Läckande packboxar - är det nån fara?

Så.... För de som följt tråden kan jag meddela att det är över nu.
Försäkringsbolaget tog inte kostnaden som landade på 2500:-.
Riiiiiktigt saftigt alltså.
Det blir att ta med termosen på turerna istället för Rosenhill-fiket helt enkelt.
Detta utöver att sälja min egen kropp dårå....
 
Så.... För de som följt tråden kan jag meddela att det är över nu.
Försäkringsbolaget tog inte kostnaden som landade på 2500:-.
Riiiiiktigt saftigt alltså.
Det blir att ta med termosen på turerna istället för Rosenhill-fiket helt enkelt.
Detta utöver att sälja min egen kropp dårå....

Inte för å va negativ men 2500 på reparation på verkstad är typ ingenting. :P fixade bilen för 19 lax nyss, försäkringsbolaget betala inte en krona..
 
Inget generellt fel på USD-gafflar normalt sett, men öhlins USD verkar ha en tendens att läcka... (mina USD på blejden har hållit tätt sen -06 och nästan 7000 mil) =)

Kanske dags att byta olja :tummenupp
 
Öhlins-personal är allergiska mot packboxar, det heter radialtätning..så jag säger alltid packbox för att reta dom!..ler
 
Jag tänkte bara nämna att jag har haft det tvivelaktiga nöjet att tömma innehållet i vänster gaffelben över båda framskivorna för två veckor sedan. Jag tänkte dela med mig av erfarenheten här i tråden.

Jag körde en liten tripp hem från en stuga i Västmanland. Packboxen var hel när jag lämnade en stugan. När jag parkerade utanför lokala matbutiken hemma i Täby så blev det fort en pöl under vänster gaffelben. Jag kan inte säga var på denna 15 -mila tripp läckaget inträffade. Vid närmare granskning så såg jag att hela vänsterskivan var duktigt blöt av olja. Insidan av högerskivan var duktigt fet. Vänster däckssida var duktigt nedsmetad.

Hur märktes det under körmning? Tja, jag tänkte en halv tanke när jag körde in i Täby: "Bromsverkan verkar vara lite sämre än vanligt... ähh... jag inbillar mig nog bara. Jag har ju ändå kört rätt aktivt på slutet. Det är säkert bara varma bromsar"

Nersölade bromsar fungerar förvånansvärt bra faktiskt (den här gången i alla fall). Jag är dock glad att oljan inte nådde slitbanan på framdäcket. :skrämd
 
Jag tänkte bara nämna att jag har haft det tvivelaktiga nöjet att tömma innehållet i vänster gaffelben över båda framskivorna för två veckor sedan. Jag tänkte dela med mig av erfarenheten här i tråden.

Jag körde en liten tripp hem från en stuga i Västmanland. Packboxen var hel när jag lämnade en stugan. När jag parkerade utanför lokala matbutiken hemma i Täby så blev det fort en pöl under vänster gaffelben. Jag kan inte säga var på denna 15 -mila tripp läckaget inträffade. Vid närmare granskning så såg jag att hela vänsterskivan var duktigt blöt av olja. Insidan av högerskivan var duktigt fet. Vänster däckssida var duktigt nedsmetad.

Hur märktes det under körmning? Tja, jag tänkte en halv tanke när jag körde in i Täby: "Bromsverkan verkar vara lite sämre än vanligt... ähh... jag inbillar mig nog bara. Jag har ju ändå kört rätt aktivt på slutet. Det är säkert bara varma bromsar"

Nersölade bromsar fungerar förvånansvärt bra faktiskt (den här gången i alla fall). Jag är dock glad att oljan inte nådde slitbanan på framdäcket. :skrämd

Jag gillar hur pass delade åsikterna är i den här tråden (och i många andra också för den delen).
Vissa säger att man inte ens borde rulla upp hojen på släp för att köra den till verkstan och andra verkar köra en Norge-tripp med ro där gaffeln bara sprutar vätska.

Men det bästa är att vi får de flesta infallsvinklar att ta del av, sen kan man sålla och välja vilka man själv vill ta till sig och lyssna på.

Nu väntar jag bara på att andra gaffelbenet ska ge sig så jag måste byta den packningen också.
Lär ju bli på lördag när jag hämtar ut hojen från verkstaden om jag ska gå på erfarenhet....
 
Troligen inte, men deras olja är fortf dyrare.

Du menar med andra ord alltså den olja som dom säljer med "egen branding" och medföljande dekaler då.

På samma sätt som tex. Biltema, då förstår jag.

/KentW
 
Du menar med andra ord alltså den olja som dom säljer med "egen branding" och medföljande dekaler då.

På samma sätt som tex. Biltema, då förstår jag.

/KentW

Sedan kan ju beställarna ställa olika krav på kvalité från raffinaderierna...
 
Det är inte bara att du kan få olja på bromsarna som är farligt. Värre är att när oljan rinner ut så kan du få väldigt olika dämpning i gaffelbenen. I värsta fall viker sig gaffeln åt sidan när du bromsar riktigt hårt.

Viker sig gaffeln??? Hurdå? :confused:
 
Jag gillar hur pass delade åsikterna är i den här tråden (och i många andra också för den delen).
Vissa säger att man inte ens borde rulla upp hojen på släp för att köra den till verkstan och andra verkar köra en Norge-tripp med ro där gaffeln bara sprutar vätska.

Men det bästa är att vi får de flesta infallsvinklar att ta del av, sen kan man sålla och välja vilka man själv vill ta till sig och lyssna på.

Nu väntar jag bara på att andra gaffelbenet ska ge sig så jag måste byta den packningen också.
Lär ju bli på lördag när jag hämtar ut hojen från verkstaden om jag ska gå på erfarenhet....

Tycker nog inte åsikterna är så jämnt fördelade: kör inte med läckande packboxar -punkt.

Och skippa skrivbromslås under färd, ett jävla otyg:fakta :D
 
Jag gillar hur pass delade åsikterna är i den här tråden (och i många andra också för den delen).
Vissa säger att man inte ens borde rulla upp hojen på släp för att köra den till verkstan och andra verkar köra en Norge-tripp med ro där gaffeln bara sprutar vätska.

Men det bästa är att vi får de flesta infallsvinklar att ta del av, sen kan man sålla och välja vilka man själv vill ta till sig och lyssna på.

Nu väntar jag bara på att andra gaffelbenet ska ge sig så jag måste byta den packningen också.
Lär ju bli på lördag när jag hämtar ut hojen från verkstaden om jag ska gå på erfarenhet....

Jag kanske skall förtydliga lite. Jag rekommenderar verkligen ingen att med vetskap åka omkring med trasiga packboxar. I mitt fall skedde det utan vetskap, eftersom jag märkte skadan först när jag var 1 km hemifrån vid matbutiken. Från matbutiken och hem gick det verkligen inte fort. Till verkstan åkte hojjen släp trots att verkstan bara ligger 6 km bort.

Sensmoralen i mitt inlägg är väl snarare: Man får inte nödvändgitvis ett katastrofalt bortfall av bromsverkan om en gaffeloljan smetar ner bromsskivan. Skivbromsar verkar fungera förvånansvärt bra trots oljegegga. Det kan dock hända annat elände. Hamnar oljan på däckens slitbana i stället.... :brinnerup
 
Jag kanske skall förtydliga lite. Jag rekommenderar verkligen ingen att med vetskap åka omkring med trasiga packboxar. I mitt fall skedde det utan vetskap, eftersom jag märkte skadan först när jag var 1 km hemifrån vid matbutiken. Från matbutiken och hem gick det verkligen inte fort. Till verkstan åkte hojjen släp trots att verkstan bara ligger 6 km bort.

Sensmoralen i mitt inlägg är väl snarare: Man får inte nödvändgitvis ett katastrofalt bortfall av bromsverkan om en gaffeloljan smetar ner bromsskivan. Skivbromsar verkar fungera förvånansvärt bra trots oljegegga. Det kan dock hända annat elände. Hamnar oljan på däckens slitbana i stället.... :brinnerup

Ja, har man olja på sidan av däcket, och inte mitt på och sedan lägger ner i tron att man har fullt grepp lär det bli en mäkta otrevlig överraskning...
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top