Lämna tillbaka det vi stulit!

Kanske ska skicka ett mail till Aftonblaskan & tippsa om att APB kanske har fått en extra mycket post idag?

Ta genast bort den där bilden!
Att ni sitter hemma och snor upphovrättsskyddat material det skiter
jag i!
Men sånt där tycker jag är under vår värdighet på SH

Jo, det räcker att han utsätts dagligen för olaga hot. Finns inget konstruktivt med att hänga ut pontén som fascist. Tycker fortfarande att det här har gått över styr.

Solid snake skrev:
:lol

APBPonten.jpg

HAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAAAAAAAAAAAAAAA :rofl

BMW R90s skrev:
Ta genast bort den där bilden!
Att ni sitter hemma och snor upphovrättsskyddat material det skiter
jag i!
Men sånt där tycker jag är under vår värdighet på SH

En bild gjord i photoshop? Är det så farligt?

Edit: nöjd?

Last edited:
mb skrev:
Jo, det räcker att han utsätts dagligen för olaga hot. Finns inget konstruktivt med att hänga ut pontén som fascist. Tycker fortfarande att det här har gått över styr.

cry me a river, det är ju så synd om han. Vart är din humor?

honkiie skrev:
cry me a river, det är ju så synd om han. Vart är din humor?
Det var skitkul till att börja med, men sen jag hörde gubben själv berätta på radion om allt som hänt så har jag ändrat syn på saken. Måste finnas gränser.

Alltså, nu är inte jag en som brukar vilja gnälla på folk i onödan men, jag bara funderar lite.................
1. Om jag har fattat det hela rätt (är väl inte så jätteinsatt eg.) så är det lagligt att ladda ner men inte tillverka kopior på upphovsrättsskyddat mtrl.
2. Om så är fallet så är det ingen som har stulit något förrän man tillverkar en kopia.
3. Detta skulle i så fall innebära att den som har lagt upp informationen och ägen sidan, gör sig skyldig till anstiftan (brott) genom att uppmuntra och hjälpa till med omslag&dylikt för att tillverka cd-kopior som ska skickas till
H. Pontén.
4. Detta innebär även att alla som följer uppmaningen gör sig skyldig till brott genom att tillverka cd-kopior.

Vad tror ni?

Last edited:
mb skrev:
Det var skitkul till att börja med, men sen jag hörde gubben själv berätta på radion om allt som hänt så har jag ändrat syn på saken. Måste finnas gränser.

Men han tror väl inte på fullaste allvar att han kan stoppa piratkopieringen?

[PlastRaket] skrev:
Alltså, nu är inte jag en som brukar vilja gnälla på folk i onödan men, jag bara funderar lite.................
1. Om jag har fattat det hela rätt (är väl inte så jätteinsatt eg.) så är det lagligt att ladda ner men inte tillverka kopior på upphovsrättsskyddat mtrl.
2. Om så är fallet så är det ingen som har stulit något förrän man tillverkar en kopia.
3. Detta skulle i så fall innebära att den som har lagt upp informationen och ägen sidan, gör sig skyldig till anstiftan (brott) genom att uppmuntra och hjälpa till med omslag&dylikt för att tillverka cd-kopior som ska skickas till
H. Pontén.
4. Detta innebär även att alla som följer uppmaningen gör sig skyldig till brott genom att tillverka cd-kopior.

Vad tror ni?

Man gör ju en kopia genom att ladda ner en skiva/film osv.

[PlastRaket] skrev:
H. Pontén.

Vad tror ni?
Lagen är lite åt det hållet även att, du får ladda ner för privat bruk, men inte dela ut till flera, vilket är så fildelningsprogram som bland annat DC++ fungerar. Nu träder dock en ny lag i kraft den 1 juni (?) som säger att man inte får ladda ner upphovsrättsskyddad musik, filer, osv.

Min undran är dock, om man får ladda ner TV-serier, de är väl inte upphovsrättsskyddade på samma sätt som filmer, musik, program m.m.?

Konstig citering till dig kanske, men ändå. Frågan är ställd.

hållundan skrev:
Lagen är lite åt det hållet även att, du får ladda ner för privat bruk, men inte dela ut till flera, vilket är så fildelningsprogram som bland annat DC++ fungerar. Nu träder dock en ny lag i kraft den 1 juni (?) som säger att man inte får ladda ner upphovsrättsskyddad musik, filer, osv.

Min undran är dock, om man får ladda ner TV-serier, de är väl inte upphovsrättsskyddade på samma sätt som filmer, musik, program m.m.?

Konstig citering till dig kanske, men ändå. Frågan är ställd.

En TV-serie måste väl också anses vara ett "verk" och kan därmed inte heller kopieras, inte förrän de är äldre än 70 år, för det är så länge som ett verk är upphovsrättsskyddat.

[PlastRaket] skrev:
En TV-serie måste väl också anses vara ett "verk" och kan därmed inte heller kopieras, inte förrän de är äldre än 70 år, för det är så länge som ett verk är upphovsrättsskyddat.
Fast det sänds ju inför ett mycket större antal tittare än tex. en biofilm. Iallafall "gratis". Men visst, någon form av "upphovsrätt" finns det säkerligen på TV-serier. Lagen innefattar troligtvis denna "upphovsrätt" också.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8