imaster
Bah
Att det inte blivit någon elitidrottare av mig är av den enkla anledningen att jag lessnar fort. Detta trots att jag är ganska bra på de allra flesta sporter.
Min uppfattning är att många tjejer "lider" av det problemet, de satsar inte tillräckligt - särskilt inte under tonåren.
Jag har varit damfotbollstränare i nästan fyra år och av totalt ett 50-tal tjejer var det mindre än tio som var med och tränade regelbundet under alla fyra åren. Och svåra att motivera är de också!
Till ett herrlag säger man bara "spring fyra varv runt fotbollsplanen så fort ni kan", gör man det i damlaget kommer hälften tvärvägra, en fjärdedel ifrågasätta och en fjärdedel kommer börja springa i lugnt tempo. Man måste förklara med all önskvärd tydlighet varför man nu ska springa en massa och att det kommer att bli jobbigt och varför det är jobbigt. Det är intressant, minst sagt.
Däremot finns det många som skyller på att de inte tittar på damidrott pga den låga kvalitén på idrotten. De flesta av dem är fulla med skit, för att uttrycka sig lite brittiskt. Om den sportsliga kvalitén var avgörande i valet av idrott att titta på skulle ingen titta på t.ex. Allsvenskan, eller för den delen Superettan - eller Hockeyallsvenskan. Och de har rätt många tittare.
fast det ingår inte i ridsport....ridsport är hoppning, dressyr eller fälttävlan..![]()
Antalet aktiva tävlande är inte direkt avgörande för om det visas på tv, antalet tittar är betydligt mer intressant där. Skidskytte har varit en av Sveriges största tv-sporter men de har endast runt 550 aktiva (att jämföra med fotboll som räknar sina i hundratusental bara i Sverige).