Kylvätska ?

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
tog ut min hoj på en sväng o såg att de droppa vatten mycket riktigt så va de hål på kylarslangen kan man köra vilken glykol som helst eller måste de vara den som står i manualen

Vilken som helst.(Ursäkta, jag hade fel. Det finns glykol som inte går att blanda med andra)

Last edited:
Jag hade tydligen helt fel så här kommer fakta från nån som har lite kunskap.
DET HÄR ÄR GLYKOL
Glykol är ett kolväte och en alkohol. Vätskan är söt, vattenlöslig, trögflytande och färglös (men brukar färgas av tillverkaren när den ska användas i kylarvätska).

Det vanligaste glykoltyperna är:

Etylenglykol

Den vanligaste glykolen i handeln.

Är mycket giftig. I deciliter räcker för att döda en vuxen person.

Har oftast röd eller blå färg.

Har bättre frysskydd och rostskydd (korrisionsskydd) än propylenglykol.

Propylenglykol

Oftast grönfärgad.

Inte lika giftig som etylenglykol.

Har något sämre värmeledningsförmåga och rostskyddsförmåga än etylenglykol.

Dessutom finns bland annat:

Kylarglykol Etylen

Oftast blåfärgad.

Kan i nödfall blandas med propylenglykol.

Kylarglykol Longlife Etylen

Har oftast röd färg.

Går inte att blanda med annan glykol.

Ska helst inte användas i äldre bilar eftersom den kan skada kylare som innehåller bly, mässing eller koppar i fogarna.

Det finns också en gul glykol som är blandbar med alla sorter, och det finns helt färglös glykol.

ska bara fixa en rörbit o skarva med blir väl feltemas bränslerör 6mm känns surt att köpa 5 meter för 4cm hahah jävla hoj bättre med vanlig cykel

Precis, finns två-tre stycken.Se upp så du inte får tag i den man använder på Hawaii.För den fryser direkt på vår breddgrad.Annars är det lättaste att skaffa en sort som är blandbar med andra eller att helt enkelt byta all gammal glykol mot ny så rullar du lugnt några år framöver.
:crash

funkar glykol som man har till bil för ha blå hemma eller e det speciell till mc

kanon har skarvat med kopparrör tills ja får hem nya slangen tack för hjälpen grabbar

Eller också fyller du bara på med batterivatten när du fixat läckan. :)

Du höjer visserligen frystemperaturen från -34 till -23 så du måste byta glykol innan du åker på Kristallrallyt! :fakta :D

nån som vet vart luftningen sitter till kylsystemet mpste lufta den daytona 675 2006

Sitter inte luftningen uppe på kylaren.
Antigen höger eller vänster sida.
Har för mig det i alla fall.

Man ska inte ha avjoniserat vatten i kylsystemet, för det kommer att neutralisera sig och dra joner från aluminiumet, vilket leder till invändig korrosion. Nu är det i praktiken sak samma om man byter var tionde år dock.

Jag trodde det var tvärt om, att kranvattnet innehåller massa saker vi inte vill ha i kylaren.
(Däremot när vi brygger öl!)

Så jag kollade lite på nätet och fick fram detta...

http://exx.se/techinfo/glykol/index.html
Kranvatten vs Batterivatten

Man bör använda avjoniserat vatten (batterivatten) och inte kranvatten som ibland innehåller ganska stora mängder kalk och salter. Vid temperaturer över 65°C fäller dessa ut och fastnar på alla ytor och bildar ett isolerande skikt som hindrar värmeöverföringen och i värsta fall täpper igen små kanaler helt.

Det ska nämnas att "kranvatten" skiljer sig enormt mycket beroende var man är i Sverige med sin kran! Det är hårdheten på vattnet som avgör lämpligheten att kunna använda det i kylarsystemet. Ju hårdare vatten desto mer mängder mineraler innehåller det och desto olämpligare är det att använda i kylarsystemet. Exempelvis Skåne och Gotland har naturligt hårt grundvatten. Men notera att om du har din kran i Malmö , Lund eller Helsingborg så får du troligtvis mjukt vatten (vi får från Bolmensjön eller avhärdat från Vombsjön).

Nu är det inte så viktigt att jag har rätt däremot att veta vad som är rätt... :)

Man ska inte ha avjoniserat vatten i kylsystemet, för det kommer att neutralisera sig och dra joner från aluminiumet, vilket leder till invändig korrosion. Nu är det i praktiken sak samma om man byter var tionde år dock.

Exaktemundo.

Det är bättre att använda vanligt kranvatten. Vill man slänga pengar i sjön på att göra något som kostar mer men är sämre så är batterivatten en bra idé även om det troligen har extremt liten betydelse i praktiken.

Back