Euruka: Förstår din undran över det här med illegalt nedladdad musik. Men faktum är att artisterna är slavar under de stora bolagen. Piratkopiering kommer förhoppningsvis göra en förändring i branschen där fler och fler artister väljer att starta egna bolag där dom inte har big brother som kontrollerar vad som skall produceras, hur det skall marknadsföras och vad det skall kosta!!!
Det finns verkligen en anledning för att skivbolag är så JÄVLA stora. Det är ju sjukt hur stora dom är och hur mkt pengar dom tjänar på oss konsumenter. Dessutom så är dom så jävla snåla så att dom startar en "byrå" som skall kontrollera vad du och jag gör på fritiden.
Sony är väl det bolag som är mest paradoxalt av de alla då dom själv har ett stort utbud av apparatur som kan spela in media, t.ex. minidisc, DAT-band, mp3-spelare med mera. Dom vill ha allt av kakan, ingen konsekvens eller rättfärdigande här inte.
För mig tog den stora vändningen då jag inte på något som helst sätt hitta den musik jag letade efter i STORA skivbutiker som skall ha ett gott utbud, Folk å Rock, Mega Store osv osv. När jag sedan kunde knappa in ordet i ett program så kunde jag få upp alla releaser från 1998 och framåt. Hur fan skall du göra då, det är ju det enda sättet du får möjlighet att lyssna på artisten eller ej?
Utöver detta så skall vi komma ihåg att det kommer att det alltid är en kvalitetsskillnad på mp3 och CD(man komma väldigt nära, men aldrig perfekt). Dessutom skall vi komma ihåg att de som kör kopiering av musik inte har det snygga konvolutet, vilket är en del av upplevelsen.
Angående warez så har programtillverkarna måååånga piratkopierare att tacka för att deras program sprids. Det är ingen lögn att tillverkarna utnyttjar själv piratkopiering som "ful" marknadsföring av deras produkter. Varför skulle det annars vara så lätt(jag har knappast testat att knäcka ett men utbudet berättar för mig att det inte kan vara så svårt) att knäcka svindyra program eller operativsystem som t.ex. Windows eller 3dsmax. Jag skulle nästan kunna sätta min morfars gamla hatt på att Adobe och Discreet (3dsmax)har gjort sig stora som bildprogramsproducenter till stor del genom av piratkopiering.
Den dagen jag ser att stora företag börjar använda sig av etik och moral. Då de slutar att lobba sig till 1:a placeringar på listor, den dagen dom slutar att muta halva branschen för att kunna tjäna miljardbelopp. Den dagen dom ger cd-skivan ett korrekt pris och artisten de pengar de förtjänar. Den dagen dom har tvättat sin smutsiga byk så ren så att du jämställa den med en operationssal,
DÅ, DÅ jävlar skall jag köpa skivor av dom. Tills dess :
Notera: Denna text rättfärdigar inte piratkopiering, vilket är olagligt. Men det är en annan vinkel man kan se det ur.
Slutar med att citera artisten Promoe:
It was the last days of summer, sun shinin' thrue the window
Life movin' real slow, you know how things go
His friend knew him by the name of Bingo
as he turned up the volume of the hot new single
from Looptroop his favourite rapgroup
He love how they represented him yo, the graffyouth
from the grassroots. He came from Sweden too
felt proud when he played his new friends the latest tunes
(Check this shit out man!)
That he had to download
Cus his local record store was on the other side of the globe
They didn't carry the stuff, but he felt it was ok to do
He spread the Troop's message all the way to Australia, dude
and man that couldn't be wrong
when Long Arm and Freedom Fighters were his fuckin' theme songs
in the headphones those nights he spent when he stayed up
Adrenaline Rush, when he entered the lay up, singin...