Läckande packboxar - är det nån fara?

Borde inte låset träffat bromsoket först?
Har svårt å se att låset skulle skada gaffelbenet, kan inte TS gå ut å titta på insidan av ifrågavarande gaffelben?

Att meken skulle ha skadat gaffeln är väl befängt, man tar ju av hjulet om man byter bromsskivor.
Om du låter gaffeln läcka länge till så sabbar du även beläggen = ännu dyrare, så åtgärda det där!
Det kan ju förståss bara kommit upp lite skit i gaffeln när hojen stod på örat, kanske bladmåttstricket kunde vara en sniklösning.
 
det skulle tom. kunna vara sabbotage. Du har möjligen inga fiender boende i närheten?
 
Håll oljan borta från bromsbeläggen de suger åt sig olja som sedan svettas ut när du använder bromsarna, byt de ifall de varit i kontakt med oljan, kanske kan tvättas om de bara haft extremt lite kontakt med olja.
 
Tack för alla svar!
Det är klart jag fattar att det inte är bra när framgaffeln läcker, så dum får man inte vara. :död
Men jag sökte väl kanske anledningar till det, vad som kunde ha hänt. Speciellt eftersom jag precis haft den på verkstaden och dom har hållt på att pula i dom regionerna.
Jag tänkte att man kanske kunde få ett ärligare svar här än om jag ringde verkstaden och frågade om han pajat min hoj? :crash

Jag tror i alla fall inte att det är en spricka i gaffelbenet, det är högst troligt att det är packboxarna som rykt.
 
jag har med upside downgafflar o jag bytte mina packboxar själv, jag hade bara kollat upp lite fakta o sen hade ja en haynes reparations handbok sen bytte ja dem en lördageftermiddag.. lite knepigt i början men den andra gaffelntog 20 min :) så byt själv ,mitt kalas gick på 350 spänn, med olja o allt :)
 
jag har med upside downgafflar o jag bytte mina packboxar själv, jag hade bara kollat upp lite fakta o sen hade ja en haynes reparations handbok sen bytte ja dem en lördageftermiddag.. lite knepigt i början men den andra gaffelntog 20 min :) så byt själv ,mitt kalas gick på 350 spänn, med olja o allt :)

Ja, men alltså, jag har ingen koll på vad jag skulle göra.
För det första har jag tummen mitt i... röven :crash, och för det andra skulle jag nog inte våga sätta mig på hojen efter jag skruvat isär och ihop den på egen hand. :rodnar
 
TS, du gjorde helt rätt, trots att du fått lite syniska komentarer. Du frågade och har fått svar och blivit lite klokare. Och du har inte hunnit råkat illa ut pga oljan. Alla rätt. :tummenupp

Ha en bra säsong på enligt mitt tycke en av de snyggaste hojarna som finns.
 
Man kanske inte ska ha Öhlins på sin gathoj, dom är inte byggda för evighetsåkning... Packboxar byts en gång per säsong på dom har jag hört av den lokala Öhlins firman....
 
Betalade 2200:- för att få bytt bägge packboxarna inkl olja på min ZX10´a hos Bröderna Hörberg i Löddeköpinge.
 
För att svara på frågan i rubriken - ja. Läckande packboxar är livsfarligt. Saker man har i packboxarna, till exempel handskar, verktyg eller det man köpte på stormarknaden - kan ramla ut. Risken finns då att det som ramlar ut trasslar in sig i bakhjulet med vurpa som följd. Risken finns också att det som ramlar ut hamnar på andra trafikanter med allvarliga skador som följd. Så ja - läckande packboxar är livsfarligt. Det är därför tyskar på BMW föredrar så kallade "alukoffer". Med detta material i sina packboxar minskar risken för läckage.

Läckande framgaffeltätningar är däremot inte direkt livsfarligt. Risken att en större volym olja hamnar på bromsskiva eller däck är mycket liten. Läckande framgaffeltätningar bör dock åtgärdas så fort som möjligt eftersom framgaffelns olja är involverad i smörjning av innerrör och bussningar såväl som skapande av dämpkraft. Långvarigt läckage kan orsaka skador på innerrör och bussningar samt förlust av dämpkraft och då kan det bli både dyrt och farligt.

Så börja med att inspektera ditt innerrör så att du inte lyckats skada det med låset. Hittar du bucklor eller hack så är risken stor att innerröret är förstört. Om innerröret är OK så bör du prova det så kallade "bladmåttstricket". Kör in ett mycket tunt bladmått under tätningsläppen och skrapa runt ett helt varv. Gaffeltätningar kan drabbas av momentana, stora läckage om större smutspartiklar lyckas fastna under tätningsläppen. Dessa smutspartiklar kan skaka loss själv, men ibland behöver de hjälp med till exempel "bladmåttstricket". Om detta inte hjälper så måste du byta tätningen. Ta hojen till lämplig Ducativerkstad (om de inte kan hjälpa dig så ska de inte sälja Ducatis premiummodeller) eller valfritt Öhlins servicecenter.

Be sedan att någon ändrar rubriken. Packboxen är ett förhistoriskt, ompackningsbart tätningselement som möjligtvis förekommer som vevaxeltätning på veteranfordon men knappast på en framgaffel och definitivt inte på en framgaffel från Öhlins.
 
Tack Peter Pan (och de andra som hjälpt en nybörjare) för de värmande orden!
Syrliga kommentarer kan jag ta, det är en del av charmen på Sporthoj så det är bara kul.
Men det är intressant med så många "förstå-sig-påare" (inget illa menat åt alla som kommenterat).
Mycket olika infallsvinklar på problemet, både ärliga och retsamma.
Som sagt, en erfarenhet rikare, och jag har lärt mig väldigt många sätt man kan paja en framgaffel på.

Nu återstår bara frågan hur dyrt det här kommer bli ;)
Jag återkommer med besked!
 
Att du skulle kunna skadat gaffelbenet med skivlåset ser jag som fantastiskt osannolikt då du då med säkerhet hade kört av hela bromsoket innan låset skulle ta i gaffelbenet. Alternativt gjort en rivstart och haft backväxeln i som jag inte upptäkt att en Streetfighter har. :)

Framgaffeltätningar (för att göra Alatalo glad :)) är ofta frekvent förbrukningsmatrial på Öhlinare tyvärr. Pratade med min "hovmekaniker" idag och när jag berättade att mina hållit i 2000 mil nu så såg han först förvånad ut och tröstade mig med ett lugnande "det kommer ska du se..."

Fantastiska dämpare dock, men man får ofta leva med lite "smärre läckage" ibland. Åtgärda snarast som många redan skrivit.
 
Har du mer fritid än pengar rekommenderar jag starkt att du byter själv. Med en bra verkstadsmanual och utan förhastade handlingar så är det varken jättesvårt eller farligt, ej heller för den som ska köra sen :)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top