Läckage bromscylinder

Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Har fått ett litet läckage på främre bromscylindern på min Gsx-s1000. Kan det bero på att där är för mycket vätska i behållaren? Tänkte iaf börja med att byta gummidamasken i cylindern.
Och, hur kollar ni nivån? På sidostödet eller när hojen är upprätt?
Jag tänker att om där är för lite vätska så kanske det kommer luft i systemet om man kommer i en kurva och lutar hojen mycket?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 
Gummidamasken gör noll och intet för ett redan existerande läckage. Renovera innanmätet innan du byter damask. För mycket bromsvätska är omöjligt om nivån syns i fönstret - upprätt. Att luta hojen kan inte få behållaren att läcka - om nu inte den till luften ventilerade gummibälgen är trasig.
 
Gummidamasken gör noll och intet för ett redan existerande läckage. Renovera innanmätet innan du byter damask. För mycket bromsvätska är omöjligt om nivån syns i fönstret - upprätt. Att luta hojen kan inte få behållaren att läcka - om nu inte den till luften ventilerade gummibälgen är trasig.
Ok. Det kommer ut lite vätska ifrån locket. Hur kan en renovering hjälpa?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 
Ok. Det kommer ut lite vätska ifrån locket. Hur kan en renovering hjälpa?
Vätska från locket betyder att diafragmat är trasigt eller felmonterat (det fungerar även som packning. Det skall vara helt lufttätt in till bromsvätskan. Ovansidan på diafragmat har kontakt med luften vi andas och anpassar sig attemagiskt med bromsvätskans nivå så att det inte blir vakum i bromsvätskan.

Vätska vid gummibälgen där tryckstången in till tryckkolven är monterad berättar att bromskolvens packningar är slut eller att bromshandtaget är oxiderat eller spräckt.
 
Vätska från locket betyder att diafragmat är trasigt eller felmonterat (det fungerar även som packning. Det skall vara helt lufttätt in till bromsvätskan. Ovansidan på diafragmat har kontakt med luften vi andas och anpassar sig attemagiskt med bromsvätskans nivå så att det inte blir vakum i bromsvätskan.

Vätska vid gummibälgen där tryckstången in till tryckkolven är monterad berättar att bromskolvens packningar är slut eller att bromshandtaget är oxiderat eller spräckt.
Ok. Nej, vätskan kommer från locket. Allt annat är tätt. Då föreslår du att jag ska byta diafragmat alltså?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 
Bromsvätska som fuktar ut innebär att även luft kan ha haft tillträde till behållaren.

Luft = Luftfuktighet = vatten i bromsvätskan genom dennas hygroskopiska förmåga.

Hitta felet, åtgärda felet och byt därefter bromsvätska.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top