Jakten på lappen...

Diztinct

Easy rider
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Honda XR400R -98, Yamaha XZ 550 -82
Hej, allihop! Jag är nyregistrerad medlem här på Sporthoj. Jag är 25 bast och har haft 125'a kort sedan ganska exakt 9 år tillbaka, då jag var 16. Här följer den långa historien om mina försök till att ta tungt MC-kort och var jag "står" idag.

På den tiden puttrade jag runt på en Yamaha XT 125 -82, som jag sålde omkring 18-årsåldern i tron om att jag självklart snart skulle ta mellankortet. Med mina starkt begränsade resurser införskaffade jag en Yamaha XZ 550 -82. Jag och farsan började övningsköra lite smått, men det visade sig ganska snart att något skumt elfel (förmodligen) gör att hojen när den blir varm slutar gå på ena cylindern.

Ungefär i samma veva började jag jobba. Det var extremt mycket övertid och pissig lön (men ett jobb som jag kände betydde mycket för mig) så jag la helt enkelt MC-kortplanerna på hyllan för ett tag. När jag slutade på det jobbet var det höst, jag var halvt utbränd och satt mest och kollade på TV och drägglade, ungefär, under några månader. Strax efter det bestämde jag mig för att jag ville plugga mer, sökte och kom in på en utbildning jag ville gå på i Göteborg och flyttade dit precis efter nyår.

Väl där nere hade jag förstås en pissig studentekonomi och livet var allmänt ganska hårt. Jag fick för mig att jag skulle försöka att ta MC-lappen igen. Det var väl ett ganska illa valt tillfälle, men jag behövde förmodligen en glädjekälla i mitt liv. Jag tänkte att om jag hade en 125'a att puttra runt på så kunde jag "övningsköra" (rosta av mig) med mig själv och komplettera det med körlektioner, så gott jag hade råd.

En polares brorsa hade en gammal Honda MBX 125 F -84 undanställd i ett förråd i Gbg. Den var i ett halvsunkigt skick, men den funkade och jag fick den ganska billigt. Samtidigt började jag då ta körlektioner. Min ekonomi var naturligtvis ansträngd till max, men körningen gick hyfsat bra och snart fick jag en uppkörning inbokad. Jag blev kuggad på den uppkörningen pga att jag missade en tättbebyggt område "EU 50-skylt" och brände vidare i 70. Jag har ingen bra ursäkt för det, men den skylten fanns inte när jag pluggade teori för lätt MC-kort 1997 och jag hade aldrig sett den under en övningskörning.

Efter det var jag hemma i Stockholm ett par veckor under sommaren. Hastigt bokade jag en ny uppkörning där och hyrde en hoj ifrån en körskola dagen innan uppkörning. Jag körde upp som privatist utanför stan där jag trodde att det kanske skulle vara enklare, men kontrollanten var nog inställd på det och verkade rätt hård och jag tror helt enkelt inte att han ville ge mig lappen. Under uppkörningen körde vi på 70-väg och tog sedan av in på en grusväg. Eftersom inga nya skyltar fanns så var den vägen också tekniskt sett 70-väg, men den var liten, kringlig och smal och jag körde en GSX 750 med landsvägsdäck. Jag tog det alltså hyfsat lugnt. Efter ett tag sa han att jag skulle vända, och det gjorde jag. Naturligtvis var det en slags kuggfråga och jag skulle ha kört vidare till en avtagsväg längre bort för att vända där, eftersom en vändning på en 70-grusväg är farligt. Så jag blev kuggad på det.

Efter det gick luften ur mig och jag var dessutom väldigt fattig. Hösten kom. I slutet av året fick jag inbetalningslappen för försäkring på min 550 hemma i Stockholm (som jag inte hade orkat ställa av osv). Jag hade ont om pengar och fick en sista påminnelse om den. Jag ringde och bad farsan betala den åt mig (är i alla fall jag säker på, men åsikterna går isär) och tänkte sen inte mer på det. Efter ett tag fick jag en lapp ifrån "Trafikförsäkringsföreningen" om att jag inte hade någon trafikförsäkring på min hoj och att jag skulle betala in en summa pengar. Jag blev förvånad och ringde farsan. Han sa ungefär att det var väl bara att betala den där och det gjorde jag. Strax efteråt flyttade jag till en annan lägenhet i Gbg. Det dröjde ett längre tag tills jag fick en ny lappen ifrån "Trafikförsäkringsföreningen". Den här gången stod det klart och tydligt att det handlade om en böter och att jag skulle fortsätta att få böter tills jag skaffa försäkring på min MC eller ställde av den. Den här gången var bötern på ca 7000 kr.

Jag fick panik, ringde runt och försökte fixa det på något sätt, men jag var helt enkelt tvungen att betala. Jag ställde omedelbart av hojen och var tvungen att sälja en del grejer (bland annat en halvgammal laptop som jag hade köpt medan jag jobbade sist) och fick låna resten av mina föräldrar. Min ekonomi blev totalt ruinerad. Totalt betalade jag väl ca 9000 spänn till denna härliga förening. Jag tycker det är skandalöst att det inte står tydligare ifrån början att det handlar om en böter som kommer att fortsätta att växa tills du åtgärdar problemet. Dessutom får inte kuverten eftersändas, så iom att jag hade flyttat fick jag flera utskick som "studsade". Det var det som gjorde att jag inte fick något på ett tag och sedan en jätteböter. Om du försöker ställa på en hoj som inte har försäkring så går det inte, men om du inte längre har försäkring på en hoj som är påställd så blir den inte avställd utan detta händer. Det är uppenbart designat för att suga pengar ur folk som inte är helt med på noterna. Jag skickade t.o.m. ett mail till Sverker på Plus om detta.

Ett tag senare hade jag praktik på plugget, det tog slut med tjejen jag haft i Gbg, jag kunde inte längre bo i lägenheten (2a hand) och jag kände att det var dags att dra hem. Jag fick praktik på ett företag i Stockholm och började jobba mig uppåt. Fick projektanställning, vidare till fast och har stigit i graderna. Nu har jag jobbat där i ca 3 år och har en trevlig position och lön, men det har tidvis under åren varit väldigt mycket jobb. Jag har inte kännt att jag haft tid/ork för att fortsätta med lappen.

Förrförra julen åkte jag ner till Malmötrakten och tjackade en Suzuki DR 800 S BIG -95, tyskimporterad. Jag behövde en större hoj för att kunna köra upp privat för obegränsat, tänkte jag, plus att min gamla 550 som jag tidigare nämnt har underliga fel som jag inte har ork att ta itu med. Jag associerar den numera bara med ångest.

I år tänkte jag att det var dags igen. Det blev vår och jag förnyade mitt körkortstillstånd (och varför i helvete ska man behöva ett sånt när jag redan har ett körkort??). Strax därefter kör farsan lite för fort med sin Guzzi vid Stadsgården, Slussen i Stockholm. Det är flera körfält i båda riktningar där och 50-skyltat. Inte en jävel kör dock 50, och gör man det blir man en trafikfara. Snuten står denna dag där (typ första MC-dagen på säsongen) och plockar lätta fortkörarbyten varpå farsan blir av med lappen i tre månader. Mina planer på att övningsköra gick således i stöpet. Vi läste nånstans på nätet (VV?) att man kan bli övningskörningshandledare om man inte varit av med lappen i mer än ett år, eller något sådant. Vi tolkade detta som att det bara var att tuta och köra när han väl fått tillbaka lappen.

Igår var vi så ute för första gången och övningskörde, långt ut mot Grisslinge på Värmdö (mina föräldrar bor på Ingarö). När vi varit nere vid bryggan och vänt och är på väg tillbaka så står snuten och letar rattfyllerister. De kollar upp farsan och det visar sig att hans övningskörningshandledarjox blivit indraget iom att han blivit av med lappen. Vi förklarar snällt att vi då missförstått det vi läst på nätet och att vi genast åker hem och ansöker om nytt. Men så snälla kan de naturligtvis inte vara utan det måste rapporteras och vi får väl se om farsan får någon böter om några månader.

Nu måste vi alltså förnya hans papper och jag vet inte hur lång tid det kan tänkas ta så här års tid. Jag funderade som fan igår och ångesten började komma tillbaka. Det här med att ta tungt MC-kort, något som jag en gång kände skulle bli relativt lätt, känns som det förvandlats till ett obestigligt berg. Jag vet att det kanske låter lite löjligt, men det är så det känns.

Vad jag har tänkt nu är att försöka hitta nån MC-körskola här i Solna/Sundbybergs-trakten. I vilket fall som helst behöver jag öva på de nya konbanorna osv som jag aldrig har kört, plus att det kan vara bra med "professionell" feedback och att jag kanske ändå bör köra upp med skolan för att öka mina chanser att bli godkänd. Jag hoppas att det kan gå att hinna med lappen innan året är slut. Säsongen börjar ju så sent och då är det fullt press på körskolor och uppkörning. Det borde vara lugnare såhär års.

Tack om ni har orkat läsa så här långt :)
Kom gärna med förslag, tips, stöd. Jag vill hemskt gärna höra rekommendationer om körskolor i mina trakter som är bra och har vettiga priser, om ni känner till några.

Tack!

PS. Bilderna som jag inkluderar på hojarna är alla efter att jag fixat mer eller mindre med dem. Jag har en tendens att mer eller renovera mina grejer innan jag säljer dem :) Min DR har jag faktiskt bara den tidigare ägarens bilder på.

Bifogat

• XZ550_2.JPG
    XZ550_2.JPG
    131.6 KB · Visningar: 84
  • XT125.jpg
    XT125.jpg
    114 KB · Visningar: 65
  • MBX_125_2.jpg
    MBX_125_2.jpg
    111.4 KB · Visningar: 67
Last edited:
Ibland är livet inte enkelt...
Jag gick, som 16-åring på Jarla trafikskola. Jag tror att dom fortfarande håller till ute på Bromma, och det kan ju vara en fördel om man bor i Solna/Sumpan.

Bit ihop, ge Dig inte. Det fixar sig!

Hinna med uppkörning i år är nog rätt skitsvårt dessvärre såvida du inte lyckas komma in på nån intensivkurs... Jag har haft enorma problem med
att boka körlektioner på Tule Bilskola...
Jag bokade min uppkörning för 3 veckor sen och fick den 11/10...
Uppkörning för MC slutar den 15/10...

Sen kan jag nog inte rekommendera Tule...
Eller ja, dom kan ju lära en köra hoj men att ha konbanan på Gillinge
gör att det blir en halvdagsutflykt för att få öva, sen har dom jätteroliga
pass där man pröjsar fullt pris för en körlektion men då man är två som delar
på en cykel får man bara köra halva tiden... DET tycker inte jag om...

Sen verkar det vara en generell grej bland mc lärare att vara okoncentrerade och gagga i mobilen även när dom övningskör men som sagt var..
Det verkar vara generellt för alla mc lärare och inte bara Tule..
Tycker dock att det är dålig stil då jag vill ha deras 100% koncentration på min körning och inget annat...

I övrigt så kan jag bara önska dig lycka till!

Tack för alla svar! :)

Åfan, är det så tidigt det tar slut med uppkörningar för MC. När jag körde i Gbg så hörde jag berättelser om folk som kört upp typ i närheten av julen och så.

Hösten/vintern är ju så mild numera. Det blir mörkt och ganska kallt, visst, men snö och frost brukar det ju dröja länge innan det kommer. Jaja. Frågan är om jag ska ta några lektioner i höst ändå och satsa på några till och uppkörning i vår då.

Jag körde faktiskt på Jarla trafikskola när jag tog 125a-kortet :)

Det är ju grymt länge sen, men jag tyckte att vissa av lärarna var bra medan det var speciellt någon som jag inte gillade. Kändes som han blev förbannad jämt för smågrejer och jag blev alltid nervös och körde sämre med honom.

Jag undrar hur Jarla är numera... Någon som vet? Får väl kolla upp deras priser :)

Tack igen!

Jag körde upp dagen efter sista uppkörningsdagen, min körskola hade med några andra körskolor lyckats snipa åt sig en extra dag... 2000-10-26 står det...

Kanske har du till den 25:e på dig med andra ord... Men det är nog packat med folk så innihelvete. Folk är ute i dålig tid generellt... Ta bara valet, inte en jävel som röstar innan söndagen... :) Dålig jämförelse men ändå...

på mitt kort står det att jag tog A1 28/09, av vad jag förstår så får man köra upp tills 30/09.

Men det är bara att kämpa på! Jag började med mitt A1 kort ungefär en vecka innan nu för några år sen då jag tog det. Ringde körskolan och sa som det var och att jag ville få kortet i år. Fick 4 st dubbel lektioner och sen körde jag upp 28/09 som sagt =).

men 9 år sedan.. 95 alltså. Var det inte 96 som det ändrades att man INTE fick nästa behörighet automatiskt? Alltså borde du fått Begränsat kort 97 men om det togs bort 96 så.. aja.. ren otur isf. :D
Ska orka läsa allt nu hade jag tänkt.

Ohls skrev:
2483998 på mitt kort står det att jag tog A1 28/09, av vad jag förstår så får man köra upp tills 30/09.

Men det är bara att kämpa på! Jag började med mitt A1 kort ungefär en vecka innan nu för några år sen då jag tog det. Ringde körskolan och sa som det var och att jag ville få kortet i år. Fick 4 st dubbel lektioner och sen körde jag upp 28/09 som sagt =).

Sista tiden för uppkörning beror helt och hållet på vart i landet du kör upp...
Då trådskaparen bor i sthlm så är sista dagen för uppkörning den 15/10...

Skillnaden mellan sthlm och västerås är att här finns det varken tider
på bilskolan eller för uppkörning... Men visst, det går ju att hyra en skolhoj och köra upp i annan stad.. Största problemet med just det är väl att
vi utomsocknes kan få en tuffare/inte lika förlåtande attityd under uppkörningen..
Delvis för att kontrollanten tror att vi gör det för att få en enklare uppkörning..
Tror jag..

Diztinct skrev:
2483815 ...
Tack om ni har orkat läsa så här långt :)
Kom gärna med förslag, tips, stöd. Jag vill hemskt gärna höra rekommendationer om körskolor i mina trakter som är bra och har vettiga priser, om ni känner till några.

Tack!

PS. Bilderna som jag inkluderar på hojarna är alla efter att jag fixat mer eller mindre med dem. Jag har en tendens att mer eller renovera mina grejer innan jag säljer dem :) Min DR har jag faktiskt bara den tidigare ägarens bilder på.

Tja, har också haft det lite motigt i jakten på körkortet. Mycket beror nog på mig själv iofs då jag många gånger prioriterat andra grejer än att öva på banorna, men har också haft en del problem med min 125a som jag övningskör med bl.a kopplingsvajern som inte funkade efter vinteruppehållet, bakdäcket då min handledare lyckades träffa en spik och i samband med däckbytet så uppdagades det att jag blev tvungen att skaffa nytt drivpaket. R6an däremot har funkat klockrent så det är skönt.

Om du nu varit så nära tidigare behöver du väl knappast köra så mycket mer, typ två lektioner borde väl räcka.

philsson skrev:
2484008 men 9 år sedan.. 95 alltså. Var det inte 96 som det ändrades att man INTE fick nästa behörighet automatiskt? Alltså borde du fått Begränsat kort 97 men om det togs bort 96 så.. aja.. ren otur isf. :D
Ska orka läsa allt nu hade jag tänkt.

9 år sedan var det 1997. Om ett år till har det gått 10 år, då är det 2007 :)

Såvitt jag vet har det aldrig varit så att man fått någonting "efter" A1 automatiskt. Däremot om man har A begränsad så får man ju efter ett tag A obegränsad. Men jag har ju bara A1. Så det jag behöver göra är en ny uppkörning, men inget teoriprov.

Tack för alla tips, i alla fall :)

Jag ska helt enkelt kolla priser och se när sista datum för uppkörning verkligen tycks vara här i Stockholm och isåfall se om det är värt att försöka ta flera lektioner i snabb följd och köra intensivt, liksom. Det är ju inte som att jag ska börja ifrån 0, i alla fall :)

Mr Magsnus skrev:
2484173Om du nu varit så nära tidigare behöver du väl knappast köra så mycket mer, typ två lektioner borde väl räcka.

Ja, jag hoppas det. Det är väl som sagt att lära sig de nya konbanorna och sånt. Sen behöver jag bara få upp flytet och få nerverna i schack :)

Thyg0d skrev:
2483841
Sen kan jag nog inte rekommendera Tule...
Eller ja, dom kan ju lära en köra hoj men att ha konbanan på Gillinge
gör att det blir en halvdagsutflykt för att få öva, sen har dom jätteroliga
pass där man pröjsar fullt pris för en körlektion men då man är två som delar
på en cykel får man bara köra halva tiden... DET tycker inte jag om...

bra att höra en åsikt till om tule... dom flyttade min uppkörning framåt över hela sommaren utan att fråga. till slut ringer dom i augusti och säger "nu är det brådis att få in lektioner innan uppkörningen", frågar vad jag har kvar att öva på eftersom jag redan gått 15 lektioner. Svaret lyder "du är inte godkänd i något moment". Avbokar allt och ber dom att aldrig höra av sig igen. Bokar in en privat uppkörning och tar lappen direkt...

en annan undran jag har om jarla är att man *alltid* ser läraren ute med två elever samtidigt, en på övningshoj och en bakom läraren. skulle maximalt acceptera att sitta bakpå första gången, men sen får det vara nog, man betalar ju dyr lektionstid för att få öva. ska man "studera" hur läraren gör kan dom ge mig en videokassett istället.

Fyyy fanken, verkar inte som du har flytet med dig :( Tråkigt!

Själv skrev jag teorin privat, körde nya konbanorna en kväll och lite
stadstrafik privat med brorsan en gång sen körde jag upp och klara mig
på första försöket :) 6-700 Kr för hela kalaset :)

Men sen när jag köpte min båge råkade jag ut för samma trevliga
försäkringsförening som du, som sög mig på ca 2500 kr. Inte lika saftig
summa som för dig, men man blir ändå så jävla förbannad!

Hoppas det ordnar sig och du får lappen snart!!!!

Diztinct skrev:
2484237 Ja, jag hoppas det. Det är väl som sagt att lära sig de nya konbanorna och sånt. Sen behöver jag bara få upp flytet och få nerverna i schack :)

Jag har tyvärr inga tips och ge dig, tog kortet i V-ås. Men berätta gärna hur det går.

Lycka till!

Diztinct skrev:
2484237 Ja, jag hoppas det. Det är väl som sagt att lära sig de nya konbanorna och sånt. Sen behöver jag bara få upp flytet och få nerverna i schack :)

Lusläs körkortstråden, där finns en hel del nyttiga tips b.la. på hur man ska öva på konbanan. Tänkte sticka ut ikväll och köra några timmar. Stötte förresten på mer patrull igårkväll när jag var ute och kröp med 125an; flopp lät det sen vart det rejält blött på sitsen, kylningen hade inte klarat av min krypkörning så måste väl fylla på med kylarvätska idag ikväll innan jag drar ut!

För att få ner nervositeten så kan jag ju säga att det finns nervigare och värre saker än att missa en uppkörning. Var ute och körde med min R6a häromdagen, några meter framför mig ser jag en räv springa ut och jag börjar bromsa, räven springer vidare över vägen och jag inser att jag aldrig hade lyckats bromsa ner tillräckligt om han stått kvar eller sprungit över senare. Hade kunnat bli nasty om man prickat räven.:crash :död Hade jag haft körkort då tror jag knappast jag varit så mycket gladare för det, så jag ser väl inte körkortet som lika viktigt längre!

Synd att du kommer så här sent..

annars hade jag med värme i stämman kunnat rekommendera Rörbergs MC utanför Gävle för att köra ett par intensivdagar, grym lärare och bra personlig skola med utmärkta övningsområden och bra hoj att köra på.
Tror dock att jag är bland dom sista som kan (och får) köra upp där, har uppkörning nästa vecka.

Skulle du mot förmodan inte ta lappen före vintern så ring och boka in dig dit till våren, du blir inte besviken (eller lurad som ofta är fallet här i Stockholm).

Farsan och jag skickade in ny ansökan om handledare för MC-körning idag. Jag hoppas att vi får besked om inte allt för lång tid. Någon som vet reglerna, om det går att få handledarskap igen efter att lappen varit indragen i tre månader?

Eftersom som säsongen är så j***a kort här i Sverige så får jag nog helt enkelt ställa om mina planer. Om farsan får vara handledare snart igen så får jag köra med honom så länge som man tycker att det går i höst, helt enkelt.

Sen får jag boka in tider för direkt när körskolorna öppnar i vår igen och börja på ett nytt blad. Det borde bli bäst så.

Känns lite deppigt, men så är det ju här i Sverige... Sommaren är kort...

Diztinct skrev:
2483867 Kändes som han blev förbannad jämt för smågrejer och jag blev alltid nervös och körde sämre med honom.
QUOTE]

Jag tror jag vet vem Du menar.........
Vissa människor glömmer man alldrig.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...