larsat
turbo
Tjena! Är ny här på forumet och tänkte ja skulle sätta mig in lite i detta med överladdning av MC motor, har hyffsad koll på överladdning i stort då jag har ett par bilar jag håller på med, men det lutar åt att skaffa hojj igen snart & isåfall kommer den antagligen bli lätt överladdad med turbo..
Eftersom de flesta sprut har svårigheter att funka med 2 cylindrar och att det känns som det blir lite väl jobbigt att bygga om & antagligen oxå svårt att regga (har dålig koll på reglerna) så får de bli förgasarturbo, ca ett halvkilos tryck utan intercooler, har dock lite frågor & lär dyka upp fler med tiden, antagligen finns de kanske svar i gamla trådar men hittade inget rakt av när jag sökte... Har inte redigt bestämt vad jag vill ha för hojj men det lutar väll lite åt att bygga om en offroadare till supermotard eller nått i det stuket, med tanke på försäkring osv.. eftersom jag bygger massa bil oxå så är inte ekonomin den bästa så det blir nog en 80-tals hojj iaf, kanske början 90-tal & gärna en lite mindre motor, men hellst över 50 sughästar iaf..
tanken är att besikta utan turbo & bygga ett litet kit man kan kasta på & av & ja räknar oxå me att kanske beställa smidda lågkompskolv/ar..
börjar fråga lite såhär:
1: nån som är väldigt inläst & kunnig i detta med mc+turbo & kan tipsa om nån/några vettiga modeller som kan vara lämpligt att börja bygga på?
2: hur mycket jobb är det normalt med att få förgasarna täta eller måste man direkt börja med att byta ut dessa, isåfall vill jag gärna veta lite mer om just detta?
3: vilka storlekar på aggregat kör ni normalt vid låga ladd på en klen liten motor? har en turbo från en saab V6 motor som ja tror kan funka bra, den har en tryckklocka som ändrar A/R värdet efter laddtrycket, dock så har den ej wastegate men det kan ja nog snida ihop en egen sådan.. annars kan jag alltid fixa nå annat större agg.. tips?
4: ang detta med kolv/ar, vad ligger en normal offroad motor på för kompressionsförhållande & hur brukar ni lösa detta? läste om nå firma som sålde tjockare topplockspackningar, det är ju en rätt smidig lösning förutsatt att kolvarna inte är skit, kan man räkna med att kolv/arna tål 0,5 bar?
5: är VÄLDIGT kasst insatt i tändsystem överhuvudtaget speciellt när de gäller motorcyklar, läste om att på nyare hojjar behövdes de inte bytas ut nå iaf, går de ställa ner tändningen eller sänka via nån klocka eller kanske svetsa några vikter så man får rak tändkurva eller hur brukar ni göra? borde kunna köra med 30 graders förtändning vid 0,5 bar iaf, vad kör ni med för kurvor?
det får räcka tills vidare, kommer säkert upp nya frågor ju fler svar man får men får tacka på förhand för de som tar sig tid att hjälpa mig med detta
MVH Patrik
Eftersom de flesta sprut har svårigheter att funka med 2 cylindrar och att det känns som det blir lite väl jobbigt att bygga om & antagligen oxå svårt att regga (har dålig koll på reglerna) så får de bli förgasarturbo, ca ett halvkilos tryck utan intercooler, har dock lite frågor & lär dyka upp fler med tiden, antagligen finns de kanske svar i gamla trådar men hittade inget rakt av när jag sökte... Har inte redigt bestämt vad jag vill ha för hojj men det lutar väll lite åt att bygga om en offroadare till supermotard eller nått i det stuket, med tanke på försäkring osv.. eftersom jag bygger massa bil oxå så är inte ekonomin den bästa så det blir nog en 80-tals hojj iaf, kanske början 90-tal & gärna en lite mindre motor, men hellst över 50 sughästar iaf..
tanken är att besikta utan turbo & bygga ett litet kit man kan kasta på & av & ja räknar oxå me att kanske beställa smidda lågkompskolv/ar..
börjar fråga lite såhär:
1: nån som är väldigt inläst & kunnig i detta med mc+turbo & kan tipsa om nån/några vettiga modeller som kan vara lämpligt att börja bygga på?
2: hur mycket jobb är det normalt med att få förgasarna täta eller måste man direkt börja med att byta ut dessa, isåfall vill jag gärna veta lite mer om just detta?
3: vilka storlekar på aggregat kör ni normalt vid låga ladd på en klen liten motor? har en turbo från en saab V6 motor som ja tror kan funka bra, den har en tryckklocka som ändrar A/R värdet efter laddtrycket, dock så har den ej wastegate men det kan ja nog snida ihop en egen sådan.. annars kan jag alltid fixa nå annat större agg.. tips?
4: ang detta med kolv/ar, vad ligger en normal offroad motor på för kompressionsförhållande & hur brukar ni lösa detta? läste om nå firma som sålde tjockare topplockspackningar, det är ju en rätt smidig lösning förutsatt att kolvarna inte är skit, kan man räkna med att kolv/arna tål 0,5 bar?
5: är VÄLDIGT kasst insatt i tändsystem överhuvudtaget speciellt när de gäller motorcyklar, läste om att på nyare hojjar behövdes de inte bytas ut nå iaf, går de ställa ner tändningen eller sänka via nån klocka eller kanske svetsa några vikter så man får rak tändkurva eller hur brukar ni göra? borde kunna köra med 30 graders förtändning vid 0,5 bar iaf, vad kör ni med för kurvor?
det får räcka tills vidare, kommer säkert upp nya frågor ju fler svar man får men får tacka på förhand för de som tar sig tid att hjälpa mig med detta
MVH Patrik