Lämna tillbaka det vi stulit!

Hela musikbranschen är i kaos. och filmbranschen ligger väl inte långt bakom för att hamna i samma knipa!
Att skådespelare tjänar flera miljoner för en film är ju värt att disskutera.. de hade nog säkert gjort filmen lika bra om de tjänat 100 kr/tim och om de verkligen älskar sitt jobb så borde de ju nöja sig med den lönen.
Likaså gäller kända artister...

Men att sprida filmer och musik kan nog inte vara bra för varken oss som köpare eller artister/film mm.

De kanske tar bort DTS på alla filmer.. för de förlorar så mkt på alla som laddar ner och de kanske inte ens vill ha stereoljud i framtiden .. tänk på det :)

Jag har inget bra svar på allt.. men jag ville bara ventilera lite åsikter... och jag står inte för allt jag sagt här utan vill mer öppna en disskution om allt verkligen är rätt !

Eureka skrev:
Nej lyssnar inte på musik!
Det här handlar väl mest om ni som tankar hem musik för eget behov och sprider det igen till andra.

Finns väl andra som också vill provlyssna.

Om du inte lyssnar på musik så bidrar ju du till att artisterna inte får in några pengar. Spring nu och stödköp några Aquaskivor, har hört att deras pengar börjar ta slut. :tungan

Eureka skrev:
Nej lyssnar inte på musik!
Det här handlar väl mest om ni som tankar hem musik för eget behov och sprider det igen till andra.

Jag har inte köpt en skiva på säkert 2 år! Och kommer inte göra det heller, dels för att som vissa säger.. en skiva innehåller max 2-3 låtar som är bra! Och det andra är att varför skall jag betala 150 kr till skivbolaget för ?

Det finns lagliga sätt att köpa musik över internet.. där man kan prolyssna och köper ENDAST den musik / låt man vill ha.

T.e.x iTunes Music Store som är Världens största lagliga nedladdningsservice.. dock inte tillgänglig för Sverige än men ligger i förhandlingar och det är bara några veckors tidsfråga!
Då betalar du ungefär 7 kr / låt. Och får bara den musik du vill ha.

Är detta fel också ?

Hoppas på ITMS.se innom kort, jag kommer iaf att använda det

Hursomhelst så postade jag länken på macworlds forum oxå.
Kan ju tänkas att det lämnas tillbaks mac wärsch oxå :rofl

Coola Ola skrev:
Dessutom är det en majoritet av all musik som aldrig spelas på radion och då är man hänvisad till ett provlyssningsbås där man står lite småstressad och ska försöka bilda en uppfattning om skivan man lyssnar på.

Precis, sen står det tre personer till bakom dig och trampar och stressar på dig.

Coola Ola skrev:
Dessutom är det en majoritet av all musik som aldrig spelas på radion och då är man hänvisad till ett provlyssningsbås där man står lite småstressad och ska försöka bilda en uppfattning om skivan man lyssnar på.

Exakt. Sen så finns inte all musik man vill ha i skivbutikerna heller.

Vad väljer man? Springa in i en skivbutik och rota/lyssna runt efter någon låt som verkar bra, eller att dubbelklicka på något som verkar intressant och sen efter någon minut lyssna på det. Ifall det är bra så behåller man det, är det inte bra så slänger man det.

Man skulle sätta upp en server med 1000 GB diskutrymme så lägger vi alla wares där så postar vi en länk till APB med inloggning och pass så får han plocka hem allt vi lånat ?? :fyllisar

Eureka skrev:
Hela musikbranschen är i kaos. och filmbranschen ligger väl inte långt bakom för att hamna i samma knipa!
Att skådespelare tjänar flera miljoner för en film är ju värt att disskutera.. de hade nog säkert gjort filmen lika bra om de tjänat 100 kr/tim och om de verkligen älskar sitt jobb så borde de ju nöja sig med den lönen.
Likaså gäller kända artister...

Men att sprida filmer och musik kan nog inte vara bra för varken oss som köpare eller artister/film mm.

De kanske tar bort DTS på alla filmer.. för de förlorar så mkt på alla som laddar ner och de kanske inte ens vill ha stereoljud i framtiden .. tänk på det :)

Jag har inget bra svar på allt.. men jag ville bara ventilera lite åsikter... och jag står inte för allt jag sagt här utan vill mer öppna en disskution om allt verkligen är rätt !

Det skulle ju vara förfärligt om tex. Arnold bara tjänade 100 miljoner på sin nästa film.

:7peta

Thundercat skrev:
Det skulle ju vara förfärligt om tex. Arnold bara tjänade 100 miljoner på sin nästa film.

En slutsats kan man ju dra av detta och det är att de stora jättarna kommer tjäna sina pengar oavsett hur mkt vi kopierar och tankar!
Det är de små oetablerade som förlorar!

Nu har vi löst den gåtan :banana

Thundercat skrev:
Bill Gates har ju runt 350 miljarder. Nåt borde han väl kunna avvara till produktutveckling? :va

Man tycker det!

Jag har ändrat mig :kocko Köp INGET som har med Microssoft att göra.. men det är nog redan alla överens om :Bugar

Eureka skrev:
En slutsats kan man ju dra av detta och det är att de stora jättarna kommer tjäna sina pengar oavsett hur mkt vi kopierar och tankar!
Det är de små oetablerade som förlorar!

Nu har vi löst den gåtan :banana

Problemet är väl för de oetablerade att nå ut. Radiostationerna spelar ju det som är kommersiellt gångbart, typ Britney och sånt junk.

Men det lokala hårdrocksbandet har inte en chans att få in sin musik på radion. Det är väl det som är problemet, du kan ju inte köpa musik som du inte vet att den finns.

Thundercat skrev:

Jag tycker det är bra att det finns stora klasskillnader i sammhället, synd att de inte är större.

Vissa arbeten är faktiskt värda det som 500st vanliga människor gör på en dag.

Att många artister och skådespelare tjänar hundratals miljoner är inte mer än rätt. Dom arbeter säkert upp till 10-12 timmar om dagen.

Det lämpligaste vore om större delen av befolkningen(95%) placerades i burar utan tak över huvudet och behandlades som slavar och att det skapades en mycket liten elit i sammhället som kunde styra över boskapen(slavarna).

Hur tråkigt vore det inte om de rika inte blev rikare ???, inte alls bra.
Klart vi måste betala för musik och film !!!

Last edited:
burner skrev:
Att många artister och skådespelare tjänar hundratals miljoner är inte mer än rätt. Dom arbeter säkert upp till 10-12 timmar om dagen.

Exakt, de gör ju ett mycket viktigare jobb på en dag än vad en trebarnsmamma som jobbar dubbla skift inom vården gör.

haha, ni är ju sjuka kommunister hela bunten. Ni kan ju flytta till nordkorea, där har ju alla samma lön vare sig man gör filmer, är artist eller jobbar i gruvorna. Men då blir det kvalitet därefter också.

honkiie skrev:
haha, ni är ju sjuka kommunister hela bunten. Ni kan ju flytta till nordkorea, där har ju alla samma lön vare sig man gör filmer, är artist eller jobbar i gruvorna. Men då blir det kvalitet därefter också.

Skulle Arnolds nästa film bli mkt sämre för han inte tjänar 100 miljoner ?
Tror jag inte.

honkiie skrev:

Så sant, kvaliten påverkas mycket om skådespelaren drar in 5miljoner eller 100miljoner per film. :va

Då kanske det är bättre att en skådespelare som brinner för yrket får 5 miljoner istället för en girig som mest ser till pengarna får 100 miljoner..

Jag har bara så svårt att se varför vissa ska dra in flera hundra miljoner och vissa människor bor på gatan och är utan jobb.

Men men, jag tror på ett mer likvärdigt sammhälle med mindre egoister.

Euruka: Förstår din undran över det här med illegalt nedladdad musik. Men faktum är att artisterna är slavar under de stora bolagen. Piratkopiering kommer förhoppningsvis göra en förändring i branschen där fler och fler artister väljer att starta egna bolag där dom inte har big brother som kontrollerar vad som skall produceras, hur det skall marknadsföras och vad det skall kosta!!!

Det finns verkligen en anledning för att skivbolag är så JÄVLA stora. Det är ju sjukt hur stora dom är och hur mkt pengar dom tjänar på oss konsumenter. Dessutom så är dom så jävla snåla så att dom startar en "byrå" som skall kontrollera vad du och jag gör på fritiden.

Sony är väl det bolag som är mest paradoxalt av de alla då dom själv har ett stort utbud av apparatur som kan spela in media, t.ex. minidisc, DAT-band, mp3-spelare med mera. Dom vill ha allt av kakan, ingen konsekvens eller rättfärdigande här inte.

För mig tog den stora vändningen då jag inte på något som helst sätt hitta den musik jag letade efter i STORA skivbutiker som skall ha ett gott utbud, Folk å Rock, Mega Store osv osv. När jag sedan kunde knappa in ordet i ett program så kunde jag få upp alla releaser från 1998 och framåt. Hur fan skall du göra då, det är ju det enda sättet du får möjlighet att lyssna på artisten eller ej?

Utöver detta så skall vi komma ihåg att det kommer att det alltid är en kvalitetsskillnad på mp3 och CD(man komma väldigt nära, men aldrig perfekt). Dessutom skall vi komma ihåg att de som kör kopiering av musik inte har det snygga konvolutet, vilket är en del av upplevelsen.

Angående warez så har programtillverkarna måååånga piratkopierare att tacka för att deras program sprids. Det är ingen lögn att tillverkarna utnyttjar själv piratkopiering som "ful" marknadsföring av deras produkter. Varför skulle det annars vara så lätt(jag har knappast testat att knäcka ett men utbudet berättar för mig att det inte kan vara så svårt) att knäcka svindyra program eller operativsystem som t.ex. Windows eller 3dsmax. Jag skulle nästan kunna sätta min morfars gamla hatt på att Adobe och Discreet (3dsmax)har gjort sig stora som bildprogramsproducenter till stor del genom av piratkopiering.

Den dagen jag ser att stora företag börjar använda sig av etik och moral. Då de slutar att lobba sig till 1:a placeringar på listor, den dagen dom slutar att muta halva branschen för att kunna tjäna miljardbelopp. Den dagen dom ger cd-skivan ett korrekt pris och artisten de pengar de förtjänar. Den dagen dom har tvättat sin smutsiga byk så ren så att du jämställa den med en operationssal, DÅ, DÅ jävlar skall jag köpa skivor av dom. Tills dess : :finger

Notera: Denna text rättfärdigar inte piratkopiering, vilket är olagligt. Men det är en annan vinkel man kan se det ur.

Slutar med att citera artisten Promoe:

It was the last days of summer, sun shinin' thrue the window
Life movin' real slow, you know how things go
His friend knew him by the name of Bingo
as he turned up the volume of the hot new single
from Looptroop his favourite rapgroup
He love how they represented him yo, the graffyouth
from the grassroots. He came from Sweden too
felt proud when he played his new friends the latest tunes
(Check this shit out man!) That he had to download
Cus his local record store was on the other side of the globe
They didn't carry the stuff, but he felt it was ok to do
He spread the Troop's message all the way to Australia, dude

and man that couldn't be wrong
when Long Arm and Freedom Fighters were his fuckin' theme songs
in the headphones those nights he spent when he stayed up
Adrenaline Rush, when he entered the lay up, singin...

Allt jag begär är att ha tak över huvudet och mat för dagen.
Allt extra utöver detta är lyx!

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...