Lämnar ni dricks när ni är ute och äter???

Lämnar ni dricks när ni är ute och äter? OBS ej Snabbmat!!!

• Antal röstningar
    0
Om jag köper något, som exempelvis kostar 99:- brukar jag betala med en hundralapp, och ge kassörskan/servitören/whatever en klapp på axeln och säga "behåll växeln".

Makes me feel like a big man.

supergirl skrev:
2539358 Dricksen går till servitriserna ju och inte till kocken.
supergirl skrev:
Jag vill helst se att den dricks jag ger går till enbart till de som servat mig.

Så kocken ska inte ha dricks, trots att han lagat maten som förhoppningsvis varit en starkt bidragande orsak till dels din restaurangupplevelse och dessutom underlättar han servisens jobb om han håller gästerna nöjda? Låter lite taskigt faktiskt.

sEiKo skrev:
2538662 Dricksen är väl i sverige redan med i priset man betalar för käket?
Som en slags provision eller ackordlön?
Nej, jobbar man på krogen har man timlön. Dricksen är en bonus som man får om man gett god service, serverat bra mat osv.

sEiKo skrev:
2538674 Handel ligger väl ganska bra(illa) till när det gäller dålig pröjs också väl?
Ja, deras löner är inget vidare. Rätt bra OB dock.

Orca69 skrev:
2538766 Bara för diskussionens skull, om alla servitörer tjänade 50k i månaden, skulle ni fortfarande känna att ni borde ge dricks?
Ja, om jag var nöjd med servicen och maten. Hade man 50k som servitör skulle jag nog fan kunna tänka mig att bli en dessutom :)

supergirl skrev:
2539358 Dricksen går till servitriserna ju och inte till kocken.
På de allra flesta ställen delas dricksen mellan kök och servis i dagens läge.

mb skrev:
2538678 Fråga newstead :D
Eller så kommer du med nån form av belägg för dina påståenden. Typ lite empiri bakom teorin, doktoranden ;)

Last edited:
mb skrev:
2536124 I många andra länder är restaurangpersonalens löner lägre och de är beroende av dricks för en dräglig tillvaro. Så är det inte i Sverige. Ur det perspektivet är det inte helt fel att säga att dricksen redan är inräknad i notan.

Lönerna är bättre i Sverige - ja, men dricksen är inte inlkuderat i noten. Det togs bort 1993 :fakta

Men jag fattar vad du menar. :)

newstead skrev:
2540446Eller så kommer du med nån form av belägg för dina påståenden.
Huwa, sitta och leta upp löne- och dricksstatistik för olika länder? Nä, jag hänvisar till ovanstående inlägg. Tycker att vi har rett ut det mesta;

Dricks som sådan inkluderas inte i svenska krognotor. På många andra håll i världen så måste man lägga drickspengar för att restaurangpersonalen ska få en dräglig lön.

I vissa länder är dricks snudd på obligatoriskt, medan det i Sverige är något som ges t.ex. när mat och service är utöver det normala eller när man käkar på lite "finare" hak.

Last edited:
mb skrev:
2542754 Huwa, sitta och leta upp löne- och dricksstatistik för olika länder? Nä, jag hänvisar till ovanstående inlägg. Tycker att vi har rett ut det mesta;

Dricks som sådan inkluderas inte i svenska krognotor. På många andra håll i världen så måste man lägga drickspengar för att restaurangpersonalen ska få en dräglig lön.

I vissa länder är dricks snudd på obligatoriskt, medan det i Sverige är något som ges t.ex. när mat och service är utöver det normala eller när man käkar på lite "finare" hak.
Lönestatistik skulle väl knappast vara nån form av belägg för ditt påstående om att dricksen ingår i notan i Sverige?
Dessutom gick du just ifrån ditt ursprungliga påstående.

Jag ger alltid dricks, oftast blir det avrundningar Kostade det tex 610 kr ger jag 650. Jämt och bra :)

Drixar nästan alltid , om inte servisen varit riktigt dålig.

Bra drix brukar ge bättre servis vid nästa besök, dålig/ingen alls kan ge motsatt effekt, särskillt av en krävande gäst.

Att tippa bartendern hårt i början på kvällen är ett säkert sätt o få snabb service då det senare på kvällen blir kö.

supergirl skrev:
2539358 Jag vill helst se att den dricks jag ger går till enbart till de som servat mig.

:va

Som kock lär jag ju protestera samtidigt som jag funderar, ger du verkligen dricks om du tycker att maten var så himla dålig?

Själv ger jag dricks när jag har haft en trevlig stund på restaurangen.
Det är det som räknas för mig.

På alla ställen som jag har jobbat så har personalen fått dela dricksen lite som man har velat. Serveringspersonalen tar det de tycker att de förtjänar. Får de mycket beröm för maten så delas pengarna med kocken.

supergirl skrev:
2539358 Jag lämnar dricks när jag fått bra service, även om maten inte varit super. Dricksen går till servitriserna ju och inte till kocken.

Det gör inte jag, med anledningen att det är det enda påtryckningsmedel jag har för att få dom att bättra sig, alternativt enbart visa mitt missnöje. Tanken är då alltså att man självklart förklarar vad som var en besvikelse och att öl-brickan sen får gå ut i köket och förklara för kocken att hon förlorar pengar pga att han är usel.

Vad tjänar en servitris/servitör i Sverige idag, före dricks? Och hur mycket betalar man i moms när man är ute och käkar? :confused:

Haglind skrev:
2538944 Eftersom du genom betalar för tjänsten att bli serverad så ja! Och nej, för jag vet att det finns snåla snillen här, ni kan inte gå in i köket och berätta vad ni vill ha och sen hämta maten när den är klar. Och nej ni får inte hälla upp ölen själva för att slippa dricksa.

Nej, alla slipper dricksa, om dom inte vill, man behöver inte hämta maten själv för det.
Dricks är bara en extra fin gest mot personalen, om personalen har varit extra fina mot mig.
Till exempel ändrat en rätt i menyn enkom åt mig (bytt ut pommes mot klyftpotatis, persiljesmöret mot bearnese, eller på annat sätt haft besvär för min skull), gett mig någonting utöver vad som ska ingå för den summa som står i prislistan.
Det "någonting" _kan_ vara bemötandet, men ofta är det bemötandet som avgör att dom INTE får dricks istället.

Sist jag var ute och åt så beställde nästan alla mina vänner en maträtt med klyftpotatis, den maträtten jag valde skulle vara med pommes, jag ville heldre ha klyftpotatis, men det var totalt omöjligt att genomföra.
(jävla oskick att servera flottyrkokt potatismos till god mat förövrigt, jag äter gärna pommes på max eller frasses, men inte när en tallrik föda kostar tvåhundra)

Jag såg inte problemet, men tydligen var det helt oöverstigligt för personalen, så det slutade med att vi satt vid bordet och skyfflade käk mellan tallrikarna eftersom en annan snubbe vid bordet heldre ville ha pommes...
Det såg inte bra ut, det hade dom gott kunnat göra ute i köket åt oss, det hade dom kunnat få dricks för, nu fick dom betalt enligt prislistan istället.

Lugn skrev:
2543075 Vad tjänar en servitris/servitör i Sverige idag, före dricks?
Dett fanns på www.lo.se/ung men som man kan se så är det ett gammalt avtal. Är det dessutom någon som har gymnasieutbildning eller liknande och minst sex års yrkeserfarenhet så ligger det en bit ovanför detta.
[Avtalsområde: (SHR) Sveriges hotell- och restaurangföretagare
Gäller till och med: 2005-04-30
Timmar/månad: 173
Semesterersättning: 12,72 procent

Under 17 år: 55:95 kronor i timmen
17 år: 63:75 kronor i timmen
18 år: 67:65 kronor i timmen
19 år: 75:45 kronor i timmen
20 år: 80:65 kronor i timmen

OB-ersättning
Måndag-fredag kl 20.00-01.00 samt lördag, midsommar, jul- och nyårsafton 16.00-01.00 och söndag och helgdag 06.00-01.00: 15 kronor i timmen.
01.00-06.00 gäller natt-OB: 28 kronor i timmen.
Inga extremt dåliga löner förutom att det är ett slitsamt jobb och den kanske något låga OB-ersättningen.

KalleNorton skrev:
Om jag köper något, som exempelvis kostar 99:- brukar jag betala med en hundralapp, och ge kassörskan/servitören/whatever en klapp på axeln och säga "behåll växeln".
Och varför tror du att en öl kostar t.ex. 46kr på krogen när de lika gärna hade kunnat ta 45 eller 50 för den? Jo, för att det knappt är någon som vill ha fyra enkronor som skramlar i plånboken. :tummenupp
Själv så är jag dock så elak i det läget att jag sparar ihop tillräckligt många enkronor tills jag kan köpa en ny öl för dem. Då står man där full som ett ägg vid bardisken och räknar enkronor. :tungan

Dricks kan jag ge en trevlig servitris eller servitör som gett bra service vid bordet och om jag är på bra humör.

Esquire skrev:
2543095
Och varför tror du att en öl kostar t.ex. 46kr på krogen när de lika gärna hade kunnat ta 45 eller 50 för den? Jo, för att det knappt är någon som vill ha fyra enkronor som skramlar i plånboken. :tummenupp
Själv så är jag dock så elak i det läget att jag sparar ihop tillräckligt många enkronor tills jag kan köpa en ny öl för dem. Då står man där full som ett ägg vid bardisken och räknar enkronor. :tungan
Blir ganska många öl för dig om du endast betalar med växeln du fått tillbaka. 4kr * 12 = 48kr = räcker till en öl om de kostar 46kr/st... Hilfe!
:yoparty

(SH, där vi tänker på, och utreder meningslösa saker)

newstead skrev:
2543014 Lönestatistik skulle väl knappast vara nån form av belägg för ditt påstående om att dricksen ingår i notan i Sverige?
Dessutom gick du just ifrån ditt ursprungliga påstående.
Va? Jag har verkligen inte en susning om vad du snackar om. Läs gärna om mina textrader.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla