Jag trodde det var tvärt om, att kranvattnet innehåller massa saker vi inte vill ha i kylaren.
(Däremot när vi brygger öl!)
Så jag kollade lite på nätet och fick fram detta...
http://exx.se/techinfo/glykol/index.html
Kranvatten vs Batterivatten
Man bör använda avjoniserat vatten (batterivatten) och inte kranvatten som ibland innehåller ganska stora mängder kalk och salter. Vid temperaturer över 65°C fäller dessa ut och fastnar på alla ytor och bildar ett isolerande skikt som hindrar värmeöverföringen och i värsta fall täpper igen små kanaler helt.
Det ska nämnas att "kranvatten" skiljer sig enormt mycket beroende var man är i Sverige med sin kran! Det är hårdheten på vattnet som avgör lämpligheten att kunna använda det i kylarsystemet. Ju hårdare vatten desto mer mängder mineraler innehåller det och desto olämpligare är det att använda i kylarsystemet. Exempelvis Skåne och Gotland har naturligt hårt grundvatten. Men notera att om du har din kran i Malmö , Lund eller Helsingborg så får du troligtvis mjukt vatten (vi får från Bolmensjön eller avhärdat från Vombsjön).
Nu är det inte så viktigt att jag har rätt däremot att veta vad som är rätt...![]()
Om man då som jag dels är kemiingenjör och dels jobbat inom läkemedelsindustrin som använder destillerat eller avjoniserat vatten till väldigt mycket så vet man också att det finns en hel del nackdelar med avjoniserat eller destillerat vatten (Batterivatten är just det)
På grund av att man tagit bort nästan alla joner ur vattnet så vill destvatten extremt gärna sno joner och elektroner från andra material runtomkring.
Av den anledningen är destillerat vatten extremt aggresivt mot många metaller. Rör för att transportera destvatten får bara vara gjorda av ett litet fåtal speciella rostfria stålkvaliteter. Delvis för att rören inte ska förstöra destvattnet men också för att destvatten är extremt hårt mot metallen.
Dvs när du väljer mellan kranvatten och destvatten så väljer du mellan extremt små kalkavlagringar eller korrosion i kylkanalerna.
Av dom två så är korrosion något som är betydligt värre att åtgärda om det skulle uppstå. Dessutom är dom små kalkmängderna det kan bli frågan om obetydliga under en motorcykels eller bils livslängd om du inte byter kylarvätska extremt ofta. Undantaget om du bor någonstans där vattnet är extremt hårt. Då blir det mycket kalkavlagringar samtidigt som väldigt hårt vatten också är aggresivt mot många metaller.
Så om du frågar mig som kemist med en del erfarenhet av egenskaperna hos destvatten så skulle jag säga att dels så är eventuella följder av att ha använt destvatten i kylsystemet betydligt värre än eventuella följder av att ha använt kranvatten.
Dels så kommer destvattnet att vara just destvatten under en extremt kort tid. Det kommer nästan omedelbart att ta åt sig dom joner det vill ha från omgivande aluminium och gjutjärn. Dvs korrodera metallen
Dessutom så innehåller glykolen en hel del grejor som ska skydda mot just dom skadorna.
Så frågar du mig som kemist så är destvatten sämre än kranvatten.
Ska du använda något annat än kranvatten så är det i så fall mjukgjort (dvs jonbytt) vatten.
I praktiken så är det dock så att det är ytterst osannolikt att du märker av någon av nackdelarna innan du fått skrota motorcykeln.
så att använda batterivatten är inget annat än att kasta pengarna i sjön.