Läcker olja från packboxen, R6 -02

rezz

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Speed Triple -97
Var och besiktiga igår, men den gick inte igenom :( , så ny måste ja fixa främst två saker som besiktningsgubben störde sig på.

1. Högt ställda ljus. Det är väl en enkel justering bara?
2. Det läcker ut olja från den vänstra packboxen, så det rinner ner på bromsskivan...
Jag har verkligen inte råd med dyra servicekostnader just nu, så kan man inte byta den själv? Vad behövs för utrustning?

Ljuset är en justeringsfråga. Finns skruvar att fixa det med.

Packboxarna är en annan femma. En ny sats emd packboxar brukar kosta ~3-600 beroende på hoj å fabrikat på gaffel osv (iaf på crosshojar, men kan inte tänka mig att det är annorlunda på din båge). Sen tillkommer olja såklart, men det är inte dyrare än så. Ska du inte renovera gaffeln så klarar du dig på under tusingen. Men se till att fixa båda benen och inte bara det felande. DEt är lite som med lampor på en bil. Dör den ena så dör den andra inom en vecka om det inte har pajjat av annat än slitage. Jobbet gör du utan problem själv.

Ljuset är en justeringsfråga. Finns skruvar att fixa det med.

Packboxarna är en annan femma. En ny sats emd packboxar brukar kosta ~3-600 beroende på hoj å fabrikat på gaffel osv (iaf på crosshojar, men kan inte tänka mig att det är annorlunda på din båge). Sen tillkommer olja såklart, men det är inte dyrare än så. Ska du inte renovera gaffeln så klarar du dig på under tusingen. Men se till att fixa båda benen och inte bara det felande. DEt är lite som med lampor på en bil. Dör den ena så dör den andra inom en vecka om det inte har pajjat av annat än slitage. Jobbet gör du utan problem själv.
ok bra..

Du kan ju ta bladmått också och göra rent med, förmodligen bara kommit in skit som gör att p-boxen läcker.

hoppas det löser sig alltid tråkigt att åka på såna skit grejer. ljuset borde du fixa lätt ta det försiktigt med dämparen bara så det inte blir dyrare än nödvändigt.

=)

Om du inte plockat dän/monterat gaffelben förut och känner dig tveksam till hur jobbet ska utföras, krävs en del ödmjukhet. Försök få stöd från en Guru i närheten och köp på dig en Clymer eller Haynes verkstadshandbok.
Det är dyrt med verkstadsbesök men ännu eländigare att göra fel.
Svårt jobb? Nix, men kräver noggrannhet och att man vet vad man gör!

Utan problem? Kanske för en som meckat hela livet!
Jag måste byta på min hoj. Kommer kosta 2700:- för en nyckelklar hoj.
Hittar du någon som gör det på fritiden blir det billigare.

Okej, utan problem var väl lite att ta i men det är verkligen ingen raketforskning och man gör det ledigt på en lördag utan att stressa ihjäl. Hur som helst - att lämna in för verkstad tycker jag är overkill så länge man har tillgång till vettigt garage.

Jag plockade bort mina hemma i garaget och lämnade in mina för ca 2 veckor sedan.
Fick betala hela 350:- för båda benen. (Kontakter e bra att ha!)
Dock skulle jag gjort det själv om jag inte hade sådana bra kontakter.

Köpte mina packboxar på lelles för 129kr. Var endel jobb att byta och höll till ute på gården bara. Skaffa en haynes instruktionsbok så e de inte omöjligt att göra själv. Se bara till att läsa igenom hela instruktionen först:P brukar bli betydligt lättare då.

Däremot får du klura ut nå sätt att få upp framhjulet i luften eftersom centralstöd hittar man väl knappast på en r6 (utan att belasta framgaffeln)?

Brukar ibland bli ett helvete att få isär själva gaffelbenet då bulten som sitter innuti gaffeln bara snurrar när man ska gänga isär de 2 delarna. Gjorde ett eget verktyg för detta som bilden nedan visar. 24mm är bulten som räcker ner i gaffelbenet.

http://img21.imageshack.us/img21/182/speciali.jpg

Ist för att skapa en ny tråd lyfter ja denna .. Gaffelolja 5w, iaf vad jag läst .. Men hittar inte hur mycket olja det ska vara i var gaffel (?) Någon som vet?
Och någon som har en länk till lite bilder om hur man ska gå till väga? =)

Mvh Johan

Du kan ju ta bladmått också och göra rent med, förmodligen bara kommit in skit som gör att p-boxen läcker.

Packboxen i framgaffeln läcker (Bladmåttsknepet)
Om det läcker olja vid någon av packboxarna i framgaffeln kan du prova följande knep:

ofta är det skräp som hamnat i de inre packboxen.

1. Om det finns ringar av olja på framgaffels ben kan det bero på att det har hamnat skräp i den inre packboxen.

2. Ställ upp MC på centralstödet så att gaffeln inte blir snedbelastad.

3. Ta bort damskyddet med hjälp av en skrivmejsel (var försiktig så att du inte repar inre gaffelbenet)

4. Spraya 5-56 och torka med ett trassel så att så mycket smuts som möjligt försvinner

5. Spraya 5-56 samtidigt som du sticker in ett bladmått (0.05 mm) mellan packboxen och gaffelbenet, och och dra det runt hela gaffelbenet så att all smuts försvinner. Gör detta ett flertal gånger.

6. Tryck ihop och släpp ut gaffeln ett flertal gånger och kontrollera att oljan har slutat läcka.

7. Om packboxen är tät, montera tillbaka damskyddet.

Onödigt att starta en tråd så ställer frågan här! Är det dumt att köra med en läckande packbox? även om det inte läcker mycket, ser till så det inte kommer på bromsskivan såklart!

Testade att rengöra med bladmått och slå på ny olja, men ikke .. Så blev att beställa 2st nya packboxar .. När ja väl öppnat skiten ser ja att teflonringarna/bussningarna också hade behövts bytas .. Min fråga är nu,

Var i detta avlånga land kan ja få tag på ringarna till en Yamaha R6 2003a?

Testat googla alla möjliga tänkbara ord .. Är nog för kass för google haha :)

Testade att rengöra med bladmått och slå på ny olja, men ikke .. Så blev att beställa 2st nya packboxar .. När ja väl öppnat skiten ser ja att teflonringarna/bussningarna också hade behövts bytas .. Min fråga är nu,

Var i detta avlånga land kan ja få tag på ringarna till en Yamaha R6 2003a?

Testat googla alla möjliga tänkbara ord .. Är nog för kass för google haha :)

Hos Yamaha? :va

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    29.9 KB · Visningar: 201
  • 2.jpg
    2.jpg
    121.3 KB · Visningar: 143
Last edited:
Använd WD40 istället för 5-56. Snällare mot gummi och plast.

Packboxen i framgaffeln läcker (Bladmåttsknepet)
Om det läcker olja vid någon av packboxarna i framgaffeln kan du prova följande knep:

ofta är det skräp som hamnat i de inre packboxen.

1. Om det finns ringar av olja på framgaffels ben kan det bero på att det har hamnat skräp i den inre packboxen.

2. Ställ upp MC på centralstödet så att gaffeln inte blir snedbelastad.

3. Ta bort damskyddet med hjälp av en skrivmejsel (var försiktig så att du inte repar inre gaffelbenet)

4. Spraya 5-56 och torka med ett trassel så att så mycket smuts som möjligt försvinner

5. Spraya 5-56 samtidigt som du sticker in ett bladmått (0.05 mm) mellan packboxen och gaffelbenet, och och dra det runt hela gaffelbenet så att all smuts försvinner. Gör detta ett flertal gånger.

6. Tryck ihop och släpp ut gaffeln ett flertal gånger och kontrollera att oljan har slutat läcka.

7. Om packboxen är tät, montera tillbaka damskyddet.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!