Läckage bromscylinder

Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Har fått ett litet läckage på främre bromscylindern på min Gsx-s1000. Kan det bero på att där är för mycket vätska i behållaren? Tänkte iaf börja med att byta gummidamasken i cylindern.
Och, hur kollar ni nivån? På sidostödet eller när hojen är upprätt?
Jag tänker att om där är för lite vätska så kanske det kommer luft i systemet om man kommer i en kurva och lutar hojen mycket?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 
Gummidamasken gör noll och intet för ett redan existerande läckage. Renovera innanmätet innan du byter damask. För mycket bromsvätska är omöjligt om nivån syns i fönstret - upprätt. Att luta hojen kan inte få behållaren att läcka - om nu inte den till luften ventilerade gummibälgen är trasig.
 
Gummidamasken gör noll och intet för ett redan existerande läckage. Renovera innanmätet innan du byter damask. För mycket bromsvätska är omöjligt om nivån syns i fönstret - upprätt. Att luta hojen kan inte få behållaren att läcka - om nu inte den till luften ventilerade gummibälgen är trasig.
Ok. Det kommer ut lite vätska ifrån locket. Hur kan en renovering hjälpa?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 
Ok. Det kommer ut lite vätska ifrån locket. Hur kan en renovering hjälpa?
Vätska från locket betyder att diafragmat är trasigt eller felmonterat (det fungerar även som packning. Det skall vara helt lufttätt in till bromsvätskan. Ovansidan på diafragmat har kontakt med luften vi andas och anpassar sig attemagiskt med bromsvätskans nivå så att det inte blir vakum i bromsvätskan.

Vätska vid gummibälgen där tryckstången in till tryckkolven är monterad berättar att bromskolvens packningar är slut eller att bromshandtaget är oxiderat eller spräckt.
 
Vätska från locket betyder att diafragmat är trasigt eller felmonterat (det fungerar även som packning. Det skall vara helt lufttätt in till bromsvätskan. Ovansidan på diafragmat har kontakt med luften vi andas och anpassar sig attemagiskt med bromsvätskans nivå så att det inte blir vakum i bromsvätskan.

Vätska vid gummibälgen där tryckstången in till tryckkolven är monterad berättar att bromskolvens packningar är slut eller att bromshandtaget är oxiderat eller spräckt.
Ok. Nej, vätskan kommer från locket. Allt annat är tätt. Då föreslår du att jag ska byta diafragmat alltså?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 
Bromsvätska som fuktar ut innebär att även luft kan ha haft tillträde till behållaren.

Luft = Luftfuktighet = vatten i bromsvätskan genom dennas hygroskopiska förmåga.

Hitta felet, åtgärda felet och byt därefter bromsvätska.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top