kx500 självmods åket. projekt go fast. Í´m Back

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
kx500 självmods åket. projekt go fast. Í´m Back from Hell

Hejsan alla

Nu är David i farten igen med annan hoj av detta slaget 250cc mera en föegående bygge som va på endast 250cc :yoparty nu ska det lekas av sig i hagen :D

Nu ska det bli ett litet projekt av 500an :tungan

Hoppas ni tycker om det även om man inte vet hur detta ska sluta om man tänker på mitt föra bygge.

Fordon.
Kawasaki Kx 500 1985

Motorn.
Borr 86mm
Slag 86mm
Vevlängd 150mm
Förgasare mikuni rundtrottel 40mm
Membran 6 läppars
Framdrev 14
Bakdrev 49
Bakdrev PBR 37
Avgasystem orginal

Bromsar.
Fram. Skiva storlek ?
Fram ok 2 kolvars
Bak. Trumma.

Ram
järnrör.


Såg så här ut när jag köpte skrället, ända jag hade gjort innan bilden va att rikta dämpan lite upp, annars e den lika dan som vid köpet. även lite bilder under nerplockningen o portning o så vidare på cyl :D
 

Bifogat

  • p1030799.jpg
    p1030799.jpg
    87.7 KB · Visningar: 235
  • p1030811.jpg
    p1030811.jpg
    93.6 KB · Visningar: 189
  • p1030810.jpg
    p1030810.jpg
    97 KB · Visningar: 181
  • p1030809r.jpg
    p1030809r.jpg
    88.8 KB · Visningar: 172
  • p1030808.jpg
    p1030808.jpg
    60.3 KB · Visningar: 158
  • p1030807.jpg
    p1030807.jpg
    87.8 KB · Visningar: 212
  • p1030806.jpg
    p1030806.jpg
    92.1 KB · Visningar: 189
  • p1030800.jpg
    p1030800.jpg
    92.7 KB · Visningar: 260
Last edited:
fortsätning
 

Bifogat

  • p1030819.jpg
    p1030819.jpg
    70.3 KB · Visningar: 161
  • p1030817.jpg
    p1030817.jpg
    76.6 KB · Visningar: 138
  • p1030816.jpg
    p1030816.jpg
    92.1 KB · Visningar: 172
  • p1030815.jpg
    p1030815.jpg
    95.8 KB · Visningar: 156
  • p1030814.jpg
    p1030814.jpg
    93.2 KB · Visningar: 135
  • p1030813.jpg
    p1030813.jpg
    87.9 KB · Visningar: 150
  • p1030812.jpg
    p1030812.jpg
    83.6 KB · Visningar: 152
  • p1030811.jpg
    p1030811.jpg
    93.6 KB · Visningar: 120
fortsätning
 

Bifogat

  • p1030829.jpg
    p1030829.jpg
    205.4 KB · Visningar: 206
  • p1030828.jpg
    p1030828.jpg
    100.8 KB · Visningar: 182
  • p1030827.jpg
    p1030827.jpg
    76.6 KB · Visningar: 184
  • p1030826.jpg
    p1030826.jpg
    69.3 KB · Visningar: 209
  • p1030825.jpg
    p1030825.jpg
    90.1 KB · Visningar: 156
  • p1030822y.jpg
    p1030822y.jpg
    89 KB · Visningar: 126
  • p1030821.jpg
    p1030821.jpg
    81.7 KB · Visningar: 117
  • p1030820.jpg
    p1030820.jpg
    91.4 KB · Visningar: 128
Fortsätning
 

Bifogat

  • 1006779.jpg
    1006779.jpg
    72 KB · Visningar: 352
  • p1030837.jpg
    p1030837.jpg
    34.3 KB · Visningar: 212
  • p1030835.jpg
    p1030835.jpg
    231.2 KB · Visningar: 134
  • p1030834.jpg
    p1030834.jpg
    212.7 KB · Visningar: 123
  • p1030833.jpg
    p1030833.jpg
    185.8 KB · Visningar: 128
  • p1030832.jpg
    p1030832.jpg
    198 KB · Visningar: 131
  • p1030831.jpg
    p1030831.jpg
    217.7 KB · Visningar: 150
  • p1030830.jpg
    p1030830.jpg
    186.6 KB · Visningar: 134
Tufft värre. Blir minst sagt intressant att följa med tanke på hur ditt förra projekt urartade. :hihi Håller själv på att fixa i ordning en KX500 - 90 men den kommer inte skilja sig så mkt från original vad det är tänkt.
 
Tufft värre. Blir minst sagt intressant att följa med tanke på hur ditt förra projekt urartade. :hihi Håller själv på att fixa i ordning en KX500 - 90 men den kommer inte skilja sig så mkt från original vad det är tänkt.

Jo man kan ju säja att mitt föra bygge blev långt från org :yoparty

Kan ge SH en återblick på föra bygget o hur det blev så mera får se vad som hände men lägger upp bilderna när jag lagt upp alla andra här på sh :yoparty

kx500 90an hum trevlig maskin de dära o skivbroms bak, trevligare portar på cyl okså för den delen :tuttar
 

Bifogat

  • 1006810.jpg
    1006810.jpg
    60.9 KB · Visningar: 170
  • 1006807x.jpg
    1006807x.jpg
    56.9 KB · Visningar: 164
  • 1006806.jpg
    1006806.jpg
    55.1 KB · Visningar: 184
  • 1006801.jpg
    1006801.jpg
    53.1 KB · Visningar: 187
  • 1006784.jpg
    1006784.jpg
    97.8 KB · Visningar: 189
  • 1006783.jpg
    1006783.jpg
    102.2 KB · Visningar: 243
  • 1006781.jpg
    1006781.jpg
    73.2 KB · Visningar: 181
  • 1006780.jpg
    1006780.jpg
    133.5 KB · Visningar: 190
Mera.

Org portmappen e me på sista bilden, skulle vart längre upp men blev så här :brinnerup
 

Bifogat

  • orgportmapp.jpg
    orgportmapp.jpg
    30.1 KB · Visningar: 362
  • 1006815.jpg
    1006815.jpg
    63.9 KB · Visningar: 175
  • 1006814.jpg
    1006814.jpg
    61.7 KB · Visningar: 156
  • 1006810.jpg
    1006810.jpg
    60.9 KB · Visningar: 161

Bifogat

  • dsc00185dw4.jpg
    dsc00185dw4.jpg
    47.9 KB · Visningar: 236
  • dsc00186dm1.jpg
    dsc00186dm1.jpg
    46.5 KB · Visningar: 268
  • dsc01169wf4.jpg
    dsc01169wf4.jpg
    85.1 KB · Visningar: 490
  • dsc01177eh2.jpg
    dsc01177eh2.jpg
    79.9 KB · Visningar: 390
  • dsc01178vq5.jpg
    dsc01178vq5.jpg
    68.8 KB · Visningar: 241
  • dsc01184ok2.jpg
    dsc01184ok2.jpg
    77.5 KB · Visningar: 280
Härligt att du bygger nytt!:banana

Du och gizmo är mina idoler när det gäller hojbyggande så jag kommer följa detta projekt med ett leende på läpparna.:)
 
Härligt att du bygger nytt!:banana

Du och gizmo är mina idoler när det gäller hojbyggande så jag kommer följa detta projekt med ett leende på läpparna.:)

ska vi köra gissningstävling.
förra börja som en cross där styrhuvudet va de enda som va orginal..
jag tror detta blir en snöskoter :yoparty

sorry för skämten men den förra spåra ur fruktansvärt.. :D de va kul.
jag väntar ivrigt på vad detta kommer bli.. :tummenupp
 
Verka ju bli ett sjukt kul bygge det här, och ditt gammla bygga gav mej en hel del roliga ider :D
Alltid kul och se i alla projekttrådar hur snabbt det går i början med att plocka ner hojen :P
Hoppas du fortsätter i samma takt. (vilket inte alltid är så lätt)
 
Vad har jag hunnit med nu då

Jag har vart ute o kört o smällt 3 stift :D alla stifterna va mellan 9-10, vet lite kalla men en då, man måste ju testa :yoparty lite kännslig e den vid för mycke gass när den e kall i allfall :huvet men sen slängde jag i ett 7 stift o kom hem från polarn i allfall :tuttar hem o pillat vidare på den o ställt om tändnigen med lite mera förtändning, se om man kan få mera vrid i den för den varvar ändå så himla dåligt så tänkte kompencera med mera botten o varva mindre på topp, funkar de inget vidare blir de att testa mindre förtändning o se om man kan varva mera i stället, dreva om den o slängde på PBR 37 bakdrev :banana undra hur den funkar nu :rolleyes: innan satt de monterat 49 :huvet hihihi lär bli stor skildnad :arsele men kan montera ändå lite mindre om de skulle vara så :banana
 
Last edited:
Nu va man ute för en stund sen o tog en sväng med hojen medans solen kolla fram o gjorde vägen torr :)

Satte mig på den o kicka igång den på första kicken :)

Stängde garage porten o in med kopplingen o gav lite gass o körde sakta iväg i solen :)

Fan blir ju nästan en under bar saga, hehhehe

Hela hojen blev trevligare att köra med den lägre drevningen o så mycke tystare ljud från avgasröret när man fick ner varvtalet lite :)

Den piskar framhjul på 1-2an o sen bara den drar på dom andra, nu har man fart i sakerna ju :D

men har märkt med den tidigare förtändnigen att den e sviiiiiiiiiiiiiiin lätt körd nu men har ingen varvork på de högre varvtalet längre, körde ut på grus fotbolsplan, o 1-4an spinner den hejvilt som den ska, 5an blir lite tung med denna utväxlingen, men får man upp farten e de bara pumpa i 5an o gassa, man känner fart vinden smiska ansiktet :)

Åkte hem o av med svänghjulet o stälde om tändningen till mindre förtändning nu, se om den vill varva mera så den inte känns så himla tom på höga varv, kändes som den bara orka varva varva ca 5000-5500 just nu, motorn har orkat varva närmare 6000 innan i allfall, men gör no susen med senare förtändning skulle jag tro, annars vrider jag tilbaxs den där den va innan, funka bra o starta lätt :)

Dock en ny kolv/ramlager skulle behövas införskaffas, kolven som sitter i nu är väldans sleten, men inga sprikor, kolvringen e bra stort spel i så tappar en hel del effekt.

Kände på veven o vänster ramlager har börjat glappa upp o ner lite så ska byttas i samband med ny kolv :)

Men kolven kostar runt 1850-2030kr :huvet

Nån som vet om man kan använda kawasaki kx500 1993 kolven ? den kostade bara 1350kr o va org kawasaki sak :)
 
Last edited:
Det här ska bli riktigt kul att följa!:D :tummenupp
 
Dock en ny kolv/ramlager skulle behövas införskaffas, kolven som sitter i nu är väldans sleten, men inga sprikor, kolvringen e bra stort spel i så tappar en hel del effekt.

Kände på veven o vänster ramlager har börjat glappa upp o ner lite så ska byttas i samband med ny kolv :)

Men kolven kostar runt 1850-2030kr :huvet

Nån som vet om man kan använda kawasaki kx500 1993 kolven ? den kostade bara 1350kr o va org kawasaki sak :)

Jag tyckte din förra tråd var bland det dåraktigaste jag nånsin läst.
men vem kan låta bli att älska än hojbyggare med mer energi än en duracellkanin som aldrig låter sig nedslås och en jävla massa outside the box thinking:tummenupp

kx500 -85 Har en kolv vars art. nr är unikt för bara det året -93 sitter en kolv som är samma -90 till -04 i amerikat kostar din kolv 100 dollar.

go, go fearofspeedboy
 
Det här ska bli riktigt kul att följa!:D :tummenupp

Bara följas så får du se vad som händer :D

Jag tyckte din förra tråd var bland det dåraktigaste jag nånsin läst.
men vem kan låta bli att älska än hojbyggare med mer energi än en duracellkanin som aldrig låter sig nedslås och en jävla massa outside the box thinking:tummenupp

kx500 -85 Har en kolv vars art. nr är unikt för bara det året -93 sitter en kolv som är samma -90 till -04 i amerikat kostar din kolv 100 dollar.

go, go fearofspeedboy

Tack tack att du tycker om de jag syslar med :Bugar

De konstiga är med just kolvar att man kan hitta.
Prox vev 1985 - 2003
Prox kolv 1988 -
kolvsatts org 1992 - 2000
Wiseco kolv 1988 - 2003

Boysen reedventiler 1984 - 1985
Boysen reedventiler 1986 - 2001

De som skiljer mellan motorena e ju att det blev ny cyl 1986, att de va annan cyl 84-85, men att det forfarande va samma vev mellan 85-03 o dimensinen på kolven är runt 85.94 - 85.97, cyl är 86mm

Men de som skulle vara bra o veta e om de e samma längd mellan kolvbulten nerot o uppot. nån som kanske sitter på en gammal kolv som kan vara snäll o mätta ? dra ut kolvbulten lite bara o mätt från kolvbulten, från ovansidan till topp, o från undersidan o botten.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top