Lämplig övningskörningshoj

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Linghem
Hoj
2018 Honda SH300i, 2009 Yamaha XV1900
Hej!

Jag håller på med operation övertalning för att försöka få min flickvän att ta A-kort, men nu är problemet att hon vägrar övningsköra på min VF1000F, hon tycker 270 kg är för stort... Jag undrar om någon har några bra ideer på en mer lämplig hoj? Den skall funka för en tjej 1.68 lång och nybörjare, samtidigt vill jag helst själv kunna ha lite kul med den... Gärna ordentligt vrid och inte alltför trött. Pris runt 25-30'
 
Min Honda Monkey är perfekt för ändamålet!
Lätt, väger under 70kg.
Snabb, gör över 80km/h med större förgasare.
Billig, du kommer att hitta en för under 10 000:-!!! :tuttar
 
Honda Monkey skrev:
Min Honda Monkey är perfekt för ändamålet!
Lätt, väger under 70kg.
Snabb, gör över 80km/h med större förgasare.
Billig, du kommer att hitta en för under 10 000:-!!! :tuttar


Du tror inte att jag blir lite besviken på vridet jämfört med VF'en? Men vad f-n det är ju en Honda.... :Bugar
 
zopilote skrev:
Du tror inte att jag blir lite besviken på vridet jämfört med VF'en? Men vad f-n det är ju en Honda.... :Bugar

Nej för fan!
Det är inget fel på vridet, du kommer att få tårar i ögonen när du drar på, och det med visiret nerfällt! :rock
 
nån gammal gsx, cb650 etc etc, Ska hon köra upp på den så måste den ha mer än 700 cc kan va bra o ha i åtanke!

/ Hannes
 
Har samma dilemma som dig,
köpte en GSX750 -81 till damen, inte speciellt dyr och känns stabil!

/F
 
ER-5, GS 500, GPZ 500 S...

Det är faktiskt mer skoj med såna hojar än vad folk tror! Min flickvän har en ER-5, jag själv började på en SR 500 och hade busskoj på den. Det gäller bara att ta sig ifrån motorvägen och in i skogen på småvägarna sen har du och/eller din flickvän skitkul!
 
Pilsner skrev:
ER-5, GS 500, GPZ 500 S...

Det är faktiskt mer skoj med såna hojar än vad folk tror! Min flickvän har en ER-5, jag själv började på en SR 500 och hade busskoj på den. Det gäller bara att ta sig ifrån motorvägen och in i skogen på småvägarna sen har du och/eller din flickvän skitkul!

Som sagt, det gäller bara att ta sig in skogen och av hojen så kan man ha skitkul men dessa hojar :D :rolleyes: :hihi

/Felix

Seriöst, välj en som det går att köra upp på också, och men någorlunda upprätt körställning.
 
zopilote skrev:
Hej!

Jag håller på med operation övertalning för att försöka få min flickvän att ta A-kort, men nu är problemet att hon vägrar övningsköra på min VF1000F, hon tycker 270 kg är för stort... Jag undrar om någon har några bra ideer på en mer lämplig hoj? Den skall funka för en tjej 1.68 lång och nybörjare, samtidigt vill jag helst själv kunna ha lite kul med den... Gärna ordentligt vrid och inte alltför trött. Pris runt 25-30'

äh glöm det, givetvis ska du ha en bi-turbo hayabusa ;) hehe

nä men, själv körde man en honda CB 750... skulle aldrig sätta mig på skiten igen men den duger att öva med, antagligen enda hojen man blir glad över att klota...=P
 
zopilote skrev:
Hej!

Jag håller på med operation övertalning för att försöka få min flickvän att ta A-kort, men nu är problemet att hon vägrar övningsköra på min VF1000F, hon tycker 270 kg är för stort... Jag undrar om någon har några bra ideer på en mer lämplig hoj? Den skall funka för en tjej 1.68 lång och nybörjare, samtidigt vill jag helst själv kunna ha lite kul med den... Gärna ordentligt vrid och inte alltför trött. Pris runt 25-30'


En kawa er 5 , helt givet! Sån började jag på och min man tyckte den var riktigt kul att köra trots dess 50 hk. Den är som att köra en snäll moppe, men ändå riktigt bra drag!
Perfekt tjejhoj, man känner sig säker när man når ner ordentligt med båda fötterna när man är nybörjare. Prisklass 20-30000.
Eller en Suzuki 750 GSX
 
CB 500, GS500, SV650, GPZ500 är ju bra val.

Eller varför inte en SZR....77cm sadelhöjd, billig i drift och försäkring samt ruskigt stabilt chassi :fakta

Dessutom är min eventuellt till salu :banana
 
HanneZ skrev:
nån gammal gsx, cb650 etc etc, Ska hon köra upp på den så måste den ha mer än 700 cc kan va bra o ha i åtanke!

/ Hannes

Det beror väl på hur gammal hon är... fast om hon är tillräckligt gammal för att köra en vf1000 så har du helt rätt :tummenupp

Ett tips på val av hoj kan ju vara att övningsköra på en körskola och sen lägga slantarna på en hoj som hon vill ha när hon har kortet... det är ju inte så j-a kul att sitta med en cb650 sen om man vill åka räser.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top