Lämplig hojj att överladda? diverse frågor

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Tjena! Är ny här på forumet och tänkte ja skulle sätta mig in lite i detta med överladdning av MC motor, har hyffsad koll på överladdning i stort då jag har ett par bilar jag håller på med, men det lutar åt att skaffa hojj igen snart & isåfall kommer den antagligen bli lätt överladdad med turbo..
Eftersom de flesta sprut har svårigheter att funka med 2 cylindrar och att det känns som det blir lite väl jobbigt att bygga om & antagligen oxå svårt att regga (har dålig koll på reglerna) så får de bli förgasarturbo, ca ett halvkilos tryck utan intercooler, har dock lite frågor & lär dyka upp fler med tiden, antagligen finns de kanske svar i gamla trådar men hittade inget rakt av när jag sökte... Har inte redigt bestämt vad jag vill ha för hojj men det lutar väll lite åt att bygga om en offroadare till supermotard eller nått i det stuket, med tanke på försäkring osv.. eftersom jag bygger massa bil oxå så är inte ekonomin den bästa så det blir nog en 80-tals hojj iaf, kanske början 90-tal & gärna en lite mindre motor, men hellst över 50 sughästar iaf..
tanken är att besikta utan turbo & bygga ett litet kit man kan kasta på & av & ja räknar oxå me att kanske beställa smidda lågkompskolv/ar..
börjar fråga lite såhär:

1: nån som är väldigt inläst & kunnig i detta med mc+turbo & kan tipsa om nån/några vettiga modeller som kan vara lämpligt att börja bygga på?

2: hur mycket jobb är det normalt med att få förgasarna täta eller måste man direkt börja med att byta ut dessa, isåfall vill jag gärna veta lite mer om just detta?

3: vilka storlekar på aggregat kör ni normalt vid låga ladd på en klen liten motor? har en turbo från en saab V6 motor som ja tror kan funka bra, den har en tryckklocka som ändrar A/R värdet efter laddtrycket, dock så har den ej wastegate men det kan ja nog snida ihop en egen sådan.. annars kan jag alltid fixa nå annat större agg.. tips?

4: ang detta med kolv/ar, vad ligger en normal offroad motor på för kompressionsförhållande & hur brukar ni lösa detta? läste om nå firma som sålde tjockare topplockspackningar, det är ju en rätt smidig lösning förutsatt att kolvarna inte är skit, kan man räkna med att kolv/arna tål 0,5 bar?

5: är VÄLDIGT kasst insatt i tändsystem överhuvudtaget speciellt när de gäller motorcyklar, läste om att på nyare hojjar behövdes de inte bytas ut nå iaf, går de ställa ner tändningen eller sänka via nån klocka eller kanske svetsa några vikter så man får rak tändkurva eller hur brukar ni göra? borde kunna köra med 30 graders förtändning vid 0,5 bar iaf, vad kör ni med för kurvor?

det får räcka tills vidare, kommer säkert upp nya frågor ju fler svar man får men får tacka på förhand för de som tar sig tid att hjälpa mig med detta
MVH Patrik

http://www.blocket.se/view/6002841.htm?caller=ggl_s&l=0&c=1&city=0

Räkna med att alla hojar tål minst den dubbla effekten innan de börjar ge med sig.

CV-förgasare (dvs med vakumtrottel) går i 99.99 fall av 100 enkelt att täta och trycksätta.

Storleken på turbo lär du dimensionera efter det antal hästkrafter du tänker plocka ut. En turbo från en SAAB V6'a lär du kunna plåga ur 250 hästar. Då är nog ett aggregat från en Nissan Cherry eller Fiat Uno att föredra om du ska plocka ut max 120 hk. Det blir enklare att dimensionera om du berättar om det är en 400, 750 eller 1300 du ska överladda.

En hoj kan ha allt från 9:1 till 13:1 i kompression, normalt runt 10.5:1. Man brukar lägga i en tjockare fotpackning under cyllen. Räkna med att de pallar för minst 1 Bar. Utan laddluftkylare funkar max 0.5 med 98 oktan. Med E85 och utan LLK runt 1.2 Bar.

Tändningen är det minsta problemet. Knacka ihop stiften till 0.50 mm så räcker originalsystemet för minst 1 Bar laddtryck. Sänka tändningen gör du bara vid laddtryck över 1 Bar.

Det finns bara ett krav för ovanstående, att det är en 4-ventilad motor. 2-ventilade så kan du knappt blåsa på så spikar de.

Räkna med att alla hojar tål minst den dubbla effekten innan de börjar ge med sig.
>>>>>OK! jag kikade runt lite igår, det lutar åt att de blir en offroadhojj iaf nu, ska titta lite närmare på vilka modeller som finns, om någon har något bra tips så är det välkommet! jag tänker mig alltså TYP en yamaha tt 600 (den enda ja vet namnet såhär på rak arm), vet inte effekten i dom nu tror de ligger på ca 40 hästar? de låter lite tråkigt, kanske kan hitta nån annan modell, men laddar man ett bar så får man ju iaf 80 hästar då man varvar ur, de borde räcka på en sån hojj :)

CV-förgasare (dvs med vakumtrottel) går i 99.99 fall av 100 enkelt att täta och trycksätta.
>>>>>OK! skulle det vara fel gasare antar jag det går hitta en annan eller slänga på typ nån weber eller så..

Storleken på turbo lär du dimensionera efter det antal hästkrafter du tänker plocka ut. En turbo från en SAAB V6'a lär du kunna plåga ur 250 hästar. Då är nog ett aggregat från en Nissan Cherry eller Fiat Uno att föredra om du ska plocka ut max 120 hk. Det blir enklare att dimensionera om du berättar om det är en 400, 750 eller 1300 du ska överladda.
>>>>>Ska kolla vidare på detta, när jag tänkte på turbostorlek så tänkte jag kanske mest på avgashusstorleken, glömde skriva det... jag kör hellre med lite för stor turbo än för liten då avgasmottrycket minskar avsevärt, såg att några här körde med mitsubishi aggregat typ 16t dom brukar ju ha avgashus 6 medans 18/19t brukar ha storlek 7, ja har en KKK K26 turbo som har avgashus 7, saabturbon är mycket mindre men har som sagt variabelt A/R värde, ingen av dom har wastegate, har oxå en T03 turbo från volvo 240 som jag kan använda efter att jag besiktat min 142a med den, den ska bara sitta på besiktningen...

En hoj kan ha allt från 9:1 till 13:1 i kompression, normalt runt 10.5:1. Man brukar lägga i en tjockare fotpackning under cyllen. Räkna med att de pallar för minst 1 Bar. Utan laddluftkylare funkar max 0.5 med 98 oktan. Med E85 och utan LLK runt 1.2 Bar.
>>>>>Dessa fotpackningar, var köper man en sådan eller tillverkar man den själv i något material typ alu/koppar?

Tändningen är det minsta problemet. Knacka ihop stiften till 0.50 mm så räcker originalsystemet för minst 1 Bar laddtryck. Sänka tändningen gör du bara vid laddtryck över 1 Bar.
>>>>>OK! är glad om ja slipper pilla me tändningen, de kanske blir att man laddar ett bar om man får allt lira sedan, fick igång min 244 me turbo för ett par veckor sen, laddade 0,3-0,4 första dagen, andra dagen laddade ja 0,6, sen kopplade ja ur wastegaten helt & laddar nu omkring 1 bar, får se hur de slutar...

Det finns bara ett krav för ovanstående, att det är en 4-ventilad motor. 2-ventilade så kan du knappt blåsa på så spikar de.
>>>>>OK då får man alltså kolla om de finns nån lämplig offroad typ 600-650cc me 4 ventilsmotor, dessa motorer borde väll ha rätt snälla kammar me lite overlap oxå? (bra om man har högt mottryck)

nu när ja ändå har såpass kunniga att fråga, vad kan man tänkas att en gammal cbr 600 80-tal ligger på i försäkring, är de mycke? för annars skulle ja kunna tänka mig att bygga på en sådan om man har råd me försäkringen vill säga ;) TACK FÖR MYCKET BRA SVAR!

En liten varning bara:
Offroadcyklars växelådor klarar inte dubbla effekten vilket dock japs sporthojar gör.

Det kan bli lite meckigt att få ihop det med tryckpulsena från en encylindrig motor, Boost2 på forumet har överladdat en xr650 honda. Efter lite meck blev det bra fast växelådan ger upp om man laddar för mycket.

Sök efter xr650 turbo här så hittar du mer specifik info om offroadöverladdning.

TT600 är luftkyld kan bli svårt att hålla motortempen nere då den har rätt lätt för att gå varmt i orginaltrim, där brukar bli problem redan när man sugmotortrimmar dem.

ok kanske blir en cbr 600 då, får tacka så mycket för svaren! kom gärna med fler åsikter & tips om ni läser detta!!

nu har ja kikat runt en del & näst intill bestämt att man vill satsa på en kawasaki kle 500 som har 2cyl 8V vattenkyld motor, blir typ årsmodell -91.
DOHC förgasare har den tydligen va de nu innebär... är de bra eller dåligt? :)
går tydligen plocka kammar & förgasare från gpz500 så med 0,5 bars ladd borde man få ca 100 hästar.... kommer de funka? vad tror ni? varningar/tips?
blir motardstuk så gott de går oxå....

larsat skrev:
nu har ja kikat runt en del & näst intill bestämt att man vill satsa på en kawasaki kle 500 som har 2cyl 8V vattenkyld motor, blir typ årsmodell -91.
DOHC förgasare har den tydligen va de nu innebär... är de bra eller dåligt? :)
går tydligen plocka kammar & förgasare från gpz500 så med 0,5 bars ladd borde man få ca 100 hästar.... kommer de funka? vad tror ni? varningar/tips?
blir motardstuk så gott de går oxå....

Utan att vara insatt i turbo så kan jag med 99% säkerhet säga att DOHC betyder att den har dubbla överliggande kamaxlar, inget annat. :)

EDIT: Fast av ditt första inlägg att döma så vet du nog redan vad DOHC är. Den kanske har DOHC-förgasare då.

andersbrink skrev:

Man måste beundra din "It can be done"-attityd. :Bugar :tummenupp

larsat skrev:
hmm jo de låter ju som överliggande kammar, men de stog: fuel control DOHC, kanske är sprut på den eller vad är det för förgasare nån som vet? kan ju vara bra & veta, hittade en sida på engelska var där ja läste....
http://www.bikez.com/motorcycles/kawasaki_kle_500_1991.php
:rolleyes:

Förgasare, dubbla överliggande kammar...

Med lite go stajl och 17" fälgar kan det bli ett jävligt bra bygge :tummenupp

Kör hårt, glöm inte läsa E85 tråden bara IC är numera för folk som e GHAY

Mycket lycka...

tack för lyckönskningarna! exakt vilken tråd är det du menar? läste alla träffar på E85 men såg inget om intercooler skrivet i någon.... jag menade inte att man behövde ic för 0,5 bars laddtryck utan det var mer en allmän fråga... nu när det blir såpass lågt ladd så blir det så enkel lösning som möjligt, etanol kör jag bara på för att det är ekonomiskt isåfall... vad jag läste så kan det funka att byta munstycken i förgasarna & det verkar schyst, på min volvo 244 -75 med B18 motor & dubbla strombergförgasare är det lite knepigare att få den gå på ren E85 då det inte finns några munstycken som styr flödet utan bara en nålventil & en nål, man får isåfall ge sig på att slipa lite på nålen & skruva "ut" nålventilen så den ger mer, problemet är att man får inte samma bränsleökning på alla belastningar... dessa förgasare är dock väldigt simpla & tror MC gasarna är mer justervänliga, men det verkar funka, har strul me nån förgasare just nu vilket antagligen innebär att bilen får stå tills i vår innan ja ger mig på den igen men det har funkat en gång & då drog jag upp den i 190 vid 6000 varv på högsta växel, så lite mer än dom 75 hästar som är orginal finns det nog om allt lirar ;) (bilen väger väll sådär runt 1,5 ton oxå) dock så har jag kört på blyfri95 nu eftersom ja inte fått gasarna lira 100% än... men har testat på 50% bensin 50% E85 förut & den gick fint då med lite ökad bränslemängd... kan antagligen köra med mer E85 än så..... det blir väll isåfall att försöka etanolkonvertera hojjen INNAN man överladdar så ska det nog gå bra...... tack för alla tips! återkommer såfort ja samlat ihop kosing till hojjen, antagligen blir de efter snön då man kan sälja vinterbilen, snö = :(

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=70423

Nya rön där säger att E85 kyler lika bra som en IC upp till 2 Bar!

larsat skrev:
tack för lyckönskningarna! exakt vilken tråd är det du menar? läste alla träffar på E85 men såg inget om intercooler skrivet i någon.... jag menade inte att man behövde ic för 0,5 bars laddtryck utan det var mer en allmän fråga... nu när det blir såpass lågt ladd så blir det så enkel lösning som möjligt, etanol kör jag bara på för att det är ekonomiskt isåfall... vad jag läste så kan det funka att byta munstycken i förgasarna & det verkar schyst, på min volvo 244 -75 med B18 motor & dubbla strombergförgasare är det lite knepigare att få den gå på ren E85 då det inte finns några munstycken som styr flödet utan bara en nålventil & en nål, man får isåfall ge sig på att slipa lite på nålen & skruva "ut" nålventilen så den ger mer, problemet är att man får inte samma bränsleökning på alla belastningar... dessa förgasare är dock väldigt simpla & tror MC gasarna är mer justervänliga, men det verkar funka, har strul me nån förgasare just nu vilket antagligen innebär att bilen får stå tills i vår innan ja ger mig på den igen men det har funkat en gång & då drog jag upp den i 190 vid 6000 varv på högsta växel, så lite mer än dom 75 hästar som är orginal finns det nog om allt lirar ;) (bilen väger väll sådär runt 1,5 ton oxå) dock så har jag kört på blyfri95 nu eftersom ja inte fått gasarna lira 100% än... men har testat på 50% bensin 50% E85 förut & den gick fint då med lite ökad bränslemängd... kan antagligen köra med mer E85 än så..... det blir väll isåfall att försöka etanolkonvertera hojjen INNAN man överladdar så ska det nog gå bra...... tack för alla tips! återkommer såfort ja samlat ihop kosing till hojjen, antagligen blir de efter snön då man kan sälja vinterbilen, snö = :(

jag hittade tråden sen, men fick inte upp den när jag sökte vilket var lustigt... jo jag har redan exprimenterat med etanol som sagt & på min hojj kommer inte behövas någon intercooler men på min bil där det finns tillräckligt med plats ser jag ingen direkt nackdel med IC, jag har ca 0,1 bars tryckfall & det spelar ingen som hellst roll i det fallet då jag kör med en holset hx35 turbo från en diesellastbilsmotor & har laddtryck mellan 4 & 6000 varv... tryckrören har iaf så länge jag provat än så länge kännts kalla så det ligger nog runt goda 30 grader.. men nu ska jag ställa av denna bil med tyvärr då jag inte fått den gå som den ska & inte hittar någon ny förgasare.. men nu vet man ju vad man ska göra i vår så är bara att ge sig på sin andra (tredje) bil som ska igång nästa sommar oxå om jag får som jag vill... en volvo 142a maxlättad med fullbur & 2,3 liters biturbomotor (mitsubishi td04 13g aggregat från subaru impreza) och eftermarknadssprutet VEMS ser det ut att bli så småningom när man har råd med smidda stakar & kolvar... då blir det garanterat REN E85!!! känner en kille utanför gbg som åker 500 hästars volvo 164 på ren etanol och den går rätt bra kan jag intyga för att väga sådär 15-1600 kg... finns lite jobb med min bil nu dock, första målet är att införskaffa en svets :)
återkommer i vår när jag införskaffat min KLE 500! :tomten

hum de var länge sen ja skrev här nu ja har fortf inte haft råd att köpa nån hojj & bilarna går segt me oxå ja har supe för mycke i sommar :( de blir nog hojj till våren istället men blir mer & mer sugen på en sporthojj typ suzuki GSXR1100 nån som överladdat en sådan?

larsat skrev:
2363173 de blir nog hojj till våren istället men blir mer & mer sugen på en sporthojj typ suzuki GSXR1100 nån som överladdat en sådan?

Finns nog fler MED turbo än utan:)

hehe ok, nu kanske ja har ändrat mig igen, men är mer inne på sporthojj nu iaf, vi får se, ska börja me att skramla ihop lite stålar :)

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back