Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det gör nog allaMarkus skrev:2536306Samma tema, annan fråga:
Hur många tror att någon servispersonal någonsin tagit upp sin dricks i deklarationen?
UrbanTiger skrev:2536379Ta mej tusan, servispersonal, så heter det faktiskt
Man kan ju kanske tänka sig att det heter serveringspersonal men de heter faktiskt servispersonal.
Markus skrev:2536306Samma tema, annan fråga:
Hur många tror att någon servispersonal någonsin tagit upp sin dricks i deklarationen?
Haglind skrev:2536421Jag har absolut inga belägg för detta men borde inte dricks vara skattefritt iom att vi inte har någon gåvoskatt i detta underbara land?
Jag syftade på att jag, och väldigt många dagarbetande på heltid tjänar betydligt sämre än denne dito servitör.newstead skrev:2534765För att?
Så då borde du få dricks för att du blir servad menar du?Orca69 skrev:2537661Jag syftade på att jag, och väldigt många dagarbetande på heltid tjänar betydligt sämre än denne dito servitör.
Men med bara fyra timmar om dagen eller en helg ibland blir det ju skillnad.
sirSmokealot skrev:2535582dricks ingår inte i notan. det har det inte gjort sen 1993 i Sverige.![]()
WestW skrev:2538576Vi var ute och käkade ett gäng polare med delad nota. Alla betalade sin del och en hel del dricks som vi la på ett fat mitt på bordet. Sen när den sista av oss skulle betala hade han inga kontanter. Han tog det som låg på bordet och betalade med kortet istället.Surt för servitrisen.
Snålfan var ju riktigt full så han blev förlåten av oss
WestW skrev:2538576Vi var ute och käkade ett gäng polare med delad nota. Alla betalade sin del och en hel del dricks som vi la på ett fat mitt på bordet. Sen när den sista av oss skulle betala hade han inga kontanter. Han tog det som låg på bordet och betalade med kortet istället.Surt för servitrisen.
Snålfan var ju riktigt full så han blev förlåten av oss
Handel ligger väl ganska bra(illa) till när det gäller dålig pröjs också väl?newstead skrev:2538258Så då borde du få dricks för att du blir servad menar du?![]()
Man kan ju tillägga att man inte får nån hundring i timmen om man inte har utbildning och minst fem års erfarenhet heller. Själv så hade jag 63:- i timmen när jag började jobba som kock. Visst finns det väl yrken där man tjänar sämre men de är inte så många. OB-tillägget är ju just ett tillägg för obekväm arbetstid dessutom och det finns det INGEN annan bransch som har så dåligt som hotell och restaurang.
Fråga newsteadsEiKo skrev:2538662Dricksen är väl i sverige redan med i priset man betalar för käket?
Som en slags provision eller ackordlön?
Hehe nä, det var mer symboliskt menat. Kan bli lite konstigt om den man ska ge bort pengar till i grunden redan har det bättre ställt än den som ger pengarna.newstead skrev:2538258Så då borde du få dricks för att du blir servad menar du?![]()
Man kan ju tillägga att man inte får nån hundring i timmen om man inte har utbildning och minst fem års erfarenhet heller. Själv så hade jag 63:- i timmen när jag började jobba som kock. Visst finns det väl yrken där man tjänar sämre men de är inte så många. OB-tillägget är ju just ett tillägg för obekväm arbetstid dessutom och det finns det INGEN annan bransch som har så dåligt som hotell och restaurang.
Markus skrev:2538632Det gick inte att dricka med hans kort då?
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |