kx500 självmods åket. projekt go fast. Í´m Back

Kolven kom igår o hämta ut den runt 16:00 :) bara hämta o hem o porta klart saker o ting :P blev inga bilder men ska ta bilder när jag testat åket o kollat över om sakerna håller som dom ska då blir de bilder på portningen i blocket o kolven :D

De som skiljer kolven är att de e 2 kolvringar i stället för 1, kolven är platt på kolvtoppen mot org som e oval, kolven e kortare mellan kolvbulten o nerot, ca 2-3mm, när man drar kolven i sitt översta läge så har jag en glugg i avgasporten i underkant på kanterna i avgasporten, :(

Starta upp henne efter mycke om o men, kompet e ju åt hälvete, ont i foten har man dagen efter XD, startade bara några sek för kl va 22:30, får starta upp henne på nytt en annan dag o testa o se hur hon fungerar o köra, om det finns nått ork eller e orkeslös.

Tror de störsa felet e gluggen för när pulserna kommer åter går de in i cyl igen ju, blir lite ekonomisk, heheh.

Kanske kan köra epoxy i underkant eller vad tror ni så jag får bygga ? eller måste jag ALU svetsa ?

Bifogat

• dsc00649f.jpg
    dsc00649f.jpg
    98 KB · Visningar: 163
Ska inte returpulsen komma strax för bdc?
För att inte färskgasen ska gå från överströmmarna o rätt ut i pipan?:va

Däremot borde det väl bli väldigt dåligt vakum i vevhuset, om kolven inte tätar för avgasporten. =obra

Last edited:
Ska inte returpulsen komma strax för bdc?
För att inte färskgasen ska gå från överströmmarna o rätt ut i pipan?:va

Däremot borde det väl bli väldigt dåligt vakum i vevhuset, om kolven inte tätar för avgasporten. =obra

jo väldigt dåligt att de inte tätar som de ska, undra hur mycke kraft man tappar på detta.

Starta upp den förut o kom ca 100 meter innan jag insåg att nått va fel med växelspaken, växla man ner följde den inte me upp :va men växla man för hand o drog den själv upp så kunde man växla o alla växlarna fungera bra, bara åka hem o riva av kopplingskåpan, lamelerna o hela köret o gå på returfjädern till växligen, den ena hade böjt sig så den inte nodde fram till klacken, men jag böjde fjädern rak o böjde saken på växelmekanismen närmare fjädern o svetsa på kanten för blev en liten sprika där jag böjde, men nu fungera det kanoners :yoparty

Starta på nytt o körde en sväng, nu fungerar den finemang :) men saknar en del av bottevridet :huvet

Se om jag ska riva isär de snart igen o gå över avgasporten o se om man kan göra nått åt problemet.

Den värkar aningen rappare på de lägre växlarna o nu orkar den på 5an.

Måste porta spolportarna o boost o höja dom till runt 133+ , nu e dom på låga

spol 1 125
spol 2 127
Boost 136

Last edited:
Hej igen denna regninga dag :(

Har drevat om hojen till 14/45 :)

Igår va de sol så tog en snabb sväng efter jag hade bytt ner till 160 i huvemunstycke, hade 190 innan o bludra på fullgass så fick släppa av för att få effekt.

Hade skoj på crossbarnan :)

Hem o pilla isär cyl o gjort mig packnigar till cylfoten, membranet, vattenpumpen så jag slipper detta kleta med packnings silicorn helatiden XD

Har vart på o plastat avgasporten i underkant med nått högtemp epoxsi ALU legering, undra hur bra de håller, de märker jag efter provrundan, men nu slutter de tätt när kolven i topp läge :D

Porta upp boost i samma veva o höjde några grader ;)

Porta om lite i reedshuset okså för märkte att de blev en kant så man kunde inte öppna det vänstra nedre reeds, utan tog i lite i kanten, men nu e de åtgärdat :)

Lite tråkigt väder just nu, men hoppas på bätre väder senare så man kan provtesta o se om den vill piska bätre eller sämre, svårt o veta, men blir skoj o veta sen :P

Tog en sväng förut o får bestycka ner mera på munstycket, har 160 nu o funkar bätre om jag släpper av gassen när den får mindre soppa, men ånar det imon :D

Jag porta upp boost till 142 o ska höja spol nästa gång jag river isär sakerna.

Den läcker ingenstanns efter mina nya packningar o vridet e betydligt råare nu en innan :D

Ska montera mindre bakdrev, sen lär den piska bakhjul alla växlarna :)

Om ca 1v ska hojen bänkas så ska försöka få åning på allt nu de sista innan, sen blir de spännande o se var den lämnar på bak hjulet :)

Se om jag kan få åning o dra en filmning under lite körning :)

Nu kan man ge lite info om allt, legat nere som ni säkert märkt ett tag.

Nu i fredags va jag i vårgårda med hojen för de va så kallat mopperace på lördagen med bänkning, så jag följe med polaren o fösökte åna åning hans moppe men bara mistände så den står oss mig nu o väntar på att bli åning på motorn så den piskar som den ska igen :)

I allfall tog en test runda på rakan men reste fram till 4an o fick slå av på gassen på varje växel, så man blev nästan piskad av en moppe, heheheh så kan de gå när framhjulet e mer i luften en marken.

Men nu var de min tur o bänka hojen, bänken e bygd för moppar så han som har den viste inte om den skulle kuna hantera min hoj för 5 öre, men vi testar sa han så upp med hojen o spänna fast framdäcket, polaren fick hoppa upp bak så vi fick lite tyngd på bakdäcket.

Startade på 3an o testade drog full rulle o börja spinna satan i gattan o på nått underligt vis span rullen i maxs innan jag fick upp maxs varv i motorn :O den gjorde i bänken då 130km/h 39hk, sen körde jag på 4an & 5an men blev bara sämre o sämre, visade bara 31hk på 5an, rullen begränsade denna bänknigen assenvärt.

Rullen skulle haft svarvade ribor eller målad med dragrace klister eller nått, o jag skulle inte haft cross sulan bak utan mera sm/slicks däck eller nått för att få bätre feste.

Men skoj o veta att den prestera 39hk, fast e god till så mycke mycke mera med en riktig bänk :)

Man tackar :Bugar o bockar :fyllisar. så klart jag kan knappa in kontonummer om ni vill se ett fortsatt liv på detta åket :Bugar

Man vill ju se ett fortsat liv på hojen, en gammal klasiker med mycke roliga ponnysar i hagen :tummenupp o tror de kan bli nått i slutändan, önska bara man hade en tjokare plånbok så man kunde köpa mycke godis :Bugar

Alla bidrag tackar jag för som kan föra närmare liv i bygget.

Alla bidrag som kommer in kommer hamna på förstasidan, skriv bara vad du heter på SH så jag vet vem som betalar vad :tummenupp

swebankkont.
Clering 8032-5
Bank nr 03 989 125-4

David Magnusson​

50 kr från sportis idag bättre sent än aldrig:tummenupp

50 kr från sportis idag bättre sent än aldrig:tummenupp

Så ska de låta :tummenupp bätre sent en alldrig :) man tackar så mycke för bidraget :yoparty

Ska göra en lte skriflig UPD hade jag tängt för vart rätt dött här, måste få liv i tråden :D

Igår rev jag isär cyl för tänkte att jag skulle porta klart cyl så jag får upp durasionen på spolportarna :yoparty

De första jag märkte när jag lyfte av cyl va att kolven hade en jävla fet sprika i sig, en ny kolv, har inte kört många timmar med den alls ju :huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet

Så jag tog en av kolvringarna o monterade 1 på min gammla kolv som e i bätre skick ju o samma sak med den nya kolvbulten stoppa jag i den gammla kolven så nu har man en fungerande kolv som kan bräsas med :banana

Angående cyl så satt jag några timmar igår kväll o portade på portarna o e början på nöjd, agående vinkeln från spol o upp så e den rätt plan nu, kommer troligen få riva av cyl på nytt o vinkla upp portana lite så underströmarna går mer uppot mot toppen men testa så här först.

Hälst skulle jag velat ha tag i en spliter ny eller beg cyl som e betydligt bätre skick en denna, nicasilen e snart borta över allt :huvet:huvet:huvet:huvet

Bilder va de okså, knäpper några snart så ni få se hur de ser ut :banana

Se om man får gjort en portmapp okså :Bugar

Last edited:
Hej alla glada nu har jag skruvat ihop den o kört e sväng.

De första jag märkte är när jag skulle starta den är att de inte finns nått komp :O

Ja ja tänkte jag, den startade o jag får la ta en test rund o se om den fungerar sämre eller bätre.

Slänger i 1an o drar lite sakta o drar till, ojojoj vilket vrid helt plötsligt mot innan, i med 2an o den suger som ett gött bottenvrid ska göra o sen upp med framhjulet i luften :) o ner o slänger i 3an o samma sak där :D sen petar jag i 4an o 5an o putrar sakta bortot o sen ska jag öka o testar bara gassa o den drar villigt iväg snällt tills den kommer upp till ett vist varvtal o den säjer pang o sticker i väg :)

Topphastigheten har ökat gallet mycket mot innan, varvar ut alla växlar utan problem, kör med 14/45 drevning nu :)

Bilderna kommer senare,

Portningen ser ut så här nu:

Avgas 192.5
Spol 1 135
Spol 2 135
Boost 141

Blowdown Spol 28.75
Blowdown Boost 25.75

De som skulle behövas nu e att porta klart spol så man får de jämt, lite skeft o tagigt nu XD o nicasila om loppet + ny kolv.

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    223.5 KB · Visningar: 86
  • 2.jpg
    2.jpg
    237.3 KB · Visningar: 89
Last edited:
Kommer mera bilder senare, va ute i garaget nyss o plockade ut t-stiftet o kolla gnitan, fanns gnista i bland :huvet:huvet:huvet blev gö förvånd :va så jag tesade med ett anat t-stift o vipps fanns de massa gnista :yoparty:yoparty:yoparty måste vart fel på de andra stiftet :glömdet

Filmade en nästan 30min lång film igår okså, men efter jag filmat klart o kollade på filmen så filmade den mästadels bara frasmkärmen så man ser knapt inget framot :död

Last edited:
Kommer mera bilder senare, va ute i garaget nyss o plockade ut t-stiftet o kolla gnitan, fanns gnista i bland :huvet:huvet:huvet blev gö förvånd :va så jag tesade med ett anat t-stift o vipps fanns de massa gnista :yoparty:yoparty:yoparty måste vart fel på de andra stiftet :glömdet

Filmade en nästan 30min lång film igår okså, men efter jag filmat klart o kollade på filmen så filmade den mästadels bara frasmkärmen så man ser knapt inget framot :död

klipp ut bästa bitarna och langa upp videon på tuben..så man får se :)

klipp ut bästa bitarna och langa upp videon på tuben..så man får se :)

Idag har jag lyft av motorn, om man kollar i slutet i del 3 så hör man att den låter hel knas o nått från motorn e de så ska porta klart cyl o plocka bort koppligen o dom sakerna o se om kickdrevet tagit mer skada, saknas 1 kugg, se om e går åna de innan man plockar ihop den nästa gång.

Vet inte hur man klipper så ni får hela rullen i 3delar.

Del 1
http://www.youtube.com/watch?v=pALZw0IU5Po&feature=channel_page

Del 2
http://www.youtube.com/watch?v=eJ7chwztn_c&feature=channel

Del 3
http://www.youtube.com/watch?v=ZS7FHhC0S7g&feature=channel

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT