Läckande packboxar - är det nån fara?

Som alla andra säger så ska du fixa till det där snarast.

Olja på bromsskivan är inte bra, säger ju sig själv, fast den rostar ju inte så det är ju positivt.

Olja på däcket är inte heller bra.

Fortsätter du köra så kan du sabba innerbenet när en massa skit följer med upp med benet när den dämpar, eller så kör du omkull/in i skogen/in i en bil/etc.
 
Jo, men en oljig vätska på ett gaffelben är väl inget en normalt funtad person skulle klassa "som lugnt" för att köra vidare till lokala fiket....

Du har helt rätt, men har man inte koll på allt så är ju en fråga här en bra början till att börja förstå och lära sig det grundläggande.
 
Jo, men en oljig vätska på ett gaffelben är väl inget en normalt funtad person skulle klassa "som lugnt" för att köra vidare till lokala fiket....


Nej du givetvis har givetvis helt rätt, men hade inte frågan kommit här så hade det nog kunnat gå illa, IOM att frågan ens ställdes.
 
Ok, till TS, menar inte att idiotförklara dig, men allt som liknar olja vid en framgaffel är inte bra alls, du har en sprucken packbox, bara att byta ut så sover du gott sen! :)
 
Om du bott nära Trollhättan skulle jag hjälpt dig byta. För det är inte svårt
 
Det är inte bara att du kan få olja på bromsarna som är farligt. Värre är att när oljan rinner ut så kan du få väldigt olika dämpning i gaffelbenen. I värsta fall viker sig gaffeln åt sidan när du bromsar riktigt hårt.

Kostnad för att fixa det. 1500-2500:- får du räkna med om du lämnar in hojen och firman köper alla delar. 1000:- om du köper tätningar, låsringar och dammskydd på ebay och skruvar loss gaffelbenen och lämnar in(rekommenderas). Ca 750:- om du gör allt jobb själv och köper delar och olja.
 
Om jag säger såhär då; Jag bytte nyss bromsskivan på verkstan.
Kan det ingreppet ha orsakat detta månne?
 
Om jag säger såhär då; Jag bytte nyss bromsskivan på verkstan.
Kan det ingreppet ha orsakat detta månne?

Det blir till en himla klantig meck för att lyckas sabba ett gaffelben när man byter skivan isåfall.
Hade du alltså råkat köra iväg med låset kvar i skivan innan? Tror du att det kan ha slagit emot innerbenet på gaffelbenet? Det kan nog orsaka en repa på benet som gör att det läcker olja när det är belastning på benet.

Jag ringde Ava MC för någon månad sedan och då tror jag att dom sa 2000 för att byta packboxar och olja, kan vara lite dyrare när det är Ducati och Öhlins.

En billig investering till framtiden:

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-och-stoldskydd/Laspaminnare-82327/

:)
 
Det blir till en himla klantig meck för att lyckas sabba ett gaffelben när man byter skivan isåfall.
Hade du alltså råkat köra iväg med låset kvar i skivan innan? Tror du att det kan ha slagit emot innerbenet på gaffelbenet? Det kan nog orsaka en repa på benet som gör att det läcker olja när det är belastning på benet.

Jag ringde Ava MC för någon månad sedan och då tror jag att dom sa 2000 för att byta packboxar och olja, kan vara lite dyrare när det är Ducati och Öhlins.

En billig investering till framtiden:

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-och-stoldskydd/Laspaminnare-82327/

:)

Precis, jag körde iväg med låset i skivan.
Okej, grejen är att jag tog det på försäkringen som täckte allt, så om det stämmer det du säger att det slagit sönder gaffelbenet så skulle försäkringen täckt det med.
Kan han ha missat att se det?

Låspåminnare inskaffades DIREKT efter olyckan kan jag säga.
 
Precis, jag körde iväg med låset i skivan.
Okej, grejen är att jag tog det på försäkringen som täckte allt, så om det stämmer det du säger att det slagit sönder gaffelbenet så skulle försäkringen täckt det med.
Kan han ha missat att se det?

Låspåminnare inskaffades DIREKT efter olyckan kan jag säga.

Om det har orsakat en repa som gör att det läcker så har dom nog missat det antar jag.
Det är väl det att det kanske inte märks förrän det är belastning av att bara sitta på hojen eller att man måste köra en stund för att oljan ska bli varm och komma upp i temperatur, då läcker det lättare igenom än om det oljan bara är kall och står still.
 
Det är inte bara att du kan få olja på bromsarna som är farligt. Värre är att när oljan rinner ut så kan du få väldigt olika dämpning i gaffelbenen. I värsta fall viker sig gaffeln åt sidan när du bromsar riktigt hårt.

Sluta hitta på dumheter, det finns gafflar som bara har dämpningen i ena benet, folk har hoppat med crossgafflar som haft ena benet tomt på olja osv. inte fn viker sig skiten. Det är inte livsfarligt att ett gaffelben läcker olja, men det bör självklart åtgärdas. :smasha
 
Om det har orsakat en repa som gör att det läcker så har dom nog missat det antar jag.
Det är väl det att det kanske inte märks förrän det är belastning av att bara sitta på hojen eller att man måste köra en stund för att oljan ska bli varm och komma upp i temperatur, då läcker det lättare igenom än om det oljan bara är kall och står still.

Okej,
Det kan ju vara det då.
Det som är jobbigt här är ju att jag måste bevisa detta på nåt vis.
Bromsskive-incidenten skedde i höstas.
Jag var tvungen att köra hojen en sväng för att få hem den från jobbet efter detta hade hänt.
Ingen vätska hade nu läckt, jag vet detta för att jag tvättade hojen i garaget en tid senare.
Den stod över vinterns varmgarage.
Jag lämnade in hojen för ca två veckor sedan.
Fick tillbaka den idag, körde hem den från stan, motorväg.
Kommer hem, ser den läckta vätskan.

Vad är mest troligt har hänt?
Spricka i gaffelbenet?
Torkade packningar över vintern?
 
Okej,
Det kan ju vara det då.
Det som är jobbigt här är ju att jag måste bevisa detta på nåt vis.
Bromsskive-incidenten skedde i höstas.
Jag var tvungen att köra hojen en sväng för att få hem den från jobbet efter detta hade hänt.
Ingen vätska hade nu läckt, jag vet detta för att jag tvättade hojen i garaget en tid senare.
Den stod över vinterns varmgarage.
Jag lämnade in hojen för ca två veckor sedan.
Fick tillbaka den idag, körde hem den från stan, motorväg.
Kommer hem, ser den läckta vätskan.

Vad är mest troligt har hänt?
Spricka i gaffelbenet?
Torkade packningar över vintern?

Steg 1, kolla om du har något jack/repa i gaffelbenet. Återkom isf med bild på skadan. Det blir lättare att hjälpa dig om vi vet utgångsläget.

Steg 2, Har du inte någon skada på gaffelbenet så behöver du byta packboxar.
 
Okej,
Det kan ju vara det då.
Det som är jobbigt här är ju att jag måste bevisa detta på nåt vis.
Bromsskive-incidenten skedde i höstas.
Jag var tvungen att köra hojen en sväng för att få hem den från jobbet efter detta hade hänt.
Ingen vätska hade nu läckt, jag vet detta för att jag tvättade hojen i garaget en tid senare.
Den stod över vinterns varmgarage.
Jag lämnade in hojen för ca två veckor sedan.
Fick tillbaka den idag, körde hem den från stan, motorväg.
Kommer hem, ser den läckta vätskan.

Vad är mest troligt har hänt?
Spricka i gaffelbenet?
Torkade packningar över vintern?

Om det inte läckte första körningen efter låsincidenten men efter att hojen varit på verkstan så kan dom fått gaffeln lite i spänn när dom monterat hjulet. Vet inte exakt hur det ser ut på Duccen men lossa den delen som stickaxeln flyter i och pumpa gaffeln ett antal ggr upp och ner och dra åt igen, alternativt åk och snacka med verkstan. Att låsgrejen skulle sabbat ett gaffelben eller att killen repat gaffeln när han bytt bromsskiva är inte speciellt troligt.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top