Lämplig hojj att överladda? diverse frågor

andersbrink skrev:
2363326 Hur fan kan man SUPA istället för att köra/bygga båge?

Vet hut karl!

Ja det undrar jag oxå,

måste väl fanimej vara bättre att supa OCH bygga.....

haha klart ja skruvar men ja måste ju få klart bilarna oxå nångång, de går på tok för sakta.. får se va man hittar för hojj sen, tänkte ev. hämta en i tyskland kanske.. målet e att ha klart en av bilarna denna månad sen ska ni få se på lite äkta gjutjärnspulver:P motorn har rullat 14 mil än så länge

andersbrink skrev:
2363326 Hur fan kan man SUPA istället för att köra/bygga båge?

Jag vet hur det går till....:zpy
Stängde först hard rock café i göteborg och sedan chat noir i natt... Hojen fick stå kvar hemma å lika bra var det, för i kungsbacka regnade det GALET när jag körde hem idag :tummenupp

Färnbo skrev:
2365832 måste väl fanimej vara bättre att supa OCH bygga.....

Hell yea :tummenupp

Last edited:
andersbrink skrev:
1661893
Det finns bara ett krav för ovanstående, att det är en 4-ventilad motor. 2-ventilade så kan du knappt blåsa på så spikar de.

Varför är 4-ventilsmotorer överlägsna 2-ventilsmotorer när det gäller spikningar?

Mvh.

nomercy skrev:
2383857 Varför är 4-ventilsmotorer överlägsna 2-ventilsmotorer när det gäller spikningar?

Mvh.

I normala fall så har 4-v toppen ett kompaktare förbränningsrum och då kan man ha mindre förtändning. Pga att tändstiftet sitter närmare det som är längst bort. Öhh..:va

Det blir mindre metall som blir uppvärmt. Det håller gasen kall en liten stund till i förbräningsrummet.

Små ventiler går fortare att kyla när dom vilar i ventilsätet. Och att ventilerna är stängda längre tid, men gasväxlar lika bra ändå.

Rent generellt är 4-v motorer lite modernare än 2-v

Färnbo skrev:
2384571 Jasså....... det har jag inte märkt.

Men lixom, de e ju ba å kika på resultatlistorn, är'e nån 2-ventilad som vunnit i sommar? Nix! :arsele :tummenupp

En 2-ventilad som är på gränsen vid 12:1 är på gränsen vid 13:1 med fyra ventiler. Stora feta ventiler är svårare att kyla. Fast man kan ha kul med båda sorterna!

andersbrink skrev:
2384940 Men lixom, de e ju ba å kika på resultatlistorn, är'e nån 2-ventilad som vunnit i sommar? Nix! :arsele :tummenupp

En 2-ventilad som är på gränsen vid 12:1 är på gränsen vid 13:1 med fyra ventiler. Stora feta ventiler är svårare att kyla. Fast man kan ha kul med båda sorterna!

Ok, tack för svaren.

tjabba va sägs om en kawasaki gpz r 900? ja har nog råd me en sån snart kanske, ja sålde mina fonder precis :P

tjena har ni somnat grabbar?
jag fick igång min bil igen för nån vecka sen, laddade 1 bar då fick jag lite småproblem, så har fixat de nu, hade igång den i förrgår igen då laddade ja bara 0,7 men blåste topplockspackningen, hade justerat soppan bättre, den gick som ett skott, ska öka på ännu mer soppa nu & har beställt en bättre packning, får se om den lever på torsdag, ska även dit med 2 hjulsdrift innan dess

när det gäller MC'n så är ja rätt säker på att de blir en GPZ R 900 nu om ingen misstycker eller klagar på dom allt för mycke? kom med åsikter!
eftersom årstiden inte är den roligaste framöver så tänkte jag börja med att skaffa alla delar jag behöver så köper jag hojjen i vår direkt snön försvinner.. om man inte hinner nu innan vi får se!
lika bra att göra en lista på grejjer, ni får hjäpa mig! jag tänkte köra på etanol men jag läste att det inte funkade så bra att bestycka om förgasarna, utan att dom går fett på vissa varv eller snålt på vissa då.. men att man kunde köra 50/50 bensin etanol t.ex. det spelar ingen större roll jag kan köra med lite bensin i tanken men lite etanol vill man nog ha iaf för att kunna ladda mer än 0,5 bar utan IC, så här ser min lista ut nuda, jag vet att det säkert är mer, det är här jag behöver hjälp!

cylinderfotspackning, var köper man den? MC express i umeå?
förgasarmunstycken, var hittar man sådana?
tryckbox & tryckrör, det fixar jag själv!
turbo, det fixar jag, vi får se vad jag hittar

sedan behöver jag veta var jag ska ta ut olja till turbon & sådär... gänga en nippel för returen osv? ja har som sagt turbokonverterat bilmotorer så helt bakom flötet är man ju inte iaf :) de blir nog en luftkyld turbo så slipper ja krångla me vattnet, går de byta nån termostat så man får lite kallare om de behövs? hade inte tänkt behöva nån oljekylare heller, eller? kör ni med oljetrycksmätare eller bara ett öga på lampan? :)

hoppas nån kan hjälpa mig, ju mer man vet dessto snabbare gåre att få ihop skiten sen :D

larsat skrev:
2446170 eftersom årstiden inte är den roligaste framöver så tänkte jag börja med att skaffa alla delar jag behöver så köper jag hojjen i vår direkt snön försvinner.. om man inte hinner nu innan vi får se!

Det är klart billigare att köpa hojen nu i höst än i vår.

Bestycka förgasare för E85? Det är bara att fetta upp alla kretsar så blir det bra över hela registret. Var man hittar munstycken? Förmodligen hos din lokale mc-handlare.

"fetta upp alla kretsar så blir det bra över hela registret. Var man hittar munstycken? Förmodligen hos din lokale mc-handlare."

vad menar du med kretsar? ok får kolla, vet inte ens va de finns för MC ställen här i stan, men de brukar inte vara så lätt att hitta saker till bilen, jag har iofs byggt om min motor rätt mycke i kärran, borrat block, bytt kolvar stakar, vev & kam, sen portat topp, byggt om grenrör, tryckbox tryckrör, byggt om förgasarna osv samt helt nytt bränslesystem & annan tank, så det är fan ingenting som är orginal snart....

"Gpz 900s ventiler brukar gå ner sig bara lite info."

vad menar du med att dom brukar gå ner sig? kan man inte köpa bättre ventiler nånstans då? ja ska ju ändå bort med toppen

larsat skrev:
2447348 "fetta upp alla kretsar så blir det bra över hela registret. Var man hittar munstycken? Förmodligen hos din lokale mc-handlare."

vad menar du med kretsar? ok får kolla, vet inte ens va de finns för MC ställen här i stan, men de brukar inte vara så lätt att hitta saker till bilen, jag har iofs byggt om min motor rätt mycke i kärran, borrat block, bytt kolvar stakar, vev & kam, sen portat topp, byggt om grenrör, tryckbox tryckrör, byggt om förgasarna osv samt helt nytt bränslesystem & annan tank, så det är fan ingenting som är orginal snart....

"Gpz 900s ventiler brukar gå ner sig bara lite info."

vad menar du med att dom brukar gå ner sig? kan man inte köpa bättre ventiler nånstans då? ja ska ju ändå bort med toppen

Visst det funkar det också men det kostar ju lite gran med 16 nya ventiler + kanske svarva om ventilsättena om de är lite dåliga.

Går ventilerna ned sig är det med 90% chans ventilstyrningarna som är slut. Plockar man i nya ventiler håller de max 2000 mil (i bästa fall) innan det är dags igen. Ventilsätena i stål blir aldrig slitna. De bränns, spricker eller ramlar ur - men slitna blir de inte, iaf inte originalen som är gjorda av stål. Ventilerna går att fräscha upp om marginal på kantarellen är tjockare än 0.50 mm. Är marginalen tunnare kommer ventilerna att kollapsa in mot sätet på mindre än 100 mil.

okaj ja har hört mig för lite nu, suttit & funderat lite hela kvällen, det verkar som GSX 1100 motorerna verkar bra, hellst skulle man nog hitta en R -86a men en vanlig 1100 -83 kan nog bli rätt frän om man bygger egna kåpor till den sen, då får jag dock rörramen & sen sitter ju dämparna på sidan inte sån monodämpare.. deltaram eller va de heter vore inte fel...
jag läste lahi's tråd om hans gxr-r 86a & där har han ju bytt startmotorkoppling, nån rekommenderade från en 1127motor. vilken är det? den äldre motorn?
sådana tips om vad man bör byta är det jag behöver hjälp med, men nu vet jag ju fan inte vilken modell jag vill ha, men känns smidigt med luftkyld motor samtidigt som jag nog ändå kör på etanol om jag får hjälp med bestyckningen ;)
skulle gärna hämta en hojj imorn om jag hade stålar, jag kan nog fixa snart men då äre antagligen snö & ska ja hämta i tyskland får ja inte ha dubbdäck alltså kan ja inte åka ner utan att byta däck i danmark de verkar fan bök, så de får nog vänta till våren isåfall men bestämmer ja mig för en gsx -r 86 t.ex. så får ja väll vänta tills de dyker upp en sådan, jag ska fundera vidare lite, ge mig nån dag till :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT