Lär mig konsten att vålda loss stum kolv

Slaglängden på en SR 400 är lite längre än 58 mm så kolven står inte riktigt i botten. Jag skulle också knacka lite försiktigt med slägghammaren på en träbit. Lite varmluftspicka också.
 
Ja cylinderloppet ser oväntat bra ut, men stämmer milen ( under 2000 ) är det normalt. Inga vändkanter. Stod nyss och glodde surt en minut, spände blicken i kolven men utan resultat. Börjar fundera om den inte står i bott ändå. 58 mm från där den vänder i topp. Får googla.

Om kolven står i nedre vändläget kan man ju klubba hur mycket man vill utan att den går lägre. :) Lägg några klossar under cylindern så att du får up veven lite.
 
Du hittade den i Bohuslän, inte sant?

Där uppe har den äldre generationen linolja som patentmedicin för det mesta.
Kanske är det det du hittar avlagringar av här och var?
Någon som pytsat i linolja som "konservering"...?

Linolja kan bli grymt gooey efter några år.
Löses bäst med terpentin, skulle jag vilja säga - men pass på: låter man terpentinet torka in tillsammans med linolja så blir det etter värre.
Det är liksom inget projekt man kan påbörja utan att avsluta.
 
Du hittade den i Bohuslän, inte sant?

Där uppe har den äldre generationen linolja som patentmedicin för det mesta.
Kanske är det det du hittar avlagringar av här och var?
Någon som pytsat i linolja som "konservering"...?

Linolja kan bli grymt gooey efter några år.
Löses bäst med terpentin, skulle jag vilja säga



Den hittades i Hässelby, där den stått ett år. Innan dess stod den hos hans granne i 10+ år. Den är nog den grannen som hällt i något, eller som någon sa, bensinen har dunstat och lämnat harts.

Det konstiga är att den är så jävla ren, även i förgasaren i stort, men fullständigt igensatt.

Jag har aldrig tidigare varit med om att jag behövt totalt sabba flottörnålen för att ens få ur den.

Originalbatteriet satt så hårt fast i batterihållaren att jag var tvungen att med ett bågfilsblad skapa en ny glipa runt om i hållaren. Det rasade ut en deciliter rost, men själva hållaren såg jättefin ut efter jag fått ut det snustorra batteriet:va

Men arbetet går vidare, känner mig som Howard Carter:D
 
Fasiken, det är ju inte lite att jag känner att jag skulle vilja se eländet in real life!

Ser ingen som föreslagit en tryckluftsdriven hammare. Tänker att du lägger en rund och hård träbit ovanpå kolven och "slår" med trycklufthammaren. Sådana verktyg brukar kunna få saker och ting att skaka loss.

/H
 
Aaarrrggh, och lite jippie. Fick en halvtimme över så lossade cylindern bara för att upptäcka att kolven inte alls sitter fast. Måste erkänna att säljarens snack om hydralolja i cylindern fick mig osökt och enögt in på att den skulle vara en sutten kolv.

Hade jag köpt den utan tillhörande historia hade nog öppnat motorkåpan på kopplingssidan för att se om en misslyckad och möjligen våldsam kickstart i slutet av åttiotalet låste kickmekanismen baklänges varpå hojen rullades lite längre in i de inre domänerna, lätt dold från uppfarten.

Växlarna går i, primärdrevet snurrar i friläge, kolven i typ lägsta läget och man ser inte ner i blocket.

Någonstans mellan drivningen till växellåda och vevaxel sitter det fast.

Fortfarande släpper alla bultar på ett skolboksexempelvist vis och jag bugar åt öster av vördnad

Jag tror det är så jävla enkelt att kickmekanismen låst sig. Baserat delvis på att man kan med femmans växel i hårdhänt vrida primärdrevet några millimeter, stoppet sitter långt från utgående.
 
Det var ju för väl att du inte började pressa ned kolven med ett verktyg likt det jag beskrev. =)
 
Här har jag konstaterat att allt är ok på kopplingssidan. Kickmekanism ok. Det känns inte helt stumt här, som tex skurna ramlager
 

Bifogat

  • sr.jpg
    sr.jpg
    91.1 KB · Visningar: 82
Internal combustion engine

Vred direkt på veven och då släppte det med ett vagt krasande ljud. Ett helt okänt ljud som liksom inte kän
des i blocket, svagt och inte riktigt som ett krajat lager.

Tyckte det hördes mer på generatorsidan och öppnade. Möts av en deciliter svart aska och ett svänghjul som ser ut att ha hängt med Vasaskeppet i djupet.

Har det brunnit?

Vafan liksom:3freak:rofl Aldrig varit med om en generatorsida som låser hela motorn i brunnen ärgad whatever
 

Bifogat

  • sr 2.jpg
    sr 2.jpg
    105.7 KB · Visningar: 172
Det var som sjutton! Inte såå vanligt va? Du slipper nog klyva motorn.
En bild på hur det ser ut innanför svänghjulet vore spännande att se.
 
Whoa! Det DÄR var ingen lek.:7peta

EDIT: 22.04 postade du. I morgon vid lunch är hojen igång.
 
Jag har inte tagit av svänghjulet, kan inte förstå hur det kan finnas så mycket som kan brinna så det blir en deciliter aska.

Kunde att börjat med att öppna kåpan istället för att ta isär rubbet. Fast nu blir det rent och fint. Kanske lite polerat om jag orkar.

Men vem fan börjar med generatorkåpan när man köper en hoj med stum motor:rodnar

Helt bizzARA priser på Ebay som vanligt, en hel förgasarsats packningar och flottörventil & säte typ 150,-

Komplett sats motorpackningar letar jag efter nu, jalla jalla
 
Last edited:
Kunde att börjat med att öppna kåpan istället för att ta isär rubbet. Fast nu blir det rent och fint. Kanske lite polerat om jag orkar.

Men vem fan börjar med generatorkåpan när man köper en hoj med stum motor:rodnar

Du, nästa gång. :fakta
 
Knepigt! Jag har heller aldrig sett att det brunnit innanför svänghjulskåpan, men jag antar att det blivit någon slags kortis i tändsystemet, eller att något lossnat och legat och skavit tills friktionen från det snurrande svänghjulet tänt eld på statorn eller något.
 
Pratade med en kille som haft ett dussin såna här hojar, tydligen kan fukt spränga tändspolarna.
Nu är jag på Lelles och köper packningar, en tändplatta ska hämtas i Eskilstuna.

Sen är det slangen hela helgen:brynad
 
En sån där packning är ingen match för en trycktvätt, få man in vatten som sen inte kommer ut, då blir det galopperande processer därinne rätt fort.
 
Intressant tråd som blivit riktigt spääännnnande!!

Vad kan hända härnäst??? Klart bättre än dagens TV-program
 
Dum fråga kanske, men , ligger inte statorn i oljebad ? Delat med koppling och växellådan ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top