Haglind skrev:
2538944 Eftersom du genom betalar för tjänsten att bli serverad så ja! Och nej, för jag vet att det finns snåla snillen här, ni kan inte gå in i köket och berätta vad ni vill ha och sen hämta maten när den är klar. Och nej ni får inte hälla upp ölen själva för att slippa dricksa.
Nej, alla slipper dricksa, om dom inte vill, man behöver inte hämta maten själv för det.
Dricks är bara en extra fin gest mot personalen, om personalen har varit extra fina mot mig.
Till exempel ändrat en rätt i menyn enkom åt mig (bytt ut pommes mot klyftpotatis, persiljesmöret mot bearnese, eller på annat sätt haft besvär för min skull), gett mig någonting utöver vad som ska ingå för den summa som står i prislistan.
Det "någonting" _kan_ vara bemötandet, men ofta är det bemötandet som avgör att dom INTE får dricks istället.
Sist jag var ute och åt så beställde nästan alla mina vänner en maträtt med klyftpotatis, den maträtten jag valde skulle vara med pommes, jag ville heldre ha klyftpotatis, men det var totalt omöjligt att genomföra.
(jävla oskick att servera flottyrkokt potatismos till god mat förövrigt, jag äter gärna pommes på max eller frasses, men inte när en tallrik föda kostar tvåhundra)
Jag såg inte problemet, men tydligen var det helt oöverstigligt för personalen, så det slutade med att vi satt vid bordet och skyfflade käk mellan tallrikarna eftersom en annan snubbe vid bordet heldre ville ha pommes...
Det såg inte bra ut, det hade dom gott kunnat göra ute i köket åt oss, det hade dom kunnat få dricks för, nu fick dom betalt enligt prislistan istället.