Läckande oljekyl (Speed Triple -11)

Kjell_CBR

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2017
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 -11
Har bytat packningen nr:11
Har spänt så mycket jag vågat (nr:9)
Gjorde allt så rent jag bara kunde men läcker ändå.

Någon som vet hur hårt dom ska dras?

Har ingen verkstadshandbok, och dom är slutsålda på alla firmor även hos Triumph

Har inte fått köra på ett tag nu så abstinensen är stor.

Sprängskiss.jpg
 
På min är det en oring runt röret som tätar och det behövs inte dras speciellt hårt då i mitt fall skruvarna bara ser till att oringen hålls på rätt plats av metall blocket.

Har du rätt oring med rätt tjocklek så den pressar både innåt och utåt på tätningsytorna.
 
Har du rätt O-ring läcker det inte som moddlaren skrev.
Men är du åksugen så KANSKE två Gummistålbricka/Tredoring från SWEDOL kan lösa problemet.
https://www.swedol.se/quicksearch/result/?q=+gummistålbricka
Annars blir det skaffa "tjockare" O-ring.

Överkurs: På 1960-talet gjorde jag packning av en skokartong till min BMW R60.
Klippte ut och stansade hål med liten vässad skruvmejsel.
Det läckte inte olja med den packningen.
 
Last edited:
Mät oljetrycket (polar'n hade 13 bar i oljetryck och då gick det inte att få tätt).
 
På min är det en oring runt röret som tätar och det behövs inte dras speciellt hårt då i mitt fall skruvarna bara ser till att oringen hålls på rätt plats av metall blocket.

Har du rätt oring med rätt tjocklek så den pressar både innåt och utåt på tätningsytorna.

Har du rätt O-ring läcker det inte som moddlaren skrev.
Men är du åksugen så KANSKE två Gummistålbricka/Tredoring från SWEDOL kan lösa problemet.
https://www.swedol.se/quicksearch/result/?q=+gummistålbricka
Annars blir det skaffa "tjockare" O-ring.

Överkurs: På 1960-talet gjorde jag packning av en skokartong till min BMW R60.
Klippte ut och stansade hål med liten vässad skruvmejsel.
Det läckte inte olja med den packningen.

Har köpt o-ring enligt spec. Då kopplingen är av flänskoppling. Dvs ett spår för o-ring.

Tredobricka kommer inte att fungera då det som sagt är ett spår för o-ring.

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Har tagit kontakt med firman som jag köpte hojjen av. Dom ska kolla på problemet.
 
Har köpt o-ring enligt spec. Då kopplingen är av flänskoppling. Dvs ett spår för o-ring.

Tredobricka kommer inte att fungera då det som sagt är ett spår för o-ring.

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Har tagit kontakt med firman som jag köpte hojjen av. Dom ska kolla på problemet.

Jag hade valt en Tredobricka som var så stor så O-ringen låg innanför gummit i Tredon

Men då kommer kanske stålet i Tredobrickan utanför flänsarna.

Det är väl inte så att det används Esterolja i hojen ?
Esterolja krymper vanliga O-ringar för mineralolja.
Och då läcker det !
 
Tunt lager Hylomar.
Alltså TUNT, även lite i spåret innan du lägger i o-ringen.
Brukar funka i de flesta lägen.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top