Lämnar ni dricks när ni är ute och äter???

Lämnar ni dricks när ni är ute och äter? OBS ej Snabbmat!!!

• Antal röstningar
    0

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
OBS GÄLLER EJ SNABBMAT

som t.ex. McD, BK eller Ahmeds Pizza Butik!! :D

Jag forskar i drickskulturen i Sverige, och hur vi svenskar förhåller oss till dricks.

Denna poll är den första i en serie av dricksrellaterade polls som jag kommer att lägga upp under de kommande månaderna.

Jag uppskatar om ni lämnar era åsikter om dricks och skapar en diskussion kring dricks nedan.

ALLA POLLS KOMMER ATT VARA ANONYMA!!!

Går jag på restaurang så lämnar jag alltid dricks om personalen är trevlig och maten är bra.

Det finns en jättetråd om detta... men det kan vara lite svårt att hitta i OT. Nr 2 iaf :tummenupp

lämnar alltid dricks när jag är på dejt, får mig att verka vuxen :yoparty

Annars är det bara när man blir trevligt bemött och servad eller om det var en riktig :tuttar som gjorde det.

Normalt inte i Sverige. Här är lönerna för de som jobbar lite bättre från start. I andra länder med svagare fackföreningar och lägre löner i restaurangbranschen blir man ju tvungen att dricksa för att kunna ha gott samvete.

Lämnar dricks om jag är nöjd med servicen. Maten känns lite sådär att dricksa för, eftersom jag inte är så kräsen utan ofta nöjer mig med snabbmat är vilket restaurangkäk som helst oftast bättre. Gillar jag det inte får jag skylla mig själv, jag kunde beställt nåt annat. Det ska ju inte den glatt servande personalen lida för. Därför dricksar jag vid god service.

Jag klickar i sen när polle existerar, men jag ser det som så att blir jag nöjd och glad med middagen, servicen har varit utmärkt, och jag lämmnar bordet mätt, så kan jag avrunda uppåt .

De är ingen skyldighet att lämmna dricks, det är inget dom kan kräva, det är däremot något jag gärna lämmnar som en uppuntran åt dom som förtjänar det, och något jag absolut inte ger någon som inte förtjänar det.

På vissa ställen har det hänt att jag har lämmnat en femhundring när notan har legat på 474,50:-, och man har fått fråga efter växeln.

En sån gång får dom gå tillbaka en gång extra om dom kommer tillbaka med 25:- efter att man har frågat efter växeln.

Andra gånger har jag avrundat 425:- till femhundra utan att blinka, men på såna ställen behöver man inte fråga efter växeln, för dom vet att den ligger kvar på fatet när dom dukar av.

Jag lämnar dricks enbart om det har varit riktigt bra service och mat, alltså max 2-3 gånger per år. Då brukar det bli ca 10%.

Vill de ha mer betalt så får de fråga sin arbetsgivare, inte tigga av mig... (taget ifrån nån film, kommer inte ihåg från vilken).

Skulle däremot aldrig ge dricks i en taxi. Det är snordyrt som det är och service verkar förarna inte veta vad det är.

Nice Guy Eddie: C'mon, throw in a buck!
Mr. Pink: Uh-uh, I don't tip.
Nice Guy Eddie: You don't tip?
Mr. Pink: Nah, I don't believe in it.
Nice Guy Eddie: You don't believe in tipping?
Mr. Blue: You know what these chicks make? They make shit.
Mr. Pink: Don't give me that. She don't make enough money that she can quit.
Nice Guy Eddie: I don't even know a fucking Jew who'd have the balls to say that. Let me get this straight: you don't ever tip?
Mr. Pink: I don't tip because society says I have to. All right, if someone deserves a tip, if they really put forth an effort, I'll give them something a little something extra. But this tipping automatically, it's for the birds. As far as I'm concerned, they're just doing their job.
Mr. Blue: Hey, our girl was nice.
Mr. Pink: She was okay. She wasn't anything special.
Mr. Blue: What's special? Take you in the back and suck your dick?
Nice Guy Eddie: I'd go over twelve percent for that.
...................
Mr. Pink: I'm very sorry the government taxes their tips, that's fucked up. That ain't my fault. It would seem to me that waitresses are one of the many groups the government fucks in the ass on a regular basis. Look, if you ask me to sign something that says the government shouldn't do that, I'll sign it, put it to a vote, I'll vote for it, but what I won't do is play ball. And as for this non-college bullshit I got two words for that: learn to fuckin' type, 'cause if you're expecting me to help out with the rent you're in for a big fuckin' surprise.

Jag ger gärna dricks när jag är nöjd med servicen..det gäller allt från taxi, restauranger, skönhetssalonger och annat. Men är jag inte nöjd ger jag inte ett öre. Andra gånger har jag det skralt i kassan och då mår jag lite dåligt av att inte kunna ge dricks..när jag vill ge det..fast det är ju sällan så i Sverige att folk litar på dricksen för att överleva. Men det är ett sätta att visa sin uppskattning.

Jag har märkt en sak sedan jag flyttade hem. I Irland är det nästan tradition att ge dricks då man går till frissören..ofta bortåt 3-5 euro. I Sverige så ger väldigt få kunder dricks och av dom som gör det är 99% av ickesvenskt ursprung (allt från amerikaner, tyskar, iranier till engelsmän och latinamerikaner) och ynkliga 1% är svenskar..så det ligger väl inte i kulturen att göra det här, på samma sätt(?).

Även om maten är kass ger jag alltid dricks när jag är nöjd med servicen. En trevlig och snygg :tuttar räcker långt. De där 50-100 kronorna gör mig varken till eller från...

Nice :tummenupp :)

morlock skrev:
2531732 Nice Guy Eddie: C'mon, throw in a buck!
Mr. Pink: Uh-uh, I don't tip.
Nice Guy Eddie: You don't tip?
Mr. Pink: Nah, I don't believe in it.
Nice Guy Eddie: You don't believe in tipping?
Mr. Blue: You know what these chicks make? They make shit.
Mr. Pink: Don't give me that. She don't make enough money that she can quit.
Nice Guy Eddie: I don't even know a fucking Jew who'd have the balls to say that. Let me get this straight: you don't ever tip?
Mr. Pink: I don't tip because society says I have to. All right, if someone deserves a tip, if they really put forth an effort, I'll give them something a little something extra. But this tipping automatically, it's for the birds. As far as I'm concerned, they're just doing their job.
Mr. Blue: Hey, our girl was nice.
Mr. Pink: She was okay. She wasn't anything special.
Mr. Blue: What's special? Take you in the back and suck your dick?
Nice Guy Eddie: I'd go over twelve percent for that.
...................
Mr. Pink: I'm very sorry the government taxes their tips, that's fucked up. That ain't my fault. It would seem to me that waitresses are one of the many groups the government fucks in the ass on a regular basis. Look, if you ask me to sign something that says the government shouldn't do that, I'll sign it, put it to a vote, I'll vote for it, but what I won't do is play ball. And as for this non-college bullshit I got two words for that: learn to fuckin' type, 'cause if you're expecting me to help out with the rent you're in for a big fuckin' surprise.

Som så många andra, om servicen och maten var bra avrundar jag upp till något lämpligt tal. Var jag inte helt nöjd så blir det inte nån dricks.
Tyvärr är det inte ofta jag ger det, dåligt med restauranger som har riktigt bra service här i stan..

ot:
I taxi ger jag nästan alltid dricks men det är väl för att jag själv kört och vet vilket skitjobb det är på helgerna.. :)

Alltid om jag suttit ner och fått det serverat vid bordet, "aldrig" om jag köpt något över en disk.

Har jag vart ute och käkat och fått en någorlunda bra service så lämnar jag bra med dricks. Ca 10-15%. Är det sämre service lämnar jag så det blir jämna pengar.

Men sedan är jag alltid fattig också efter första lönehelgen:näsblod :tummenupp

Klart ja ger dricks, spelar ingen roll om det är på en öl i baren eller en stor middag! Fast i butiker osv handlar ja alltid på kort så då blir det sällan.

När man handlar öl i baren lämnar man mynten i dricks samma när man käkar, men är dom trevliga och man blir bra mött så kan man slänga upp några sedlar.

Jag håller med Mr Pink!

Händer MYCKET sällan att jag lämnar dricks. Jag kommer ihåg 2 gånger, 1 gång så var tjejen som serverade så söt så jag kunde inte låta bli att lägga i en 100:ing extra. Självklart så la jag dit den så att hon såg det :D 2.a gången var igår, servitören böt från Kroatien - England till Island - Sverige bara för våran skull, han höjde t.o.m volymen lite :)

I USA - Alltid om inte servicen suger.

I Sverige - Aldrig, om inte servicen är otroligt bra.

Själv har jag aldrig fått extra betalt för det jag redan har betalt för göra...

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla