Lämplig olycksfallsförsäkring?

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Tror jag frågat förr men nu ska jag ta tag i detta på allvar.

Vilka bolag erbjuder en bra olycksfallsförsäkring som täcker RR, dykning, bergsklättring och annat farligt man håller på med?

Nej, jag jobbar som IT-konsult och är inte med i facket (vilket iofs är rent ideologiskt bedrövligt men det är en annan historia). :)

LF är ett alternativ, det finns undantag för kampsporter men i övrigt är det fritt fram att riskera livet. :)

/A

Jag har Länsförsökringar. Dykning täcker dom. När jag bröt nyckelbenet på Anderstorp hänvisade dom till licensen och skulle det blivit problem fick jag återkomma. Fick inga problem.

Dom bad mig återkomma efter ett år för bedömning utav invaliditet och cosmetiskt.

Det känns bra allafall :)

Detta är nått som ingår i min hemförsäkring

Ingen aning, men ett är säkert..lyckas du bli försäkrad för allt detta, kommer du att vara värd mer död än levande ;)

Är du helt egen som konsult eller anställd i något bolag? Är du anställd kan de ju finnas gruppförsäkring. Annars kan jag tänka mig att någon småföretagsorganisation också har någon gruppförsäkring också.

Mitt jobb erbjuder Skandia Gruppförsäkring, kostar 69SEK/mån. Olla upp om din arbetsgivare verkligen inte har något gruppavtal med en försäkringsgivare.

Min försäkring täcker rubbet med undantag för någon sadistisk kickboxinggren.

Det kan ju vara bra att samla alla försäkringar hos samma bolag. Insplanet.se letar kostnadsfritt upp den billigaste försäkringen, sen ringer de dig...

Annars kan jag tänka mig att någon småföretagsorganisation också har någon gruppförsäkring också.

Oftast ger det lägre premie om man kan lyckas få in oss i någon form av gruppförsäkring. Själv har jag en Trygg Hansa olycksfall och "gräddfil i vården" försäkring för en struntsumma då de endast beräknade premie utifrån ålder.

Jag har en försäkring på Folksam.
Den täcker det mesta, dock så måste jag göra ett tillägg nu när jag ska börja tävla i Roadracing, det ökade premien med typ 80%, men det är ju inte mera än kanske 100:- extra i detta fallet. Och har man ramlat en gång så man vet att det lönar sig att ha olycksfallsförsäkring så tycker jag det är värt de extra kronorna!

Mitt jobb erbjuder Skandia Gruppförsäkring, kostar 69SEK/mån. Olla upp om din arbetsgivare verkligen inte har något gruppavtal med en försäkringsgivare.

Tror det är skandia jag har också, vi kunde dock välja lite olika försäkringsbelopp. Så jag har maxbeloppet på 50pbb, 2 millar vid fullständig invaliditet. Sen finns det ju lite andra försäkringar som hjälper en med inkomstbortfall etc också vid längre sjukskrivningar eller förtidspension.
Det kostar flis att handikappanpassa ett hem...

Oftast ger det lägre premie om man kan lyckas få in oss i någon form av gruppförsäkring. Själv har jag en Trygg Hansa olycksfall och "gräddfil i vården" försäkring för en struntsumma då de endast beräknade premie utifrån ålder.

Gruppförsäkring is the way to go :tummenupp

Edit: är väl därför svemoförsäkringen är så dyr, för liten grupp som delar på kostnaderna helt enkelt..

Last edited:

Den vi har på jobbet gäller inte för "riskfyllda aktiviteter", så det gäller att skada sig riskfritt... :huvet

Har LF, som täcker "extremsport". Har dock inte behövt nyttja den än (peppar), så egentligen vet jag inte om den är bra eller ej.

Men det känns bra iallafall. :rolleyes:

Jag har Länsförsökringar. Dykning täcker dom. När jag bröt nyckelbenet på Anderstorp hänvisade dom till licensen och skulle det blivit problem fick jag återkomma. Fick inga problem.

Dom bad mig återkomma efter ett år för bedömning utav invaliditet och cosmetiskt.

Det känns bra allafall :)

Detta är nått som ingår i min hemförsäkring

Hallå, jag har också LF!! Vadå ingår i hemförsäkringen?

Jag har oxå en försäkringslösning via Länsförsäkringar. Jag löste det genom mitt aktiebolag jag har på något sätt, och har dålig koll på avgifter och ersättningsnivåer. Men kolla med dom. Det verkar ju vara fler som använder dom.

Det är ju onekligen lite skrämmande att höra hur lite Offkeff fick i ersättning på sin Svemo-försäkring när det gick åt helvete.

Jag har gruppförsäkring hos Skandia som inte har ngt med men arbetsgivare att göra. Den skaffade jag genom en försäkringsmäklare.

Jag vet inte om det är olika.
Men jag ringde och kollade när jag skulle ned till Egypten för att dyka.
Och dykning va det inga problem med.

När vi blev toksjuka och hamnade på sjukhus så löste dom det oxå utan problem. Försäkringskassan bara skrattade åt oss

Sen när jag ramlade på tävling och gjorde mig illa så va det inte heller nått som skulle vara nått speciellt för dom.
Dock vad som ersätts är jag osäker på för att jag har inte utnyttjat det än.

Skulle tipsa att du ringer och frågar själv.

Har bara blivit behandlad väl utav LF
I kundpolitik kan inget annat bolag mäta sig tycker jag.

Försäkringar man tecknar genom facket är totalt värdelösa:gnissla (min högst personliga åsikt).

Satsa på en kombinerad sjuk- och olycksfallsförsäkring.
Rekommenderar trygg hansa. Ring och säg precis som det är, vad du vill att försäkringen ska täcka så kan de säkert hjälpa dig, lägga till det i villkoren. (har själv "trygg vuxen" sjuk- och olycksfallsförsäkring, var tidigare en "trygga barn" -under 25 där man inte hade några begränsningar vad gäller "extremsport")

Last edited:
Hemförsäkring kan ofta täcka sveda och värk, samt lite skador på kläder och annat. Men det brukar inte vara några större belopp vid större invaliditet.
Gandalf kanske shoppat något paket med både hemförsäkring och olycksfallsförsäkring?

Kolla över dina villkor!

Allmänt; :va Folk tecknar försäkringar hit o dit utan att se över villkoren/veta vad det är man betalar för och sedan blir de griniga när de inte får ut så mycket som man trodde. Det brukar löna sig i längden att ringa dem där "jobbiga" tfnsamtalen och jämföra olika bolag och villkor. Det sista man vill göra om olyckan skulle vara framme är att bråka med ett försäkringsbolag.

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back