Lämnar ni dricks när ni är ute och äter???

Lämnar ni dricks när ni är ute och äter? OBS ej Snabbmat!!!

• Antal röstningar
    0
Lugn skrev:
2532277 I USA - Alltid om inte servicen suger.

I Sverige - Aldrig, om inte servicen är otroligt bra.

Själv har jag aldrig fått extra betalt för det jag redan har betalt för göra...

Samma här.. Alltid drix om det inte suger rejält.

Å i sverige när det är bra eller servitrisen är söt.

Biturbo skrev:
2532316 Samma här.. Alltid drix om det inte suger rejält.

Å i sverige när det är bra eller servitrisen är söt.

Äter ute ca 10 gånger i månaden och åker taxi minst lika många gånger.

* Lämnar oftast dricks när jag är ute och äter om servicen är bra.

* Står man i baren och biran kostar 45:- och den kom in precis när man bad om den, avrundar jag summan till 50:- (vilket inte inträffar så ofta då jag inte är tjej)

* Lämnar alltid dricks i taxin, avrundar till närmaste 100 tal

Varför ska ni dricksa? Det här är ju sverige?

edit: när jag är på krogen och köper en bärs för 48kr så skiter jag självklart i växeln men det är ju som inte samma sak.

Last edited:
Japp oftast, spcciellt om servitricen är nåt att titta på ;)

I usa, så hände det tom att dem skrev priset x 1.1 (10% dricks) på kvittot. DÅ blev det ingen dricks och oj oj oj vad arga dom blev ;-)

Lämnar bara dricks om andra i sällskapet gör det. Annars skiter jag i det. Fan skall de ha dricks för? De får väl lön som alla andra?

Lämnar alltid dricks om man blir trevligt bemött, skulle aldrig fixa vara trevlig hela dan som public service arbetande gör... Tycker de har för lite betalt helt enkelt. Dessutom äter jag ute mest på representation, då kan man kosta på sig 10-15% utan att det svider nämdvärt..

mb skrev:
2531670 Normalt inte i Sverige. Här är lönerna för de som jobbar lite bättre från start. I andra länder med svagare fackföreningar och lägre löner i restaurangbranschen blir man ju tvungen att dricksa för att kunna ha gott samvete.
Hur menar du då? Är det den otroliga OB-ersättningen på 16:-/timme efter kl. 20 du menar? Eller syftar du på den feta lönen på 100:-/timme för en fullbetald?
Självklart är det frivilligt att lämna dricks men att påstå att lönerna i restaurangbranschen i Sverige skulle vara bra är bara patetiskt.

Sad Glad skrev:
2532850 Lämnar bara dricks om andra i sällskapet gör det. Annars skiter jag i det. Fan skall de ha dricks för? De får väl lön som alla andra?
Varför lämnar du dricks om de andra i sällskapet gör det för om du har den inställningen? Är du rädd för att de ska se dig som snål?

Last edited:
Airborne skrev:
2532863 Lämnar alltid dricks om man blir trevligt bemött, skulle aldrig fixa vara trevlig hela dan som public service arbetande gör... Tycker de har för lite betalt helt enkelt. Dessutom äter jag ute mest på representation, då kan man kosta på sig 10-15% utan att det svider nämdvärt..

Om du öter på representation, menar du då att företaget betalr eller? Och i så fall, får du dricksen på fakturan eller måste du betala det från egen ficka???

Min fråga är egentligen om man kan gå till chefen och visa honom en nota på t.ex.1400SEK, men kräva honom på 1500SEK eftersom man lämnat dricks??

Sad Glad skrev:
2532850 Lämnar bara dricks om andra i sällskapet gör det. Annars skiter jag i det.

Intressant!!! Det är en av våra antaganden för uppsatsen. :tummenupp

Last edited:
Beror på huruvida jag har tänkt ligga med servitrisen eller inte.

newstead skrev:
2532887

Varför lämnar du dricks om de andra i sällskapet gör det för om du har den inställningen? Är du rädd för att de ska se dig som snål?

Nej, men de andra känner sig lurade annars. Varför skall de lägga när jag slipper? Så jag ger dricks för deras skull... Fast iofs, de tycks förvänta sig det av mig också.

Last edited:
Betala dricks om servicen var bra, faktiskt inte för att servitrisen var söt.

En sak som jag inte gillar är när dom kräver att man ska betala dricks.
Händer inte i Sverige men utomlands.
Finns två alternativ då 1 Inte betala 2 Betala och aldrig komma tillbaka.
(Om det inte är underförstått med dricks som i Amerikat)

Ang löner i svenska krogar så är dom ju inte så bra men det får ju ofta svart också ovanpå det. :mad:

En annan sak som jag inte heller gillar är om man får dålig service om man inte betalar dricks, typ på en bar. Normal service hade varit ok.

Egentligen ogillar jag det här med dricks. Med en skaplig lön ska man inte vara i behov av min välgörenhet.

Varför kunde det inte lika gärna vara legitimt att pruta när man äter ute? :tomten

mb skrev:
2533125 Egentligen ogillar jag det här med dricks. Med en skaplig lön ska man inte vara i behov av min välgörenhet.

Varför kunde det inte lika gärna vara legitimt att pruta när man äter ute? :tomten
Jag: -Kan jag få in notan!?
Snygg Servitris: -Mmm.
Jag: -Tack. (väntar...) (notan kommer...)
Jag: -Tack. (kollar... 225kr...) (servitrisen kommer tillbaka)
Jag: -Hörru, jag blev ju fan inte mätt på er jävla landgång. O vet du vad!? Ölen smakade skit! Fesljummen och avslagen.. Nee du, du får, ska vi säga hundra. O så vill jag ligga med dig också! Skriv in nummret i telefonboken här så ringer jag nån dag.

:7peta :rofl

Dark_Messenger skrev:
2533225 Jag: -Kan jag få in notan!?
Snygg Servitris: -Mmm.
Jag: -Tack. (väntar...) (notan kommer...)
Jag: -Tack. (kollar... 225kr...) (servitrisen kommer tillbaka)
Jag: -Hörru, jag blev ju fan inte mätt på er jävla landgång. O vet du vad!? Ölen smakade skit! Fesljummen och avslagen.. Nee du, du får, ska vi säga hundra. O så vill jag ligga med dig också! Skriv in nummret i telefonboken här så ringer jag nån dag.

:7peta :rofl

Ha, ha, den va bra :D

Själv är man fattig student så jag brukar aldrig ens 1 krona i dricks.

Läste för ett tag sedan i en tidning att en servitris hade fått en Porsche i dricks :näsblod

Kanske låg sexuella tjänster bakom ?

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti