Hej, allihop! Jag är nyregistrerad medlem här på Sporthoj. Jag är 25 bast och har haft 125'a kort sedan ganska exakt 9 år tillbaka, då jag var 16. Här följer den långa historien om mina försök till att ta tungt MC-kort och var jag "står" idag.
På den tiden puttrade jag runt på en Yamaha XT 125 -82, som jag sålde omkring 18-årsåldern i tron om att jag självklart snart skulle ta mellankortet. Med mina starkt begränsade resurser införskaffade jag en Yamaha XZ 550 -82. Jag och farsan började övningsköra lite smått, men det visade sig ganska snart att något skumt elfel (förmodligen) gör att hojen när den blir varm slutar gå på ena cylindern.
Ungefär i samma veva började jag jobba. Det var extremt mycket övertid och pissig lön (men ett jobb som jag kände betydde mycket för mig) så jag la helt enkelt MC-kortplanerna på hyllan för ett tag. När jag slutade på det jobbet var det höst, jag var halvt utbränd och satt mest och kollade på TV och drägglade, ungefär, under några månader. Strax efter det bestämde jag mig för att jag ville plugga mer, sökte och kom in på en utbildning jag ville gå på i Göteborg och flyttade dit precis efter nyår.
Väl där nere hade jag förstås en pissig studentekonomi och livet var allmänt ganska hårt. Jag fick för mig att jag skulle försöka att ta MC-lappen igen. Det var väl ett ganska illa valt tillfälle, men jag behövde förmodligen en glädjekälla i mitt liv. Jag tänkte att om jag hade en 125'a att puttra runt på så kunde jag "övningsköra" (rosta av mig) med mig själv och komplettera det med körlektioner, så gott jag hade råd.
En polares brorsa hade en gammal Honda MBX 125 F -84 undanställd i ett förråd i Gbg. Den var i ett halvsunkigt skick, men den funkade och jag fick den ganska billigt. Samtidigt började jag då ta körlektioner. Min ekonomi var naturligtvis ansträngd till max, men körningen gick hyfsat bra och snart fick jag en uppkörning inbokad. Jag blev kuggad på den uppkörningen pga att jag missade en tättbebyggt område "EU 50-skylt" och brände vidare i 70. Jag har ingen bra ursäkt för det, men den skylten fanns inte när jag pluggade teori för lätt MC-kort 1997 och jag hade aldrig sett den under en övningskörning.
Efter det var jag hemma i Stockholm ett par veckor under sommaren. Hastigt bokade jag en ny uppkörning där och hyrde en hoj ifrån en körskola dagen innan uppkörning. Jag körde upp som privatist utanför stan där jag trodde att det kanske skulle vara enklare, men kontrollanten var nog inställd på det och verkade rätt hård och jag tror helt enkelt inte att han ville ge mig lappen. Under uppkörningen körde vi på 70-väg och tog sedan av in på en grusväg. Eftersom inga nya skyltar fanns så var den vägen också tekniskt sett 70-väg, men den var liten, kringlig och smal och jag körde en GSX 750 med landsvägsdäck. Jag tog det alltså hyfsat lugnt. Efter ett tag sa han att jag skulle vända, och det gjorde jag. Naturligtvis var det en slags kuggfråga och jag skulle ha kört vidare till en avtagsväg längre bort för att vända där, eftersom en vändning på en 70-grusväg är farligt. Så jag blev kuggad på det.
Efter det gick luften ur mig och jag var dessutom väldigt fattig. Hösten kom. I slutet av året fick jag inbetalningslappen för försäkring på min 550 hemma i Stockholm (som jag inte hade orkat ställa av osv). Jag hade ont om pengar och fick en sista påminnelse om den. Jag ringde och bad farsan betala den åt mig (är i alla fall jag säker på, men åsikterna går isär) och tänkte sen inte mer på det. Efter ett tag fick jag en lapp ifrån "Trafikförsäkringsföreningen" om att jag inte hade någon trafikförsäkring på min hoj och att jag skulle betala in en summa pengar. Jag blev förvånad och ringde farsan. Han sa ungefär att det var väl bara att betala den där och det gjorde jag. Strax efteråt flyttade jag till en annan lägenhet i Gbg. Det dröjde ett längre tag tills jag fick en ny lappen ifrån "Trafikförsäkringsföreningen". Den här gången stod det klart och tydligt att det handlade om en böter och att jag skulle fortsätta att få böter tills jag skaffa försäkring på min MC eller ställde av den. Den här gången var bötern på ca 7000 kr.
Jag fick panik, ringde runt och försökte fixa det på något sätt, men jag var helt enkelt tvungen att betala. Jag ställde omedelbart av hojen och var tvungen att sälja en del grejer (bland annat en halvgammal laptop som jag hade köpt medan jag jobbade sist) och fick låna resten av mina föräldrar. Min ekonomi blev totalt ruinerad. Totalt betalade jag väl ca 9000 spänn till denna härliga förening. Jag tycker det är skandalöst att det inte står tydligare ifrån början att det handlar om en böter som kommer att fortsätta att växa tills du åtgärdar problemet. Dessutom får inte kuverten eftersändas, så iom att jag hade flyttat fick jag flera utskick som "studsade". Det var det som gjorde att jag inte fick något på ett tag och sedan en jätteböter. Om du försöker ställa på en hoj som inte har försäkring så går det inte, men om du inte längre har försäkring på en hoj som är påställd så blir den inte avställd utan detta händer. Det är uppenbart designat för att suga pengar ur folk som inte är helt med på noterna. Jag skickade t.o.m. ett mail till Sverker på Plus om detta.
Ett tag senare hade jag praktik på plugget, det tog slut med tjejen jag haft i Gbg, jag kunde inte längre bo i lägenheten (2a hand) och jag kände att det var dags att dra hem. Jag fick praktik på ett företag i Stockholm och började jobba mig uppåt. Fick projektanställning, vidare till fast och har stigit i graderna. Nu har jag jobbat där i ca 3 år och har en trevlig position och lön, men det har tidvis under åren varit väldigt mycket jobb. Jag har inte kännt att jag haft tid/ork för att fortsätta med lappen.
Förrförra julen åkte jag ner till Malmötrakten och tjackade en Suzuki DR 800 S BIG -95, tyskimporterad. Jag behövde en större hoj för att kunna köra upp privat för obegränsat, tänkte jag, plus att min gamla 550 som jag tidigare nämnt har underliga fel som jag inte har ork att ta itu med. Jag associerar den numera bara med ångest.
I år tänkte jag att det var dags igen. Det blev vår och jag förnyade mitt körkortstillstånd (och varför i helvete ska man behöva ett sånt när jag redan har ett körkort??). Strax därefter kör farsan lite för fort med sin Guzzi vid Stadsgården, Slussen i Stockholm. Det är flera körfält i båda riktningar där och 50-skyltat. Inte en jävel kör dock 50, och gör man det blir man en trafikfara. Snuten står denna dag där (typ första MC-dagen på säsongen) och plockar lätta fortkörarbyten varpå farsan blir av med lappen i tre månader. Mina planer på att övningsköra gick således i stöpet. Vi läste nånstans på nätet (VV?) att man kan bli övningskörningshandledare om man inte varit av med lappen i mer än ett år, eller något sådant. Vi tolkade detta som att det bara var att tuta och köra när han väl fått tillbaka lappen.
Igår var vi så ute för första gången och övningskörde, långt ut mot Grisslinge på Värmdö (mina föräldrar bor på Ingarö). När vi varit nere vid bryggan och vänt och är på väg tillbaka så står snuten och letar rattfyllerister. De kollar upp farsan och det visar sig att hans övningskörningshandledarjox blivit indraget iom att han blivit av med lappen. Vi förklarar snällt att vi då missförstått det vi läst på nätet och att vi genast åker hem och ansöker om nytt. Men så snälla kan de naturligtvis inte vara utan det måste rapporteras och vi får väl se om farsan får någon böter om några månader.
Nu måste vi alltså förnya hans papper och jag vet inte hur lång tid det kan tänkas ta så här års tid. Jag funderade som fan igår och ångesten började komma tillbaka. Det här med att ta tungt MC-kort, något som jag en gång kände skulle bli relativt lätt, känns som det förvandlats till ett obestigligt berg. Jag vet att det kanske låter lite löjligt, men det är så det känns.
Vad jag har tänkt nu är att försöka hitta nån MC-körskola här i Solna/Sundbybergs-trakten. I vilket fall som helst behöver jag öva på de nya konbanorna osv som jag aldrig har kört, plus att det kan vara bra med "professionell" feedback och att jag kanske ändå bör köra upp med skolan för att öka mina chanser att bli godkänd. Jag hoppas att det kan gå att hinna med lappen innan året är slut. Säsongen börjar ju så sent och då är det fullt press på körskolor och uppkörning. Det borde vara lugnare såhär års.
Tack om ni har orkat läsa så här långt
Kom gärna med förslag, tips, stöd. Jag vill hemskt gärna höra rekommendationer om körskolor i mina trakter som är bra och har vettiga priser, om ni känner till några.
Tack!
PS. Bilderna som jag inkluderar på hojarna är alla efter att jag fixat mer eller mindre med dem. Jag har en tendens att mer eller renovera mina grejer innan jag säljer dem
Min DR har jag faktiskt bara den tidigare ägarens bilder på.
På den tiden puttrade jag runt på en Yamaha XT 125 -82, som jag sålde omkring 18-årsåldern i tron om att jag självklart snart skulle ta mellankortet. Med mina starkt begränsade resurser införskaffade jag en Yamaha XZ 550 -82. Jag och farsan började övningsköra lite smått, men det visade sig ganska snart att något skumt elfel (förmodligen) gör att hojen när den blir varm slutar gå på ena cylindern.
Ungefär i samma veva började jag jobba. Det var extremt mycket övertid och pissig lön (men ett jobb som jag kände betydde mycket för mig) så jag la helt enkelt MC-kortplanerna på hyllan för ett tag. När jag slutade på det jobbet var det höst, jag var halvt utbränd och satt mest och kollade på TV och drägglade, ungefär, under några månader. Strax efter det bestämde jag mig för att jag ville plugga mer, sökte och kom in på en utbildning jag ville gå på i Göteborg och flyttade dit precis efter nyår.
Väl där nere hade jag förstås en pissig studentekonomi och livet var allmänt ganska hårt. Jag fick för mig att jag skulle försöka att ta MC-lappen igen. Det var väl ett ganska illa valt tillfälle, men jag behövde förmodligen en glädjekälla i mitt liv. Jag tänkte att om jag hade en 125'a att puttra runt på så kunde jag "övningsköra" (rosta av mig) med mig själv och komplettera det med körlektioner, så gott jag hade råd.
En polares brorsa hade en gammal Honda MBX 125 F -84 undanställd i ett förråd i Gbg. Den var i ett halvsunkigt skick, men den funkade och jag fick den ganska billigt. Samtidigt började jag då ta körlektioner. Min ekonomi var naturligtvis ansträngd till max, men körningen gick hyfsat bra och snart fick jag en uppkörning inbokad. Jag blev kuggad på den uppkörningen pga att jag missade en tättbebyggt område "EU 50-skylt" och brände vidare i 70. Jag har ingen bra ursäkt för det, men den skylten fanns inte när jag pluggade teori för lätt MC-kort 1997 och jag hade aldrig sett den under en övningskörning.
Efter det var jag hemma i Stockholm ett par veckor under sommaren. Hastigt bokade jag en ny uppkörning där och hyrde en hoj ifrån en körskola dagen innan uppkörning. Jag körde upp som privatist utanför stan där jag trodde att det kanske skulle vara enklare, men kontrollanten var nog inställd på det och verkade rätt hård och jag tror helt enkelt inte att han ville ge mig lappen. Under uppkörningen körde vi på 70-väg och tog sedan av in på en grusväg. Eftersom inga nya skyltar fanns så var den vägen också tekniskt sett 70-väg, men den var liten, kringlig och smal och jag körde en GSX 750 med landsvägsdäck. Jag tog det alltså hyfsat lugnt. Efter ett tag sa han att jag skulle vända, och det gjorde jag. Naturligtvis var det en slags kuggfråga och jag skulle ha kört vidare till en avtagsväg längre bort för att vända där, eftersom en vändning på en 70-grusväg är farligt. Så jag blev kuggad på det.
Efter det gick luften ur mig och jag var dessutom väldigt fattig. Hösten kom. I slutet av året fick jag inbetalningslappen för försäkring på min 550 hemma i Stockholm (som jag inte hade orkat ställa av osv). Jag hade ont om pengar och fick en sista påminnelse om den. Jag ringde och bad farsan betala den åt mig (är i alla fall jag säker på, men åsikterna går isär) och tänkte sen inte mer på det. Efter ett tag fick jag en lapp ifrån "Trafikförsäkringsföreningen" om att jag inte hade någon trafikförsäkring på min hoj och att jag skulle betala in en summa pengar. Jag blev förvånad och ringde farsan. Han sa ungefär att det var väl bara att betala den där och det gjorde jag. Strax efteråt flyttade jag till en annan lägenhet i Gbg. Det dröjde ett längre tag tills jag fick en ny lappen ifrån "Trafikförsäkringsföreningen". Den här gången stod det klart och tydligt att det handlade om en böter och att jag skulle fortsätta att få böter tills jag skaffa försäkring på min MC eller ställde av den. Den här gången var bötern på ca 7000 kr.
Jag fick panik, ringde runt och försökte fixa det på något sätt, men jag var helt enkelt tvungen att betala. Jag ställde omedelbart av hojen och var tvungen att sälja en del grejer (bland annat en halvgammal laptop som jag hade köpt medan jag jobbade sist) och fick låna resten av mina föräldrar. Min ekonomi blev totalt ruinerad. Totalt betalade jag väl ca 9000 spänn till denna härliga förening. Jag tycker det är skandalöst att det inte står tydligare ifrån början att det handlar om en böter som kommer att fortsätta att växa tills du åtgärdar problemet. Dessutom får inte kuverten eftersändas, så iom att jag hade flyttat fick jag flera utskick som "studsade". Det var det som gjorde att jag inte fick något på ett tag och sedan en jätteböter. Om du försöker ställa på en hoj som inte har försäkring så går det inte, men om du inte längre har försäkring på en hoj som är påställd så blir den inte avställd utan detta händer. Det är uppenbart designat för att suga pengar ur folk som inte är helt med på noterna. Jag skickade t.o.m. ett mail till Sverker på Plus om detta.
Ett tag senare hade jag praktik på plugget, det tog slut med tjejen jag haft i Gbg, jag kunde inte längre bo i lägenheten (2a hand) och jag kände att det var dags att dra hem. Jag fick praktik på ett företag i Stockholm och började jobba mig uppåt. Fick projektanställning, vidare till fast och har stigit i graderna. Nu har jag jobbat där i ca 3 år och har en trevlig position och lön, men det har tidvis under åren varit väldigt mycket jobb. Jag har inte kännt att jag haft tid/ork för att fortsätta med lappen.
Förrförra julen åkte jag ner till Malmötrakten och tjackade en Suzuki DR 800 S BIG -95, tyskimporterad. Jag behövde en större hoj för att kunna köra upp privat för obegränsat, tänkte jag, plus att min gamla 550 som jag tidigare nämnt har underliga fel som jag inte har ork att ta itu med. Jag associerar den numera bara med ångest.
I år tänkte jag att det var dags igen. Det blev vår och jag förnyade mitt körkortstillstånd (och varför i helvete ska man behöva ett sånt när jag redan har ett körkort??). Strax därefter kör farsan lite för fort med sin Guzzi vid Stadsgården, Slussen i Stockholm. Det är flera körfält i båda riktningar där och 50-skyltat. Inte en jävel kör dock 50, och gör man det blir man en trafikfara. Snuten står denna dag där (typ första MC-dagen på säsongen) och plockar lätta fortkörarbyten varpå farsan blir av med lappen i tre månader. Mina planer på att övningsköra gick således i stöpet. Vi läste nånstans på nätet (VV?) att man kan bli övningskörningshandledare om man inte varit av med lappen i mer än ett år, eller något sådant. Vi tolkade detta som att det bara var att tuta och köra när han väl fått tillbaka lappen.
Igår var vi så ute för första gången och övningskörde, långt ut mot Grisslinge på Värmdö (mina föräldrar bor på Ingarö). När vi varit nere vid bryggan och vänt och är på väg tillbaka så står snuten och letar rattfyllerister. De kollar upp farsan och det visar sig att hans övningskörningshandledarjox blivit indraget iom att han blivit av med lappen. Vi förklarar snällt att vi då missförstått det vi läst på nätet och att vi genast åker hem och ansöker om nytt. Men så snälla kan de naturligtvis inte vara utan det måste rapporteras och vi får väl se om farsan får någon böter om några månader.
Nu måste vi alltså förnya hans papper och jag vet inte hur lång tid det kan tänkas ta så här års tid. Jag funderade som fan igår och ångesten började komma tillbaka. Det här med att ta tungt MC-kort, något som jag en gång kände skulle bli relativt lätt, känns som det förvandlats till ett obestigligt berg. Jag vet att det kanske låter lite löjligt, men det är så det känns.
Vad jag har tänkt nu är att försöka hitta nån MC-körskola här i Solna/Sundbybergs-trakten. I vilket fall som helst behöver jag öva på de nya konbanorna osv som jag aldrig har kört, plus att det kan vara bra med "professionell" feedback och att jag kanske ändå bör köra upp med skolan för att öka mina chanser att bli godkänd. Jag hoppas att det kan gå att hinna med lappen innan året är slut. Säsongen börjar ju så sent och då är det fullt press på körskolor och uppkörning. Det borde vara lugnare såhär års.
Tack om ni har orkat läsa så här långt

Kom gärna med förslag, tips, stöd. Jag vill hemskt gärna höra rekommendationer om körskolor i mina trakter som är bra och har vettiga priser, om ni känner till några.
Tack!
PS. Bilderna som jag inkluderar på hojarna är alla efter att jag fixat mer eller mindre med dem. Jag har en tendens att mer eller renovera mina grejer innan jag säljer dem

Bifogat
Last edited: