Lämplig övningskörningshoj

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2018 Honda SH300i, 2015 BMW RnineT
Hej!

Jag håller på med operation övertalning för att försöka få min flickvän att ta A-kort, men nu är problemet att hon vägrar övningsköra på min VF1000F, hon tycker 270 kg är för stort... Jag undrar om någon har några bra ideer på en mer lämplig hoj? Den skall funka för en tjej 1.68 lång och nybörjare, samtidigt vill jag helst själv kunna ha lite kul med den... Gärna ordentligt vrid och inte alltför trött. Pris runt 25-30'

Min Honda Monkey är perfekt för ändamålet!
Lätt, väger under 70kg.
Snabb, gör över 80km/h med större förgasare.
Billig, du kommer att hitta en för under 10 000:-!!! :tuttar

Honda Monkey skrev:
Min Honda Monkey är perfekt för ändamålet!
Lätt, väger under 70kg.
Snabb, gör över 80km/h med större förgasare.
Billig, du kommer att hitta en för under 10 000:-!!! :tuttar

Du tror inte att jag blir lite besviken på vridet jämfört med VF'en? Men vad f-n det är ju en Honda.... :Bugar

zopilote skrev:
Du tror inte att jag blir lite besviken på vridet jämfört med VF'en? Men vad f-n det är ju en Honda.... :Bugar

Nej för fan!
Det är inget fel på vridet, du kommer att få tårar i ögonen när du drar på, och det med visiret nerfällt! :rock

nån gammal gsx, cb650 etc etc, Ska hon köra upp på den så måste den ha mer än 700 cc kan va bra o ha i åtanke!

/ Hannes

Har samma dilemma som dig,
köpte en GSX750 -81 till damen, inte speciellt dyr och känns stabil!

/F

ER-5, GS 500, GPZ 500 S...

Det är faktiskt mer skoj med såna hojar än vad folk tror! Min flickvän har en ER-5, jag själv började på en SR 500 och hade busskoj på den. Det gäller bara att ta sig ifrån motorvägen och in i skogen på småvägarna sen har du och/eller din flickvän skitkul!

Pilsner skrev:
ER-5, GS 500, GPZ 500 S...

Det är faktiskt mer skoj med såna hojar än vad folk tror! Min flickvän har en ER-5, jag själv började på en SR 500 och hade busskoj på den. Det gäller bara att ta sig ifrån motorvägen och in i skogen på småvägarna sen har du och/eller din flickvän skitkul!

Som sagt, det gäller bara att ta sig in skogen och av hojen så kan man ha skitkul men dessa hojar :D :rolleyes: :hihi

/Felix

Seriöst, välj en som det går att köra upp på också, och men någorlunda upprätt körställning.

zopilote skrev:
Hej!

Jag håller på med operation övertalning för att försöka få min flickvän att ta A-kort, men nu är problemet att hon vägrar övningsköra på min VF1000F, hon tycker 270 kg är för stort... Jag undrar om någon har några bra ideer på en mer lämplig hoj? Den skall funka för en tjej 1.68 lång och nybörjare, samtidigt vill jag helst själv kunna ha lite kul med den... Gärna ordentligt vrid och inte alltför trött. Pris runt 25-30'

äh glöm det, givetvis ska du ha en bi-turbo hayabusa ;) hehe

nä men, själv körde man en honda CB 750... skulle aldrig sätta mig på skiten igen men den duger att öva med, antagligen enda hojen man blir glad över att klota...=P

zopilote skrev:
Hej!

En kawa er 5 , helt givet! Sån började jag på och min man tyckte den var riktigt kul att köra trots dess 50 hk. Den är som att köra en snäll moppe, men ändå riktigt bra drag!
Perfekt tjejhoj, man känner sig säker när man når ner ordentligt med båda fötterna när man är nybörjare. Prisklass 20-30000.
Eller en Suzuki 750 GSX

CB 500, GS500, SV650, GPZ500 är ju bra val.

Eller varför inte en SZR....77cm sadelhöjd, billig i drift och försäkring samt ruskigt stabilt chassi :fakta

Dessutom är min eventuellt till salu :banana

HanneZ skrev:
nån gammal gsx, cb650 etc etc, Ska hon köra upp på den så måste den ha mer än 700 cc kan va bra o ha i åtanke!

/ Hannes

Det beror väl på hur gammal hon är... fast om hon är tillräckligt gammal för att köra en vf1000 så har du helt rätt :tummenupp

Ett tips på val av hoj kan ju vara att övningsköra på en körskola och sen lägga slantarna på en hoj som hon vill ha när hon har kortet... det är ju inte så j-a kul att sitta med en cb650 sen om man vill åka räser.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park