!!!!!! helt enkelt! Att få gnista på gamla ök är en skön känsla!!!! KUL!!!!

Skojig/trevlig tråd förresten!!!!! :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top