Lämnar ni dricks när ni är ute och äter???

Lämnar ni dricks när ni är ute och äter? OBS ej Snabbmat!!!

• Antal röstningar
    0
sirSmokealot skrev:
2532894 Om du öter på representation, menar du då att företaget betalr eller? Och i så fall, får du dricksen på fakturan eller måste du betala det från egen ficka???

Min fråga är egentligen om man kan gå till chefen och visa honom en nota på t.ex.1400SEK, men kräva honom på 1500SEK eftersom man lämnat dricks??

Exakt hur det funkar vet jag inte.. har enskild firma.. Men när jag är ute efter ett uppdrag är "lunchmöte" standard för att träffa och diskuttera jobb med ev klient.. Då brukar jag stå för notan (och dricks). Kvittot får min revisor och han drar av det vid årsredovisningen från min bruttovinst innan soc. avgifter och skatt tar sin del av kakan. Då ser jag det som om jag fick äta (och ge dricks) med helt oskattade pengar.. vilket gör mig mer givmild :) När jag jobbade som anställd fick jag inte kräva chefen på dricksen utan betalade ur egen ficka. Tyckte det var OK eftersom mat&drick var "gratis".

Det värsta jag har varit med om när jag har jobbat som servitör är ett större sällskap på 10personer som snällt och fint betalade var för sig på ett litet fat som notan låg på. Varje person betalade sin del och lade en slant i dricks till stackars mig. När notan kommer fram till sista personen kollar han var han ska betala, räknar igenom pengarna på fatet, tar två hundring FRÅN fatet och STOPPAR I FICKAN!

Det är inte ofta som jag blir arg när jag jobbar i restaurangbranchen (man blir ganska härdad efter ett gäng år) men den här stackas killen fick sitta och skämmas inför sina vänner ett tag. Och när vännerna insåg vad han hade gjort så var det 10 mot 1. Gissar att killen inte gjorde om det igen iaf.

newstead skrev:
2532887 Hur menar du då? Är det den otroliga OB-ersättningen på 16:-/timme efter kl. 20 du menar? Eller syftar du på den feta lönen på 100:-/timme för en fullbetald?
Självklart är det frivilligt att lämna dricks men att påstå att lönerna i restaurangbranschen i Sverige skulle vara bra är bara patetiskt.

Nu sa han ju iofs inte att deras löner var bra, bara att de var bättre än i vissa andra länder. Här i USA tjänar de så lite som $2-3/h... Etikett är att lägga ca 15-20% i dricks.

mb skrev:
2533125 Egentligen ogillar jag det här med dricks. Med en skaplig lön ska man inte vara i behov av min välgörenhet.

Varför kunde det inte lika gärna vara legitimt att pruta när man äter ute? :tomten
Det handlar väl inte om välgörenhet? Dricks ger man som en liten bonus för att mat, service eller vad det nu kan vara var över förväntan.

Orca69 skrev:
2533703 Då är det servitören som ska ge dricks till mig, inte tvärt om.
För att?

Lugn skrev:
2534462 Nu sa han ju iofs inte att deras löner var bra, bara att de var bättre än i vissa andra länder. Här i USA tjänar de så lite som $2-3/h... Etikett är att lägga ca 15-20% i dricks.
Ja, jag vet. Och eftersom jänkare är bra på att lämna dricks så kan man trots en usel lön där tjäna rätt bra som servitör/servitris. Men i USA och andra länder med liknande löner så blir det mer eller mindre ett tvång att lämna dricks oavsett om servicen var bra eller dålig, här i Sverige känns det mer som en valmöjlighet beroende på hur nöjd man är. Det är iaf min åsikt.

Last edited:
I sverige är ju dricksen igentligen inräknad i notan vilket jag tycker är bra! Har jag suttit och ätit gott och fått bra service skulle jag aldrig gå från bordet utan att lämna dricks! känner jag dock att upplevelsen varit medioker eller inte särskillt bra så blir det givetvis inte en krona. Det är som sagt en möjlighet vi har i sverige när personalen inte förväntar sig dricks utan hoppas på det!

Cervantes skrev:
2535436 I sverige är ju dricksen igentligen inräknad i notan vilket jag tycker är bra! Har jag suttit och ätit gott och fått bra service skulle jag aldrig gå från bordet utan att lämna dricks! känner jag dock att upplevelsen varit medioker eller inte särskillt bra så blir det givetvis inte en krona. Det är som sagt en möjlighet vi har i sverige när personalen inte förväntar sig dricks utan hoppas på det!

dricks ingår inte i notan. det har det inte gjort sen 1993 i Sverige. :fakta:)

Markus skrev:
2535608 Hur kan man vara så snål att man konsekvent inte dricksar? Det kallas kutym.

Det är inte kutym i Sverige.

Sad Glad skrev:
2535738 Det är inte kutym i Sverige.

Jo, det är det visst. På alla restauranger jag äter och med alla jag äter och hos enligt alla restauranganställda jag känner i alla fall.

sirSmokealot skrev:
2535582 dricks ingår inte i notan. det har det inte gjort sen 1993 i Sverige. :fakta:)
I många andra länder är restaurangpersonalens löner lägre och de är beroende av dricks för en dräglig tillvaro. Så är det inte i Sverige. Ur det perspektivet är det inte helt fel att säga att dricksen redan är inräknad i notan.

mb skrev:
2536124 I många andra länder är restaurangpersonalens löner lägre och de är beroende av dricks för en dräglig tillvaro. Så är det inte i Sverige. Ur det perspektivet är det inte helt fel att säga att dricksen redan är inräknad i notan.

Snacka om att försöka urskulda sin egen gnidenhet. :lol
Men så är det ju, desto rödare åsikter - desto snålare mot sina medmänniskor. Doktorand som inte kan ge lite grus till fyrabarnsmamman som sliter, jo jag tackar ja. Nu skulle din morfar sett dig. :mattias

mb skrev:
2536124 I många andra länder är restaurangpersonalens löner lägre och de är beroende av dricks för en dräglig tillvaro. Så är det inte i Sverige. Ur det perspektivet är det inte helt fel att säga att dricksen redan är inräknad i notan.
Nej, dricks är inte detsamma som lön och är således inte inräknad i notan.

Markus skrev:
2536151 Snacka om att försöka urskulda sin egen gnidenhet. :lol
Men så är det ju, desto rödare åsikter - desto snålare mot sina medmänniskor. Doktorand som inte kan ge lite grus till fyrabarnsmamman som sliter, jo jag tackar ja. Nu skulle din morfar sett dig. :mattias
:rofl

Last edited:
newstead skrev:
2536174 Nej, dricks är inte detsamma som lön och är således inte inräknad i notan.
Dricks är inte detsamma som lön, fast i t.ex. usa är de arbetande ofta likt förbannat beroende av dricksen för att ha en dräglig inkomst. I Sverige är maten dyrare - i mångt och mycket eftersom personalens löner är högre. Av detta följer att svensk restaurangpersonal inte är lika beroende av dricks.

Last edited:
mb skrev:
2536181 Dricks är inte detsamma som lön, fast i t.ex. usa är de arbetande ofta likt förbannat beroende av dricksen för att ha en dräglig inkomst. I Sverige är maten dyrare - i mångt och mycket eftersom personalens löner är högre. Av detta följer att svensk restaurangpersonal inte är lika beroende av dricks.
Jag börjar med att svara på det du tog bort: Jo, jag läste det du skrev. Det om att det inte var fel att säga att dricksen var inräknad i notan.

Oavsett hur man ser på det så är dricks INTE inräknat i notan eftersom den är frivillig och något som man lämnar för att man själv vill det om man är nöjd med mat, service eller vad det nu kan vara. Sen kan du ta vilket perspektiv du vill, dricksen kommer ändå inte vara inräknad i notan.

newstead skrev:
2536217 Jag börjar med att svara på det du tog bort: Jo, jag läste det du skrev. Det om att det inte var fel att säga att dricksen var inräknad i notan.

Oavsett hur man ser på det så är dricks INTE inräknat i notan eftersom den är frivillig och något som man lämnar för att man själv vill det om man är nöjd med mat, service eller vad det nu kan vara. Sen kan du ta vilket perspektiv du vill, dricksen kommer ändå inte vara inräknad i notan.
Jag håller inte med om detta. I exempelvis Kanada är 15% dricks så nära obligatoriskt som det kan bli. Lämnar du 10% är du missnöjd och lämnar du ingenting så är det en förolämpning. De har ett annat system än här i Sverige.

mb skrev:
2536243 Jag håller inte med om detta. I exempelvis Kanada är 15% dricks så nära obligatoriskt som det kan bli. Lämnar du 10% är du missnöjd och lämnar du ingenting så är det en förolämpning. De har ett annat system än här i Sverige.
Jag förstår inte varför du blandar in en massa andra länder och deras system för, och jag förstår inte på vilket sätt det skulle kunna göra det motiverat att säga att dricksen är inräknad i notan här i Sverige. Lönen är inräknad i notan, dricksen är det inte.

newstead skrev:
2536252 Jag förstår inte varför du blandar in en massa andra länder och deras system för, och jag förstår inte på vilket sätt det skulle kunna göra det motiverat att säga att dricksen är inräknad i notan här i Sverige. Lönen är inräknad i notan, dricksen är det inte.
Ok! Pratar vi bara Sverige så finemang. Idén om att dricksen skulle kunna betraktas som inräknad är bara vettig relaterat andra länder. Jag skulle vilja påstå att det i princip är sak samma att lämna 10-15 % dricks i Kanada, som att inte lämna dricks alls här. Systemen är olika.

mb skrev:
2536268 Ok! Pratar vi bara Sverige så finemang. Idén om att dricksen skulle kunna betraktas som inräknad är bara vettig relaterat andra länder. Jag skulle vilja påstå att det i princip är sak samma att lämna 10-15 % dricks i Kanada, som att inte lämna dricks alls här. Systemen är olika.
Ja, systemen är olika men det ändrar inte det faktum att dricksen inte är inräknad i notan här i Sverige. När du betalar en nota så betalar du personalens lön, råvarukostnader, lokalkostnader, krögarens ev. vinst, skatter osv. men du betalar inte dricks. Dricks är, trots att det är kutym att lämna det, något frivilligt som aldrig kommer stå på notan. Din idé om att den skulle kunna betraktas som inräknad är precis vad du säger: Din idé.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!