Lämnar ni dricks när ni är ute och äter???

Lämnar ni dricks när ni är ute och äter? OBS ej Snabbmat!!!

• Antal röstningar
    0
Samma tema, annan fråga:
Hur många tror att någon servispersonal någonsin tagit upp sin dricks i deklarationen?

UrbanTiger skrev:
2536379 Ta mej tusan, servispersonal, så heter det faktiskt :fakta

Man kan ju kanske tänka sig att det heter serveringspersonal men de heter faktiskt servispersonal.

Nä, eller så är jag facktermsskadad efter att ha stått i för många restaurangkök och hängt genom åren. Kockarna säger i alla fall "servisen", samma fonetik som i servis som ett jeng talrickar.

Markus skrev:
2536306 Samma tema, annan fråga:
Hur många tror att någon servispersonal någonsin tagit upp sin dricks i deklarationen?

Jag har absolut inga belägg för detta men borde inte dricks vara skattefritt iom att vi inte har någon gåvoskatt i detta underbara land?

Haglind skrev:
2536421 Jag har absolut inga belägg för detta men borde inte dricks vara skattefritt iom att vi inte har någon gåvoskatt i detta underbara land?

Bra fråga, å andra sidan kan jag ju då be min chef om min bruttolön som gåva så slipper han arbetsgivaravgifter och jag slipper inkomstskatt, tro det spricker men osäker på var i kedjan.

Absolut inte om kortet betalar.
Men om kostar x80 så kan man väl lämna tjugan, om det betalas vid bordet.

jag brukar lagga 8-12 % beroende pa service o total slutnota.

Ar det riktigt sura manniskor som serverar gar jag o pissar pa toalettringen o slanger till dem en krona for besvaret.

newstead skrev:
2534765För att?
Jag syftade på att jag, och väldigt många dagarbetande på heltid tjänar betydligt sämre än denne dito servitör.
Men med bara fyra timmar om dagen eller en helg ibland blir det ju skillnad.

Orca69 skrev:
2537661 Jag syftade på att jag, och väldigt många dagarbetande på heltid tjänar betydligt sämre än denne dito servitör.
Men med bara fyra timmar om dagen eller en helg ibland blir det ju skillnad.
Så då borde du få dricks för att du blir servad menar du? :tummenupp

Man kan ju tillägga att man inte får nån hundring i timmen om man inte har utbildning och minst fem års erfarenhet heller. Själv så hade jag 63:- i timmen när jag började jobba som kock. Visst finns det väl yrken där man tjänar sämre men de är inte så många. OB-tillägget är ju just ett tillägg för obekväm arbetstid dessutom och det finns det INGEN annan bransch som har så dåligt som hotell och restaurang.

sirSmokealot skrev:
2535582 dricks ingår inte i notan. det har det inte gjort sen 1993 i Sverige. :fakta:)

Aja det "förväntas" ändå inte på samma sätt i sverige som på andra ställen vilket gör att man gör dricks för att man vill inte för att man känner sig tvingad..

Vi var ute och käkade ett gäng polare med delad nota. Alla betalade sin del och en hel del dricks som vi la på ett fat mitt på bordet. Sen när den sista av oss skulle betala hade han inga kontanter. Han tog det som låg på bordet och betalade med kortet istället. :D Surt för servitrisen. :huvet Snålfan var ju riktigt full så han blev förlåten av oss

WestW skrev:
2538576 Vi var ute och käkade ett gäng polare med delad nota. Alla betalade sin del och en hel del dricks som vi la på ett fat mitt på bordet. Sen när den sista av oss skulle betala hade han inga kontanter. Han tog det som låg på bordet och betalade med kortet istället. :D Surt för servitrisen. :huvet Snålfan var ju riktigt full så han blev förlåten av oss

Det gick inte att dricka med hans kort då?

Dricksen är väl i sverige redan med i priset man betalar för käket?
Som en slags provision eller ackordlön?

WestW skrev:
2538576 Vi var ute och käkade ett gäng polare med delad nota. Alla betalade sin del och en hel del dricks som vi la på ett fat mitt på bordet. Sen när den sista av oss skulle betala hade han inga kontanter. Han tog det som låg på bordet och betalade med kortet istället. :D Surt för servitrisen. :huvet Snålfan var ju riktigt full så han blev förlåten av oss

Mmmm... En gång var vi ett gäng på fem pers som käkade. När det var dags att pröjsa så slängde alla in sin del av notan + dricks på bordet. När fyra hade betalat så tar den femte upp kvittot, tittar på slutsumman, räknar pengarna på bordet, och drar den ultimata slutsatsen "då fattas det ju bara 40 pix" och slänger in 40:- på bordet..... (använde alltså andras dricks för att betala sitt besök)

Jag skämdes till den milda grad att jag plockade upp en hundring till och lade i högen. Tror inte snubbe fem, ännu har fattat hur man beter sig.:mad:

Klart man dricksar på restaurang! Även på ölhak så brukar jag sticka in några tjugor med kortslippen efter avslutat ölande.

newstead skrev:
2538258 Så då borde du få dricks för att du blir servad menar du? :tummenupp

Man kan ju tillägga att man inte får nån hundring i timmen om man inte har utbildning och minst fem års erfarenhet heller. Själv så hade jag 63:- i timmen när jag började jobba som kock. Visst finns det väl yrken där man tjänar sämre men de är inte så många. OB-tillägget är ju just ett tillägg för obekväm arbetstid dessutom och det finns det INGEN annan bransch som har så dåligt som hotell och restaurang.
Handel ligger väl ganska bra(illa) till när det gäller dålig pröjs också väl?

newstead skrev:
2538258 Så då borde du få dricks för att du blir servad menar du? :tummenupp

Hehe nä, det var mer symboliskt menat. Kan bli lite konstigt om den man ska ge bort pengar till i grunden redan har det bättre ställt än den som ger pengarna.
Bara för diskussionens skull, om alla servitörer tjänade 50k i månaden, skulle ni fortfarande känna att ni borde ge dricks?

I övrigt anser jag att dricks är lämpat till alla yrkeskårer om arbetsinsatsen går utanför arbetskravet. Däremot ser jag det inte som kutym att ge dricks.

Eftersom du genom betalar för tjänsten att bli serverad så ja! Och nej, för jag vet att det finns snåla snillen här, ni kan inte gå in i köket och berätta vad ni vill ha och sen hämta maten när den är klar. Och nej ni får inte hälla upp ölen själva för att slippa dricksa.

Och det finns med säkerhet en hel del krogägare som tjänar 50k/månaden som sliter som ett djur i sevisen eller köket. Och dessa dricksar jag lika gärna som vilken annan som helst.

Jag lämnar dricks när jag fått bra service, även om maten inte varit super. Dricksen går till servitriserna ju och inte till kocken. Något jag inte gillar är att på måmnga restauranger samlar de ihop all dricks och delar sedan lka mellan servieringspersonalen. Jag vill helst se att den dricks jag ger går till enbart till de som servat mig.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!